AVC als HD-SAT standaard in 2005 ?

Started by jaco, September 12, 2004, 10:56:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jaco

Gisteren op de IBC 2004 beurs geweest. Het is in de broadcast wereld totaal HD geworden. Van opnames, bewerking tot weergave.

Er is ook een lobby ingezet om de HD sateliet norm vast te stellen voor Europa.

Dit is het persbericht/verhaal:
QuoteAdvanced Video Coding (AVC) is the new generation compression
algorithm for consumer digital video. It is the result of work started
in the ITU and in MPEG, completed in the Joint Video Team (JVT)
made up from experts of the two organizations. The algorithm is
published as H.264 by the ITU, while ISO/IEC published it as
MPEG-4 Part 10.
Compared to the current industry standard MPEG-2, AVC is at
least twice as efficient at all bit rates. This means that using AVC
significantly higher video resolution can be achieved than with
MPEG-2 at the same bit rate, or the same video quality can be
realized with half the bit rate that is required for MPEG-2. The
primary application of AVC is in new video services where MPEG-
2 is less suitable, especially where limited bandwidth is available.
Examples are mobile applications, IPTV over ADSL and HDTV in
Europe, where spectrum is particularly scarce.
Recently, the DVB Steering Board approved the AVC
implementation guideline specification, which was prepared by the
Digital Video Broadcast (DVB) Technical Module. The specification
has been sent to the European Telecommunications Standards
Institute (ETSI) pending formal standardization.
Use of AVC will open up channels to the end user that were
previously closed for digital video services at the right quality. This
will enable attractive new products and services to be introduced
by all players in the value chain.
Several key consumer electronics companies have joint together
to drive the industry-wide promotion of AVC. The ultimate objective
is to invite the support and the participation from all potential
players in the value chain, thus creating a platform for information
and technology exchange that is aiming for rapid development of
AVC based products and services.

De firma's die achter dit initatief staan zijn hier te vinden.

De grote tegenhanger is de codec van Microsoft WMVhd/VC1. Er waren verschillende vergelijkingen te zien tussen de AVC codec (H.264) en WMV.

Tandberg TV is een leverancier waar je Encoders en Decoders voor beide normen kunt kopen, en die hadden een demo op een 50(?) Inch screen. De H.264 zag er voor mijn gevoel iets beter uit dan de WMV, maar de presentator merkte wel op dat er kleine contrastverschillen zaten in de 2 versies, en dat je dat rustig moest laten inwerken om een goed oordeel te kunnen vellen.

Microsoft heeft een opstelling waar je verschil kunt zien tussen het origineel, WMV en H.264. Dit was voornamelijk op lagere bitrate, en daar leek de microsoft codec beter.

De moraal van het verhaal: Nog maar geen andere MPEG-2 HD sateliet ontvanger kopen, die kon wel eens na 6 maanden waardeloos worden als hij geen H.264 en/of WMV ondersteund.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Shorty

AVC is dus een nieuwe versie van MPEG 4, dat gebruikt gaat worden door het Franse bedrijf dat binnenkort in Frankrijk HDTV via kabel, sat en ether gaat uitzenden. Zal mij benieuwen of de Fransozen die nieuwe codec al kunnen implementeren...

VrGr,

Bart J.

jaco

AVC = H.264 = Mpeg-4 part 10
Het is al klaar. Zit al in chips ook volgens mij. Je kon tenminste encoder en decoder achter elkaar zien met een kabel ertussen.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Shorty


RuudG

#4
QuoteAVC = H.264 = Mpeg-4 part 10
Nee, niet helemaal.

Enige weken geleden, werd een nieuwe versie van Mpeg4 geintroduceerd. Deze had in eerste instantie de naam MPEG-4 FrExt, maar heet inmiddels (de dingen gaan werkelijk razendsnel in deze wereld) MPEG-4 AVC High Profile.

Het probleem met Mpeg-4 part 10 was dat het niet geschikt was voor HD. De Blu-ray groep heeft deze codec uitgebreid geanalyseerd en concludeerde dat Mpeg 2 veel beter werkte voor HD dan part 10. Voor SD was part 10 prima, maar niet voor HD. Vandaar dat de blu-ray groep deze codec afwees.

Echter de nieuwe high profile versie van MPEG-4 die hierna geintroduceerd is, is wel geoptimaliseerd voor HD. Deze high profile versie is genaamd FrExt naar Fidelity Range Extension. De Blu-ray groep heeft deze nieuwe codec ook bekeken en wel geschikt bevonden voor HD. En zoals ik hierboven al aangaf, is FrExt inmiddels hernoemd als MPEG-4 AVC (High Profile). Dit is dus een andere codec dan de SD codec H.264.

Nu maar hopen, dat het persbericht het niet bij het rechte eind heeft met de keuze voor H.264. Maar dat voor de High Profile versie gekozen wordt.

jaco

Ruud, bedankt voor de aanvulling. De flyer die ik heb is of niet zo duidelijk, of ik heb het half gelezen. maar FrExt heb ik zeker weten niet voorbij zien komen. Het was op de IBC wel H.264 voor en na, en ik heb er ook HD signaal op zien lopen (tandberg) Wellicht is het dan minder geschikt, en niet totaal ongeschikt ?

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Starred

En wat is het verschil in beeldkwaliteit tussen AVC en WMV?