Aurasound, nu met foto's

Started by Matthijs Jager, September 8, 2004, 15:02:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Walter_PPK

Maar wat boeit het magnetisch veld als je een stereo opstelling neemt? Je zet je fronts toch niet vlak naast je tv? Ach ja ieder z'n ultieme driver. Maar als je de watts van je amp wilt gebruiken en je wilt een muzikale subset dan kan je 2 x tumult nemen elk in een 55 liter behuizing.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

michiel

Quote from: Walter_PPK on September 18, 2004, 22:48:39
. Maar als je de watts van je amp wilt gebruiken en je wilt een muzikale subset dan kan je 2 x tumult nemen elk in een 55 liter behuizing.

Muzikale sub, dan zo veel mogelijk litertjes!! Liefst IB. Bij drivers als de tumult totaal geen probleem om ze dat beetje extra vermogen te geven door het lage rendement wat dit met zich mee brengt.
Een Q van rond de 0.5 schijnt wel optimaal te zijn als het om kwaliteit gaat. Ik meen dat de Tumult wel genoeg heeft aan 100 liter; dit samen met wat demping moet wel een mooie lage Q geven....

Matthijs Jager

Quote from: Walter_PPK on September 18, 2004, 22:48:39
Maar wat boeit het magnetisch veld als je een stereo opstelling neemt? Je zet je fronts toch niet vlak naast je tv? Ach ja ieder z'n ultieme driver. Maar als je de watts van je amp wilt gebruiken en je wilt een muzikale subset dan kan je 2 x tumult nemen elk in een 55 liter behuizing.

Helaas staan mijn fronts nu inderdaad maar een half metertje van mijn teevee af. De sub zal hier niet gek veel verder vanaf komen te staan. Dus dat magnetisch veld boeit mij wel degelijk :) (anders had ik het er waarschijnlijk niet over gehad?!)

Ik denk dat ik maar eens ga mailen met solen.

Matthijs Jager

Owkee owkee, het duurde even maar hij is dan toch echt besteld. Ik hoop hem binnen twee weekjes binnen te hebben.

Walter_PPK

Mooi! Hopelijk duurt het niet te lang voordat ze geleverd worden.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

Sherwin

Quote from: Krunk on September 14, 2004, 19:01:15
Ik weet wat je bedoelt. Je kan met kleine woofers net zoveel lucht verplaatsen en druk opbouwen, maar vanwege het gemak waarmee een goede grote woofer dit doet klinkt toch echt anders.

Dat komt, omdat hoe lineairder een woofer speelt (en dan een bepaalde geluidsdruk behaald) - dus met zo min mogelijk slag zoveel mogelijk geluid - hoe beter en strakker het laag is: optimaal behoudt van de BL factor = optimale snelheid. En daarnaast blijft ook de vervorming nogeens zo laag mogelijk.. en dat zijn de verschillen.

Mvgr, Sherwin

Matthijs Jager

Hij is binnen!!! 8)
Wat een machtig apparaat zeg! Zelfs free-air klinkt het al bijzonder indrukwekkend. Ik had hem pas in het nieuwe jaar verwacht dus de kast is er nog niet maar ik ga zo maar meteen wat hout halen en een testkastje in elkaar timmeren.

Robbo

  8)

Heb je hem direct bij Aurasound bestelt. ?

Is inderdaad een mooi alternatief voor de Tumult. 

Matthijs Jager

Je zou hem moeten zien! Tis inderdaad een MOOI alternatief voor de Tumult :D Het liefst zou ik hem als dipool inzetten zodat iedereen (en vooral ik! :)) die geweldig mooi afgewerkte woofer van de voor EN achterkant kan zien.

Ik heb hem via Solen(.ca) besteld. Je moet daar wel de eerste keer dat je besteld vooraf betalen maar ze zijn wel 100% betrouwbaar en erg klant gericht.
Ik heb hem alleen via UPS laten komen maar dat blijkt wel erg duur te zijn. Als een hele SVS cylinder voor 130 dollar van de USA naar Nederland verstuurd kan worden is het wel een beetje absurd dat ik voor een veel kleiner en lichter pakket 190 dollar moet betalen (dan wel uit Canada).

Maar al met al... naar mijn mening is hij het waard  ;D

Robbo

Ja, overseas shipping via de grote postal firma's is vrij prijzig.  Mijn D-VHS videorecorder heb ik uit NY laten komen, en was voor shipping 120 dollar kwijt.  Na onderhandeling overigens, wat oorspronkelijk vroegen ze iets van 140-150 dollar.

In wat voor kast ga je het inbouwen ?     

Matthijs Jager

Ik ben er nog niet helemaal uit. Ik denk dat ik maar twee testkasten ga bouwen.
Eén gesloten van 70 liter en één bassreflex van 140 liter.  Gesloten heeft wat mij betreft de voorkeur aangezien die kast een stukje kleiner is en daardoor ook steviger te bouwen is zonder gek veel problemen maar bassreflex simuleert wel heel erg lekker. Dan zit het -3db punt rond de 21 hz met een max van 118db op 20 hz :O
In een gesloten kast van 70 liter doet hij het trouwens ook heel aardig met -3db op 38 hz en een max van 106 db op 20 hz.

Merijn

I Prefer Coffee For Mental Stability...

Matthijs Jager


Robbo

Whopa !!

;D

Ziet er zeer netjes uit!

Overigens heb ik inmiddels van Adire een prijs voor de shipping terug.   $186.06 voor 2 Tumults.  Dat maakt het prijsverschil met de Aurasound toch wel aanzienlijk.

Wowly

 :P :P :P :P :P

Awesome man!!!!
Hij is inderdaad erg mooi !!!!!
BTW woon je vrijstaand ofzow ;D

Hoe ga je hem aansturen?, met zo'n nieuwe hypex Class-d versterker?

ik ga dit volgen

greetz Wowly

Matthijs Jager

Hij staat momenteel te spelen in een 160 liter bassreflex testkast, aangestuurd door een Crown K2.... op mijn slaapkamertje bij mijn ouders :D

Jean Pierre

Zou je wat vergelijkings plaatjes willen maken?  Ik heb het idee dat het een heel klein woofertje is  ::)

Walter_PPK

Allemachtig! :o Dat is nog eens een woofer. Hoe klinkt hij in de br kast? Wat is de Fb van de kast?
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

de vuilnisman

en al een kastje in elkaargeknutseld?

Arno P

Quote from: Krunk on September 14, 2004, 19:01:15
Ik weet wat je bedoelt. Je kan met kleine woofers net zoveel lucht verplaatsen en druk opbouwen, maar vanwege het gemak waarmee een goede grote woofer dit doet klinkt toch echt anders.

Weer vervorming???

Arno P

Quote from: Jean Pierre on January  6, 2005, 17:13:50
Zou je wat vergelijkings plaatjes willen maken?  Ik heb het idee dat het een heel klein woofertje is  ::)

Inderdaad....even een dvdtje ernaast oid?

Sherwin

Ik heb hem gezien, in de testkast... in 1 woord ABSURD... maar met die Crown erop.. klinkt super strak! Niets geen traagheid.. echt superstrak (ongelooflijk voor zo'n driver). Super combinatie, Crown K2 met een goede sub.  8)

Mvgr, Sherwin

michiel

Quote from: Arno P on January 31, 2005, 19:25:48
Weer vervorming???

De kopeling van membraammet de omgeving is beter met een groter stralend oppervlakte. Een goede koppeling kun je verkrijgen door heen hoorn voor de driver te plaatsen, of gewoon een gigantische driver te nemen.

Het is iets wat je zeker gaat horen, maar wat ik zelf moeilijk onder woorden kan brengen. Ga maar eens luisteren naar het verschil tussen een 10" sub en 15" sub. Geluid van de 15" lijkt dan wat meer aanwezig en wat tasbaarder zonder dat er meer dB's zijn.
En daar komt nog eens bij dat je met een groot membraam een kleine slag nodig hebt wat weer voor lagere vervorming zorgt.

Kort samen gevat, subs moeten groot zijn! ;D

Arno P

dacht ik al.... ;D

Ik heb ooit grote subs gehoord en de geluidskwaliteit is nagenoeg neit te vergelijken met wat kleinere subs met een grote slag/servo proberen te compenseren...


Romano

dat is wel een hele mooie woofer ben benieuwd hoe hij klinkt