Ombouwen TL naar gesloten behuizing

Started by kuiperik, September 13, 2004, 21:55:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

kuiperik

Momenteel gebruik ik een Scan Speak Event als FrontLuidspreker. Dit is een 2-weg TransmissieLijn van 50 liter. Gezien de TL opstelling geeft dit eigenlijk wat problemen in mijn luisterruimte, er wordt namelijk een 15Db piek aangeroepen op 35 Hz. Dit komt in muziek natuurlijk niet vaak voor, maar het is dan net of de muren met de muziek staan mee te trillen.

Zit er aan te denken om hiervoor een gesloten behuizing voor te bouwen van 23 liter die intern zeer goed verstevigd is. Volgens WinIsd heeft de unit dan een -3Db punt van 55Hz en een QTC van 0,770.

Is het echter mogelijk om de speaker met hetzelfde filter zo om te bouwen, of moet er dan ook een ander filter toegepast worden? De bas-unit (SS 85w-1835) is op zichzelf al gemaakt voor een gesloten behuizing.

Om de TL echt lekker strak te laten klinken heb je een vrij zware versterker nodig. Zou hij met een gesloten behuizing ook wat makkelijker aan te sturen zijn? Het rendement is 87Db met een gunstige impedantie, dus echt moelijk zou hij niet aan te sturen moeten zijn.

Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

Rob_Dingen

Hoi

Als je een andere kast gaat bouwen gebruik in de simulatie een serie weerstand van een half Ohm en ik zou dan voor een Q van 0.7 gaan.
Maar voordat je daar aan begint kun je de poort eens wat dempen van de TL en kijken hoe dat klinkt.

Rob

Henkjan_O

en als het meer dempen van de poort niet brengt wat je hoopt, kan je m ook eens helemaal dicht maken, zal je een gesloten kast krijgen met een lekker lage Qts (waarom zou je een Qts van 0.77 willen btw?)
lijkt me de makkelijkste oplossing.   of zoek je een reden voor een nieuw project? ;)

en wat betreft je vraag over t filter: ik verwacht dat dat gewoon over kan, tenzij er een impedantie correctie in zit om de bovenste impedantie piek van de TL vlak te trekken, dan zou je die er uit kunnen solderen. maar dat verwacht ik eerlijkgezegd niet bij een 2 weg
toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

kuiperik

Er zijn een aantal redenen waarom ik aan een nieuwe kast zit te denken:

- Verstevigen van de kast
Denk dat met het verstevigen van de kast nog wel wat winst te behalen valt. Momenteel opgebouwd uit 22mm MDF zonder extra verstevingsbalkjes en verzwaring (lood, oid).

- Verminderen problemen in het laag door ruimte
Merk dat met een kleinere speaker die ik af en toe gebruik ( de Hatt mkIII van Geenius) het laag in de ruimte veel beter tot zijn recht komt. Tevens hoop ik dat de bas hiermee ook wat strakker wordt.

- Makkelijkere aansturing.
Wil dit jaar nog een andere stereoversterker kopen. Aangezien een TL nogal wat vermogen lust is hierdoor de keuze wat beperkter. Indien een gesloten versie makkelijker aan te sturen is dan wordt het wrs makkelijker om er een gepaste versterker bij te vinden.


De QTC kwam uit WinISD, bij 23 liter gaf deze de mooiste response en deze QTC. Wordt de bas niet een stuk minder als ik hem lager maak?

De vraag is natuurlijk of ik bovenstaande wel bereik met een gesloten behuizing. Twijfel nog wel een beetje of ik in het middengebied niet te veel ga verliezen. Hier schijnt een TL ook een voordeel te hebben door open te klinken.
Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

michiel

Quote from: kuiperik on September 15, 2004, 22:42:44

- Makkelijkere aansturing.
Wil dit jaar nog een andere stereoversterker kopen. Aangezien een TL nogal wat vermogen lust is hierdoor de keuze wat beperkter. Indien een gesloten versie makkelijker aan te sturen is dan wordt het wrs makkelijker om er een gepaste versterker bij te vinden.

In het laag heeft de TL een hoog rendement. Door deze om te bouwen naar een gesloten kast verlies je so wie so een partij aan laag dus ik denk dat je niet echt een lichtere versterker kunt gebruiken.

Wat de Q betreft. Een lage Q geeft de beste kwaliteit. Je levert wel in op kwantiteit. Het geen wat hier het meest telt is hoeveel wil je inleveren voor die hogere kwaliteit?? Zoals ik hierboven al zei ben je kwantitatief gezien veel slechter af met een gesloten kast. Voor output en diepgang.


Ik kan je misschien nog op andere gedachte brengen. Een TL is niet gewoon een TL. Er zijn zat faktoren waarmee je TL kunt 'tunen'. Naast de lengte is ook het verloop, halsvlak en mond vlak erg belangrijk. En dan kun je nog met de positie van de speaker en opening aan de slag (bij de grond voor een wat forser laag, ver van de grond voor een wat subtieler laag).
De grote piek op 35 Hz die je beschrijft kan een keiharde kamer resonantie zijn die dus volledig onafhankelijk van je luidsprekers zijn. Een andere kast lost dit probleem niet op! Maar kan deze resonantie wel iets maskeren...
Uit simulatie's blijkt dat een TL met taps toelopend verloop kwantitatief minder zijn in het laag, maar lopen wel dieper door. Door ook met het hals en mond vlak te gaan spelen is de kwantiteit van het laag en de lineariteit te beinvloeden.  Zo kun je dus in een kast ontwerp (beperkt) inspelen op de ruimte waarin de speaker zal spelen.

Persoonlijk zou ik zeker niet voor de gesloten kast gaan. Ik vind een TL zeer net klinken, en je kunt er heel veel mee doen in het onwerp. Misschien is al al beter door een vernieuwd ontwerp te maken? Dan hou je gewoon vast aan de voordelen waar je al aan gewend bent.

Henkjan_O

Quote from: kuiperik on September 15, 2004, 22:42:44
De QTC kwam uit WinISD, bij 23 liter gaf deze de mooiste response en deze QTC. Wordt de bas niet een stuk minder als ik hem lager maak?
nee hoor, ze wordt anders: een Qt=0.7 geeft de laagste f3, een Qt die lager is geeft welliswaar een iest hogere f3, maar zwakt mider af bij lagere frequenties.
een box met lagere Qt zal dus het echte laag beter laten horen dan een met een hogere Qt, hoewel je dat op het eerste gehoor misschien niet zou zeggen.  daarnaast is de groeplooptijd beter met lagere Qt.
toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

michiel

Henkjan, haal je nu niet iets door elkaar? Hogere Q zwak minder af in het laag (lees minder steile helling)....

Bart_M

Volgens mij niet.
Een lagere Q begint eerder af te vallen, maar loopt dieper door. Met een hoge Q krijg je toch vaak een bult in je laag?

michiel

Hahahaha, zu zit ik het gewoon zelf door elkaar te halen!!!! :-[ :-[ :-[

Jullie hebben gelijk, ik schaam me diep!! :-X

Walter_PPK

#9
Ach ja de ervaren subbouwer vergist zich ook wel eens  ;D  Ik zou toch eerst eens spelen met de afstanden tot de muur.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

kuiperik

Heb nog eens de resultaten van Tony Gee met zijn TL doorgenomen: http://home.hetnet.nl/~geenius/Optimo.html. Uit zijn testen haal ik het volgende:
Quote
The strongly tapered line produces a slightly tighter bass, both seem to go as deep but the TL with a constant area has more "volume" at the cost of some detailing. The constant area TL has more open and forward sounding midrange, especially noticeable with acoustic guitar, percussion and wind instruments.

Misschien is het wel interessant om een TL te maken met een constante lijn en dat hierdoor het midden iets directer wordt. Op dit moment is die vrij terughoudend. Tevens valt met mijn huidige TL op dat alleen de echt diepe bassen eruit springen, terwijl ik een beetje de kickbas mis.

Hieronder nog een meting van dichtbij van de huidige TL:
Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

kuiperik

Kan ik voor een rechte TL als oppervlakte van de TL de Sd van de unit(145cm²) nemen? Als lengte hou ik dan de huidige lengte (1,9m) aan.

Gegevens woofer: http://www.d-s-t.com/scs/data/18w_8535-00d.htm
Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.