4.1 beter dan 5.1 ?

Started by Sander Nooy, August 30, 2004, 12:31:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Sander Nooy

Ik ben sinds kort ook bezig met met HT ... en heb nu al zoveel gelezen dat mijn hoofd wat tolt ;)

Maar deze uitspraak deed me bijna van mijn stoel vallen ...

De beste midluidspreker is geen luidspreker. Beter een goede luisterpositie dan een midluidspreker.
Bron: http://www.dvdnews.nl/portal/index.php?page=9

Ehm ... is dat nou zo ?
Of is dat ook weer (bij zoveel dingen die ik gelezen heb) persoonlijke voorkeur ?

Dwz, wordt je als consument gewoon "gedwongen" om een centerspeaker aan te schaffen omdat dat ook in die Home Cinema Setjes zit. Dat je het met losse componenten gewoon overneemt ?

Ik vindt het opzich niet zo erg (scheelt me weer wat $$$) maar ik wil even de mening weten van de mense hier.
Samsung PS50B850 - Emotiva EMC-1 - 3x Marantz MA500 - 3x Marantz MA700 - Fronts: Vifa Vivace '94 - Rears: Vifa Filligran - Center: Vifa Surround-2

bmateijsen

Als je in ITU 5 gelijk(e)(waardige) speakers hebt, is dat gewoon beter dan zonder... je krijgt een betere surroundsturing met 5 dan met 4... Echter wanneer de speaker niet gelijk of gelijkwaardig is, dan kan het met muziek bijv. minder zijn, maar met film toch weer een toevoeging. (niet iedereen kan op de hotspot zitten!)

Groet bjorn

Robbo

Daar zijn de meningen ook over verdeeld.  Net zoals wel of geen sub.

Feit is dat een DVD 5.1 gemixt en dus het meeste dialoog door de center wordt weergegeven.   Eigenlijk is de center juist de belangrijkste speakers in het geheel !


garmtz

Er zijn al wat topics over wel of geen center speaker... Misschien interessant om die eerst eens te lezen? Voorbeeld:

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=14881.0

Ik zou eerder dit forum geloven dan DVDNews...  ::)  Zet gewoon je center eens uit en luister wat je ervan vindt. Snel, safe en simpel! :)  Ik heb geen extreem duidelijke mening erover, is van situatie tot situatie verschillend.

J.A.F._Doorhof

Ik heb wel een extreem duidelijke mening.
Als de center GELIJK is aan de fronts dan moet je met een center draaien, een slechte center bij goede fronts is een ramp.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

garmtz

Quote from: J.A.F._Doorhof on August 30, 2004, 12:48:02
Ik heb wel een extreem duidelijke mening.
Als de center GELIJK is aan de fronts dan moet je met een center draaien, een slechte center bij goede fronts is een ramp.

Dan kun je al gelijk een flinke discussie aanslingeren... Is een center die niet gelijk is aan de fronts per definitie slecht? :)

Sander Nooy

#6
Dus eigenlijk is het weer persoonlijk. En ook weer niet. Damn, ik heb dus nog meer leeswerk te doen.

Audio is best moeilijk te combineren ben ik al achter ... met al die do's en don'ts :)

Ben er ook achter gekomen dat het niet "gewoon" even 5 luidsprekers en een subwoofer neerzetten is.

Is het meten, neerzetten en akoestisch maken van de kamer nou echt nodig ?
Of is dit echt voor de audiofiel ?
Dwz, is er ECHT verschil te horen ?

Dit vraag ik naar aanleiding van mijn vrouw ... want die vindt het allemaal wel wat ver gaan.
En als je samenwoont is de WAF erg belangrijk O0

[Edit]
Ook even de link nalezen maar ... gelukkig heb ik geen ruk te doen @ work :P
Samsung PS50B850 - Emotiva EMC-1 - 3x Marantz MA500 - 3x Marantz MA700 - Fronts: Vifa Vivace '94 - Rears: Vifa Filligran - Center: Vifa Surround-2

blue-eyes

Quote from: garmtz on August 30, 2004, 12:46:47
Er zijn al wat topics over wel of geen center speaker... Misschien interessant om die eerst eens te lezen? Voorbeeld:

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=14881.0

Ik zou eerder dit forum geloven dan DVDNews...  ::)  Zet gewoon je center eens uit en luister wat je ervan vindt. Snel, safe en simpel! :)  Ik heb geen extreem duidelijke mening erover, is van situatie tot situatie verschillend.

Volg dit eens op, dan weet je al een heleboel!

Ik draai zelf ook zonder center, terwijl ik wel overtuigd ben van het nut ervan. Echter de serie waarvan ik speakers heb, heeft geen goede matchende centerspeaker. Dan is de keuze snel gemaakt. Ik ben ook niet op zoek, ik mis het nu niet meer. Misschien onterecht ;) .

Opmerking van Robbo: je hebt nog steeds een center, geen fysieke maar een Phantomcenter. Je hotspot wordt er wel veel kritischer door zoals al eerder terecht opgemerkt.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Robbo

Quote from: Blue-Eyes on August 30, 2004, 12:59:40

Opmerking van Robbo: je hebt nog steeds een center, geen fysieke maar een Phantomcenter. Je hotspot wordt er wel veel kritischer door zoals al eerder terecht opgemerkt.

I know  ;)    En hoe verder je van de speakers afzit hoe beter dit eigenlijk gaat, heb ik gemerkt.    Daarnaast vindt ik wel als voordeel van het centerloos zijn  ;D  dat het dialoog op een betere hoogte staat.

In mijn volgende setup komt, als de beeldkwaliteit er niet teveel onder te leiden heeft, een acoustisch/perf scherm.  Dat geeft mi pas echt de juiste beleving.  Dat de dialoog van onder het scherm komt is soms erg warrig.

As. donderdag heb ik een demo geregeld van een Screen Research scherm.  Ik ben benieuwd.

Spacebass

Quote from: Robbo on August 30, 2004, 13:17:37


I know  ;)    En hoe verder je van de speakers afzit hoe beter dit eigenlijk gaat, heb ik gemerkt.    Daarnaast vindt ik wel als voordeel van het centerloos zijn  ;D  dat het dialoog op een betere hoogte staat.

In mijn volgende setup komt, als de beeldkwaliteit er niet teveel onder te leiden heeft, een acoustisch/perf scherm.  Dat geeft mi pas echt de juiste beleving.  Dat de dialoog van onder het scherm komt is soms erg warrig.

As. donderdag heb ik een demo geregeld van een Screen Research scherm.  Ik ben benieuwd.
Robbo laat ons de uitslag weten....er zijn een groot aantal mensen heel benieuwd naar jouw bevindingen  ;) ;D

Sander Nooy

Nou ... ik weet het nog niet ... Denk dat het wel 4.1 wordt.

Want ook al kunnen mijn luidsprekers best laag. Ik wil toch de impact van een sub erbij.

Lijkt mij dus iets voor de toekomst. Ik heb hiervoor ook met alleen de TV luidsprekers films zitten kijken.
Daarna met 2 niet zo beste luidsprekers ... en nu met zeer fijne luidsprekers.

Ik ga straks gewoon lekker 4.0 luisteren. Daarna 4.1 en dan kijk ik wel of het nog nodig is.

Want uit de link naar het (officiele) 4.0 topic merk ik op dat sommige mensen WEL en sommige mensen de centre NIET missen.

Best complex allemaal. Nouja, ben je wel lekker met je hobby bezig :)
Samsung PS50B850 - Emotiva EMC-1 - 3x Marantz MA500 - 3x Marantz MA700 - Fronts: Vifa Vivace '94 - Rears: Vifa Filligran - Center: Vifa Surround-2

blue-eyes

#11
Quote from: Robbo on August 30, 2004, 13:17:37


I know  ;)    En hoe verder je van de speakers afzit hoe beter dit eigenlijk gaat, heb ik gemerkt.    Daarnaast vindt ik wel als voordeel van het centerloos zijn  ;D  dat het dialoog op een betere hoogte staat.

In mijn volgende setup komt, als de beeldkwaliteit er niet teveel onder te leiden heeft, een acoustisch/perf scherm.  Dat geeft mi pas echt de juiste beleving.  Dat de dialoog van onder het scherm komt is soms erg warrig.

As. donderdag heb ik een demo geregeld van een Screen Research scherm.  Ik ben benieuwd.

Leek me ook al erg raar dat je dit niet wist ;) . Ik ben idd ook wel benieuwd naar de test!

@TDLofCC: je bent er maar druk mee! Eerst de center en nu de discussie voor wel of geen sub ;) . Persoonlijk kan ik beter leven met een HT zonder center dan een HT zonder sub! Maar alles op zijn tijd!

Ik heb wel het idee dat met name het probleem zonder center / met center zich afspeelt in de duurdere regionen. Bij de goedkopere series frontspeakers heb je dit probleem minder. Daar is veel meer keus aan centerspeakers. De duurdere speakers zijn wellicht toch voor stereo ontworpen, er wordt minder rekening gehouden met HT. Tenminste dit denk ik.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Sander Nooy

Quote from: Blue-Eyes on August 30, 2004, 13:35:39
@TDLofCC: je bent er maar druk mee! Eerst de center en nu de discussie voor wel of geen sub ;) . Persoonlijk kan ik beter leven met een HT zonder center dan een HT zonder sub! Maar alles op zijn tijd!

Ik heb wel het idee dat met name het probleem zonder center / met center zich afspeelt in de duurdere regionen. Bij de goedkopere series frontspeakers heb je dit probleem minder. Daar is veel meer keus aan centerspeakers. De duurdere speakers zijn wellicht toch voor stereo ontworpen, er wordt minder rekening gehouden met HT. Tenminste dit denk ik.

Ghehehe ... ja ... ik ga dan ook aardig wat geld uitgeven (voor het eerst dat ik straks rond de 1500,- aan audio materiaal heb staan) en dan wil ik het ook zo goed mogelijk uitgeven en uitvoeren.

Vooral omdat sommige audiofielen in mijn directe omgeving altijd mijn geluid afkraakte. Wel begrijpbaar, maar het boeide me toen niet echt. Nu heb ik het verschil gehoord en ben ik van plan ze een p**pie te laten ruiken >:D

Je laatste stukje klinkt mij best logisch in de oren.  Maargoed, hopelijk komt volgende week mijn Receiver(Marantz SR5200)  binnen. Kan ik iig lekker in 4.0 opstelling gaan luisteren.

Ben iig blij dat ik dit forum heb gevonden. Krijg hier snelle en goede replies. Lekker professioneel. Hou ik wel van :)
Samsung PS50B850 - Emotiva EMC-1 - 3x Marantz MA500 - 3x Marantz MA700 - Fronts: Vifa Vivace '94 - Rears: Vifa Filligran - Center: Vifa Surround-2

GerritZ

Hallo


Misschien overbodig, maar denk er wel aan als je phantom center wilt draaien dat je dit aangeeft in je receiver.

Wel zo handig, maar daar had je vast al aan gedacht  ;D

Gerrit

Harry HT

Hoi TDLofCC,
Quote from: TDLofCC on August 30, 2004, 13:59:04

Vooral omdat sommige audiofielen in mijn directe omgeving altijd mijn geluid afkraakte. Wel begrijpbaar, maar het boeide me toen niet echt. Nu heb ik het verschil gehoord en ben ik van plan ze een p**pie te laten ruiken >:D
Misschien kun je een eigen topic openen in het Private Home Theater gedeelte. Dan kunnen we je meer op maat helpen en de opbouw van je set beter volgen.

Succes,

Harry
De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

Sander Nooy

Dat is helemaal geen slecht idee.

Dat zal ik zo es effe doen.

En die phantom centre had ik inderdaad aangedacht. Dwz, zodra me receiver binnen is ;)
Samsung PS50B850 - Emotiva EMC-1 - 3x Marantz MA500 - 3x Marantz MA700 - Fronts: Vifa Vivace '94 - Rears: Vifa Filligran - Center: Vifa Surround-2

GerritZ

Quote from: TDLofCC on August 30, 2004, 22:07:16
En die phantom centre had ik inderdaad aangedacht. Dwz, zodra me receiver binnen is ;)

;D

VlisChris

#17
Quote
QuoteBij de goedkopere series frontspeakers heb je dit probleem minder.
Ik heb eens met phantom gedraaid, en dat klonk inderdaad minder dan met 5.1 Wel was dat met mijn vorige receiver. Binnenkort eens proberen met mijn Denon 8)

Even een kleine verandering. Vanavond Master en Commander met een phantom center gekeken. (zelfs zonder subwoofer  :o ??? ;D) en het beviel me uitstekend. Nu ga ik een paar films kijken die ik echt goed ken. Dan is het mogelijk om er conclusies uit te trekken. Het viel me erg op dat de stemmen nog goed klonken, en dat de plaatsing erg goed was. Soms zelfs beter dan met center. En geen last van matige integratie van de center met de fronts.
Wel weet ik dat ik hoe dan ook mijn center laat staan waar die staat. Al zou ik altijd met 4.1 blijven draaien (wat ik me niet kan voorstellen)zou ik hem nog niet wegdoen. Altijd handig als je anderen hebt die komen kijken :)
Morgen (als ik tijd heb) maar eens TFATF of LOTR kijken. Die soundtracks ken ik beter dan de mixers zo'n beetje ;D dus dat is wel handig :)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Sander Nooy

Ja, ben er al uit denk ik :)

Ik draait eerst een tijdje ZONDER centre ... tot ik geld genoeg heb om de MS 905C aan te schaffen.

Lijkt mij dat die centre wel goed afgestelt is op de rest van de 900 serie van Mordaunt Short.
(dat hoop ik iig ;))
Samsung PS50B850 - Emotiva EMC-1 - 3x Marantz MA500 - 3x Marantz MA700 - Fronts: Vifa Vivace '94 - Rears: Vifa Filligran - Center: Vifa Surround-2

jaco

Al die mensen die hier roepen zonder center te spelen hebben best wel goede speakers die met zijn 2en een heel goed geluidsbeeld kunnen neerzetten.
Ik weet niet of die 1500 die jij noemt alleen voor de center was of voor de hele set ?

Die center loze mensen hier hebben volgens mij allemaal luidsprekers die (veel) meer dan 1500 per stuk kosten nieuw.
Dit is wel iets waar je rekening mee moet houden, en als jij 4.1 speakers voor 1500 totaal of 5.1 voor 1500 totaal wilt gaan bestenden, dus je hoogst waarschijnlijk niet de spreiding en diepte hebben zoals de centerlozen van dit forum.

Het kan natuurlijk geen kwaad het eerst te proberen met 4.1. Als dat klankmatig en WAFmatig bevalt heb je toch ook een goed doel bereikt.

Bij sommige merken is de center beter dan sommige links/rechts speakers uit dezelfde serie.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

patrick_vdb

Hi,

Een goed punt Jaco alhoewel ik denk dat met "goedkopere" speakers ook wel een duidelijk en gecentreerde phantom center te maken valt op puur en alleen positie. Feit is wel dat het speakerpaar een goede en stabiele afbeelding moeten kunnen neerzetten met een duidelijke tekening van het geluidsbeeld. De sweetspot vind ik absoluut niet minder breed, ook bij opstellingen met een centerspeaker is er sprake van 1 sweetspot...alleen blijft het dialoog aan het midden gekoppeld wanneer je buiten de sweetspot komt en bij een 4.1 of 4.0 opstelling niet/veel minder, de rest van het geluidsbeeld verschuift echter aardig mee (en daarmee ook weer scheef).

Indien men vanuit een 5.1 opstelling gaat experimenteren of phantom centering wel een duidelijke center opleverd schroom je dan niet om ook de fysieke speaker-opstelling aan te passen/tweaken aan de nieuwe situatie ipv alleen de optie aan en uit zetten.

Mvrg

Patrick

Sander Nooy

Quote from: jaco on August 31, 2004, 06:46:34
Al die mensen die hier roepen zonder center te spelen hebben best wel goede speakers die met zijn 2en een heel goed geluidsbeeld kunnen neerzetten.
Ik weet niet of die 1500 die jij noemt alleen voor de center was of voor de hele set ?

Die center loze mensen hier hebben volgens mij allemaal luidsprekers die (veel) meer dan 1500 per stuk kosten nieuw.
Dit is wel iets waar je rekening mee moet houden, en als jij 4.1 speakers voor 1500 totaal of 5.1 voor 1500 totaal wilt gaan bestenden, dus je hoogst waarschijnlijk niet de spreiding en diepte hebben zoals de centerlozen van dit forum.

Het kan natuurlijk geen kwaad het eerst te proberen met 4.1. Als dat klankmatig en WAFmatig bevalt heb je toch ook een goed doel bereikt.

Bij sommige merken is de center beter dan sommige links/rechts speakers uit dezelfde serie.

Jaco

Jah, dat had ik uit het topic al begrepen ... maar ik denk dat het met "goedkopere" speakers ook moet lukken.
Maar ... omdat het "goedkopere" speakers zijn, is het makkelijker een centre aan te schaffen.

En ik ga het inderdaad eerst uitproberen. Als het bevalt kan ik later altijd nog een centre speaker aanschaffen.

Quote from: patrick_vdb on August 31, 2004, 07:07:53
Indien men vanuit een 5.1 opstelling gaat experimenteren of phantom centering wel een duidelijke center opleverd schroom je dan niet om ook de fysieke speaker-opstelling aan te passen/tweaken aan de nieuwe situatie ipv alleen de optie aan en uit zetten.

Mvrg

Patrick

Dat is in mijn huiskamer NET weer vervelend. Ik heb maar 1 opstelling die echt past. En ook nog een beetje de 4Gs nastreefd. Dus ik merk het wel. Wellicht kan ik eerst ergens een centre speaker lenen, zodat ik het echt kan testen. Maar zoals ik al zei, de centre speaker die ik wil is rond de 100 a 150 euro. Dus dat is het probleem niet.
Samsung PS50B850 - Emotiva EMC-1 - 3x Marantz MA500 - 3x Marantz MA700 - Fronts: Vifa Vivace '94 - Rears: Vifa Filligran - Center: Vifa Surround-2

blue-eyes

Let wel! Ook diegenen met de "duurdere" speakers zeggen dat met een center beter is. Echter voor hun speakers is geen gelijke center te vinden! (of is het een dermate dure aangelegenheid dat voor een "mindere" center wordt verkozen)

Het eerste wat ik doe als er een gelijkwaardige center wordt uitgebracht voor mijn fronts is deze ophalen om deze in ieder geval te gaan testen. Grote kans dat deze dan blijft staan.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

garmtz

In mijn set is de center bijvoorbeeld van kritiek belang en is het de duurste speaker van mijn set (bijna even duur als de 2 fronts bij elkaar!).

blue-eyes

Het is niet te hopen dat als JBL een center uit gaat brengen deze tweemaal zo duur zou worden als de fronts...... Dat wordt erg lang sparen ;) De huidige center is uit de serie is 7 maal goedkoper dan beide fronts. Dat is een mooiere prijs ;)

Maar ik hoef daar niet bang voor te zijn, die center komt er niet (jammer genoeg).
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey