Chord vs EarTwo mini shoot-out @ Garmt

Started by eduard, September 18, 2004, 01:35:41

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jeroenskie

Quote from: garmtz on September 21, 2004, 11:09:41


Hmmm... Nogal raar... Je kunt geen emotie 'maken' met een speaker. De muzikale coherentie is verloren of niet, dat kan je speaker niet repareren. Maargoed, misschien luistert wel niemand zoals ik en horen anderen dit niet of minder extreem...  ::)

misschien een beetje ongelukkig uitgedrukt , maar wat ik bedoel is dat ik me kan voorstellen dat er emotie verloren door een bepaalde speaker .

Of druk ik me nu weer ongelukkig uit  :-\


laat maar , is niet belangrijk  :P, ik begrijp wat ik zelf bedoelde maar heb moeite dit te verwoorden .

zit het nog eens na te lezen , mijn ZIN klopt ook helemaal niet  ??? :o

Ik bedoelde te zeggen

zou het kunnen dat de ear in samenwerking met de ml emotieloos klonk, maar dat hij bv samen met een sonusfaber( wat een speaker is met een hoog "emotie"gehalte ) een goede match zou kunnen zijn en de emotie weer terug zou zijn .

maar goed dan kunnen we het idd hebben over wat "emotie "is

is het "muzikale coherentie " of is het misschien wel kleuring wat "emotie" brengt.

nou bemoei me er niet mee want schrijf zelfs dingen op die niet kloppen  :-[

doeiii

eduard

#26
jeroenskie, maar ik denk toch te begrijpen wat je probeert te zeggen.  Het zou best wel eens zo kunnen zijn dat de EarTwo een beter combinatie vormt met de SonusFaber.  En wat ook al door Spacebass is gezegt, dat misschien een deel van de verschillen komt door het gebruik van de  in interlinks (MIT vs Eichmann). Al met al kan dit nog een leuke discussie worden :)

Spacebass

#27
QuoteNope... Maar eens naar hem toeslepen denk ik. Tenzij SB dat niet wil (wat ik me voor kan stellen). Het bloed kruipt waar het eigenlijk niet gaan kan...
Straks klinkt het waanzinnig  ;D We hadden dat al eens besproken en dat moet absoluut doorgang vinden. Soms kan je iets beter niet gehoord hebben, maar ik ben te nieuwsgierig geworden  ;D

Ik wil nog iets kwijt over : "Wat de muzikant bedoeld heeft".
Dit is een iets andere uitgangspunt dan de mijne.
Mijn persoonlijke visie: De muzikant speelt altijd in dienst van de compositie of het verhaal zoals je wilt. Zijn bedoeling hoeft echter niet altijd gelijk te zijn met het achterliggende verhaal.

Een mooi voorbeeld is Salsa. De meeste mensen die Salsa horen zullen meteen allerlei tropisch gezellige ritmes horen, en worden er spontaan vrolijk van. Op een rare manier horen zij het ene na het andere mineuraccoord (Bm7 ofzo) niet...een klaaglied...een lied over heimwee of een verloren liefde...whatever.
Op dat moment is de presentatie beangrijker geworden voor de "misleidde" luisteraar dan het verhaal zelf. Zou je sec de "liggende" accoorden zonder tingeltagel persussie erbij horen dan veranderd de stemming al heel snel.

Ook vind ik het zelf dus mooi om naast dat "verhaal" ook de gebruikte techniek te bewonderen.
Tis een beetje als bij films...sommige films koop ik voor een geweldig verhaal en diepgang, andere films koop ik vanwege de geweldige SFX.
Zo nu en dan kom ik een film tegen die beide in zich heeft. Zo is het ook wat mij betreft bij muziek. Er bestaat niet voor niets zoiets als "Muzikanten muziek"  ;D

garmtz

Quote from: Martin_M on September 21, 2004, 15:56:54
Als het goed is (wat het in de praktijk eigenlijk nooit is) is dit gewoon hetzelfde.

Exact, vooral het tweede... ;)  Bedenk dat een teveel aan details je af kan leiden van de muzikale boodschap. Wat ik hiermee bedoel is dat de details van de opname IN DIENST MOETEN STAAN van de muziek (en zeker niet andersom). Oftewel: zijn de details muzikaal relevant? Als ze dat niet zijn, hoor ik bij wijze van spreken liever minder details. Het liefste nog hoor ik alle details op een muzikale manier gebracht.

Eigenlijk vind ik dat Spectral heel goed op de perfecte weg zit, alleen vind ik die versterkers o.h.a. echt iets te onverbiddelijk (ik wil het net wat meer 'smooth'). Perfect voorbeeld dus van de eeuwige tegenstrijdigheid van audio... ;D

Even over "wat de muzikant bedoeld heeft": ik weet nu dat SB en ik gewoon op een compleet andere manier luisteren. Ik luister eigenlijk heel snel naar een meta-versie van de muziek. Ik laat de muziek mijn emoties en lichaam raken en ik wil hierbij mijn hoofd en analyse zo min mogelijk gebruiken. De muziek gaat dus met mij aan de haal, neemt me mee. Hoe meer een set dat kan, hoe beter hij is wat mij betreft (en ik weet dat mijn set hier beperkingen heeft, maargoed... :)). Ik ben geen muzikant en luister dan ook niet als muzikant. Ik hoef de muziek niet te analyseren, want als er iets 'niet goed' is in bijvoorbeeld de klank of manier van spelen, kan ik daar toch niets aan doen! Dus onderga ik het maar.

Tja, ik ben een lucht-persoon en SB een aarde-persoon... ;D

garmtz

Quote from: jeroenskie on September 21, 2004, 23:09:43
zou het kunnen dat de ear in samenwerking met de ml emotieloos klonk, maar dat hij bv samen met een sonusfaber( wat een speaker is met een hoog "emotie"gehalte ) een goede match zou kunnen zijn en de emotie weer terug zou zijn .

Laat ik het zo zeggen: wat ik miste, zal met geen enkele speaker terugkomen. Het kan echter zijn dat deze eigenschap helemaal niet zo duidelijk afwezig is als met een andere speaker of dat juist de voordelen van de versterker enorm naar voren treden op die andere speaker. Ik denk dat de eAR best mooi zou kunnen zijn op de Sonus Faber: ultieme controle en mega-detail, om meer van de enorme 3-dimensionaliteit te zwijgen!

jeroenskie

QuoteHet kan echter zijn dat deze eigenschap helemaal niet zo duidelijk afwezig is als met een andere speaker of dat juist de voordelen van de versterker enorm naar voren treden op die andere speaker.

dat bedoelde ik  ;D

vr gr jeroen

Spacebass

QuoteIk laat de muziek mijn emoties en lichaam raken en ik wil hierbij mijn hoofd en analyse zo min mogelijk gebruiken. De muziek gaat dus met mij aan de haal, neemt me mee.
Garmt, je snapt mijn uitleg nog steeds niet  ;D
Wat je doet voorkomen, zou nl betekenen dat een ieder die weet hoe muziek gemaakt wordt en in elkaar steekt, in jouw stelling dan niet die reis zou kunnen maken en niet de emotie van de muziek zou kunnen ervaren  ;D
Dezelfde mensen maken nl de muziek waar jij naar luistert...in die zin vraag ik mij af of jij dus ooit zou kunnen ervaren hoe het bedoeld is, maar maak jij idd je eigen verhaaltje erbij, zoals het op jouw overkomt. Dat is wat ik bedoelde met het misschien wel te pas en te onpas "Hoe de muzikant het bedoeld heeft" gebruiken.
Je eigen verhaal erbij bedenken lijkt mij absoluut een leuke manier van luisteren en vergt veel voorstellingsvermogen, maar vertaal dit nooit door te denken dat "jouw" manier alleen, de enige weg naar gevoel en emotie in muziek is. Het is een manier, maar geef er geen waardeoordeel aan ten opzichte van anderen.

garmtz

Ik denk dat ik jouw uitleg wel snap en ben het ook volgens mij wel met je eens. De "wat de muzikant bedoelt" uitspraak was wat krom, maar in mijn een na laatste post leg ik het uit. Het heeft bij mij te maken met een SUBJECTIEVE ervaring, heeft dus feitelijk niets te maken met wat er 'bedoeld is', daar heb je wel gelijk in. Het kan ook goed zijn dat de ene set/versterker me tranen in mijn ogen geeft, maar dat dat compleet NIET het idee was wat de muzikant bedoelde. Dat probeer je toch te zeggen?

Oftewel: dat het je raakt op een bepaalde manier, dat dat niet hoeft te betekenen dat het zo bedoeld is.

Maargoed, mijn 'Muzikale Waarheid' ligt in mijn geval in de emotie die wordt overgedragen. Of die juist is weet ik niet (ik weet niet wat de muzikant probeert over te dragen), maar hij is wel oprecht. Beter dan helemaal niets voelen... 

Spacebass

QuoteOftewel: dat het je raakt op een bepaalde manier, dat dat niet hoeft te betekenen dat het zo bedoeld is.
O0 da's idd wat ik bedoelde  :)

QuoteOf die juist is weet ik niet (ik weet niet wat de muzikant probeert over te dragen), maar hij is wel oprecht. Beter dan helemaal niets voelen... 
Absoluut!

Muziek = Kunst! Afschuw, tranen en alles wat er tussen zit  ;)  ;D

garmtz

We begrijpen elkaar weer!!!! *group hug* ;D

FrankB

Quote from: garmtz on September 23, 2004, 09:29:31
We begrijpen elkaar weer!!!! *group hug* ;D

aaaaah neeeeee  ;D

Maar duidelijk is wel dat muziek emotie blijft en dat iedereen dat anders interpreteert. Ben wel heel benieuwd naar de 9e!! De Chord's wil ik dolgraag horen!! Ik heb eventueel nog een digitale kabel die we zouden kunnen testen trouwens ....
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

reMC

Zoals al eerder in dit topic aangehaald is ZOU neutraliteit dicht bij muzikale waarheid moeten staan..ik denk dat dit inderdaad zo is.

Met goede neutrale apparatuur zou je het dichtst bij de originele opname kunnen komen. Helaas weet niemand hoe het origineel ECHT was maar ik denk dat er heel goed te zeggen is welke het meest in de buurt komt en zo dus ook bij de muzikale waarheid..

*oeps, ik moet om 5 uur beginnen met werken..even opschieten maar!* :o

(Dit verhaal krijgt nog wel een staart... ;))

Spacebass

#37
Quote from: garmtz on September 23, 2004, 09:29:31
We begrijpen elkaar weer!!!! *group hug* ;D
Hahaha!! Tjee ja de 9de ik moet toch heel snel een agenda/pa of zoiets kopen!!
Volgens mij heb ik nog twee M&G staan bij Garmt  :o

garmtz

Quote from: FrenkB on September 23, 2004, 16:42:30
Ik heb eventueel nog een digitale kabel die we zouden kunnen testen trouwens ....

Goed! Neem maar mee!

garmtz

Quote from: Spacebass on September 23, 2004, 21:08:38
Volgens mij heb ik nog twee M&G staan bij Garmt  :o

Ja, deze en die van a.s. zondag... ;)

Del member

Wat me ook leuk lijkt is een shootout tussen de Chord en mijn ZAP 2.2 SE .

Garmt : misschien een ideetje ?

garmtz

Quote from: ub4b on January 17, 2005, 00:57:11
Wat me ook leuk lijkt is een shootout tussen de Chord en mijn ZAP 2.2 SE .

Garmt : misschien een ideetje ?

Zal eens zien of ik de Chord mee kan nemen naar je. Hij staat tegen die tijd echter niet meer bij mij, maar bij een vriend... :)

FrankB

#42
Quote from: garmtz on January 17, 2005, 07:40:43
Zal eens zien of ik de Chord mee kan nemen naar je. Hij staat tegen die tijd echter niet meer bij mij, maar bij een vriend... :)

Ja, wanneer kwam je 'm nou brengen  :P ;D
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

Del member

Quote from: garmtz on January 17, 2005, 07:40:43
Zal eens zien of ik de Chord mee kan nemen naar je. Hij staat tegen die tijd echter niet meer bij mij, maar bij een vriend... :)

Zou je Chord graag eens in tweekanaals vergelijken met de ZAP.

garmtz


garmtz

Quote from: ub4b on January 17, 2005, 10:43:41
Zou je Chord graag eens in tweekanaals vergelijken met de ZAP.

Zal kijken of ik hem mee kan nemen!

eduard

Quote from: garmtz on January 17, 2005, 07:40:43
Zal eens zien of ik de Chord mee kan nemen naar je. Hij staat tegen die tijd echter niet meer bij mij, maar bij een vriend... :)

Toch wel bruikleen? :)

garmtz

Quote from: eduard on January 17, 2005, 20:15:21
Toch wel bruikleen? :)

Ja hoor... Totdat ik verhuisd ben (zal pas weer in april zijn dat ik de versterker weer ga gebruiken).

VlisChris

Wat gebruik je in de tussentijd dan?
Of staat dan in een voorliggende pagina?
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

jeroenskie

Quote from: ub4b on January 17, 2005, 00:57:11
Wat me ook leuk lijkt is een shootout tussen de Chord en mijn ZAP 2.2 SE .

Garmt : misschien een ideetje ?

ja lijkt me interessant om te horen Garmt , ik ga dan graag met je mee .

vr gr jeroen