Chord vs EarTwo mini shoot-out @ Garmt

Started by eduard, September 18, 2004, 01:35:41

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

garmtz

Erg eens met de toevoegingen van Bjorn...  8)

patrick_vdb

Hi Ub,

Quote from: ub4b on January 25, 2005, 11:49:11
Moeilijk te omschrijven, met de velodyne komt alles los van de kast, het laag is nogal ongedwongen en luchtig mer veel laagjes. Zet je subwoofer routing uit en dus gewoon stereo dan is de bas terug zoals in de shootout tussen de ZAP en Chord : de zap heeft gewoon extreem veel druk maar misschien wel lichtjes overdreven

Eigenlijk lees ik hierin wat aspecten met een 'negatieve' nasmaak met betrekking tot de laagweergave van de ZAP, of lees ik het compleet verkeerd?

mvrg

Patrick

Del member

#77
Quote from: patrick_vdb on January 25, 2005, 22:24:37
Hi Ub,

Eigenlijk lees ik hierin wat aspecten met een 'negatieve' nasmaak met betrekking tot de laagweergave van de ZAP, of lees ik het compleet verkeerd?

mvrg

Patrick

Je leest het verkeerd .....

patrick_vdb

Hi UB,

'Negatieve nasmaak' was misschien een te groot woord......De ZAP levert, zoals ik het lees, veel druk, misschien iets te veel, en mist wat finesse in gelaagdheid/resolutie?

Het stukje over het vergelijk tussen de eAR en de ZAP (en dan met nadruk het gegeven dat de buren meer last hebben met de ZAP terwijl het volume niet verandert) intigreert mij wel, ergens is er dus een in bepaald gebied meer energie aanwezig met de ZAP, of te weing met de eAr, in de huidige setting? Combineer dit met bovenstaande en ik denk al snel aan een bepaalde kleuring die je middels het verder ontwikkelen/tweaken er wellicht wel uit kunt krijgen?

mvrg

Patrick


Del member

#79
Quote from: patrick_vdb on January 26, 2005, 08:04:17
Hi UB,

'Negatieve nasmaak' was misschien een te groot woord......De ZAP levert, zoals ik het lees, veel druk, misschien iets te veel, en mist wat finesse in gelaagdheid/resolutie?

Het stukje over het vergelijk tussen de eAR en de ZAP (en dan met nadruk het gegeven dat de buren meer last hebben met de ZAP terwijl het volume niet verandert) intigreert mij wel, ergens is er dus een in bepaald gebied meer energie aanwezig met de ZAP, of te weing met de eAr, in de huidige setting? Combineer dit met bovenstaande en ik denk al snel aan een bepaalde kleuring die je middels het verder ontwikkelen/tweaken er wellicht wel uit kunt krijgen?

mvrg

Patrick



Wat je zegt klopt ergens, als ik met verschillende electronici erover discussieer dan is het type voeding dat in mijn zap zit eentje met zeer veel capaciteit maar door de grote elko's (4x 47.000uF) wat minder snel (ipv veel kleine elko's e.g. 10.000uF)  en kwa hoogfrequent nog niet aangepakt. Vandaar het idee de voeding te scopen.

Zou het eerder omschrijven als : wat ik nu hoor is duidelijk voeding gerelateerd (gelukkig maar). Een voeding aanpakken is niet erg duur. Worst case een paar honderd euro aan nieuwe elko's maar das peanuts tov de tweedehandsprijs van bvb een Chord.

Niet dat er ooit het Chord geluid uitkomt, maar de huidige  belemmeringen (lees mijn luxeproblemen) kunnen zeker opgelost worden.

patrick_vdb

Hi UB,

Mooi, dan laat ik je verder met rust zodat je verder kunt met ontwikkelen en tweaken....het eindresultaat lezen we tezijndertijd wel op het forum :D

mvrg

Patrick

Duck Twacy

#81
Quote from: ub4b on January 25, 2005, 11:24:57
Met de chord als yardstick heb ik gewoon de bevestiging gekregen dat er aan het ontwerp van mijn ZAP voeding nog dingen ontbreken : betere afvlakking, minder hoogfrequent troep op de elko's, betere gelijkrichters, interne bekabeling .... zo blijf je natuurlijk bezig en dat maakt het boeiend.

Met wat ik nu heb kan je moeilijk van een afgewerkt product spreken, mijn constructie is eerder een proof of concept. Ik heb bespaard op speaker terminals en de interne bekabeling.

Waar de chord in uitblonk :

- rust in het geluiddsbeeld en grotere soundstage, ondanks een geschakelde voeding -> ik ga de zap voeding scopen om te kijken waar er nog troep zit en hoe ik die eruit filter

- meer gelaagdheid

Waar de ZAP in uitblinkt :

- extreem strakke bas. Toen ik gisteren de bas routeerde naar mijn velodyne , ook een klasse-d intern was duidelijk hoe strak de bas van de ZAP was Dit is wellicht door de reusachtige bekerelko's in de ZAP. Eigenlijk hoeft dit niet, de bas is wel extreem strak maar er mag nog meer detail in.

Aandachtspunten voor de ZAP :

- betere filtering van hoogfrequent componenten (o.a. Pi filtering tussen de elko's)
- parallel lopen met kleinere elko's : bufferelko's genaamd
- zilverbekabeling & klasse-d =  afrader volgens  LC audio, nochtans is eAR hier wel voorstander van
- koperbruggen op de elko's ipv 1,5mm2 bouwmarkt kabel
- deftige solid-core koperdraad tussen koperbrug en zapjes
- supersnelle diodes voor gelijkrichting ipv 3,5 EUR bruggen

Had ik de kans niet gehad mijn ZAP te vergelijken dan had  ik a deze stappen welllicht minder au serieux genomen. Waarvoor dank dus aan Garmt om de Chord mee te nemen.





mijn 2 cts
Een pi filter (CLC) verlaagt de ripple stroom in de voeding, ik denk niet dat dat veel doet met de hoogfrequente modulatie resten. Die zijn er nu eenmaal vanwege het pwm concept. Tenzij de Zappulse heel gevoelig is voor ripple in de voeding.

Verder zou het best wel eens kunnen zijn dat juist met kleinere hoogwaardige elcoos er meer detail in het laag zit. (maar dat is meer een hypothese, je leest wel eens dat grote elccos een versterker trager maken -- audiofielen fabel of??).

Overigens de modulatie resten zitten ook op de uitgang, dus de LS draden (antennes), die wil je dus ver houden van alle andere bedrading, wellicht wel afschermen.

De soorten koperdraad of bruggen op de elcoos etc zal weinig uitmaken imo.  De diodebrug vervangen is wellicht wel de moeite waard.


Btw ik heb in een review van een andere Chord de spm600 gelezen dat deze hte laagste laag juist wat minder krachtig is. (Upper) Bas detail wordt natuurlijk een stuk beter, als je het laagste laag wat minder benadrukt - je kunt beter iets te weinig bas hebben dan te veel wat dat betreft. Los daarvan, Chord maakt een van de beste (geregelde) voedingen die er bestaan en de voeding bepaald voor 50% de kwalitiet van de versterker. Het lijkt me geen schande als amateur bouwer, om daar iets onder te blijven.

bmateijsen

In dit geval was het de Chord SPM1200E die Garmt bij had..

Groet Bjorn

Del member

#83
Quote from: patrick_vdb on January 26, 2005, 11:42:23
Hi UB,

Mooi, dan laat ik je verder met rust zodat je verder kunt met ontwikkelen en tweaken....het eindresultaat lezen we tezijndertijd wel op het forum :D

mvrg

Patrick

Heb nog een beetje zitten spelen met diverse ZAP opties .....

1. Freds 5ch ZAP balanced DIY voeding vs Erwin's 5ch ZAP unbalanced met LC audio 4 pole

Ik heb daarnet de ZAP 2.2 van Erwin gehoord met de kant en klare LC Audio virtual 4 pole voeding, met slechts een 1000VA transfo.

Dit leunt veel dichter tegen de Chord aan : muzikaler , strakkere bas en het hoog is niet agressief.

2. Freds 5ch ZAP unbalanced DIY voeding vs Erwin's 5ch ZAP unbalanced met LC audio 4 pole

Het rare is , als ik mijn eigen 5 kanaals unbalanced aansluit dan is de strakke bas er terug, de soundstage is terug, ... kortom het geluid leunt dan zeer dicht tegen de 4 pole aan ! De les die ik eruit trek : de bedrading kan wel nog beter in mijn eigen ontwerk en de componenten zouden beter allemaal symmetrische zitten wat de bedrading exact symmterisch maakt, maar er is dus duidelijk iets fout met de balanced input.



Ofwel heb ik een kapitale fout gemaakt met de balanced inputs, maar om een of andere reden klinkt unbalanced veel beter dan balanced.

De conclusies uit de shootout met Garmt zijn Chord waren dus voorbarig en niet representatief voor de meeste zap eigenaars.

garmtz

Quote from: ub4b on February  2, 2005, 21:10:50
De conclusies uit de shootout met Garmt zijn Chord waren dus voorbarig en niet representatief voor de meeste zap eigenaars.

Dat is altijd het probleem met zelfbouw-producten, het is een constante 'work-in-progress'. Een momentopname zegt dan weinig. Mooi dat je verder bent gekomen!

Harry HT

Hoi,
Quote from: Garmt on February  3, 2005, 15:03:57
Dat is altijd het probleem met zelfbouw-producten, het is een constante 'work-in-progress'. Een momentopname zegt dan weinig. Mooi dat je verder bent gekomen!
Met afgebouwde consumenten producten uit de winkel is het toch niet anders? Dat is vaak ook een momentopname.

Alleen met zelfbouw is de drempel wat lager om een product dat je al hebt staan qua construktie/electronica te tweaken. Indien je dan nog niet tevreden bent, dan doe je pas een ugrade d.m.v. het kopen een nieuw apparaat.

Gegroet,

Harry
De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

garmtz

Ik geloof zelf niet echt in nieuwbouw (heb er ook geen tijd/zin in... ;)), maar ik vind het dapper als mensen erin duiken.

Duck Twacy

Quote from: ub4b on February  2, 2005, 21:10:50
Ofwel heb ik een kapitale fout gemaakt met de balanced inputs, maar om een of andere reden klinkt unbalanced veel beter dan balanced.

Het zou wel handig zijn om te weten welke van deze 2 hypotheses de (meest) juiste is...

Del member

Quote from: Duck Twacy on February  3, 2005, 19:58:16
Het zou wel handig zijn om te weten welke van deze 2 hypotheses de (meest) juiste is...

Ik ga de XLR's nog eens doormeten, maar het zou me verwonderen dat ik de volgorde van de drie pinnetjes door mekaar zou gehaald hebben (ground, plus en min), welllicht had ik dan helemaal geen sound en had het al dubbel gechecked.

Andere hypothese is dat bij XLR een dikke ground kabell moet lopen tussen de ground van de XLR plug en die van de elko's, dit naast de ground signaal kabel tussen de XLR en de zap, zie de ZAP cookbook. Zonder deze kabel s het potentieel op aardlussen groter.

Duck Twacy

je bedoelt de "drainwire" in het kookboek??

Op zich zou het wel jammer zijn als balanced input minder is, omdat juist balanced minder gevoelig is voor instraling.

Of is de Zappulse toch niet echt gebalanceerd en werkt op noise opheffende vermogen dan toch niet?

(ps deze discussie zou beter in de het Zappulse bouw draadje geplaats kunnen worden)

Del member

Quote from: Duck Twacy on February  4, 2005, 09:39:39
je bedoelt de "drainwire" in het kookboek??

Op zich zou het wel jammer zijn als balanced input minder is, omdat juist balanced minder gevoelig is voor instraling.

Of is de Zappulse toch niet echt gebalanceerd en werkt op noise opheffende vermogen dan toch niet?

(ps deze discussie zou beter in de het Zappulse bouw draadje geplaats kunnen worden)

Yep idd drainwire