4.1 beter dan 5.1 ?

Started by Sander Nooy, August 30, 2004, 12:31:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Spacebass

#25
QuoteLet wel! Ook diegenen met de "duurdere" speakers zeggen dat met een center beter is.
Nouuuuuu, dat wil ik niet persé zeggen hoor  ;D
Dat iedereen het wel zou willen uitproberen, klopt denk ik wel. Er zijn nl mensen die het ook uitgeprobeerd hebben, en het in hun situatie een vermindering vonden/vinden.

blue-eyes

Quote from: Spacebass on August 31, 2004, 13:34:08

Nouuuuuu, dat wil ik niet persé zeggen hoor  ;D
Dat iedereen het wel zou willen uitproberen, klopt denk ik wel. Er zijn nl mensen die het ook uitgeprobeerd hebben, en het in hun situatie een vermindering vonden/vinden.


Ik ben er nog steeds van overtuigd dat met center beter is. Maar dat is mijn mening :) . Zeker als je met meerdere personen vaak een film kijkt merk je eerder een gemis. Ik moet wel eerlijk zeggen dat dit wel per systeem verschilt.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Spacebass

Quote from: Blue-Eyes on August 31, 2004, 19:40:06
Ik ben er nog steeds van overtuigd dat met center beter is. Maar dat is mijn mening :) . Zeker als je met meerdere personen vaak een film kijkt merk je eerder een gemis. Ik moet wel eerlijk zeggen dat dit wel per systeem verschilt.
De kwaliteit is bij mij niet beter, maar het aan het beeld plak effect is beter, nogmaals dit is bij mij het geval. Met meerdere mensen zou ik overigens nooit een film voor de eerste keer kijken...dan is het egotrip all the way  ;D (OK of ik moet samen met mijn vrouw kijken...maar dan zitten we beide lekker close en goed genoeg  ;) ) En er zijn maar weinig gasten die het overigens merken. Ik vind de staging bij mij veel natuurlijker en ook de hoogte van het geluid loopt horizontaal bij mij. Jaco gaf op de bbq al aan dat het bij hem vrijwel gelijke hoogte is. Dan kan ik mij heel goed voorstellen dat het meevalt.

Je moet je voorstellen dat mijn tweeters en midhoog zich net onder het midden van de geprojecteerde film bevinden..het lijkt wat meer een te worden met het beeld...dat is wat mij zo boeit zonder center. Kan best zijn dat een geperforeerd doek de plaatsingsproblemen oplost...alleen het diepte beeld door de puntbron heb ik mijn twijfels over, dat zou ik echt moeten horen.. let wel...het is geen garantie dat het bij elke speaker/set opgaat, zoals door Jaco terecht opgemerkt.

jaco

Bij mij zit er ook wel 25 cm hoogteverschil in, en ja dat kun je ook wel wat horen. HEt is ook maar wat je gewend bent denk ik. Mij mening is ook gekleurd omdat ik neit eens in het midden kan zitten zonder de stoelen te verschuiven.
Mijn center is ook de duurste speaker die ik heb.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Spacebass

Ik denk dat de ontwerpverschillen hier om de hoek komen kijken. Als ik mij speakers toe-in plaats, dan klinken ze minder mooi dan dat ik ze recht naar voren plaats. Er is ook enigzins door de ontwerpers geknutselt aan het afstraalgedrag van de speaker, dus wellicht dat dat ook enigzins van invloed is, of de speaker in staat is om in het midden, dus zonder gat, een goed gevuld beeld neer te zetten.
Dus ja, omdat we toch allemaal verschillende speakers hebben, kan je eigenlijk alleen maar concluderen dat je het moet beluisteren om te oordelen. Ook gewenning van het "stereo geluid" waar mijn inziens toch meer diepte in zit, speelt vast een rol. Bij een CD zijn sommige speakers in staat een solo instrument los in de kamer te projecteren. Als speakers dit van nature niet kunnen, dan zijn het wellicht geen geschikte speakers om zonder center te gebruiken.

Robbo

Ben gisteren wezen kijken naar het Screen Research scherm.  Eerste indruk:  dit is meer voor de audiofiel dan voor de videofiel.  De structuur van het doek is zeer open, daar lekt echt wel meer doorheen dan de opgegeven 3%, de structuur laat zich ook tot een 2 meter afstand zien.  Toch was een goede referentie moeilijk aangezien er een budget DLP op stond te projecteren, maar ik heb inmiddels al de toezegging van de fabriek dat ik een stukje doek toegestuurd krijg.  Ik zal hetzelfde eens doen bij Stewart ea.  Wordt vervolgd.

Spacebass

2 meter afstand....hmmm dat is voor de meeste nog te doen lijkt mij...uitgaande van een gemiddelde afstand tot het doek van 3 meter  ;)

We wachten het af  O0