+ & - omwisselen bij speaker kabels...

Started by DaXearo, September 1, 2004, 11:22:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

DaXearo

Ik heb zonet een home cinema geplaatst bij mij thuis.
Nu de kabel die ik gebruik van Oehlbach is doorschijnend en er staat dus niet op welk kabelgedeelte + & - is..

Nu, deze kabels zijn getrokken ondergronds (door buizen dus) en ik weet dus niet hoe ik teweten kan komen welke kabel + of - is voor hem aan te sluiten op mijn Harman Kardon versterker... De kabels er weer uit trekken (uit de buizen) is TOTAAL uitgesloten.

Kan ik dat op 1 of andere manier checken of maakt die + & - niet veel uit?

Greetz

reMC

Het maakt heel veel uit. Het verschil zit m in het 'drukken' of 'trekken' (Hoe zeg je dat fatsoenlijk? ;D) van de units.
De units horen naar voren uit te slaan. Is dit niet het geval krijg je een extreem rommelig geluidsbeeld.

Je kunt het met een batterij uitvinden. Doe de mogelijke + en - van de speaker kabel op de + en - van de batterij. Als de woofer naar voren uitslaat is het goed en is de draad die op de + zit dus de +. Zo niet: andersom! Begrijp?


DaXearo

Hoe kan ik zien dat de speaker naar voren of achteren slaat? Want de speaker zelf kan ik van buitenaf niet goed zien (zit soort rooster voor en krijg die er ook niet af)

Is een Infinity OREUS set.

http://www.kieskeurig.nl/nl/product.nsf/search1/Infinity%20Oreus.htm

Groeten

FrankB

Loopt er echt nergens een draadje door een van beide kabels waaraan je kunt zien welke kabel welke is? Ik heb  ook wel doorzichtige speakerkabels gehad ooit maar daar zat altijd wel op aangegeven welke de een en de ander was ...
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

J.A.F._Doorhof

De polariteit is ZEER belangrijk.
AL je speakers dienen gelijk aan gesloten te worden.
De beste manier is even doormeten met bv een multimeter.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

garmtz

#5
Pak een 9 V batterij (of eerste een 1,5 V batterij als je bang bent schade toe te brengen) en sluit die aan de versterkerkant aan op de luidsprekerkabel. Als de woofer naar voren beweegt, moet de is de kant van de kabel waar de + van de batterij op zit ook de kant die op versterker op de + moet worden aangesloten.

EDIT: Hmmm... Zag dat reMC dat ook al had uitgelegd... :D

Meestal staat er trouwens wel tekst aan 1 kant van de kabel, of loopt er een scherper 'randje' langs één kant van de kabel.

cinepaulis

Hoi,

Ehmm....ben je wel een beetje voorzichtig ??  :-[

Een batterijtje gebruiken is niet echt ideaal. De batterij geeft gelijkspanning en zorgt ervoor dat de woofer gedwongen wordt om in 1 bepaalde stand (naar voren of naar achteren) gaat staan. Als je dit een tijdje doet kun je je woofer vernielen omdat deze daar niet voor gemaakt is.

Welke ader van de kabel nu + en welke - is, is doorgaans niet belangrijk.
Maar wel dat alle speakers consequent op dezelfde manier zijn aangesloten.

Zit er op een of andere manier verschil tussen beide aders ?
Dus bijv. tekst die op 1 ader staan geschreven en niet op de andere.
Of een ribbeltje of weet ik veel....
Meestal is op een of andere manier 1 van de 2 aders gemerkt (kleur, tekst, vorm of wat dan ook).

gr.
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

cinepaulis

 :P tijdens het tikken van mijn reply zie ik dat het meeste inmiddels al gezegd is door anderen.

gr.
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

dennis

Vaak ziet men ook bij tweelingsnoeren bv dat er puntjes of een streep over de lengte is aangebracht. Deze zijn aangebracht op de mantel van de kabeltjes.

mvg
dennis
I am not what happened to me.
I am what I choose to become.

Martin_M

Vroeger van mijn vader geleerd;

Steek een speld in het front ter hoogte van de woofer en speel een stukje. De speld wordt of naar buiten geduwd of naar binnen getrokken (kijk maar even hoe hard je daarvoor moet spelen).
Beide speakers moeten hetzelfde staan.

Ik weet niet of dit technisch onderlegd kan worden maar ik heb het wel eens zien werken.

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Moony

Quote from: Martin_M on September  1, 2004, 15:37:23
Vroeger van mijn vader geleerd;

Steek een speld in het front ter hoogte van de woofer en speel een stukje.
Maar prik die speld dan NIET te ver door.....dwz door de conus van de woofer!!
stereo: Dynaudio Xeo 4 | BK P10-150-GEM | Marantz NR1510 | Marantz CD5004 | Technics SL1411 + AT-VM95e
surround/tv: Good Old Pioneer Plasma | Denon AVR-X1400H | Philips BDP2900 | Dune HD Solo Lite | Chromecast | Teufel Consono 35 Mk3 | Klipsch R-10SW

markvl

Een andere oplossing: pak een electriciteitssnoer/beldraad/speakerkabel die lang genoeg is.
Zet een ader daarvan vast aan het ene uiteinde van een van de aders van je speakerkabel en neem het andere einde mee naar de andere kant van je speakerkabel.
Nu kun je met batterij en lampje/multimeter proberen welke uiteinden bij elkaar horen.
Wel even markeren naderhand ;)

Groeten,
Mark
Disclaimer:
Any views or opinions presented in this post are solely those of the author. The author accepts no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided, unless that information is subsequently confirmed in writing.

SARK

De batterij methode is de betere methode, maar dan niet aansluiten op je luidsprekers.
Gebruik een multimeter om te zien welke ader welke is, gebruik desnoods een LED icm. een 1.5 V batterij als een multimeter niet voorhanden is. Een LED is altijd wel ergens uit te slopen, eerst even direct op de batterij checken wat de plus en min van de LED is voordat je alles aan de kabels hangt.

Acupunctuur  >:( foei!
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
----------------------------END OF LINE-----------------------------

Thank you, Master Control.

Sullivan

Kan me niet voorstellen dat er geen markering is te zien op de Oehlbach kabel. Soms staan er letters op, maar soms zit er wel meer dan een meter tussen. Bekijk dus een langer stuk.

Als er echt geen markering is te vinden dat is de oplossing van SARK een hele goede.

Of ben je er al achter?

mvg,
Frank


SARK

@Sullivan
Ik vraag me af of DaXearo het forum regelmatig bezoekt  ???
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
----------------------------END OF LINE-----------------------------

Thank you, Master Control.

Quack!

#15
Ik heb hier ook de Oehlbach kabel liggen. Zit idd geen duidelijke markering op, maar er staat wel tekst gedrukt op een van de aders (naja, het omhulsel daarvan dan). Zo kun je ze best uit elkaar houden.
Loewe Xelos TV / Denon AVC-A10SE / Pioneer PD-F607 25-CD Changer / Harman Kardon DVD25 / XBox / PS2 / Nintendo Gamecube / Digital VT420 console / Dali 606 Front Speakers / Dali C1000 Center Speaker / Dali 505 Surround Speakers / REL Q150E sub-bass system / iPod 40Gig / iBook G4 933MHz

Spacebass

Je moet de batterij er niet continue op laten zitten uiteraard, maar een korte tik moet voldoende zijn om het te kunnen bepalen.
Maar als je zin hebt om te meten  ;D

Trouwens, als ik een batterij gebruik, dan trekt mijn woofer die hele batterij leeg...dus zelfs een duracel geeft het eerder op dan mijn speaker beschadigen zou  ;D  ;D  ;D