M&M's Metaldome

Started by Martin_M, August 23, 2004, 17:00:00

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Spacebass

Quote from: Blue-Eyes on October 18, 2006, 20:26:11
Zeker afgewezen toen je bij ons wilde solliciteren ;D ;D :P :P  >:D
LOL ;D Nog niet, maar ik maak nu vast helemaal geen kans meer  :'( ;D

Je lult je er nog steeds niet uit hoor...waarom zoek jij op "TIET"?  ???  ;D

@M&M Ik krijg met al die lijmklemmen een Front der Fronts dejavu  8)  ;D


Martin_M

#326
Quote from: Spacebass on October 18, 2006, 22:39:37
Je lult je er nog steeds niet uit hoor...waarom zoek jij op "TIET"?  ???  ;D
....iedere gezonde jongen heeft toch wel eens op 'Tiet' gezocht,

























toch??
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Martin_M

#327
Voor de showcase even wat nieuwe foto's geschoten van de setup met de huidige apparatuur;



Het word echt tijd dat het mdf onder de speakers door soundboards vervangen gaat worden :-\

Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

reMC

Martin, nu ik je uimte weer zie op foto herinner ik mij weer hoe het er uit zag bij jou. Ik heb een soortgelijke kamer. Ook lang, rechthoekig etc.. Ook jij hebt weinig aan de muren links en rechts van de speakers toch? Heb jij ook last van galm tijdens het praten in de buurt van de speakers..? Of heb je rechts genoeg hangen om te dempen??

Martin_M

#329
Quote from: reMC on October 19, 2006, 11:39:49
Martin, nu ik je uimte weer zie op foto herinner ik mij weer hoe het er uit zag bij jou. Ik heb een soortgelijke kamer. Ook lang, rechthoekig etc.. Ook jij hebt weinig aan de muren links en rechts van de speakers toch? Heb jij ook last van galm tijdens het praten in de buurt van de speakers..? Of heb je rechts genoeg hangen om te dempen??

Aan de metingen van Toine was te zien dat we idd wat last hebben van galm in het middengebied. Niet eens zo heel veel, maar toch.
Stemmen klinken hier wel wat holler dan in een kamer die meer gedempt is, maar is zeker niet storend.

We hebben structuur aan de wanden. Wellicht zorgt dat reliëf al voor wat verstrooiing van het geluid.

Die zijwanden worden straks juist voorzien van de diffuserpanelen waar ik nu mee bezig ben ;). Resultaten worden hier natuurlijk vermeld.

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Martin_M

#330
...en gisteravond was één paneel voor de helft klaar:

Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Martin_M

#331
... en gisteravond het eerste paneel (nog zonder boven- en onderplaat) als test tegen de muur gezet:



Als twee panelen klaar zijn gaan we experimenteren met de hoogte waarop ze zullen hangen. Dan komen we er ook achter of er nog kleinere panelen boven zullen komen. Deze zullen vierkant worden en kunnen daardoor desgewenst horizontaal of vertikaal geplaatst worden.
En daarna natuurlijk testen met de bekleding van de panelen of dat het toch een kleurtje wordt. We zijn er nog niet ;D.

Het effect gisteravond was iig al zeer zeker positief. Maar ik zal nog even moeten wachten met de bouw van het tweede paneel want ik heb door het fanatisme m'n monikkapsspier overbelast. Waarschijnlijk door telkens tegendruk te geven tijdens het schroeven en het constant draaien van (net) te zware panelen op een iets te lage werktafel. Ik kon 's nachts niet slapen van de scheut bij m'n linker schouderblad  :-\
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Niet actief

#332
Quote from: Martin_M on October 25, 2006, 13:35:01... en gisteravond het eerste paneel (nog zonder boven- en onderplaat) als test tegen de muur gezet:

Ziet er netjes uit, Martin! Complimenten, ook voor je berekeningen en denkwerk, want ik heb zelf wel een idee wat voor een uitdaging dat kan zijn  ;) En dan nog de uitvoering natuurlijk; praktisch gezien ook een uitdaging....
Enig idee van het gewicht? Ik gok toch al gauw op een kilo of 20, 25 bij deze hoogte!

Quote from: Martin_M on October 25, 2006, 13:35:01Het effect gisteravond was iig al zeer zeker positief. Maar ik zal nog even moeten wachten met de bouw van het tweede paneel want ik heb door het fanatisme m'n monikkapsspier overbelast. Waarschijnlijk door telkens tegendruk te geven tijdens het schroeven en het constant draaien van (net) te zware panelen op een iets te lage werktafel. Ik kon 's nachts niet slapen van de scheut bij m'n linker schouderblad  :-\

Dat, of de elleboog.....
Ik heb laatst op bestelling voor het eerst 6 WW-5 panelen gemaakt, 122cm hoog en daarmee ben ik mezelf ook aardig tegengekomen. Die wegen uiteindelijk 38 kilo het stuk. Je moet trouwens ook oppassen voor snijwondjes met MDF, ook al gemerkt?  :)

Ben benieuwd naar de rest!
Toine.

Rob Eric Blank

En gaan je panelen brengen wat je gehoopt heb?
Je set ziet er TOP uit!

Martin_M

#334
Quote from: ThingMan on October 25, 2006, 14:15:51
Enig idee van het gewicht? Ik gok toch al gauw op een kilo of 20, 25 bij deze hoogte!
Hé Toine,

Gisteravond voor het plaatsen idd even op de weegschaal gezet. Deze kwam op 27 kg.

Quote
Je moet trouwens ook oppassen voor snijwondjes met MDF, ook al gemerkt? 

Nee, dat nog niet. Maar wel al m'n vinger aan de punt van een schroef opengehaald ::).
Ik boor de gaten in een plaat voor en draai de schroeven er een stuk in. Met deze puntjes kan je precies de plaats bepalen op de plaat waar deze geplaatst moet worden. Alleen dan moet je wel oppassen waar je die plaat vasthoud natuurlijk ;D.

Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Martin_M

#335
Quote from: Rob Eric Blank on October 25, 2006, 14:21:11
En gaan je panelen brengen wat je gehoopt heb?
Je set ziet er TOP uit!

Hoi Rob,

Het lijkt er wel op 8).
Dit experiment was natuurlijk nog maar met één paneel (hoezo symetrie ;D) maar het beetje hardheid die we hadden in de kamer is nu al weg. We zullen het allemaal gaan testen maar ik moet nog zien hoeveel panelen we nodig zullen hebben. Wellicht valt het allemaal wel mee.
We maken er iig vier in totaal. Als blijkt dat de laatste 2 niet nodig zijn, kan ik die altijd nog verkopen. En anders bouwen we gewoon beide zijwanden tot achteren aan toe vol (12 in totaal).

Meer dingen die meteen opvallen zijn tonen die beter worden afgemaakt en ronder zijn (meer 3d), meer diepte in het geluidsbeeld en betere focus. Geluiden ontstaan (nog) meer ineens uit het 'niets'. Kortom; je kan je sneller en beter de instrumenten voor je stellen.

Vooral die focussing had Toine ons al voorspeld. Maar......horen is geloven ;)
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Jenkins

#336
Quote from: Martin_M on October 25, 2006, 14:39:13Als blijkt dat de laatste 2 niet nodig zijn, kan ik die altijd nog verkopen.

Hoi Martin,

Wat kosten me die?

;D


;)

Ik ga jouw draadje ook volgen!

8)

R

Ziet er goed uit zeg Martin. Nog maar een paar te gaan ;).. Succes.

VlisChris

Ziet er erg netjes uit.
Heb je de berekingen door Toine laten doen?
Beterschap met je schouder. Ik heb er zelf een jaartje geleden last van gehad en echt een aangenaam soort pijn is het niet nee :) Klussen wordt lastig met zo'n schouder ;)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Martin_M

#339
@allen, dank!


Quote from: Christiaan S on October 25, 2006, 18:22:15
Ziet er erg netjes uit.
Heb je de berekingen door Toine laten doen?
Beterschap met je schouder. Ik heb er zelf een jaartje geleden last van gehad en echt een aangenaam soort pijn is het niet nee :) Klussen wordt lastig met zo'n schouder ;)

Toine is hier idd geweest om de kamer te beluisteren/bemeten. Daar kwam een advies uit welke bestond uit (breedbandige) diffusie om galm te beperken (de frequentiekarakteristiek van onze set bleef keurig binnen de +/- 4 db).

Van Toine heb ik tekeningen gekregen van een QRD-7 en QRD-11 paneel. De QRD-11 is breedbandiger maar wel bewerkelijker. Ik heb toch gekozen voor alleen die QRD-11 (je doet het tenslotten maar één keer ;)).
Omdat dit paneel van origine zo'n 19 cm diep is heb ik er zelf een zgn. 'wave weaver' van gemaakt. Het diepste segment maakt hier een knik onder andere segmenten door om zo een geringere paneeldiepte te krijgen. Dit was wel wat uitzoekwerk en tekenwerk op de computer want de precieze paneeldiepte is erg belangrijk.
Daarna kwam het ontleden van de tekening naar de bestelling van alle losse onderdelen voor de meubelmaker. Deze heeft het mdf besteld en het bouwpakket bij elkaar gezaagt.

Nog maar even een foto'tje om het te verduidelijken (hier komt dus nog een afwerkplaat op):



Let niet op de lijmresten. Dit zorgt voor een goede luchtdichte afwerking en na stoffering of kwassie zie je daar niets meer van.
Op de foto wordt dit trouwens wel erg uitvergroot zeg.
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Martin_M

#340
Jemig, Incognito heeft wel een heel leuk verslag geschreven over onze set 8) Te vinden hier in de ShowCase.

Verder is het nogal stil hier wat veranderingen/aanpassingen betreft. Dat ene QRD paneel staat nog steeds half af tegen de muur. Eigenlijk hoeven alleen de kopse kanten er nog op maar dat geeft wat schuurwerk met zich mee. Dat betekend dat het paneel een paar dagen uit de kamer moet en daar heb ik nu net even geen zin in. Haha, dat geeft wel aan dat we het paneel een behoorlijk positieve invloed op het geluid vinden hebben.

Wel hebben we de LS-filters van AH! uit de speakeraansluitingen gehaald. Voor het eerst hebben we nu een beter geluid zonder dan mét. Het QRD-paneel zorgt ervoor dat alles wat minder kritisch wordt in het hoog. Zonder de filters klinkt het net weer wat levendiger/gemakkelijker zonder in te boeten op andere eigenschappen.

Martin (die straks toch eens met het tweede paneel aan de slag zal gaan....)
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

GPO

Quote from: Martin_M on October 25, 2006, 18:47:07
...
Toine is hier idd geweest om de kamer te beluisteren/bemeten. Daar kwam een advies uit welke bestond uit (breedbandige) diffusie om galm te beperken (de frequentiekarakteristiek van onze set bleef keurig binnen de +/- 4 db).
...

Martin,

Heb je ook een grafiek van die meting, ik zou wel willen weten wat jouw set in het laag doet. Mijn luisterbezoek (1,5 jaar terug  :-X) deed nml vermoeden dat het laag bepaald niet aangezet was en niet erg diep doorliep.... waarschijnlijk gewoon heel neutraal en strak, maar goed  ;)....

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

Martin_M

#342
Ik zal nog even zoeken naar de grafieken die Toine hier had gemaakt.

Voor nu heb je even snel de output van TMREQ (van 20 tot 150 hz):


De rode lijn is zonder TMREQ. De rode groene is met correctie (zoals jij bij ons gehoord hebt).
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

jaco

de groene is diegene met correctie neem ik aan ?

R

Dat leek mij ook al logischer.

Quote from: jaco on March  8, 2007, 21:16:58
de groene is diegene met correctie neem ik aan ?

Raphie

JBL PRX Power!

Martin_M

pfff, zeker andere dingen aan m'n hoofd. Is aangepast. Bedankt!!
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

jaco

Toch wel mooi zo'n correctie mogelijkheid op je versterker  ;D

GPO

#348
Quote from: Martin_M on March  8, 2007, 14:49:38
Ik zal nog even zoeken naar de grafieken die Toine hier had gemaakt.

Voor nu heb je even snel de output van TMREQ (van 20 tot 150 hz):

De rode lijn is zonder TMREQ. De rode groene is met correctie (zoals jij bij ons gehoord hebt).

Best wel mooie respons in je kamer. Ik heb vroegah ook veel gemeten aan de huiskamer-akoestiek en kwam ook met zulke grafieken aan. Die pieken en dalen zag ik bij mij ook. Net zoals die scherpe pieken naar beneden van bv 5 - 6 dB op bv 45 hz en dan weer 5 db hoger op 46 hz. heel apart, maar geeft wel veel inzicht in de respons van speakers/subwoofers in een huiskamer.

Ook heel gaaf dat je dergelijke grafieken gladder kunt krijgen via je versterker. Tegenwoordig zie je dat ook steeds vaker in het lagere segment (receivers van Denon, Marantz en Pioneer bv), alleen ga ik ervanuit dat de regeling op jouw Tag een stuk preciezer is.

Wat me wel opviel; de geluidsdruk is over de gehele linie nogal laag (60 dB), was het niet verstandiger om met een hogere geluidsdruk te meten (bv 70 dB)? Ik vraag me af of de grafiek dan hetzelfde eruit ziet ;). Het een en ander hangt ook af wat voor meetapparatuur Toine gebruikt heeft en wat de (betrouwbare) meetbereiken daarvan zijn.

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

blue-eyes

#349
Quote from: jaco on March  8, 2007, 23:09:34
Toch wel mooi zo'n correctie mogelijkheid op je versterker  ;D

Iedereen komt toch uiteindelijk bij TAG terecht :P


@Martin: wanneer plaats je nu eens foto's van je nieuwe huis indeling met je nieuwe CD meubel ;D
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey