M&M's Metaldome

Started by Martin_M, August 23, 2004, 17:00:00

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ThomasBelgium

#275
De AV192R staat hier al te popelen om in dat mooie rack van jou zijn plaatsje te komen opeisen! ;)

De DVD32R - die binnenkort ook wordt verkocht - zou ook mooi op je rack passen als je 't mij vraagt >:D

Martin_M

Ik ben toch wel blij met mijn Miranda. Dat ze zo lekker de hobby deelt zeg maar.

We waren even aan het testen met een dvd waardoor er vlak voor ons gewone rack een klein tafeltje (30x30x40) stond met een andere dvd speler erop.

Gisteravond was ze een cd aan het luisteren en naderhand vroeg ze me of het tafelte zo snel mogelijk weg kon want in het mid klonk het zo raar. Ik even geluisterd en hoorde precies wat ze bedoelde.

Vanmorgen het tafeltje weggehaald en tijdens het weglopen hoorde je het geluid idd weer veranderen.
Wat is ze goed hè 8) ;D
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Jean Sibelius

Quote from: Martin_M on July 21, 2006, 10:36:02
Wat is ze goed hè 8) ;D
Ik hoop dat ze hier morgen óók een paar goede tips heeft ;D
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Martin_M

#278
Quote from: HSN on July 21, 2006, 10:43:09
Ik hoop dat ze hier morgen óók een paar goede tips heeft ;D

Pas maar op.
Ze heeft zelfs Garmt eens aan het speakerschuiven gekregen toen ze brutaal achter het bankstel ging zitten omdat het daar beter zou klinken.

Haha, nee hoor. Valt wel mee. Het ging iets anders....

Maar we zijn wel benieuwd. Je hebt een paar merken in je set wat normaal niet zo onze smaak is, maarrrrrrrrr we laten ons graag verrassen.
In combinaties kunnen soms de apartste/mooiste dingen ontstaan ;).

En we zijn nog eens gek op leguanen ook. Dus helemaal zin erin.
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Raphie

nog ff en je houdt geen meubels over ;D ;D
JBL PRX Power!

Martin_M

Quote from: Raphie on July 21, 2006, 13:16:20
nog ff en je houdt geen meubels over ;D ;D

Gelukkig speelt hier af en toe nog de HAF ;D.
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

beunky

En de C&DAF... cat & dog acceptance factor :P ;D
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

jurjen

Quote from: Martin_M on July 21, 2006, 13:14:12
Pas maar op.
Ze heeft zelfs Garmt eens aan het speakerschuiven gekregen toen ze brutaal achter het bankstel ging zitten omdat het daar beter zou klinken.

Als jullie bij mij zijn heeft Miranda niet zo veel aanmerkingen. Dat is vast geen goed teken  ::)  ;D

Barco BD808 < [Snazio Net DVD Cinema HD] [Plasma Enhancer PE1000-Pro < Marantz DV-8400] > Parasound AVC-2500 > {( Krell KSA-50 mkII> Dynaudio Double 17) + (Krell KSA-50 > Dynaudio Gemini) + (Meridian 605 > Piega P4CmkII center)}

jaco

Quote from: jurjen on June 24, 2006, 15:26:04
Jaja dat komt nog!  (pssst, meridian monoblokkies kopuh?  8) )
605 ?

jurjen

Quote from: jaco on July 22, 2006, 23:54:53
605 ?

Ja, hoe raad je het  ;)

Maar verkopen wordt niks, denk ik. De ene 605 gebruik ik nu voor m'n center wat een flinke verbetering is ten opzichte van de 205. Dus heb ik over: 1 stuks 205 en 1 stuks 605 en dat kan je natuurlijk aan de straatstenen niet kwijt.
Misschien kan ik de ene 605 nog gebruiken om de Clarks te laten stampen, is wel misbruik van zo'n mooi monoblok, maar tja.
Barco BD808 < [Snazio Net DVD Cinema HD] [Plasma Enhancer PE1000-Pro < Marantz DV-8400] > Parasound AVC-2500 > {( Krell KSA-50 mkII> Dynaudio Double 17) + (Krell KSA-50 > Dynaudio Gemini) + (Meridian 605 > Piega P4CmkII center)}

Rob Eric Blank

Potverdori, ziet er erg aangenaam uit!
Gaat niet alleen om de looks, maar van je componenten uitgaande denk ik dat het best tekeer wil gaan!

Martin_M

Quote from: Rob Eric Blank on July 26, 2006, 09:38:32
Potverdori, ziet er erg aangenaam uit!
Gaat niet alleen om de looks, maar van je componenten uitgaande denk ik dat het best tekeer wil gaan!

Dank je. Ja, wat dat betreft zijn we wel tevreden.
Als de boel wat harder gaat blijft het ook nog steeds netjes en gecontroleerd klinken.
Behalve bij volume 'oorlogssterkte' gaan we de ruimte horen. Maar ik heb mezelf beloofd dat ik eens tijd ga vrijmaken om met de diffusers te beginnen. Ik ben toch wel benieuwd naar het effect daarvan.

Net even het begin van het topic doorgelezen. Ik zal de foto bij de eerste post eens vervangen (of een recenter exemplaat toevoegen). Wel leuk. Zo merk je meteen wat er in korte tijd toch allemaal veranderd is.
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Martin_M

Zo. Eerste post even flink aangepast.
Ik liep daar echt achter met de gebruikte apparatuur. Een nieuwe foto zal ik dan ook even maken ;)
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Martin_M

#288
Ik heb Ron Ploeger (Callas) een mail gestuurd voor een prijsopgave van 2 soundboards die ik wil gebruiken onder de Wilsons (alwaar nu twee mdf platen liggen).
Kan even duren want ik zag achteraf op zijn site dat hij momenteel met vakantie is...

Verder zit ik eraan te denken om de tweeter van de NAS'en (Dynaudio softdome) te vervangen door een Focal Inverted dome tweeter.
Of het mogelijk is met het bestaande filter moet ik dan (laten) uitzoeken maar als het resultaat positief zou zijn, kan het betekenen dat er nog meer homogeniteit met de fronts zou betekenen.
Bij een A-B in stereo zit het grootste verschil 'm in de helderheid van de speakers.

Is er een doe-het-zelver waar ik eventueel even langs zou kunnen komen met een speaker ??? ??? ???

[edit]
Mmm, ik probeerde de externe behuizing van het filter even open te maken om een foto'tje van te kunnen schieten. Maar helaas krijg ik dat zonder slopen niet voor elkaar :-\
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Bart_M

#289
Kan je de tweeter zo omwisselen, of moet je de kast echt zwaar aanpassen?

Waarschijnlijk moet je het filter wel aanpassen. De Focal tweeter heeft waarschijnlijk een hoger rendement. Impedantie kan ook een stuk anders zijn.

Ik heb een aantal Focal tweeters hier liggen, dus je mag langskomen. Maar verwacht niet van mij dat ik in een paar uurtjes ff een filtertje in elkaar draai.
Ik kan hem wel voor je doormeten om te kijken of het nog een beetje vlak meet en eventueel een kleine aanpassing doen.

Martin_M

#290
Quote from: Bart_M on July 29, 2006, 11:57:40
Kan je de tweeter zo omwisselen, of moet je de kast echt zwaar aanpassen?

Waarschijnlijk moet je het filter wel aanpassen. De Focal tweeter heeft waarschijnlijk een hoger rendement. Impedantie kan ook een stuk anders zijn.

Ik heb een aantal Focal tweeters hier liggen, dus je mag langskomen. Maar verwacht niet van mij dat ik in een paar uurtjes ff een filtertje in elkaar draai.
Ik kan hem wel voor je doormeten om te kijken of het nog een beetje vlak meet en eventueel een kleine aanpassing doen.

Hoi Bart,

Nee, ik verwacht ook zeker niet dat het zomaar eventjes tweeterje-wisselen is ;D
Daarvoor spelen er veel te veel eigenschappen mee (fasegedrag is ook zoëen).

Ik ben nu even aan het uitzoeken of een Focal fysiek gemakkelijk is te plaatsen zonder (al te veel) aanpassingen aan de kast.

Daarna is het natuurlijk kijken welke filteraanpassingen er nodig zijn en of dit (vrij) gemakkelijk in het bestaande filter is toe te passen.
Ik heb de speakers overgenomen van de bouwer ervan. Dit model heeft daarom ook de filters extern zodat er achteraf beter aanpassingen konden worden gedaan.

Ik neem graag het aanbod van je aan om eens langs te komen. Zal eerst nog even één en ander uitzoeken en proberen of ik de filterkast toch niet (ongeschonden) open kan krijgen. Je hoort nog van me. Ik heb niet zo'n haast.

[edit] Hmm, ik zie dat de Focals een vierkantere frontplaat hebben. Bart, je hebt PM.

Het gaat trouwens om deze speaker (zonder filerbehuizing):
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Bart_M

PM terug.

De frontplaat is overigens los te maken. Je zou er 1 op maat kunnen laten maken.

Martin_M

#292
Weer even een update'je...

Het even snel uittesten van andere tweeters voor de NAS'en bleek dus niet zo gemakkelijk. Dat laat ik dus nog maar even zo. Kunnen we altijd nog eens later gaan proberen.

Intussen hadden we hier de plannen om alle DVD's naar de slaapkamer te verhuizen. De wandkast in de huiskamer zat nu echt helemaal vol en de laatste twee aanschaffen konden er niet meer tussen. In de slaapkamer hebben we inbouwkasten waarboven gemakkelijk twee smalle planken geplaatst kon worden zonder dat je daar last van had. Daar kan je dan bijna 8 meter DVD's kwijt.

Dus lekker aan de slag en alle DVD's naar boven verplaatst en toen iets raars toen we de set gingen aanzetten......
Als eerste viel op dat er meer 3d informatie in de stage zat. Drummers zitten nog meer naar achteren. Geweldig, dit wil ik graag.
Maar meteen viel ook op dat ons oude probleem in mid-hoog/hoog weer terug was. Het geluid werd weer hard en metalig bij de bovenkant stemmen en onderkant bekkens e.d.
Dit kwam dus alleen omdat er een rij DVD's uit de kast was gehaal (zo'n 2.5 meter). Het plaatsen van één dvd-hoesje op een strategische plek in de kast maakte dat het geluid weer iets om aan te horen was maar zo kritisch wil je het toch eigenlijk niet hebben.
We hebben hier 3 dagen naar zitten luisteren en hebben toen de DVD's maar weer naar beneden verplaatst :-\

We konden het verhaal van Toine nog herinneren dat het hier qua nagalm minder kritisch zou worden bij het plaatsen van de door hem berekende diffusers. Hoog tijd dus om hier nu eens eindelijk (na ongeveer een jaar) mee te beginnen.
Maar ik zat een beetje met de bouw van de QRD-panelen. Het was me niet helemaal duidelijk hoe deze nu precies op te bouwen.
We waren toendertijd door Toine uitgnodigd om eens bij hem te komen luisteren en aangezien hij nu ook hard bezig is met de bouw van verschillende panelen wilde ik deze combinatie wel in een bezoekje omzetten ;).

Na een gezellige dag bij Toine is het me nu helemaal duidelijk met de bouw en ik ben druk aan het tekenen geslagen.
Toine heeft tegenwoordig zg. waveweaver qrd-7 panelen. Bij deze panelen maakt het dieptste segment een haakse bocht zodat de paneeldiepte aardig minder kan.

Ik heb dit ook berekend voor mijn qrd-11 paneel en het is me gelukt om de paneeldiepte van 21 cm naar 13.8 cm terug te brengen.
Het bouwen daarvan vereist wel iets meer aandacht maar het scheelt me te veel in diepte.



Intussen een meubelmaker gevonden die de mdf platen op 1/10 mm nauwkeurig kan zagen (en schaven) en het is nu even afwachten of alle diktes zijn te leveren in door-en-door-zwart of colorline zwart/antraciet. Dit schijnt nog een probleem te zijn.
We zouden wel voordeel hebben van dit gekleurde mdf. We willen de panelen nl. met grijze kaasdoek afwerken en zwarte panelen schijnen dan minder door. Achteraf zwart spuiten is natuurlijk ook een optie maar veel arbeidsintensiever.

Het is nu dus even afwachten op nieuws van de meubelmaker.


Waarschijnlijk komen morgen twee drie forumgenoten langs om hier even te luisteren. Leuk!

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

SpeedyAndré

Da's interessant dat de diffusors deze diepte hebben, want dan kan je makkelijk een combinatie met een cd/dvdrek maken :)
Je hebt zelf al gemerkt dat een kast met dvd's kennelijk een positieve bijdrage levert aan de akoestiek :)
Als je een mix met echte diffusor panelen maakt dan is hoef je niet alle ruimte op te offeren.
Ik ben hier zelf ook mee bezig, de cd's en dvd's staan nu verspreid over de ruimte en ik heb een lange gladde wand die mij smeekt om beter gebruikt te worden  ^-^
Ik vraag me nog wel af wat beter werkt, een lange plank met cd's en dvd's en daar onder en boven diffusors of hetzelfde in een verticale opstelling of wellicht een mix van die 2 (schaakbord).

André  8)
Northstar Extremo Monster Sigma 2K Xtc + NBS powercords Sphinx PJ8 Straightwire Virtuoso 2x Aragon Palladium Infinity Renaissance 90 Soundaware D100
Onkyo Tx-RZ3100, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp203 + Bdp83, Shield 4K, Toshiba HD-XE1 PS3, PS4 Pro, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil Panasonic MDC07H3E5 warmtepomp

VlisChris

Lekker bezig zeg :o
Even nieuwe versterker, binnenkort nieuwe pre, nu bezig met het maken van de panelen.
Netjes allemaal hoor :D
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Grindtegel

Ik ben blij dat mijn oren niet de kwaliteit van die van Martin hebben  ;)
Marantz | Bryston | Monitor Audio | Velodyne | JVC | Oppo | HDI Dune   ---   Mytek | Violectric | Fostex | Roon

SpeedyAndré

Quote from: Grindtegel on August 17, 2006, 13:56:42
Ik ben blij dat mijn oren niet de kwaliteit van die van Martin hebben  ;)

Haha, dat idee zit tussen je oren  :P
Ik heb er ook wel 'last' van dat ik alles hoor wat niet klopt en dat ik er iets aan wil doen, da's een eigenschap die veel geld kost  :-X ::)

André  8)
Northstar Extremo Monster Sigma 2K Xtc + NBS powercords Sphinx PJ8 Straightwire Virtuoso 2x Aragon Palladium Infinity Renaissance 90 Soundaware D100
Onkyo Tx-RZ3100, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp203 + Bdp83, Shield 4K, Toshiba HD-XE1 PS3, PS4 Pro, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil Panasonic MDC07H3E5 warmtepomp

Martin_M

#297
Quote from: SpeedyAndré on August 16, 2006, 17:33:49
Da's interessant dat de diffusors deze diepte hebben, want dan kan je makkelijk een combinatie met een cd/dvdrek maken :)
Je hebt zelf al gemerkt dat een kast met dvd's kennelijk een positieve bijdrage levert aan de akoestiek :)
Als je een mix met echte diffusor panelen maakt dan is hoef je niet alle ruimte op te offeren.
Ik ben hier zelf ook mee bezig, de cd's en dvd's staan nu verspreid over de ruimte en ik heb een lange gladde wand die mij smeekt om beter gebruikt te worden  ^-^
Ik vraag me nog wel af wat beter werkt, een lange plank met cd's en dvd's en daar onder en boven diffusors of hetzelfde in een verticale opstelling of wellicht een mix van die 2 (schaakbord).

André  8)

André, misschien kan je het nog herinneren maar naast de kast hebben we nog 2.75 meter tot aan de achtermuur. Deze ruimte wordt aan beide kanten helemaal behandeld met iig. 6 panelen. Daarboven komen misschien nog panelen in de breedte maar daar moeten we mee gaan testen.
Dan zijn de zijwanden van ver achter de speakers t/m het eerste mirrorpoint behandeld.
Als dat niet genoeg blijkt te zijn kunnen we nog kijken wat er aan het plafond mogelijk is. Dat is echter wel ingrijpender omdat ik een paar losse diffusers op de mirrorpoints alleen niet mooi vind (denk ik). Dan zit ik meer te denken aan een geheel verlaagd plafond in de voorkamer. Daar kunnen de panelen, het ophangmechanisme van de projector en het scherm dan in verwerkt worden. Maar....toekomstmuziek.

Quote from: Grindtegel on August 17, 2006, 13:56:42
Ik ben blij dat mijn oren niet de kwaliteit van die van Martin hebben  ;)

Ik heb gewoon slechte oren, m'n fantasie is des te groter ;D ;D

Hehe, nee hoor. Het verschil met de dvd's uit de kast is voor een ieder waarschijnlijk zo te horen. De kamer is vrij hard maar met de huidige inrichting goed onder controle. Enige is dat als je iets veranderd, dit ook meteen weer hoorbaar wordt.
Beunky hoorde ook vrij gemakkelijk het verschil met die ene dvd op het kritische punt en zonder....

Met de panalen hoop ik dat het allemaal iets minder kritisch gaat worden (naast de 'normale' verbeteringen die ze met zich mee zouden moeten brengen).

Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Martin_M

#298
Quote from: Christiaan S on August 17, 2006, 13:53:58
Lekker bezig zeg :o
Even nieuwe versterker, binnenkort nieuwe pre, nu bezig met het maken van de panelen.
Netjes allemaal hoor :D

Ach, naar die versterker waren we al 3 jaar op jacht, de afspraak voor de pre stamt ook alweer van een jaartje geleden en Toine is hier ook al bijna een jaar geleden op bezoek geweest. Komt nu eenmaal zo uit.


Vandaag al even een AV192R in de set gehoord. Berserker was op bezoek (tesamen met Jinsu en Incognito) en had die van hem meegenomen.
Grappig; bij de eerste aansluiting klonk het aardig analytisch. Meer dan mijn AV32R. Ik had het CD loopwerk op de digitale CD ingang aangesloten welke nog nooit gebruikt bleek te zijn. Even aangesloten op de al meer gebruikte DVD-ingang en het klonk alweer een stuk beter.
Zo zie je maar weer dat een nog niet ingespeelde digitale ingang best een hoop kan uitmaken.

Daarna bleek (gehoormatig) de fase van de stekker andersom te moeten dan bij mijn AV32R. En toen hoorde we toch erg leuke dingen. Ik denk dat we straks wel blij gaan worden......

Grappig; het viel de bezoeker weer op dat onze (relatief) oude projector nog zo'n respectabel plaatje geeft. En dat terwijl de technische specificaties van ongeveer vorige eeuw zijn ;D

Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

beunky

Quote from: Martin_M on August 17, 2006, 20:15:57
Ik heb gewoon slechte oren, m'n fantasie is des te groter ;D ;D

Hehe, nee hoor. Het verschil met de dvd's uit de kast is voor een ieder waarschijnlijk zo te horen. De kamer is vrij hard maar met de huidige inrichting goed onder controle. Enige is dat als je iets veranderd, dit ook meteen weer hoorbaar wordt.
Beunky hoorde ook vrij gemakkelijk het verschil met die ene dvd op het kritische punt en zonder....

Klopt, ik heb echter hetzelfde probleem -> baggeroren en een hoop fantasie :P ;D ;D ;D
Maar zonder gekheid, het was echt gewoon duidelijk te horen. Kun je nagaan hoeveel akoestiek wel niet doet...

Quote from: Grindtegel on August 17, 2006, 13:56:42
Ik ben blij dat mijn oren niet de kwaliteit van die van Martin hebben  ;)

Ach het is vooral een kwestie van ervaring/training van je gehoor :)
Dan ga je vanzelf dingen steeds beter horen en herkennen...
Vaak is het ook nog eens zo dat je dingen wel hoort, maar niet weet hoe je het moet verwoorden :D
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"