Zelfbouwproject 5x Dynaudio Gemini High End

Started by Audiofiel, September 17, 2004, 16:05:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Audiofiel

Ik wilde jullie graag laten meedelen in de lol die ik heb gehad met het bouwen van 5 identieke (de G!) Dynaudio Gemini's. De luidsprekers zijn zo goed als mogelijk compromisloos opgebouwd. De beste componenten, de beste methodes, voor zover betaalbaar natuurlijk. De filters zijn hardwired met zilver-verzadigd soldeer op plankjes gezet (componenten gelijmd), de kasten waar nodig gedempd en het filter is afgeschermd. De kasten zijn goedkoop en simpel gefineerd met Elesgoflex (minpuntje). Ik ben zeer tevreden met het resultaat!

Ik heb het hele zelfbouwproject op foto's vastgelegd. Een selectie hiervan kun je vinden op de volgende site: Zelfbouw 5x Dynaudio Gemini HIGH END versie. Ik ben heel erg benieuwd wat jullie er van vinden. :D

Daarnaast heb ik de smaak te pakken gehad en heb er nog 4 onder handen genomen. ik heb de kasten wederom op de goede manier gedempd en de filters verbeterd. Het filter is daarbij iets minder exclusief opgebouwd: filter van speakerset A (zwart) is vrijwel identiek, filter van speakerset B (geel) is iets minder luxe (spoel laag en condensatoren). De foto's vind je op:  4x Dynaudio Gemini MODIFICATIE . Ook hier ben ik beniewd naar de reacties.  ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

FFF

heel erg mooi,

Heb je een een url van bouwtekeningen en eventueel een begroting?

Zoiets zoek ik namelijk.

Als ik me niet vergis zijn dit ook de totem units, enig idee in welke deze wordt toegepast?

Waar ik benieuwd naar ben is je bevindingen en je klank omschrijving.

(btw dit topic staat bij het verkeerde onderwerp)

Maar zeer mooi project, mvg ronald.

Harry HT

#2
Wow  O0

Je durft wel, door er direct 5 van te bouwen.

Compromiloos bouwen, ik ben benieuwd of het eindresultaat ook er dan ook is. Maar het ziet allemaal goed uit, dus ik heb er alle vertrouwen in.  8)

Waarom ben je ontevreden over de afwerking van de kast?

Succes,

Harry
De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

Audiofiel

#3
Quote from: FFF on September 17, 2004, 22:11:47
heel erg mooi, Heb je een een url van bouwtekeningen en eventueel een begroting?
Zoiets zoek ik namelijk. Als ik me niet vergis zijn dit ook de totem units, enig idee in welke deze wordt toegepast? Waar ik benieuwd naar ben is je bevindingen en je klank omschrijving. (btw dit topic staat bij het verkeerde onderwerp) Maar zeer mooi project, mvg ronald.

Ik heb eventueel wel een bouwtekening en filter-schema voor je. De klank is zeer neutraal en – mede dankzij de super-filters en (niet te vergeten) de D'Appolito-opstelling van de units extreem ruimtelijk. Tsja, Totem: die gebruikt in de door jou bedoelde ontwerpen gewoon Dynaudio-units, dus die gelijkenis is duidelijk.  Maar ik vind dit veel mooier dan Totem (bloos-modus).

Oh ja, een begroting... Ga even zitten. Zit je stevig? OK. Qua units heb je nodig 2x15W75 en 1xD260; je hebt nodig een goede MDF-kast (liefst onder verstek); een paar plaatjes loodbitumen, een beetje pritex en wat dempingsmateriaal; ongeveer 2 meter kabel; een goede kabel-entree; twee baspoortjes; 19 schroeven; afwerkingsmateriaal en een goed filter. Dat is ongeveer 750 euro per kast, afgezien van de 25 uur werk per kast. Nog interesse? :o :o

Oh ja, de twee gele kasten zijn te koop die op de tweede link te zien zijn, inclusief zandgevulde voeten.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Quote from: Harry HT on September 17, 2004, 23:30:28
Wow  O0
Je durft wel, door er direct 5 van te bouwen. Compromiloos bouwen, ik ben benieuwd of het eindresultaat ook er dan ook is. Maar het ziet allemaal goed uit, dus ik heb er alle vertrouwen in.  8) Waarom ben je ontevreden over de afwerking van de kast?
Succes, Harry

Thanx! Tsja, ik had 2,5 jaar geleden al gemerkt hoeveel voordeel er te halen was met 5 gelijke speakers (een zeer homogeen ruimtelijk beeld), hoewel dat toen met 5 gelijke oude Philips 3-weg speakers was. Die overigens in een ander draadje te koop staan voor 150 euro per 6. Dus toen ik zelf ging bouwen, lagen 5 gelijke speakers erg voor de hand. Alleen ben ik bijna een jaar bezig geweest om de units bij elkaar te 'sprokkelen'. Nieuw waren ze niet meer te koop (nu weer wel) en tweedehands maar mondjesmaat. het doel was dan ook eerst 3 gelijke frontspeakers. Uiteindelijk heb ik 10 15W75 woofers en 5 D260 tweeters bij elkaar verzameld en toen kon het feest beginnen. 8) 8) 8)

Het eindresultaat? Klankmatig is het voor mij het dynamische systeem wat het dichtste bij electrostaten komt met zijn transparantie, snelheid, ruimtelijkheid en geringe vervorming. Dus ik ben uiterst tevreden. De filters zijn wel erg fanatiek: voor de prijs van 1 filter zoals ik heb gebouwd, krijg je bij het zelfbouw-pakket van Remo of Speakerland / Speaker & Co zo ongeveer alle 5 de filters. :o :P Maar het is het meer dan waard!

Over de kast ben ik die zin minder tevreden, dat er stukjes aan de bovenkant zijn afgebrokkeld. Elesgoflex is een prachtig materiaal, dat perfect bochten kan volgen, maar niet zozeer geschikt is om makkelijk af te snijden. Het idee was eerst om ze te laten spuiten, toen uit budget-overwegingen toch maar zelf doen. Daarna heb ik pas de filters gemaakt en die zijn weer compromisloos. Dus de enige teleurstelling bij mij was dat ik met dit eindresultaat aan klank best wat meer aan de afwerking had mogen besteden. Niet dat ze lelijk zijn, echt niet, maar minder perfect dan de rest van het werk. ;)

Maar Harry, als ik durf door er 5 te bouwen, heb je dan wel op de tweede link geklikt? Die andere 4 kasten staan hier ook in huis te draaien. De zwarte op mijn werkkamer en de gele, tsja, de gele zijn over. Dus eventueel te koop voor de geïnteresseerde. ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Jaqo

Mooi project, klinkt vast geweldig.  Maak je nog een subwoofer voor het 'echte' laag?

Veel werk, als ik al kijk hoelang ik met mijn ScanSpeak fronts bezig ben geweest....

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=15484.0

Hoe is de luisterbelevenis?

Groet,
Jacco
Primare I30, CD31, Scanspeak fronts, Power: Lat International AC2 MK I, Interlink: Siltech SQ28B, Speakerkabel: Van den Hul The Breeze Hybrid

FFF

Bedankt, ziet er erg goed uit moet ik zeggen, de units zijn veelbeloven.

750 per stuk is aan de dure kant, ik had me budget gepland op maximaal 400-500 p/st.

Ik ga eens op zoek met deze informatie, misschien dat ik de units in duitsland goeddoper kan krijgen.

Waar heb je dit filter gevonden? en wat kost alleen een filter?

mvg ronald.

Audiofiel

@FFF: Veel geld zit in de units. Dat is iets meer dan de helft van het bedrag (dik 400 euro), in Duitsland zul je ze niet veel goedkoper vinden, tweedehands is de enige oplossing. Het filter is een bestaand ontwerp uit de Elektuur zelfbouw-specials van de jaren negentig. Ik heb wel een kopie liggen als je belangstelling hebt. Het filter kost op zijn goedkoopst 40 euro; ik was 200 euro kwijt om het compromisloos te doen. Ik vind dat bedrag ook te verantwoorden voor zulke dure units. Dat uiteindelijke filter is de optelsom van jaren ervaring met zelfbouwen/modificeren van een aantal vrienden en kennissen.

Ik weet niet hoeveel speakers je wilt hebben en of je ze per se zelf wilt bouwen, maar heb je ook op de tweede link gekeken? Die gele Gemini's (iets minder compromisloos que componenten in het filter) zijn te koop, inclusief zandgevulde steunen. Uiteraard mag je best een keer komen luisteren als je geïnteresseerd bent.

@Jaco: Leuk project, die fronts van je! Een hoop werk hè!?! Ach, als je er meer (5 ipv 2) tegelijk maakt, kun je wel sneller werken. Ik heb mijn kasten door een meubelmaker laten doen die al 25 jaar luidsprekers maakt. Alles is onder verstek gezaagd, zodat je geen vervelende kopse kanten hoeft bij te schuren. Voor een klein meerbedrag leverde hij ze gelijmd af. dat scheelde erg veel werk. Ik heb in het verleden ook zelf kasten gemaakt, maar ik krijg het nooit zo mooi en snel voor elkaar als hij kan (en voor maar een paar centjes meer).

Ik heb er ook subs bij. Zelfbouw speakers van Scan Speak. Twee kasten met elk twee 18W8545 papier/carbon woofers, dezelfde als jij gebruikt voor het midden. Het zijn kubussen geworden en ze bevallen erg goed. Ik gebruik ze ook voor stereo op mijn electrostaten en daarom heb ik voor deze Scan Speaks gekozen. Twee woofers van 18 cm is dezelfde oppervlakte als eentje van 25 cm, maar het is wel veel sneller (ten koste van minder diep doorgaan). Ben er erg blij mee.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Jaqo

Quote from: Audiofiel on September 18, 2004, 19:31:26
Ik heb in het verleden ook zelf kasten gemaakt, maar ik krijg het nooit zo mooi en snel voor elkaar als hij kan (en voor maar een paar centjes meer).

Tja, dat scheelt wel heel veel werk natuurlijk

Quote
Ik heb er ook subs bij. Zelfbouw speakers van Scan Speak. Twee kasten met elk twee 18W8545 papier/carbon woofers, dezelfde als jij gebruikt voor het midden. Het zijn kubussen geworden en ze bevallen erg goed. Ik gebruik ze ook voor stereo op mijn electrostaten en daarom heb ik voor deze Scan Speaks gekozen. Twee woofers van 18 cm is dezelfde oppervlakte als eentje van 25 cm, maar het is wel veel sneller (ten koste van minder diep doorgaan). Ben er erg blij mee.

He, da's leuk, heb je daar foto's van, en specificaties, ben ik benieuwd naar!

Groet,
Jaqo
Primare I30, CD31, Scanspeak fronts, Power: Lat International AC2 MK I, Interlink: Siltech SQ28B, Speakerkabel: Van den Hul The Breeze Hybrid

Audiofiel

Quote from: Jaqo on September 18, 2004, 19:39:56
He, da's leuk, heb je daar foto's van, en specificaties, ben ik benieuwd naar!
Groet, Jaqo

Ik zal de foto's binnenkort op een pagina zetten en het hier melden! Ook deze subs zijn door de meubelmaker gemaakt. Die kan naast – hem al bekende kastjes als de Gemini – ook ontwerpen vanaf tekening maken. En deze subs waren best ingewikkeld met alle dwars-verbindingen. Ik kom er op terug!
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

FFF

Hoe is het laag van deze speakers?

Ik vind de totem's geweldig in het laag, met hun kleine lange slag woofertjes komen ze een heel eing, lekker veel dynamiek, zoals de staff komt al aardig laag.

Terwijl bijvoorbeeld de Mani 2 helemaal de sterren van de hemel speelt.

Audiofiel

De woofertjes van de door jou bedoelde Totems zijn uiteraard dezelfde Dynaudio's. In de Gemini zitten 2 15 W75's, in de Mani 2 zit een 17W75. Die 17 cm woofer gaat in principe lager, maar heeft een groter gat met het hoog; het midden is wat meer 'absent'. Twee 15 cm's bij elkaar hebben gaan niet dieper, maar hebben wel zo'n 50% meer conusoppervlak dan een 17 cm speaker, dus kunnen meer druk opbouwen.

Wat de luisterervaring is bij de Gemini is dat hij ongelooflijk snel is (ideaal voor home-theater). Het houdt wel een beetje op bij zo'n 50 Hz, dus een subwoofer is eigenlijk noodzakelijk. Maar je staat in eerste instantie versteld van de hoeveelheid laag.

Het grootste voordeel van de dubbele kleine woofers en het D'Appolito-ontwerp vind ik echter dat de speaker perfect horizontaal afstraalt en je de overgangs-frequentie nauwelijk kunt waarnemen. Het is net alsof je met een 1-weg van doen hebt. Met andere woorden: het midden is super warm en toch direct, het laag is lekker snel en punchy (tot waar hij kan) en het hoog is exact, precies en (met het juiste filter) schoon.

Maar wees gewaarschuwd: zoals veel goede luidsprekers begint het pas echt te 'jubelen' met een goede versterker; het zijn niet de makkelijkste speakers en met 4 ohm wel een beetje 'power-hungry'. Maar het zijn speakers om verliefd op te worden. Zeker als je van het midden en hoog van electrostaten houdt.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

FFF

Met wat voor amp stuur je ze aan?

Ik heb nu een rotel 1075. Heeft 200 watt aan 4 ohm geloof ik, heel netjes opgebouwd, alleen wel een lage dempingsfactor.

Audiofiel

Ik stuur ze aan met een Classé CAV-150, 6-kanaals eindversterker (6x 150 watt 8 ohm). Op de Gemini's heb ik eerder al gedraaid met een Classé CAV-75 (6x75 watt). Ook dat draaide fantastisch, maar Classé maakt dan ook hele stabiele eindversterkers, deze kleinere kan zelfs mijn electrostaten aansturen. Niet zo hard, maar toch; de meeste versterkers klinken op die electrostaten als een krant, omdat de impedantie op een piek wegzakt tot (net geen) 1 ohm. Het verschil tussen de 150 en 75 was gewoon nog meer beheersing van de Gemini's, nog meer rust in het geluid (subtiliteit) en uiteraard meer headroom.

Met die Rotel moet het zeker lukken, genoeg power aan boord. De lage dempingsfactor van de Rotel (180 geloof ik) zal geen cruciale factor zijn, maar een hogere demping is wel altijd beter. Ik heb zelf alleen ervaring met de 991 eindbak en die viel mij destijds zwaar tegen. Maar met Classé ben ik ook wel erg verwend natuurlijk. Op mijn electrostaten heb ik ook een (stereo) Classé eindbak. Het is ook niet een verhaal van goed en slecht, maar meer van beter en best. Ik ben gewend het onderste uit mijn speakers te halen en daarbij is de versterker per kanaal even duur (of duurder) als de speakers zelf. Met jouw Rotel zullen ze absoluut goed spelen. Met een betere versterker alleen nog beter.

Je kunt het natuurlijk ook een keer komen testen. Neem je je Rotel mee, wordt het een shootout Classé versus Rotel. Kun je meteen beoordelen of Gemini's iets voor je zijn.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

FFF

Ja, die rotel moet er maar weer uit als ik echte speakers heb, ik hoor op mijn 805's al dat het toch een stukje minder is als de bryston die er eerst op hing.

heeft speaker en co en speakerland ook dynaudio speakers luisterklaar staan? dan kan ik 1 op 1 vergelijken.

advr

#15
Quote from: Audiofiel on September 18, 2004, 01:09:19
Uiteindelijk heb ik 10 15W75 woofers en 5 D260 tweeters bij elkaar verzameld en toen kon het feest beginnen. 8) 8) 8)

Hoi Arjen,

Weet jij waar ik de Esotec D260 kan krijgen?  Maar dan wel de a-serie van Dynaudio. Ik begreep dat Dynaudio de beste voor zich zelf houdt en de b-serie voor derder verkoopt...
Weet jij daar iets van? :P

2e hands ben ik ook wel geinteresseerd, als ze maar goed zijn. ;D

groet,
Ad.
Ollinn SET 300B, Mc Systems M3 (mod), Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Audiofiel

Quote from: advr on November 12, 2005, 19:24:12
Weet jij waar ik de Esotec D260 kan krijgen?  Maar dan wel de a-serie van Dynaudio. Ik begreep dat Dynaudio de beste voor zich zelf houdt en de b-serie voor derder verkoopt...
Weet jij daar iets van? :P

2e hands ben ik ook wel geinteresseerd, als ze maar goed zijn. ;D

A of B-keus (volgens mij is er in ieder geval voor de tweeters echt geen verschil) is NIET meer nieuw te krijgen. Dus alleen tweedehands heb je een kans. Maar vaak worden ze niet aangeboden... :-\
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

advr

Quote from: Audiofiel on November 13, 2005, 01:51:38
A of B-keus (volgens mij is er in ieder geval voor de tweeters echt geen verschil) is NIET meer nieuw te krijgen. Dus alleen tweedehands heb je een kans. Maar vaak worden ze niet aangeboden... :-\

da's helemaal balen :P

bedankt voor je reactie.

Ad.
Ollinn SET 300B, Mc Systems M3 (mod), Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Interficior

Als ik je nog een tip mag geven met betrekking tot het elasgoflex (lekker mosterd na de maaltijd):

Bij het afwerken van dat spul kun je 2 dingen doen:

  • Met een vlijmscherp (belangrijk, anders scheurt het dus snel) afsnijden
  • Haaks erafschuren. Als je in 45 graden gaat schuren (aantrekkelijk) dan zie je dus zo'n rand. Moet je dus wel op letten dan als je 90 graden schuurt, dat je dus over een andere fineerlaag schuurt. Plak deze dus af dan.
Hopelijk heb je er wat aan bij je volgende boxen.

Ik vind ze trouwens erg mooi!
(hoeveel dynaudio boxen heb jij eigenlijk wel niet gehad?) :P
Take it or lease it

Audiofiel

Quote from: Interficior on November 13, 2005, 16:09:20
Als ik je nog een tip mag geven met betrekking tot het elasgoflex (lekker mosterd na de maaltijd):
Elesgoflex. :P

QuoteBij het afwerken van dat spul kun je 2 dingen doen:

  • Met een vlijmscherp (belangrijk, anders scheurt het dus snel) afsnijden
  • Haaks erafschuren. Als je in 45 graden gaat schuren (aantrekkelijk) dan zie je dus zo'n rand. Moet je dus wel op letten dan als je 90 graden schuurt, dat je dus over een andere fineerlaag schuurt. Plak deze dus af dan.
Hopelijk heb je er wat aan bij je volgende boxen.
Bedankt voor je tip. Ik had van een 'keukenboer' die het spul gebruikt een jaartje geleden ook al de tip gekregen, maar helaas ook te laat. Ach, je ziet het alleen van dichtbij. ;D

QuoteIk vind ze trouwens erg mooi!
(hoeveel dynaudio boxen heb jij eigenlijk wel niet gehad?)
Ajjjj, dat wil jij niet weten!
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Interficior

#20
Quote from: Audiofiel on November 13, 2005, 17:32:00
Elesgoflex. :P
Ow, ik dacht van: dan ga ik als enige het woord goed schrijven in dit topique. Maar of ik heb een ander spulletje, of ik zat niet goed op te letten, waarschijnlijk het laatste dus.
QuoteBedankt voor je tip. Ik had van een 'keukenboer' die het spul gebruikt een jaartje geleden ook al de tip gekregen, maar helaas ook te laat. Ach, je ziet het alleen van dichtbij. ;D
Mja, helaas ben ik er ook achter gekomen door trial-and-error hoor. Ik dacht, als je nog verder gaat, wat niet onwaarschijnlijk is (;D), daan geef ik dus een hint op de koop toe.
QuoteAjjjj, dat wil jij niet weten!
Wél, anders vroeg ik er niet naar hè. ;D

Overigens, dit is mijn elesgoflex werkje, die je ook al ziet bij mijn avatar.



Volgende subwoofer, de Peerless XLS 10 gaat met écht fineer beplakt worden. :)

Edit: Voordat er gemekker komt op de attributen:
plakband is voor het afplakken als je haaks schuurt;
mes is voor het snijden;
aceton is voor de plakresten te verwijderen (niet vaak voorgekomen);
gamma emmer heeft er niets mee te maken :P.
Take it or lease it

Audiofiel

Quote from: Interficior on November 13, 2005, 17:40:13
Volgende subwoofer, de Peerless XLS 10 gaat met écht fineer beplakt worden. :)
Mijn laatste zelfbouwproject was met gefineerd MDF, rechtstreeks van de meubelmaker.

Quotegamma emmer heeft er niets mee te maken :P.
Wat zit er onder die Gamma-emmer? ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Interficior

Quote from: Audiofiel on November 13, 2005, 18:01:45
Mijn laatste zelfbouwproject was met gefineerd MDF, rechtstreeks van de meubelmaker.
Dat was wel een hele slechte poging om te vertellen hoeveel dynaudio's je hebt gehad hè ;D
QuoteWat zit er onder die Gamma-emmer? ;D
Oké ik geef mij over. Een parasolhouder.
Take it or lease it

NielsLu

Hey Audiofiel...

Kun je ook een link plaatsen van de bouw van je subwoofers?

Groet,
Niels
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

Audiofiel

Quote from: NielsLu on November 13, 2005, 19:55:31
Kun je ook een link plaatsen van de bouw van je subwoofers?

Niels, indirect heb ik dat al gedaan. De goede verstaander heeft een half woord nodig. ;)

Als je op het zojuist genoemde topic had geklikt, dan zag je in de eerste post een link naar de subwoofers. Nu duidelijk genoeg? ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.