Aurasound, nu met foto's

Started by Matthijs Jager, September 8, 2004, 15:02:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Matthijs Jager

Bij mijn zoektocht naar een goede HT sub kwam ik de Aurasound NS-15 tegen. Het grote voordeel van deze unit boven bijvoorbeeld een tumult is het feit dat de magneetstructuur van de Aurasound zo gebouwd is dat hij van nature afgeschermt is.
Aangezien mijn sub relatief dicht bij mijn tv moet komen te staan en dit soort units toch een bizar grote magneet hebben ben ik een beetje bang dat het compleet mis gaat als ik niet magnetisch afgeschermde units gebruik. Verder is de NS-15 kwa specs (en prijs) zo'n beetje vergelijkbaar met de Tumult.

Nu vroeg ik me af of iemand ervaring heeft met deze unit (De 18" ziet er iig bijzonder stoer uit... zie plaatje :))

Walter_PPK

Ik heb van dit merk een aantal shakers. Ik vraag me af of deze jongen kan meten met een moderne XBL^2 motor design?
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

michiel

Ziet er wel erg strak uit! Misschien zelfs iets te strak voor het goeie. Ik vraag me af waar de prioriteiten lagen als je een unit hebt die zo zo perfect is afgewerkt. Zou het desing voor de techniek gaan?!

Ik hou zelf meer van het ruige werk zoals de Tumult, zwaardere TC sounds en RE audio. Voor die laatste: http://www.ls-wagner.de/lsw40/tabelle.php4?gruppe=Resonant%20Engineering&Bes_Nr=1b1816e03a4cffee931b300b04044977&obergruppe=&Benutzername= Zie de XXX serie.... Jammie! :o
Hier is ten minste meteen te zien dat het apparaat functioneel is gebouwd.

voodooless

Quote from: michiel on September  8, 2004, 22:36:58
Ik hou zelf meer van het ruige werk zoals de Tumult, zwaardere TC sounds en RE audio. Voor die laatste: http://www.ls-wagner.de/lsw40/tabelle.php4?gruppe=Resonant%20Engineering&Bes_Nr=1b1816e03a4cffee931b300b04044977&obergruppe=&Benutzername= Zie de XXX serie.... Jammie! :o
Hier is ten minste meteen te zien dat het apparaat functioneel is gebouwd.

Woei, 18", lineare slag van 7,2 cm, en beginnende bij bijna 92 dB @ 1W :D . Daar kun je een leuke sub mee maken :). Denk wel goed voor de vervanging van 10 Shiva's ofzo ;) (al hoewel, die zulen meer oppervlak hebben, maar het zal erom spannen)

Matthijs Jager

Wow, die RE woofers zijn idd echt bizar! Maar afschermen van die enorme magneten lijkt me bijzonder lastig worden.

Dit is trouwens wat de LDSG zegt over aurasound:
"Aura is a vendor of commercial sound (pro audio, sound reinforcement & stage), OEM,and autosound speakers. Recently, Aura has made a line of standard drivers available to the DIY market. This is good news since most Aura drivers (certainly all recommended drivers) use Aura's patened NeoRadial (motor) Technology (NRT). The NRT is an inherently shielded underhung design with outstanding performance. Among DIY-er's, Aura's greatest reputation is for its 18" subwoofers. For a while, Aura stopped selling these, although they were primarily available for a while from another company under another name. With Aura's new standard drivers, their 18" subwoofer is back, better than ever."

Maarja, dat gaan primair over de 18" maar die is niet een fatsoenlijke kast te zetten. De 15" kost trouwens via Solen 685 dollar dus ook kwa prijs vergelijkbaar met een tumult.

LASTIG!!!!

Bart_M

Die RE subs zijn gewoon kopies van de Tumult. Maar ik heb de Tumult nog nooit gezien in een 18" uitvoering. Erg tof.
Nadeel is wel dat de kast weer een stuk groter wordt.

michiel

Quote...NeoRadial...


Hmmm, dan hoop ik dat ze de probleempjes met dit soort magneten al opgelost hebben. Het blijkt dat eerste generatie neo magneetjes na verloop van tijd zwakker worden. Dus niet echt gunstig!!!
Ik weet niet of ze al een oplossing hebben voor dit probleem, of dat het probleem slechts bij enkele fabrikanten te vinden was. Maar misshcien iets om rekening mee te houden.

Daarnaast is deze techniek puur om de driver lichter te maken (kleinere magneet). En dat is erg welkom in de PA wereld. Maar voor hifi zou ik zeggen (zeker bij dit soort monsters) hoe meer massa hoe beter. Beetje zonde om te investeren in een lichtgewicht driver en dan een kast bouwen met zand/lood vulling om die massa er weer bij te krijgen. Net zoiets als een zwaardere motor in je auto te zetten en deze vervolgens begrijnzen. :-\

Matthijs Jager

Die RE subs maken idd ook gebruik van de XBL^2 motor en zien er ongeveer hetzelfde uit als de tumult. Het voordeel van deze subs is echter dat je de keus hebt! De tumult is er maar in één versie, nu kun je kiezen tussen verschillende diameters en verschillende spoel configuraties, een goede vooruitgang :)

De aurasound is met zijn 20 kilo voor de 15" trouwens niet echt lichtgewicht te noemen, ik denk dat er buiten gewichtsbesparing dus nog meer voordelen aan deze techniek moeten zitten.

Zou het mogelijk zijn om een Tumult voor een acceptabele prijs magnetisch af te schermen? Ik vrees dat er dan toch wel erg prijzige compensatie magneten op geschroeft moeten worden.


Matthijs Jager


michiel

Ik weet het natuurlijk ook niet allemaal. Voor zover ik gehoord heb is een neo magneet om gewicht te besparen, maar het kan ook anders gebruikt worden. Namelijk voor een veel sterke aandrijf kracht met dezelfde magneet omvang. Maar is het nuttig om op dit punt nog verder te gaan dan de tumult en de RE units??? Wellicht is dit misschien wat een Aura driver gemaakt tot wat het is.

Dus ja, je weet het niet. Om dit uit te zoeken zul je je echt moeten verdiepen in de ontwerpen van de verschillende drivers en gedachte gang van de ontwerper.

Over het afschermen van magneten weet ik niet echt veel, mar ik weet wel dat je met compensatie magneten de eigenschapen beinvloed. Dus zul je voor het mooie de parameters nog eens moeten meten na het aanbrengen van een compensatie magneet.
Maar ik twijfel of er compensatie magneten bestaan die een Tumult kunnen afschremen. ;D

Hoe veer komt dat apparaat trwouns van de TV te staan? Misshcien krijg je helemaal geen problemen.  ;) Een magnetisch veld wordt al vrij vlug zwak. Heeft ook weer te maken met hoe je de sub neer zet. Ik denk dat het beste is om de lijn tussen sub en tv dwars op de as tussen zuid en noord te houden.
Maar ook hier zou ik niet wetne hoe sterk dat veld precies is. Misshcien creeert dit monster wel zo'n gigantisch veld dat je echt een aantal meter van de tv moet blijven. Proberen is de beste manier om er achter te komen. Helaas heb ik geen Tumult voor je, anders had je die wel ff mee mogen nemen om te testen. ;)

Bart_M

Zet een Tumult maar 1 tot 1,5 meter weg van de tv, anders heb je zeker problemen.

Matthijs Jager

Ik heb momenteel als frontspeakers even een setje PMC DB1+ staan. Dit is een erg klein kastje met een 15cm woofertje. Zelfs dat kleine ding geeft al problemen, de sub zou maar een half metertje verder van de tv afkomen. Ik vrees dat dat helemaal mis gaat met die enorme magneten.

Het probleem bij die Aurasound drivers is dat er eigenlijk bijzonder weinig over te vinden is op het net, misschien moet ik de gok eens wagen en als het niet positief uitvalt alsnog voor een tumult gaan. Ik kan hem altijd nog aan de muur hangen als kunstwerk :P

Robbo

Rob Dingen draait met de Aurasound 18" NRT (tenminste als ze hetzelfde zijn als de Seismic subs www.seismicsubs.com, maar het lijkt erop dat het dezelfde zijn) .   En dat klinkt vrij aardig  ;D

Deze drivers worden ook in de Wilson XS subs gebruikt.


Matthijs Jager

Bedankt Robbo! Het lijkt er inderdaad op dat de seismic subs het zelfde zijn als de pro-audio subs van Aurasound. Dat is hoopgevend!

Robbo

 :)

Het email adres van Seismic is [email protected], vandaar dat het erg aannemelijk is.


Bart_M

Hotmail... lekker professioneel.  ::)

Maar de subs klinken iig erg goed.

michiel

Quote from: Krunk on September  9, 2004, 15:08:32
Hotmail... lekker professioneel.  ::)

Maar de subs klinken iig erg goed.

Je hoeft echt geen duur bedrijf te zijn om goede subs te maken.... ::)

Bart_M


Walter_PPK

Je zou ook een wat kleinere driver kunnen nemen en er twee van maken in een stereo opstelling. Ik zou de subs dan zo maken dat het ook aanvult bij muziek want het voegt wel degelijk wat toe mits goed afgesteld.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

Matthijs Jager

Het worden zowieso twee subs, ik begin alleen met eentje :)
Kleinere subs hebben toch vaak de vervelende gewoonte om minder diep te gaan. Aangezien ik de subs primair voor HT ga gebruiken is diepgang erg belangrijk!
Verder zijn mijn bevindingen dat sublaag van een grote woofer net iets "gemakkelijker" klinkt als dat van een kleinere bij dezelfde output.

michiel

Grote woofers klinken inderdaad een stuk 'beter' in het sublaag. Het lijkt wel of het laag dan meer aanwezig is. Maar ik heb pas ondervonden dat kleine woofers ook ontzettend laag kunnen gaan!!! Het viel me alleen op dat het laag op een andere manier aanwezig is dan bij grote woofers.

Bart_M

Ik weet wat je bedoelt. Je kan met kleine woofers net zoveel lucht verplaatsen en druk opbouwen, maar vanwege het gemak waarmee een goede grote woofer dit doet klinkt toch echt anders.

Walter_PPK

#22
Ik weet niet wat je onder klein verstaat, maar ik vind mijn sub relatief klein 50x50x50. netto 85 liter. Voor m'n huidige kamer perfect (4 x 6m) Ik haal 110dB bij 30hz op de luisterpositie. In de hoeken kan m'n dB meter het niet meer bijbenen.
Maar goed een 15"er zal het allicht beter doen bij HT. Maar een stereo opstelling met 2 shiva's ('kleinere' woofers) zal uiteindelijk in het sublaag veel concurentie wegspelen.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

Bart_M

Klein noem ik 8". Als sub hè!

Ik wil in de toekomst ook ooit nog 2 shiva's of 2 tumults in een gesloten kast onder mijn speakers zetten.

Matthijs Jager

Quote from: Walter_PPK on September 14, 2004, 19:43:22
Ik weet niet wat je onder klein verstaat, maar ik vind mijn sub relatief klein 50x50x50. netto 85 liter. Voor m'n huidige kamer perfect (4 x 6m) Ik haal 110dB bij 30hz op de luisterpositie. In de hoeken kan m'n dB meter het niet meer bijbenen.
Maar goed een 15"er zal het allicht beter doen bij HT. Maar een stereo opstelling met 2 shiva's ('kleinere' woofers) zal uiteindelijk in het sublaag veel concurentie wegspelen.

Een shiva is idd zeker geen klein woofertje te noemen maar toch heeft een 15" (of een 18") de voorkeur voor mij. Ik ben echt opzoek naar twee waanzinnge (ultieme?) drivers zodat ik eindelijk mijn Crown K2 eens kan laten huishouden.
Het grote nadeel aan flinke drivers is dat ze ook een flinke magneet hebben met een meer dan flink magnetisch veld. Dat vind mijn tv wat minder, vandaar mijn voorkeur naar deze aurasounds.