Bouwverslag: 15" gesloten sub (monsterlijk)

Started by michiel, September 7, 2004, 22:25:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

michiel

Na een tijdje peinzen ben ik toe aan de volgende stap in mijn project om een ultiem setje voor mij zelf te ontwikkelen. Afgelopen jaren ben ik veel met subs bezig geweest om eens te kijken wat verschillende kasten te bieden hebben. Ik durf niet meteen te zeggen dat ik er nu uit ben, maar ik heb nu iets wat misschien wel HET ultieme setje kan worden voor mij.
Aangezien ik nogal van een harde dreun hou, zowel goede slam/attack, diepgang, punch en hoge spl ben ik niet snel tevreden met een "standaart subje". Vandaar dat ik weer op de grote kasten tour ga.

De set waar deze sub in moet gaan spelen zal er als volgt uit zien: TC voor sub laag, 15" B&C in een bandpass horn voor het laag, vanaf 200 Hz een horn loaded fe 103s. Vanaf 5-7 KHz een tweeter. In de test opstelling nog een simpel conus tweetertje, later een bandtweetertje of horn loaded tweeter.

De keus voor een combinatie van de TC sub en een bandpass horn laag kast heeft te maken met mijn voorliefde voor horn kasten en ultime diepgang. De horn is in staat om de bass verschrikkelijk strak en hard weer te geven. Alleen de diepgang is ver te zoeken. Ik verwacht dat deze combinatie het beste van beide geeft. 

Sinds ik voor iemand anders een 15" TC sounds driver in een 150 liter gesloten kast heb zitten weet ik pas wat echte diepgang en detail in het laag is. Dus daar wil ik nog een schepje boven op doen. Ik ben van plan binnenkort te beginnen aan een 200+ liter versie van deze sub. De kast zal totaal 300 liter kamer in beslag nemen (75*80*50). Wanden worden 22 mm MDF, baffle wordt 3 keer 15 mm MDF, matrix wordt 18 mm MDF. Ik denk dat er ook nog wel wat lood bitumen an de pas zullen komen, maar dat is iets voor de volgende stap.
De maten zijn zo gekozen dat de sub mooi dienst kan doen als bijzet tafel indien er een mooi stukje natuursteen op gelegt wordt. ::)

Hoewel deze sub eerst in een test opstelling dienst zal doen onder een stapeltje proto's voor het laag mid en hoog ben ik niet van plan om dit project ook als proto type te zien. De 150 liter versie heeft zich al genoeg bewezen dus een goede afloop is gegarandeerd.
Ik ga echter wel iets nieuws proberen met de matrix/versteviging. Ik zou niet weten hoe ik moet toetsen of het daadwerkelijk werkt. Maar het idee is als volgt. Als je iets wilt ondersteunen met behulp van een rib of iets dergelijks dan moet deze rib in het midden het hoogst zijn. Zie het maar op de volgende manier. Op de hoeken is doorbuiging niet mogelijk omdat dit steun punten zijn. De doorbuiging zal in het midden maximaal zijn. En juist daar wil ik maximale versteviging toepassen. Dit is ruimte besparend, dus meer lucht voor de driver. (Ik wil elk litertje benutten achter de driver, die TC sounds lusten wel wat volume)
Zie plaatje voor een voorbeeld van de schotten waaruit mijn matrix zal bestaan.

Over kleine puntjes als afwerking moet ik nog ff nadenken.

Dit weekend haal ik misschien het hout. Als ik vrijdag ten minste op tijd thuis ben. En anders zal het volgend weekend worden. Ik zal jullie op de hoogte houden van dit project en zo nu en dan wat foto's plaatsen.

ruud2

hoi michiel,

als je steeds volume te kort komt , monteer je gewoon de speaker(s)  in de deur en ga je wonen in je eigen box....... ;D ;D
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

michiel

Dat zou wel geniaal zijn! De drivers zijn er perfect voor.... Maar ik denk niet dat de rest van de familie er blij mee zou zijn. Maar ik ga het ieder geval eens in de groep gooien! Moret dan wel ff een verzwaarde deur komen, de huidige deur dreunt nu al bijna weg.

Ik heb er wel eens aan zitten denken om ze in de kast te hangen, maar met een volle kast heeft dat ook weinig nut.

Ik heb de tekeningen vannacht af gemaakt. Dus ik verwacht dat ik vrijdag middag hout kan halen als ik de auto heb.

Henkjan_O

je kan ook een 2 tal kasten metselen in de hoek van de kamer, behangetje erover...  ;D

QuoteMaar het idee is als volgt. Als je iets wilt ondersteunen met behulp van een rib of iets dergelijks dan moet deze rib in het midden het hoogst zijn.
klinkt logisch... ik zal dit eens aan een collega van de civiele afdeling voorleggen (ik werk op een ingenieursburo, we ontwerpen ook staalconstructies etc)
toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

Matthijs Jager

Waar heb je die fraaie TC-Sounds eigenlijk op de kop getikt? Ze zijn vrij moeilijk aan te komen heb ik gemerkt :S

michiel

Ik kreeg via via te horen dat ze een rest partijtje hadden liggen bij TC sounds. Woofers speciaal voor dipole gebruik, en dat leek me wel wat. Ik had wel het idee dat ze in een grote gesloten kast ook goed konden klinken en heb besloten om er een paar te bestellen. 1 ging gelijk in ene kast die ik in opdracht voor iemand anders had gebouwd. Een 150 liter gesloten kast. En toen had ik er nog twee over voor mij zelf. Ik denk eigenlijk dat ik ze nooit meer weg doe!!

Ik heb vandaag pas de tekening af kunnen maken. Van het weekend werd het een beetje te druk.... Ik moet nog ff m'n pa bellen om te vragen of hij hout kan halen. Komend weekend heb ik het weer erg druk, weekend daar op ook. Schiet allemaal niet op. :-\
Als voorproefje heb ik de test set up gebouwd met m'n TL als sub kast. En dit klinkt geweldig. De gesloten sub zal er nog iets aan diepte en detail toevoegen. En daarna komt er een andere bandpass hoorn die de hogere bassen wat minder agressief weer moet geven. Het gaat langzaam de goeie kant op, maar het blijft nog een lange termijn project. Voorlopig heb ik nog een aantal jaar school voor de boeg en darna moet ik nog werk zien te vinden en centen voor een fatsoenlijke woonruimte. Een set als ik in de test heb staan past nooit als stereo in m'n kamertje. :-X

michiel

Even een dagje vrij genomen van school en meteen ff hout gehaald. 86 euro MDF, oef :-X.....

Ik wil beginnen met de matrix, alles mooi uittekenen en zagen/frezen en dan in elkaar timmeren. Morge moet ik misschien nog ff langs school, en verder ben ik tot woensdag vrij van school (heb nog wel wat andere sociale verplichtingen) dus ik hoop een flink eind te komen.

michiel

Zo, de eerste van de 6 onderdelen van de matrix is klaar. :)

Eerst de rondingen op ware gote uitgeprint en uitgeknipt om deze vorm exact over te nemen op het hout. Dan gaten boren (17 mm) en zagen maar.
De sleuf is gefreesd met een hulp stukje. Gelukkig in 1 keer goed, een 18 mm paneel past er perfect in, niet te strak en niet te ruim. Dezelfde mal gebruik ik uiteraard bij alle andere sleuven die nog komen. Nu nog hopen dat de sleuf ook echt in het midden zit! :P

Ik heb nog 3 schotten te gaan die exact het zelfde zijn als deze. Ik ben van plan om deze mbv een kopieer frees te maken. Is een stuk makkelijker en sneller dan het proces van tekenen, boren, zagen en frezen te herhalen.

michiel

Na een druk weekend vandaag weer even wat kunnen doen. Het tweede verstevigings schotje is af! (schiet lekker op hier ::) )

Aangezien ik last heb van m'n hand (een rare bleseure die eens in het jaar terug komt) denk ik dat ik voor vandaag klaar ben. Erg fijn dat als je eens een dagje vrij hebt weer zoiets hebt. Aangezien ik morge een surfdagje op de planning hab staan wil ik m'n handje even rust geven... Als ik me straks echt dood ga vervelen doe ik misschien wat aan het derde verstevigings schot.



De eerste foto: eerst alles over tekenen en de hoeken uitboren.

Tweede foto: grof uitzagen en het laatste met de copieer frees bij werken. Kost vrij veel tijd, ik denk dat ik de andere twee kleine schotten gewoon uitzaag, dan maar niet exact het zelfde. ;D


michiel

Gelijk maar even gekeken of de sleuven goed waren. Past precies. 8)

Deze panelen komen niet op deze manier in elkaar, dit was alleen om te kijken of het allemaal past.

Jan Deckers

He,

zo'n werkplaats ken ik ook....grote chaos maar het belangrijkste is aanwezig...koffie en bier.

haha ;D

Lijkt me trouwens een heel mooi project worden, zeker als je ruzie met de buurman hebt. >:D ;D

GRTN<

Jan

michiel

Werkplaats is een groot woord... gewoon een garage die dient als stalling voor de fietsen en de was/droog machine. En ik neem dan ook nog eens een groot deel in beslag om m'n surfspul daar te stallen en dan maak ik er ook nog eens een klere zooi van met zaagsel....

Het plakken doe ik ergens anders, anders wordt m'n bouwwerk 10 kee rop een dag om ver gelopen. :-\


Ruzie met de buren heb ik gelukkig nog niet!!! En dit monstertje zal daar ook geen oorzaak van worden aangezien ik nu al met dubbel 15" speel op het laag. M'n buren kunnen gewoon heel veel hebben! ;D

Jan Deckers

Hi,

heerlijk zo'n buren. Hebben ze een gehoorapperaat en zijn ze hoogbejaard? ;D

Zo'n werkplaats heb ik ook, alleen de surfspullen niet, wel 2 kleine lieve schattige kindertjes die met hun handjes (en losliggende pennen, potloden, vijlen etc) zich af en toe uitleven op mijn bouwsels >:D >:D

Vandaar dat ik voor Thiel-units heb gekozen, hahaha, niet de kids achter tralies, dan maar de units.

GRTN,

Jan

FFF

Mooie unit, heb je bouwtekeningen ofzo?

Mag ik vragen welk type dit is en waar je die vandaag hebt, en eventueel voor welke prijs?
Heb goede verhalen gehoord over deze speakers maar heb ze nog niet te koop gezien.

Suc6 met het project, dit ga ik volgen ;)


michiel

De unit heeft niet echt een type voor zover ik weet. Ze zijn gemaakt voor gebruik in dipool base systemen (staat nog steeds op de planning om gebouwd te worden kan ik misschien aan beginnen als deze sub klaar is). TC sounds had een restpartijtje liggen, viavia ben ik aan deze tip gekomen. Ik kon de units toen bestellen voor 60 dollar. Inclusief verscheping was ik zo'n 90 euro per stuk kwijt.

Deze units zijn niet te koop. Andere TC sounds units zul je waarschijnlijk niet snel tegen komen aangezien ze bij TC sounds pas bestelling aan nemen voor minimaal 50 units. De units worden voornamelijk gebruikt door fabrikanten. SVS is hier het grote voorbeeld.

Bouwtekeningen heb ik ook, maar deze wijzig ik nog iets tijdens het bouwen. Ik kan ze uiteraard beschikbaar stellen. Zo bijzonder zijn ze ook weer niet (zie bijlage).


Hier een foto van de unit:

FFF

Weet je wat ze wegen?

Ziet er goed uit.
Jammer dat ik ze niet per stuk af zou kunnen nemen.

Oracle

#16
Ik voorspel een powerbuy! ;D

Groet,
Mark

Matthijs Jager

Als we de 50 halen :)

Maar €90 per stuk voor deze units is gewoon bijna voor niets! Mazzeltje Michiel! Als je nog eens zo'n tip krijgt wil ik er ook wel euhmz... zo veel mogelijk?  >:D

michiel

Quote from: Matthijs Jager on September 21, 2004, 22:53:31
Als we de 50 halen :)

Maar €90 per stuk voor deze units is gewoon bijna voor niets! Mazzeltje Michiel! Als je nog eens zo'n tip krijgt wil ik er ook wel euhmz... zo veel mogelijk?  >:D

50 standaart 15" units zijn duurder!!! IK had laatst een meeltje gestuurt wat een paar mooie 12"er moesten kosten, en dat valt me dik mee. Zo rond de 100-120 dollar per stuk. Dat is exclusief verzendkosten en je zit nog altijd met 50 stuks...

Mocht ik ooit nog zo'n tip krijgen dan zal ik het op het forum plaatsen (nadat ik er zelf een zooi bestelt heb :P ;D)

Gewicht van die dingen weet ik zo gauw niet. Maar ze zijn niet zo zwaar, het magneetje is nog vrij klein.


michiel

Gelukkig was ik vandaag alweer vroeg klaar met school (wat wil je met 10 uur les in de week :P). Dus gelijk maar weer aan de slag gegaan met het een na laatste onderdeel van de matrix. Het geheel begint nu eindelijk vorm te krijgen!! Als laatste onderdeel van de matrix komt er nog een horizontaal paneel in.

Misschien dat ik de matrix vandaag nog helemaal af krijg, maar ik ga toch eerst ff pauze houden!!! ;D ;D

michiel

Dat ging sneller dan ik dacht, de matrix is af!!!!!!!!!!!!! ;D Wat me 100% mee valt is dat het allemaal exact past! Ik had wel verwacht dat er hier en daar wat paneeltjes scheef zouden zitten, maar gelukkig is dat niet het geval. Het heeft heel wat moeite, tijd en verschrikkelijk veel stof gekost.... Maar ik moet zeggen dat het de moeite waar was.

De panelen zelf zijn ze slap als een vaatdoek, de gehele matrix is ook niet echt stevig... Maar de combinatie van kast en matrix zal voor de stevigheid zorgen! Ik heb de matrix zo gemaakt dat deze de kast op zijn zwakker punten ondersteunt, en dat de matrix ook door de kast wordt ondersteunt. Een leuk samhangend zooitje. ;D

Starred

Ziet er erg netjes uit!
Is zo'n matrix een speciaal accoustisch ontwerp?

michiel

Quote from: Starred on September 24, 2004, 20:42:26
Ziet er erg netjes uit!
Is zo'n matrix een speciaal accoustisch ontwerp?

Niet acoustisch, wel kwa efficientie (van de construcite) en stevigheid.

Waar de panelen elkaar kruizen vormt zich een stijve balk dit krachten in 2 richtingen goed kan weerstaan (doorsnede van de balk is x-vormig). Een heel stuk stijver dan losse schotten. Deze balken Verbinden overliggende wanden met elkaar, en staan onderling ook met elkaar in verbinding. Weer wat extra stevigheid. Als je een beetje creatief kijkt zit je twee balken van voor naar achter, 2 balken van boven naar beneden, 1 balk van links naar rechts.
De punten waar de balken aan de buitenwanden zijn verbonden zal de buiten wand niet kunnen doorbuigen door over druk of onder druk in de kast (ook wel wall flexing genoemt). Hoe verder je van deze verbingspunten komt, hoe maar het paneel door gaat buigen door de druk. Vandaar dat de 'ribben' (die bolvormige dingen aan de buitenkanten van de matrix) in het midden een maximale hoogte hebben gekregen. Dit is net zo effectief als rechte ribben waarvan de hoogte gelijk is aan de maximale hoogte van de afgeronde ribben. Je begrijpt dan wel dat de afgeronde ribben efficienter zijn doordat er minder materiaal in gaat, en er meer lucht in de kast overblijft.

Je ziet ook dat het horizontale paneel aan de kant van de baffle een aparte vorm heeft gekregen. Dit om de spanningen (veroorzaakt door trillingen in de baffle) geleidelijk te laten weg vloeien in de matrix. De doorsnede oppervlakte van het horizontale paneel word groter naar matje verder van de baffle komt. De druk en trek spanningen worden zo geleidelijk aan over een groter oppervlakte verspreid wat een lagere inwendige spanning in het materiaal oplevert.


Of het in de praktijk zo goed werkt als het op papier lijkt dat betwijfel ik. Maar ik wou gewoon eens iets anders proberen wat wel wetenschappelijk verantwoordelijk was. ;D Kort gezegt: allemaal moeilijk gelul, ik kom er toch nooit achter of het echt zo goed is.

Misshcien moet ik wel ff een octrooi regelen op deze constructie methode van de matrix, kan ik vast voor een hoop centen aan een groot merk kwijt. Die zijn over het algmeen gek op moeilijke marketing praat!!!  (ik vind het eigenlijk niet eens zo'n gek idee... ::) )

Caratje

Hi Michiel,

Ziet er toppie uit en vooral leuk te horen dat je een heel principe hebt achter de vorm van die horizontale plaat in je matrix!!! (heb je daar meer achtergrond informatie over???) Oh, de verschillen tgv van zulke dingen hoor je volgens mij alleen maar bij daarvoor speciaal ontworpen testen, waarbij je in ieder geval beide voorbeelden volledig uitgewerkt moet hebben...

Op de volgende sub-pagina staat ook veel achtergrond informatie en een ding dat ik bij jouw project een beetje mis is het assymetrisch opzetten van de matrix. Maar als het allemaal stevig zat is moet het natuurlijk toch niets uitmaken, right???

http://www.diysubwoofers.org/faq.htm

Ook is hier veel te vinden:
http://forum.hifi.nl/index.php?s=c58753c790f7ee32ae7233aea7e90df4&act=SF&f=28

Verder heb ik elders gelezen (waarschijnlijk ergens in dat overleden forum hierboven) dat het dubbel-laags maken van de wanden zeker de moeite waard is. Bijvoorkeur van verschillende materialen en op de hoeken niet onder 45 graden gaan zitten zagen voor de afwerking, want dan verlies je behoorlijk wat aan stugheid van je kast. Ook kun je zachtboord 'dempers' tegen de wanden plakken, maar ik heb daar zelf zo mijn twijfels bij... :

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/376748/0

Ik zou trouwens die MDF-platen in dit voorbeeld op de hoeken verschoven van elkaar aan elkaar gelijmd hebben!!!

Andere dingen die van belang kunnen zijn:
- Spikes, hoeveel en waar (hoek/ribbe) ???
- Versterker in een apart kastje of voorkomen dat het gaat zingen
- Verzwaren is altijd goed...
- Wat doet dat Lood bitumen voor zulke frequencies???
- Natuurlijk ga je lijmen, maar wat doen 'extra' schroeven op hoek/matrix verbindingen???

Oh, ik probeer ideeen te delen (daarom zit jij toch ook hier???) en vind je eerste insteek al heel erg goed!!!

Waarom een 3 dubbelle baffle??? Wat voor effects zal het hebben om die platen na het lijmen ook nog door doen schroeven (of beter nog deuvels) met elkaar te verbinden??? misschien kun je overwegen om 3 verschillende materialen te gebruiken (Multiplex, Multiplex 90 gedraaid en MDF)???

Groetjes en in ieder geval succes,

Joep
Ik weet niet veel, maar wil graag meer weten, jij ook???

Kortom, laten we lekker discussiëren op dit Forum, maar als je mij gelooft, neem het me dan achteraf niet kwalijk als ik uiteindelijk toch geen gelijk bleek te hebben!!!!