Bouwverslag: 15" gesloten sub (monsterlijk)

Started by michiel, September 7, 2004, 22:25:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ruud2

helaas Michiel < B&W heeft de matrixconstruktie al in z'n octrooibestand.
gewoon verder gaan , ziet er goed uit!!

groet, ruud
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Audiofiel

Nog even een tip voordat je alles in elkaar gelijmd hebt: schuur de randen van de matrix (daar waar de lucht doorheen stroomt) met een grof schuurpapier, zodat de scherpe randen afgerond worden. Dat komt de doorstroming van de lucht zeker ten goede. Je hebt heel veel haakse kanten door die matrix en dat geeft anders luchtwervelingen. Ook achter het gat van de woofer moet je de scherpe kant van het gat afronden!

Maar bovenal: leuk project! ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

michiel

Leuk al die tips!! ;) Maar ik had mijn strategie al bepaald en ben niet van plan om hier van af te wijken. Ik ben het ook niet volledig eens met de dingen hier boven....

De reden dat de baffle 3 keer 15 mm wordt heeft te maken met de bewerking. Ik begin met het paneel dat het diepst in de kast zit, hier frees ik het gat uit. Het middelste paneel is iets groter dan het eerste. Deze plak ik er op, en met de kopieer frees maak ik het gat er in en heel ik de randjes er af. Dit geeft een super strak resultaat. Als je twee panelen van exact de zelfde afmetingen op elkaar lijmt gaat het vrij vaak mis doordat de panelen op de lijm gaan drijven en verschuiven.
Het laatste paneel is een flink stuk groter, hier komt een gat in om de woofer te verzinken. Eerst het gat frezen, dan over de rest van de baffle leggen om het gat goed centreren, dan de randjes af frezen.

Een asymetrische matrix? Denk niet dat dat nodig is, ik heb immers geen paneel resonantie bij deze kast. Ik ga filteren rond de 50 Hz. De matrix is puur voor de stijfheid, en dan is asymetrisch niet nodig denk ik.
De versterker komt niet in de kast. Ik gebruik een yamaha P1600 PA versterker voor deze sub in combinatie met een actief filter.
En ik ga alles lijmen, zonder schroeven. :)

Quotede verschillen tgv van zulke dingen hoor je volgens mij alleen maar bij daarvoor speciaal ontworpen testen, waarbij je in ieder geval beide voorbeelden volledig uitgewerkt moet hebben...

Ben ik volledig met je eens. Het gaat mij ook meer om het idee.... Dit zal niet beter of slechter zijn dan een 'normale' matrix denk ik. Maar ik heb er een leuk verhaaltje bij. Meer niet. ;D

De verzwaring komt later wel. Eerst de kast maar eens afmaken en dan kijken waar een upgrade mogelijk is. En verzwaring zal zeker een verbeter puntje zijn!!

QuoteNog even een tip voordat je alles in elkaar gelijmd hebt: schuur de randen van de matrix (daar waar de lucht doorheen stroomt) met een grof schuurpapier, zodat de scherpe randen afgerond worden. Dat komt de doorstroming van de lucht zeker ten goede. Je hebt heel veel haakse kanten door die matrix en dat geeft anders luchtwervelingen. Ook achter het gat van de woofer moet je de scherpe kant van het gat afronden!

Ik heb hier eerder aan zitten denken, maar ik heb er m'n twijfels bij. Volgens mij is er helemaal geen luchtstroom te ontdekken in die kast. Enkele een wisselende druk. De enige plek waar eventueel wel een lucht stroom kan ontstaan is dicht bij het membraam, dus misschien rond ik de randen van het gat wel af.

Quotehelaas Michiel < B&W heeft de matrixconstruktie al in z'n octrooibestand.
gewoon verder gaan , ziet er goed uit!!
Daar was ik van op de hoogte, maar ik denk dat het verhaal wat achter deze rare ronde vormen zit niet onder de matrix van B&W valt. Dus is het weer wat nieuws. ;D


Wat de bouw betreft, de matrix is in elkaar gelijmt. Vandaag begin ik denk ik aan de baffle. En misschien al aan de kast.
Foto's volgen zodra ik weer wat gedaan heb.

Audiofiel

Quote from: michiel on October  1, 2004, 13:23:37
Ik heb hier eerder aan zitten denken, maar ik heb er m'n twijfels bij. Volgens mij is er helemaal geen luchtstroom te ontdekken in die kast. Enkele een wisselende druk. De enige plek waar eventueel wel een lucht stroom kan ontstaan is dicht bij het membraam, dus misschien rond ik de randen van het gat wel af.

Er zullen zich kleine wervelwinden voltrekken in de kast. Alle hindernissen moeten genomen worden en zoals jij rekening hebt gehouden met krachten die zich zouden voltrekken binnen die matrix en aan de randen van de gaten daarin, zo gaat dat ook met de lucht die daar doorheen gaat. Als je wilt, kun je ook alleen de randen achter de unit afronden. Dat kost weinig werk en is bijna de helft van het effect. Ik zou zelf echter een schuurpapiertje langs de andere randen halen. Zoveel werk is het niet en achteraf kan het nooit meer. Veel high-end ontwerpen doen dat ook, overigens alleen in gedeeltes waar de lage tonen zich voortplanten. Het heeft eigenlijk niet veel nut in een kamertje waar alleen een tweeter in zit.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

michiel

Schuren is me te veel werk. De manier om dit te doen is met de frees, en dat gaat niet als het geheel al in elkaar is geplakt.

De lage tonen zullen zich niet voortplanten in de kast, daar is deze veel te klein voor. Het blijft simpel weg voor het over grote deel een wisselende druk...

michiel

Hehe, eindelijk weer een fototje.

De baffle is voor 2/3 af, en staat nu in de lijm klemmen. Zie de foto voor mijn overvolle kamertje waar ik dit apparaat in elkaar ga plakken.

Nu zag ik net dat m'n D2 lijm haast op is... Ik hoop maar dat ik hier en daar nog wat vandaan kan toveren zodat ik het kastje "ff gauw" in elkaar kan plakken.
Na het plakken moeten er nog randjes afgefreest worden. Ik heb de maten expres wat groter genomen dan nodig was, zodat ik eventuele onnaukeurigheid in het zaag werk kan goed maken. Bijvoorbeeld: je onderplaat is 70 cm breed, de wanden zijn 2.2 cm en de baffle is 65.8... dan is je onderplaat mooi 2 mm te smal, en dat ziet er niet uit. Door deze plaat weerszijde 5 mm over te laten steken (een zijde is ook al genoeg) ben je van dit probleem af en wordt het uiteindelijk toch nog strak!

michiel

Hier ook alvast een fototje van hoe de binnenkant er uit gaat zien. De matrix is nog niet gelijmd, maar ik was gewoon nieuwsgierig naar hoe het er uit zou zien....  8)


Rob_Dingen

Hoi Michiel

Op foto 2310 wat is dat op de achtergrond een hoorn die je zelf gemaakt hebt?

Rob

Caratje

Hoi Michiel,

Ik heb het al een keer gezegd, maar ik vind dat ik het best nog een keer mag zeggen, het lijkt een erg mooi kastje te gaan worden en dan bedoel ik voornamlijk de binnenkant!!!

Zal ik het dan maar gewoon zeggen, ik ben jaloers op je, want als ik dit zo zie, wil ik ook beginnen aan mijn sub, maar daar moet ik in ieder geval nog een negen maanden ofzo op wachten, dwz als ik niet besluit nog een jaartje langer 'hier' te blijven...

Succes met wat nog moet gebeuren,

Joep

PS: Druk verschillen kunnen alleen komen door lucht verplaatsingen en lucht verplaatsingen kunnen alleen ontstaan door druk verschillen. Als fysicus zou ik de druk verschillen de veroorzaker willen noemen, maar ze zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Kortom, het vraagstuk van welke randen het beste afronden is niet zo heel makkelijk, maar dicht bij de woofer (grote uitslag ivm wand) lijkt me een goeie eerste gok. Daarna zou ik gaan voor de gaten in het midden van de kast tov van de langste ribbe.
Ik weet niet veel, maar wil graag meer weten, jij ook???

Kortom, laten we lekker discussiëren op dit Forum, maar als je mij gelooft, neem het me dan achteraf niet kwalijk als ik uiteindelijk toch geen gelijk bleek te hebben!!!!

michiel

Quote from: Rob_Dingen on October  3, 2004, 11:15:35
Hoi Michiel

Op foto 2310 wat is dat op de achtergrond een hoorn die je zelf gemaakt hebt?

Rob

Je zal wel 4310 bedoelen, daar staat inderdaad een hoorntje.  :) Een ronde tractrix horn gemaakt van MDF en gips met de fe 103 s als driver. Horntje word gecrosst op 250 (ik heb dit punt gister opgeschroefd van 200 naar 250, en dit bevalt me prima) en 7000 Hz. Lekker breedbandig dus. Klank: Waanzinnig!!! :o
Dit ding is nog maar een proto, tegen de tijd dat ik een stereo set ga bouwen word het 2 maal kunstof met een iets andere curve.

Caratje, je hebt me overtuigd. Ik zal het ieder geval gedeeltelijk toepassen bij dit project. En ik ga het zeker onthouden voor toekomstige projecten..... Soms ben ik zo lekker eigenwijs. ::) :P 

Caratje

Hi Michiel,

Als we dan toch complimentjes gaan uitdelen, ik ga de gedachten achter de vorm van je gaten in de matrix zeker gebruiken en ook dat van hoe de baffle aan de matrix vast te maken!!!

Wat ik wel anders ga doen is de dubbele wanden en die wil ik dan op de hoeken verschoeven van elkaar lijmen (begrijp je wat ik bedoel???). Moet nog heel goed gaan bedenken hoe ik dat voor elkaar ga krijgen icm met een matrix die precies moet passen, maar dat maakt het juist een uitdaging, toch???

Oh, de deuvels om de dubbele wanden nog stugger te maken, lijkt me ook nog steeds wel een leuk idee en redelijk makkelijk te verwezenlijken. Dwz met de frees van binnenuit wat gaatjes frezen en de deuvels er met lijm in tikken en klaar is Clara...

Succes,

Joep
Ik weet niet veel, maar wil graag meer weten, jij ook???

Kortom, laten we lekker discussiëren op dit Forum, maar als je mij gelooft, neem het me dan achteraf niet kwalijk als ik uiteindelijk toch geen gelijk bleek te hebben!!!!

michiel

Ik heb altijd het idee dat duvels bij mij niet gaan werken.  ::) Ik zie het al gebeuren dat ik de gaatjes niet in 1 lijn boor zeg maar.... En dan word het een scheef zooitje.

Verschoven van elkaar lijmen is zeker trapsgewijs?? Dat doe ik met de baffle. De 2 binnenste panelen zitten tussen de zijwanden, de buitenste valt over de zijwanden.

Er zijn nog zat zaken waar deze kast nog beter gemaakt kan worden. Onder andere door gebruik van ander materialen (combinatie's). Maar ik zal in mijn leven nog zat andere kastjes bouwen, dus ik lag de lat bij elk project een klein stukje hoger. Dat maakt het leu, zonder dat je in 1 keer alles gedaan heb zeg maar.



michiel

Hier een fototje voordat ik um helemaal dicht plak.

Ik moet zeggen dat het een best flinke jongen is... Past mooi thuis in mijn verzameling te grote kasten. :D :D
Het gewicht is ook niet mis, dat zal nog leuk worden als ie naar beneden moet voor het frees werk. ::)

Ik ga straks eens even wat zware dingen bij elkaar zoeken en vandaag nog proberen het boven paneel op z'n plek te lijmen. En dan ben ik al zo ver dat ik kan gaan testen!!! 8) Ik ben benieuwd.

Jean Pierre

Hmmz, ga je er niet pritex oid tussen doen of loodbitumen?? En waarom heb je hem boven inelkaar gezet, als je beneden weer moet frezen 8-)?

michiel

Beneden heb ik nog minder ruimte om te plakken. Dat zou dan in de garage moeten waar ook de fietsen van 5 man staan, wasmachine enzo, voorraad kast en wat ook nog eens als in/uitgang wordt beschouwd... Zeg maar geen optie.

Ik heb het zelfde grapje al eens uitgehaald met een nog grotere kast, die was 400 liter (folded 15" rear loaded horn).

In de kast gooi ik een paar losse stukken baf, ben ik daar ook weer vanaf. Verder doe ik er voorlopig nix in. Misschien doe ik er later nog wel wat meer demping/verzwaring in. Voorlopig kan het subje er flink tegen aan.


Vanavond nog ff gauw de zooi aangesloten. De driver zat nog niet vast dus het kon nog niet zo hard, en tevens was de plaatsing totaal waardeloos. Ik heb vooral op de diepgang gelet, en die is zeker goed te doen!!! Dit was ook de eerste keer dat m'n pa kwam vertellen dat het beneden iets te veel dreunt. En die is al heel wat gewend, geloof mij maar!!!

Is wel mooi dat dit projectje een beetje afgerond is. Kan ik weer gauw verder met het volgende; twee zuiltjes met 8" TL laag en waarschijnlijk een seas excel tweetertje.

Henkjan_O

Quote from: michiel on October  2, 2004, 01:25:33.... Het blijft simpel weg voor het over grote deel een wisselende druk.....
en dat heeft ALTIJD stroming tot gevolg
toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

Caratje

Hi Michiel,

Ik bedoel inderdaad trapsgewijs (hoe kon ik niet op die term komen???).

Oh, die deuvels had ik als volgt in gedachten (dan kan het niet schuin gaan!!!): Je lijmt de dubbele wanden met het gebruik van klemmen loei strak aan elkaar en vervolgens frees je zeg maar van binnenuit naar buiten toe (niet helemaal!!!) door twee aan elkaar gelijmde planken (volgens een leuk structuur die bijvoorbeeld lijkt op de kleinste bal stapeling). Dat zijn dus gaten in twee planken, in een keer gefreest, zonder dat de planken nog van elkaar af komen. Lijm in het gat, deuvel erin timmeren en klaar!!! Jij zou dat nog eenvoudig bij je baffle kunnen toepassen, maar eerlijk gezegd heb ik natuurlijk helemaal geen empirische onderbouwing voor deze gedachten kronkels van mij.

- Maar je zou kunnen denken dat de deuvels het verschillende materialen idee verder vergroot. Ik denk dat het verlies aan lijm oppervlak tussen de twee platen verwaarloosbaar is, maar weet eerlijk gezegd ook niet of die deuvels iets opleveren... Welke werktuigbouwkundige kan dit uitrekenen???

Groetjes,

Joep
Ik weet niet veel, maar wil graag meer weten, jij ook???

Kortom, laten we lekker discussiëren op dit Forum, maar als je mij gelooft, neem het me dan achteraf niet kwalijk als ik uiteindelijk toch geen gelijk bleek te hebben!!!!

michiel

Quote from: Caratje on October  4, 2004, 03:07:33
Welke werktuigbouwkundige kan dit uitrekenen???



Ik helaas niet geloof ik... ;D Ik denk wel dat de verbinding met deuvels sterker is, maar zou je dit niet alleen merken als je de kast van 3 hoog uit het raam gooid??? Ik weet het niet, volgens mij is een goede lijm verbinding sterk zat voor luidspreker kastjes. En is vrijwel geen belasting die de kast zou kunnen slopen op zijn lijm verbindingen. HEt kastje moet simpel weg ontzettend stijf zijn.

michiel

Kastje is nog niet helemaal af... dr moet ooit nog fatsoenlijke bekabeling in komen en een aansluit plaatje. Maar voorlopig vind ik het best.

Kwa klank klinkt het erg goed. mooi gecontroleerd en lekker laag. Maar het rendement valt me wat tegen. Ik had verwacht dat eht rendement laag zou zijn, maar dit is wel heel erg laag vergleken met de rest van de set. Het verschil tussen de sub en bandpass horn is een 20 dB ::) (ze zitten op dezelfde versterker, ieder z'n eigen kanaaltje).

Maar goed, het doel is bereikt. Een mooie klank en een lekkere diepgang.


Maar toch blijft er nog wat kriebelen. De sound van de TL stond me ook wel aan. Dus ik heb eens zitten denken over een volgd proto type, een andere TL. Langer, en een taps toelopend verloop. Dit zorgt voor een dieper doorlopende bass. Misschien leuk als volgend projectje!!! ;D
MAar ik twijfel nog of ik eerst aan de sub moet gaan knutselen, of de nieuwe bandpass hoorn moet bouwen (dat is ook hard nodig), of moet ik eerst investeren voor het filter in m'n komende zuiltjes.... Moeilijk zulke beslissingen.

Fotoje van de sub zoals die nu staat, en een overzichtje van de complete set.