2 speakers op 1 uitgang

Started by SV..S, September 16, 2004, 21:07:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

SV..S

Hoi,
ik wil op een oudere yamaha versterker 2 speakers per uitgang aansluiten omdat ik op 2 plaatsen muziek wil.
dat werkt en klinkt goed maar kan ik hierdoor iets kapot maken?
n.b. ze zijn beiden 8 ohm




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

Spacebass

Als je ze parallel aansluit en de amp kan gewoon een 4 ohm impedantie aan.., zou ik eigenlijk niet weten waarom het niet zou kunnen.
Het is niet voor Audiofiele toepassingen en dus ...zorg er alleen voor dat het niet vervormt.

bmateijsen

Ik zou het niet proberen.... het impendantieverloop kan weleens voor heel wat warmte gaan zorgen op de versterker....

Edo

Quote from: bmateijsen on September 17, 2004, 08:15:15
Ik zou het niet proberen.... het impendantieverloop kan weleens voor heel wat warmte gaan zorgen op de versterker....

Welnee, versterkers kunnen 9 van de 10 keer 4-8 Ohm aan.
Aangezien 8 ohm parallel aan 8 ohm 4 ohm is, moet dat makkelijk kunnen.
Versterker heeft hier totaal geen last van.

Groet,
Edo
Kijk ook eens op het Zelfbouwaudio forum:
http://www.zelfbouwaudio.nl

garmtz

In feite hebben veel versterkers standaard al een speakerswitch voor 2 speakerparen A en B. Die zijn intern uteindelijk ook parallel geschakeld. Het zal dus geen kwaad kunnen.

SV..S

ha, 3 voor 1 tegen, ik durf het wel aan. ;D
Het volume hoeft niet echt ver open dus dat scheelt ;)

nog geen bijzonderheden opgemerkt




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

Spacebass

LOL  ;D Success!  ;)

Wat Bjorn bedoeld, is dat speakers vrijwel nooit continue een bepaalde impedantie hebben. Dit is vaak frequentie afhankelijk.
Als je een enorm "schommelende" speaker hebt, zou dat dat betekenen dat de amp minder dan 2 Ohm moet aankunnen.
Dus daar komt zijn advies vandaan.

Als je geen vervorming waarneemt en de amp niet spontaan kuren vertoond of begint te "ruiken", zit het hoogstwaarschijnlijk wel goed  ;D  ;D