Wie kijkt er nog steeds films met en stereo set??

Started by Tube-freak, September 22, 2004, 15:27:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Tube-freak

Vraag me af of er nog mensen zijn die nog steeds een stereo set hebben maar wel regelmatig films kijken.
Ik ben namelijk zo iemand die nog steeds een stereo set heeft.

Reden dat ik dat nog steeds heb is omdat als ik wat "geinige" effectjes achter wil en niet wil inleveren op kwaliteit die ik nu heb ben ik een godsvermogen kwijt.

En de films die ik tot nu zag bij vrienden of kennissen of in de bioscoop had ik nou niet echt het idee dat alle effecten veel toevoegden.  Soms had ik zelfs het idee dat er express effecten in de film waren gemaakt aleen maar om het effect.  Rondvliegende kogels zijn wel leuk, of helikopters die over vliegen, maar veel verder als dat vond ik het weinig bijzonders in de "surround" effecten.

Mis ik hier iets of geeft iedereen echt duizenden euros uit aan homecinema voor wat lullige effecten (denk dat hoguit 5% van de film echt indrukwekende effecten heeft en de rest van de 90 a 95 % komt het geluid toch van voren).

Ik wil geen knuppels in hoenderhokken enzo gooien maart het is een serieuze vraag.  wie genet er nog van films in stereo.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

Rappie

#1
Er zijn nog wel een aantal stereo film kijkers hoor. En het gaat niet alleen om effectjes zoals het overvliegen van een kogel etc. Maar vooral om het IN de film zitten. Vaak zijn het maar kleine dingen die uit de achterspeakers komen zoals pratende mensen of zingende vogeltjes maar ze dragen er ontzettend veel aan het gevoel van in de film zitten bij.

En de duizenden euros die uitgegeven worden zitten meestal toch in de front speakers .... Dit geeft al aan dat het puur voor het gevoel is, niet voor de mooie hoge en lage tonen die uit de achterspeakers komen.
Eigenaar van Paulthé

wil

Ik kan deze vraag goed begrijpen. Toch is het idd meer dan alleen de special effects. Sterker nog, het gevoel van IN de film te zitten is voor mij belangrijker dan de special effects. Dat IN de film zitten bereik je met een zo homogeen mogelijke set en dat is me aardig gelukt. Film kijken zonder surround vind ik van een heel ander niveau (saai) dan een film in DD of DTS.
Het probleem is dus wel die aansturing van die extra speakers. Wil je sublieme fronts dan heb je voor een homogeen beeld ook goede rears (en center(s)) nodig met dito aansturing.
Kortom, voor mij blijft het dilemma: een normaal bedrag uitgeven aan een meerkanaalsset en dus een gemiddeld stereo beeld maar wel de surround-beleving of een normaal bedrag uitgeven aan een uitstekende stereoset maar geen surround. Wil je allebei, dan wordt het of een godsvermogen of twee sets (misschien de beste oplossing).

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

Tube-freak

Ja kijk ik heb dus nu goede front speakers (Diapason Adamantes 3).  En buizenversterker.

Als ik nu 2e set zou kopen dan is dat wel leuk voor films misschien maar als je dan een muziek DVD-tje kijkt
dan is het toch weer leuker op de Diapasons.  Plus met 2de set heb je weer extra veel boxen tenzij je alles dan aan elkaar gaat knopen enzo, maar dan is het weer niet homogeen enzo.

Ik denk dat ik nog maar even ga nadenken over het surround geheel.  Het is toch wel weer een hoop geld.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

Rappie

in jou situatie is een homogeen geluidsbeeld moeilijk te bereiken dan idd.

Maar er moet toch vast wel iets te vinden zijn wat een beetje er op lijkt. In films komt het gelukkig allemaal niet zo precies als met muziek .....
Eigenaar van Paulthé

Martin_M

#5
Toevallig heb ik 6 weken met twee speakers naar film zitten kijken omdat de eindversterkers voor een beurt weg waren.

Met een beetje set kan je met twee speakers voor film best een mooi geluidsbeeld neerzetten. Ook waarbij bep. geluiden op je af komen en om je heen gaan. Maar toch niet met het gemak als er achterkanalen worden gebruikt. Het holografische geluidsbeeld wat je hier extra mee creëert zorgt ervoor dat je jezelf nog gemakkelijker in de filmsituatie kan verplaatsen. En dan bedoel ik niet die extra effecten die van achter komen maar het samenspel van fronts en rears om een bel van geluid te creëren.

Bij films die je voor het eerst ziet heb je het niet eens zo goed door. Maar bij bekende scenes waar we de soundtrack goed van kennen mis je bepaalde effecten die echt van achteren komen. Beeld en geluid kloppen dan niet meer.

Hoewel ik wel vind dat de frontkanalen belangrijker zijn dat de rears (flamebroek aan ;D) vind ik wel dat je ze echt niet kan missen. Probeer ze idd zo goed mogelijk passend te krijgen bij de fronts.

Zelf gebruik ik in vergelijking met de fronts andere speakers (maar die wel eenzelfde eigenschappen hebben, hoewel minder detail) en hetzelfde merk eindversterking en bekabeling.

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

wil

Quote from: FieroGT on September 22, 2004, 16:12:54
Ja kijk ik heb dus nu goede front speakers (Diapason Adamantes 3).  En buizenversterker.

Als ik nu 2e set zou kopen dan is dat wel leuk voor films misschien maar als je dan een muziek DVD-tje kijkt
dan is het toch weer leuker op de Diapasons.  Plus met 2de set heb je weer extra veel boxen tenzij je alles dan aan elkaar gaat knopen enzo, maar dan is het weer niet homogeen enzo.

Ik denk dat ik nog maar even ga nadenken over het surround geheel.  Het is toch wel weer een hoop geld.
Gedverderrie, wat heb jij toch een mooie combo: AdamantesIII op buizen  :)

Misschien kan je ervoor kiezen om de buizen als eindtrap aan te sluiten op een processor en een setje diapason micra's (vanuit kostenperspectief) als rear te gebruiken (op een tweede buizen eindtrap). Dan heb je toch een heel mooi consistent geluid in stereo en surround.
Is dit qua budget te veel dan kan je nog kiezen om de buis als eindtrap aan te sluiten op een geintegreerde surround-versterker en hierop de adamantes aan te sluiten. Een setje micra's sluit je dan direkt op de surround versterker aan, scheelt een tweede eindbak. Misschien niet zo 4G als de andere optie maar volgens mij geen slechte optie.

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

Jinsu

Hoi,

Ik maak me er ook nog aan schuldig, maar ik moet toegeven dat ik de andere luidsprekers niet mis. Dat ligt er waarschijnlijk aan dat ik het niet anders gewend ben. Zou ik nu echter de mogelijkheid hebben om tussendoor te switchen zou ik het wel missen ;) .

MvGr,

Jens
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

Tube-freak

Quote from: wil on September 22, 2004, 16:37:31

Gedverderrie, wat heb jij toch een mooie combo: AdamantesIII op buizen  :)

Misschien kan je ervoor kiezen om de buizen als eindtrap aan te sluiten op een processor en een setje diapason micra's (vanuit kostenperspectief) als rear te gebruiken (op een tweede buizen eindtrap). Dan heb je toch een heel mooi consistent geluid in stereo en surround.
Is dit qua budget te veel dan kan je nog kiezen om de buis als eindtrap aan te sluiten op een geintegreerde surround-versterker en hierop de adamantes aan te sluiten. Een setje micra's sluit je dan direkt op de surround versterker aan, scheelt een tweede eindbak. Misschien niet zo 4G als de andere optie maar volgens mij geen slechte optie.

wil

Ja het kan ook wel, met homogen enzo.  Gewoon nog meer Diapasons kopen.  Maar dan de versterler nog, om je toch uit op een Pathos CinemaX ofzoiets, maar dan praten we wel over bizarre bedragen.
Als je bij diapason gaat shoppen, voor een paar (relatief) goedkope rear speakers + center + stands kom je toch al snel richting de 2500 a 3000 euro.  En dan nog de versterker/processor.

Daarom heb ik dus nog steeds stereo.   Maar zoals al werd gezegt, als je het niet hebt dan mis je het ook niet zo snel.maar als je het eenmaal hebt......

Ja das dus het probleem met diapason op buizenversterker, als je die eenmaal thuis hebt staan wil je ze niet meer weg doen.


Daarom denk ik dat ik de stereo set maar gewon houd. 
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

wil

Quote from: FieroGT on September 22, 2004, 17:25:11
Ja das dus het probleem met diapason op buizenversterker, als je die eenmaal thuis hebt staan wil je ze niet meer weg doen.
Ik snap het, maar zijn die micra's ook zo prijzig? Ik dacht dat je een setje wel voor 1400 euro kon krijgen.

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

VlisChris

Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Tube-freak

Quote from: wil on September 22, 2004, 17:40:10

Ik snap het, maar zijn die micra's ook zo prijzig? Ik dacht dat je een setje wel voor 1400 euro kon krijgen.

wil

Ja ik weet de prjjs niet precies van die micras, maar stel 1400 euro.  Maar reken even me. 1400 euro micras  Stands 250 euro, dan nog een center die toch al snel tegen de 1000 euro loopt, is toch al weer over de 2500 euro zonder bekabeling.  en dan hebben we het nog niet eens over een subwoover gehad, die toch wel aardig van wanten moet weten want de diapasons gaan al tot 40hz, dus die sub moet dan tot 20a 25 hz gaan.

Ja dat allemaal bij mekaar opgeteld en afgewogen wat je ervoor terug krijgt is dat toch wel veel geld.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

Erik

#12
Nu nog stereo maar de bedoeling is dat er een goedkoop setje bijkomt met 4 redelijke boxen en een subwoofer.
In films hoor ik verschil toch niet zo met goedkopere boxen. Heb tijden meteen afwijkende center gedraaid die qua klank compleet anders was tijdens roze ruis. Maar in de film zelf kon er echt niks van merken.
Maar goed dat beleefd iedereen natuurlijk anders .
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

patrick_vdb

Hi,

Quote from: FieroGT on September 22, 2004, 18:02:12
Ja dat allemaal bij mekaar opgeteld en afgewogen wat je ervoor terug krijgt is dat toch wel veel geld.

"Het is wat de gek ervoor geeft" wordt wel eens gezegd....niet sugererend dat surroundfanaten 'gek' zouden zijn, integendeel zelfs ;D ;). Naar mijn mening moet je niet optellen wat het kost en dat afzetten tegen wat je 'ervoor terug krijgt', maar simpelweg bepalen waar je jouwn aandacht naar uit wilt laten gaan...is dat stereo-weergave en de optimalisatie ervan of toch surround? Kies en ga ervoor..... ;)

Wat betreft "effecten" etc....het is wel duidelijk hoe ik erover denk en zal er dus niet teveel over uit wijden..maar ben wel benieuwd naar de reden waarom Martin de fronts belangrijker vind dan de surrounds. Tenminste als deze opmerking vanuit surroundweergave is gemaakt want als het weer te maken heeft met stereo en cd's dan snap ik 'm wel ;)

Oh ja, ook bij films die ik nog niet gezien heb, mis ik de hemisfeer als ik ze in stereo bekijk ;D

mvrg

Patrick

Martin_M

#14
Quote from: patrick_vdb on September 22, 2004, 18:58:20
maar ben wel benieuwd naar de reden waarom Martin de fronts belangrijker vind dan de surrounds. Tenminste als deze opmerking vanuit surroundweergave is gemaakt want als het weer te maken heeft met stereo en cd's dan snap ik 'm wel ;)

Ik bedoel dit;

Ik ben van mening (en dat is gestoeld op mijn ervaringen en wellicht voorkeuren) dat als je bijv. een budget hebt van € 20.000 voor front+rear speakers, je wellicht een 'beter' geluid krijgt als je fronts koopt van € 15.000 en rears van € 5.000 dan beide van € 10.000. Mits speakers goed bij elkaar passen en ervan uitgaande dat binnen een merk de duurdere speaker ook beduidend beter is.

Zoals ik al in mijn vorige post meldde ben ik van mening dat je nooit een mooi holografisch geluidsbeeld krijgt zonder goed intergrerende rears. Het is zeker niet het idee van een paar surroundeffectjes. Maar ik zie ze wel als ondersteunen van de fronts.
Luister eens naar het verschil als je alleen naar de frontkanalen luistert of alleen naar de rears. Het verschil aan hoeveelheid informatie is best groot.
Tuurlijk; het meest homogene geluid krijg je bij gelijke speakers maar je boet iets in aan kwaliteit is mijn mening.

Stel ik zou de ruimte ervoor hebben en ik zou mogen kiezen uit de volgende twee opties:
  • 2 Wilson MAXX + 2 Wilson Sophia
  • 4 Wilson Watt/Puppy's
Dat ik hoogstwaarschijnlijk voor de eerste optie ga.

Dat je bij stereo hier dan ook voordeel bij hebt is mooi meegenomen.

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

patrick_vdb

Hi Martin,

Het ligt te voor de hand om te zeggen dat je het beste dan voor 4x de Maxx kunt gaan...dus dat doen we maar niet.

Het is hoe je 'beter' geluid vertaalt en ervaart maar mijn mening hieromtrent staat al in de 4G's ;)

mvrg

Patrick

reMC

Ik zit wat dit betreft ook een beetje in dubio.

Mijn volgende aankoop zal een versterker zijn. Dit wordt óf een sterk gemodificeerde óf één die op een lager niveau zit maar het voordeel heeft dat die ook als eindversterker gebruikt kan worden.
De laatste had een beetje de voorkeur omdat ik eigenlijk nog wel naar een meerkanaals opstelling wou. Deze is dan te gebruiken icm een processor, die trouwens nog zeeeer ver in de toekomst ligt.

Het probleem is enigszins dat ik surround wel van vrij groot belang vind maar niet zóveel dat ik voor de rears hetzelfde bedrag wil neertellen als voor de fronts.
Nou heb ik niet zoveel ervaring met surround maar weet ik wel dat ik een hekel aan niet-homogeen geluid.
Bij mij zou het er dus heel goed op neer kunnen komen dat er géén surrounds verschijnen...

Waarom? Tsja, ik stel blijkbaar (op dit moment) niet zulke hoge eisen aan surround. Dus Fiero, om antwoord te geven op je vraag: het hangt gewoon van je smaak en eisen af. 
Zij die niet bereid zijn om voor de rears hetzelfde bedrag uit te geven als aan de fronts, eindigen vaak met niet 100% homogeen geluid of met een stereoset..
Ik kan ook zeker van film in stereo genieten...hangt wel erg van de set af. Het geluidsbeeld moet gewoon dusdanig goed zijn dat je wel geluiden van achter je vandaan kan ervaren..met een stereoset van hoog niveau moet dit geen probleem zijn dus.. ;)

Martin_M

Quote from: patrick_vdb on September 22, 2004, 19:59:18
Het ligt te voor de hand om te zeggen dat je het beste dan voor 4x de Maxx kunt gaan...dus dat doen we maar niet.
Mmm, niet echt. Daar is het geld gewoon niet voor. Dan kan je wel zeggen, spaar verder maar het houd een keer op ;D
Quote
Het is hoe je 'beter' geluid vertaalt en ervaart maar mijn mening hieromtrent staat al in de 4G's ;)
Weet ik. En da's nu net waar je persoonlijke prioriteiten liggen.

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Tube-freak

De plek waar mijn stereo aparatur staat is in de woonkamer.  Die kamer is ongeveeer 5 breed en 4,30 lang.

_______________________
|                        X             X   |
|                                            |
|___________                      |
                      |                      |
                      |____BANK___|


Dus ongeveer zoals hierboven is de hele kamer en de kruisjes is ongeveer waar de diapasons staan.
Niet helemaal op schaal, want de Diapasons staan 60cm van de achtermuur af en 2,50 meter uit elkaar.

Achter kan ik dit al niet doen 60cm van de muur af dus de rears moeten dicht tegen de muur aan komen.
De bank kan nog wel iets naar voren maar niet veel (Ik heb projector scherm van 2,40 breed) wil nog wel alles kunnen volgen tijdens het film kijken.
                     
Dus dat is ook iets waar ik rekening mee moet houden. 
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

wil

#19
Quote from: FieroGT on September 22, 2004, 18:02:12


Ja ik weet de prjjs niet precies van die micras, maar stel 1400 euro.  Maar reken even me. 1400 euro micras  Stands 250 euro, dan nog een center die toch al snel tegen de 1000 euro loopt, is toch al weer over de 2500 euro zonder bekabeling.  en dan hebben we het nog niet eens over een subwoover gehad, die toch wel aardig van wanten moet weten want de diapasons gaan al tot 40hz, dus die sub moet dan tot 20a 25 hz gaan.

Ja dat allemaal bij mekaar opgeteld en afgewogen wat je ervoor terug krijgt is dat toch wel veel geld.
Wat je ervoor uit wilt geven is dat wat je ervoor wilt hebben, dat hou je toch. Maar ik zou toch de optie van micra's op een mindere receiver met mindere bekabeling open houden. Die center kan ook later wel en zonder een sub valt voorlopig ook wel te leven. Bovendien zijn de originele stands voor micra's niet zo duur als die van de adamantes. Qua plaatsing kun je micra's volgens mij uitstekend kwijt tegen een muur. Weliswaar sterk naar de zijkant van de bank gedraaid, maar dat probleem hou je altijd met zo'n kamer (weet er alles van  ::)).
Natuurlijk kost zoiets geld (maar minder dan 2000 euro) en ik kan me voorstellen dat je het 4G niet volledig wilt vasthouden. Maar bij een paar Adamantes als fronts ga je geen rearspeakers van het respectabele merk Yoko plaatsen en op een receiver van de Kijkshop hangen. Ik denk dat je op deze wijze (alles diapason en een redelijke processing) al een heel fraai holografisch geluidsbeeld gaat krijgen.
Ik denk dat als het over plaatsing gaat de discussie geleidelijk over gaat in deze  ;D.

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

Tube-freak

#20
Een manier om wel veel speakers in de kamer te passen zou zijn om electrostatische luidsprekers te nemen.
Bijvoorbeeld die van Final.  Die hebben een homecinema serie kan je gewoon aan de muur hangen.
Maar ik weet natuurlijk nog niet hoe dat klinkt.  Uiteraard moet het wel een 2e handsje worden dan anders is het nog duur.

Maar dan moeten natuurlijk wel de diapasons enzo de deur uit.   Ik word soms gek van mezelf.
"IK WEET NIET MEER WAT IK WIL OF MOET DOEN!!"

Waarom is er toch zoveel keus.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

Peerless Monster

Pfjoe, ik luister nu in 4.0 met 4 dezelfde luidsprekers. Echt top. Ik heb niet het gevoel dat ik de center mis. Die homogeniteit heb ik juist bereikt door mijn center (een KEF 200C) weer te verkopen.
Ik had eerst het volgende systeem:
KEF Reference model 3.2 als fronts
KEF Reference model 2.2 als backs
en de 200C als center. Briljant vond ik het. Maar ik mistte nog een bepaalde homogeniteit in de rears en de center. Misschien is de drang naar 4 (of 5 nu) dezelfde speakers groter geweest dan het gemis, alla. Maar toen ik de 2 model 3.2´s als rears erbij had neer gezet ervaarde ik het gemis ineens. Dezelfde body als de fronts. De bassen werden veel meer gedragen en de homogeniteit was om te smullen...
Ik wil eigenlijk nooit meer anders. Vooral met SACD of DVD-A. Met DVD´s en effecten zal dit wat minder zijn...
Ik had iemand al gevraagd om te ruilen: 4 KEF´s Reference model 3.2 tegen 2 B&W 802 nautilussen, maar helaas (wel een goede deal voor iemand die overgaat van hifi stereo naar surround). Want als ik die mogelijkheid heb, dan ga ik geheid weer terug naar hifi stereo.

Grtz,
Rens
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

jaco

Quote from: Peerless Monster on September 24, 2004, 16:10:38
Ik had iemand al gevraagd om te ruilen: 4 KEF´s Reference model 3.2 tegen 2 B&W 802 nautilussen, maar helaas (wel een goede deal voor iemand die overgaat van hifi stereo naar surround). Want als ik die mogelijkheid heb, dan ga ik geheid weer terug naar hifi stereo.
achteruit roeien heet dat  ;D

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Tube-freak

Quote from: Peerless Monster on September 24, 2004, 16:10:38
Pfjoe, ik luister nu in 4.0 met 4 dezelfde luidsprekers. Echt top. Ik heb niet het gevoel dat ik de center mis. Die homogeniteit heb ik juist bereikt door mijn center (een KEF 200C) weer te verkopen.
Ik had eerst het volgende systeem:
KEF Reference model 3.2 als fronts
KEF Reference model 2.2 als backs
en de 200C als center. Briljant vond ik het. Maar ik mistte nog een bepaalde homogeniteit in de rears en de center. Misschien is de drang naar 4 (of 5 nu) dezelfde speakers groter geweest dan het gemis, alla. Maar toen ik de 2 model 3.2´s als rears erbij had neer gezet ervaarde ik het gemis ineens. Dezelfde body als de fronts. De bassen werden veel meer gedragen en de homogeniteit was om te smullen...
Ik wil eigenlijk nooit meer anders. Vooral met SACD of DVD-A. Met DVD´s en effecten zal dit wat minder zijn...
Ik had iemand al gevraagd om te ruilen: 4 KEF´s Reference model 3.2 tegen 2 B&W 802 nautilussen, maar helaas (wel een goede deal voor iemand die overgaat van hifi stereo naar surround). Want als ik die mogelijkheid heb, dan ga ik geheid weer terug naar hifi stereo.

Grtz,
Rens


Ik snap het niet.  Je hebt 4 dezelfde speakers en je wil niet anders meer zeg je, en later zeg je ik ga geheid terug naar stereo. Nou ja ik begrijp het niet helemaal, maar dat zal wel aan mij liggen.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

Peerless Monster

Hoi Fiero,

Nee je snapt hem niet. Ik wil nooit iets anders in een surround opstelling. Daar ben ik blij mee met 4 dezelfde speakers.
Maar als ik ze kan ruilen tegen 2 Nautilussen dan ga ik gewoon weer terug naar Stereo en dan sparen voor de andere 2 Nautilussen voor de backs en misschien wel de 5e voor de center en tegen die tijd nog 2 extra voor de 7.0 kanalen...

Snap je hem zo? Ik was daar strax ff snel aan het typen, aangezien ik een afspraak had op bhet werk nml... sorry.

Grtz,
Rens
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler