M&M's Metaldome

Started by Martin_M, August 23, 2004, 17:00:00

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Martin_M

#175
Hieronder een voorbeeldje uit de TMREQ-wizzard.

De rode lijn is gemeten zonder TMREQ. De groene lijn is het aangepaste resultaat na een aantal piekfilters:


En hieronder hetzelfde kanaal met de toevoeging van een low-shelf filter vanaf 80 Hz.:


Met de bovenste instelling is het resultaat erg technisch, ongevoelig, kaal, schreeuwerig, etc. etc.
Met de onderste is het al veel aangenamer luisteren....

Let wel, dit zijn grove, snelle aanpassingen die nog zeker fine-tuning eisen.

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Spacebass

#176
Lijkt wel een gebit  ;D

Maar je ziet idd dat het filter lichtjes boven de 100 Hz al zijn werk begint te doen en zo steeds meer doet naar de lagere regionen toe.

Wat ik erg opvallend vind is dat er smalle Q-factor toegepast wordt waarbij de pieken na correctie dat typerende "Kies" uiterlijk krijgen.
Zou mooi zijn als je per gemeten piek de Q-factor kan instellen!
Het lijkt alsof sommige pieken omgekeerd omgeklapt worden, misschien zijn er dus nog een aantal parameters waarmee je kan stoeien.

Kan de software niet op je PC geinstalleerd worden?

Martin_M

#177
Space,

Bij de piekfilters kan je de piekfrequentie, Q en gain aanpassen.
Je kan alles zelf instellen maar de TMREQ-wizzard kan ook zelf pieken zoeken en aanpassen. Er zijn wel situaties waarbij hij hogere Q-waardes kiest (mijn voorbeeld dus net niet).

De resultaten die je hierboven ziet zijn van de wizzard + kleine aanpassingen van mijn kant.
Als je met de parameters 'speelt' zie je de resultaten meteen in de grafiek aangepast worden.



Je ziet hier ook de filter-lijn. Dat is dus het aangepaste signaal wat de TAG uiteindelijk naar de eindversterker stuurt.

De software staat ook op m'n PC maar dat is erg ongemakkelijk. De metingen uit een RTA-pakket moet worden geïmporteerd in de Wizzard en er zijn twee manieren om de filters in de AV32R te krijgen. 1: handmatig alles intypen in de setup of 2: gebruik maken van de programmeerkabel. Voor dat laatste moet ik dan elke keer m'n PC (tower) + monitor naar beneden slepen.....
Nee, dan is een laptopje gemakkelijker.

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

jaco

Martin,
Dan lijk je het bultje op 40 Hz fijn te vinden, want dat komt een beetje weer terug in de 'eigen' versie.

Maar leuk spul om mee te spelen !

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Martin_M

Zoals ik al zei; dit is allemaal heel grof.

Dat bultje bij de 40 Hz. komt idd weer wat terug na gebruik van het low-shelf filter.
Je kan die piek natuurlijk iets meer terugdringen zodat de target rechter wordt. Hoort allemaal bij het fine-tunen waarbij ik ook meer gehoormatig zal testen.

Is dus nu nauwelijks gedaan. Na het toevoegen van het low-shelf filter is het weer zoveel meer aangenaam luisteren dat ik daar bij gelaten heb zonder verder met de variabelen te spelen. Komt allemaal wel....
Maar ik was te enthousiast om het niet te vermelden op het forum ;D

Martin

Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

jaco

Veel speakers hebben volgens mij ook een bultje in het laag, omdat die voor mensen aangenaam klinkt.

Dat is het mooie, je kunt het zo afstellen als je het zelf het mooiste vindt. Hoeft helemaal niet 'juist' of 'onjuist' te zijn als jij er naar luisteren moet.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Martin_M

Dat bultje kan heel goed van de Wilsons komen. Mijn versie begint volgense de tech. gegevens bij 40 Hz af te vallen. Veel merken geven dan even een bultje om het gemis daaronder wat te maskeren.
Het valt mij nog mee dat ik nog aardig wat respons heb in mijn kamer onder die 40 Hz.

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

blue-eyes

Quote from: Jack van Dijk on December 25, 2004, 14:31:43


Ik ook, hoewel ik ook wel bang ben om het verschil te horen. Kan wel eens duur uitpakken voor me.

Jack

Ik meld me ook spontaan aan, ik moet toch horen of de ombouw het lange sparen van 3000 euro verantwoord is (ook direct een zwart frontje) ;D.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

VlisChris

Hmm, ik zie een Tag powerbuy aankomen ;D
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Teejoo

Jezus,

zit ik weer effe niet op te letten heeft 'ie z'n hele set ge-TMREQed! ;)

Allereerst lopen de Wilsons mooi door. Ik zou wel eens een fullrange meting willen zien. Vooral om te kijken hoe het laaggebied aansluit op de rest, gezien het feit dat het lijkt alsof hij boven de 100 omlaag gaat.
Het is natuurlijk nooit een probleem om het laag weer een beetje omhoog te duwen, al is het maar om de buren een beetje te irriteren :-). Serieus; veel mensen (ikzelf ook), houden hier gewoon van en ik vind het zelf gewoon meer groove geven aan je sound.

Maar zoals je ziet heb je wèl enorme pieken van zo'n 10 dB weggehaald, en die verkleuren je sound wel negatief. Alleen weten maar weinig mensen dit omdat men ze simpelweg niet kan verwijderen, en deze pieken dus meegenomen worden als referentie sound. Daarom ook niet vreemd dat mensen na aanpassing hun sound wat dunnetjes vinden.

Maar ik heb toch niet overdreven hè?

Veel plezier,

Theo.

p.s, ook interssant dat verhaal met die Tag sync link................

jurjen


Nou, aan de grafieken te zien klinkt m'n laptop als een heel stuk beter :-)

Ik heb het forum een paar maanden niet gevolgd en ben nu aan het inhalen, heb net je hele topic van begin tot eind gelezen... indrukwekkend! Afgelopen zomer vond ik het geluid al top, en sindsdien is er al weer zo veel veranderd, geweldig!

Jurjen.
Barco BD808 < [Snazio Net DVD Cinema HD] [Plasma Enhancer PE1000-Pro < Marantz DV-8400] > Parasound AVC-2500 > {( Krell KSA-50 mkII> Dynaudio Double 17) + (Krell KSA-50 > Dynaudio Gemini) + (Meridian 605 > Piega P4CmkII center)}

jaco

Quote from: Teejoo on December 27, 2004, 23:04:30
Maar zoals je ziet heb je wèl enorme pieken van zo'n 10 dB weggehaald, en die verkleuren je sound wel negatief. Alleen weten maar weinig mensen dit omdat men ze simpelweg niet kan verwijderen, en deze pieken dus meegenomen worden als referentie sound. Daarom ook niet vreemd dat mensen na aanpassing hun sound wat dunnetjes vinden.
Dat is inderdaad wat ik vaker gelezen heb ja. Als je al jaren in dezelfde ruimte luisterd heb je ook al jaren last van dezelfde 3 roomnodes. Die gaan er op een bepaald moment waarschijnlijk gewoon bij horen in je eigen referentie.

Wellicht moet je een langere tijd luisteren om daar overheen te stappen ?

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Teejoo

Quote from: jaco on December 28, 2004, 10:01:01

Wellicht moet je een langere tijd luisteren om daar overheen te stappen ?

Jaco
Dat denk ik wel.
Wat verder natuurlijk niet wegneemt dat je na een tijdje best een beetje naar je voorkeur sound mag tweaken. Het is wel belangrijk dit pas na een tijdje te doen, omdat anders je foute referentie nog te vers in je hoofd zit.
Ik vind het voorbeeld van Martin ook goed hierin; hij heeft toch een grote aanpassing gedaan, en later gefinetuned op smaak. Je kunt je afvragen of de gewenningsperiode lang genoeg is geweest, maar het ziet er op grafiek in elk geval goed uit.

Martin_M

#188
Quote from: jaco on December 28, 2004, 10:01:01
Dat is inderdaad wat ik vaker gelezen heb ja. Als je al jaren in dezelfde ruimte luisterd heb je ook al jaren last van dezelfde 3 roomnodes. Die gaan er op een bepaald moment waarschijnlijk gewoon bij horen in je eigen referentie.

Wellicht moet je een langere tijd luisteren om daar overheen te stappen ?

Er zal zeker een gewenning meespelen maar ik heb lang genoeg geluisterd om voor mij te bepalen dat dit niet mijn geluid is. Ik ging zelfs minder luisteren en soms zelfs met wat tegenzin.....

Mijn referenties zijn onderandere de bands die ik live heb gezien/gehoord. Deze ervaring probeer ik thuis zo goed mogelijk (binnen alle grenzen) te benaderen. Bij al je keuzes aan upgrades houdt je daar dan ook rekening mee inclusief de nodes en antinodes van de kamer.
Ga je ineens een paar nodes wegwerken krijg je dus een ander geluid.
Had je veel eerder deze aanpassing gedaan (met RoomEQ of kameraanpassingen) dan was de keuze aan hardware waarschijnlijk ook anders geweest. Je werkt immers naar je referentie toe.

Ik blijf van mening dat als je een aantal pieken wegwerkt tussen 20 en 200 Hz (en dat kunnen pieken van 10 - 15 db zijn) de algehele tonale balans van de set veranderd. Je haalt immers alleen maar weg. Dat hierdoor mid en hoog meer ruimte krijgt is meer dan logisch.
Ik heb geprobeerd om met een low-shelf filter de balans weer terug te krijgen en ik moet zeggen naar alle tevredenheid. De voordelen van de aanpassing behoud je want de hoogste pieken zijn tenslotte verwijderd.

Maar nog eens iets over RoomEQ. Het valt mij op dat hoe 'puntiger' en preciezer de bron is hoe minder effect RoomEQ heeft.
Ik ben begonnen met experimenteren toen we nog speelden met een (tijdelijke) Pioneer cd-speler. Nadat RoomEQ was ingesteld was er een enorme winst in de ruimtelijkheid van mid en hoog en de bassen waren een stuk strakker. Ik kan dit gemakkelijk A-B'en doordat ik de second listening position exact als het origineel heb ingesteld maar dan zonder TMREQ.

Maar nu we de gemodificeerde TEAC hier hebben staan hoor je vooral veel verschil in de basweergave. Deze loopt minder of niet meer vol en klinkt gewoon veel lekkerder. Het lijkt net of reproductie met deze TEAC minder last heeft van de pieken. Mid en hoog 'drukt' zich daar wel doorheen.

Ditzelfde effect heb je ook wel met verschillende speakers. Bij de één merk je direct dat er iemand voorlangsloopt (het beeld trekt dan meteen naar de andere kant) en bij de ander merk je daar nauwelijks iets van.

Met andere woorden; met de Pioneer speler was het verschil veel spectaculairder dan met de TEAC.
Maar nog steeds genoeg want wat je ermee wint is het echt waard.

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Martin_M

#189
En nog even heel wat anders.....

Ik was al een tijdje niet helemaal tevreden over het hoog van de set. 'Vroeger' was dat hier ook wel een probleem maar dat was helemaal naar tevredenheid opgelost.
Toen ging het TEAC loopwerk weg voor reparatie en hebben we een tijd gedraaid met een Pioneer speler. In die tijd is er heel wat veranderd; Speakerkabel, digitale interlink, TAG upgrade en het audiomeubel.
Toen bleek dat de TEAC niet (snel) meer terug zou komen zijn we op zoek gegaan naar een TEAC VRDS-25x.
Ongemodificeerd had deze nogal wat hoog en de kwaliteit was met onze P2 beter. Na de modificatie was het helemaal goed, maar dat had meer te maken met het inspelen want de wat harde hoge tonen kwamen toch weer terug (niet zo erg als eerst, maar toch).

En waar lag het nu aan..........
We spelen al tijden met XTC netkabels aan de TAG pre en aan het loopwerk. Dit ging altijd heel erg goed. Ik had eens een Transparent Powerlink Reference op de kop getikt en ertussen geprobeerd maar met de XTC's hadden we meer lol.
Gisteren de Transparent nog eens geprobeerd op de TAG en wonderwel, er ging een wereld voor ons open. Of er een andere set stond te spelen. Er waren ineens (positieve) eigenschappen die eerder niet of nauwelijks werden gehoord en het hoog was ineens weer aangenaam. Even afgewacht of het niet weer met inspelen had te maken maar tot nu toe blijven de eigenschappen.

Met de eigenschappen van de gemodificeerde TEAC waren twee XTC's dus ineens overkill geworden.
Dit verhaal heeft echter één nadeel. Met de Pioneer DVD-speler klinkt het nu wat minder. Het geheel lijkt wat doffer en gedrukter dan voorheen. Deze kan dus goed de XTC op de TAG hebben.

Wel een beetje jammer dat juist gisteravond GerritZ op bezoek was om de TAG eens te horen want hij had juist veel DVD's meegenomen.

Maar om nu netkabels te gaan wisselen afhankelijk welke bron je speelt gaat me echt te ver ;D.
Volgende week krijgt de Pioneer ook z'n clock en S/PDIF upgrade dus wachten we even af hoe het daarna zal zijn (hopelijk dezelfde verbeteringen). Anders wordt het even experimenteren met netkabels aan de spelers zelf.

Het blijft hobby......

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Teejoo

Quote from: Martin_M on December 28, 2004, 10:57:59


Er zal zeker een gewenning meespelen maar ik heb lang genoeg geluisterd om voor mij te bepalen dat dit niet mijn geluid is. Ik ging zelfs meer minder luisteren en soms zelfs met wat tegenzin.....

Mijn referenties zijn onderandere de bands die ik live heb gezien/gehoord. Deze ervaring probeer ik thuis zo goed mogelijk (binnen alle grenzen) te benaderen.
Martin
Met jouw voorbeeld van de live optredens die je gezien hebt, geef je inderdaad meteen een voorkeur qua referentiesound aan. Volgens mij is er bij zo'n metal concert toch wel sprake van een stevige en dynamische laagweergave (waar je broekspijpen van gaan wapperen  ;)) Om dit ideaalgeluid thuis ook te krijgen, kan ik me je aanpassing die je in het laag doet ook helemaal begrijpen. Mooi toch, dat dit mogelijk is?

Martin_M

#191
Quote from: Teejoo on December 28, 2004, 11:42:44
Om dit ideaalgeluid thuis ook te krijgen, kan ik me je aanpassing die je in het laag doet ook helemaal begrijpen. Mooi toch, dat dit mogelijk is?

Ja perfect! Ik zou nu ook echt niet meer zonder kunnen....

Nu nog even een manier om zelf gemakkelijk metingen te kunnen maken en we kunnen helemaal los ;D

Om wat te experimenteren zou het nog mooier zijn om met de laptop meteen de resultaten in een RTA-meting te kunnen zien terwijl je ze aanpast in de Wizard. Dit is natuurlijk wel mogelijk als je ze in de setup van de AV32R zelf aanpast.
Nu zie je natuurlijk de aanpassingen wel in de Wizzard maar die gaan uit van die originele meting.
Het jij wel eens achteraf gecheckt of de filters nog extra invloed hadden (op andere frequenties)?

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

GerritZ

Quote from: Martin_M on December 28, 2004, 11:12:51
Wel een beetje jammer dat juist gisteravond GerritZ op bezoek was om de TAG eens te horen want hij had juist veel DVD's meegenomen.

Maar we hebben wel genoten  ;D Ik vond mevr Jones (laatste DVD van haar) toch echt waanzinnig klinken of ze in de kamer stond en met bepaalde omnames klonk het inderdaad wat gedrukter in mijn beleving zeker niet dof......maar goed ik ken jou set uiteraard ook niet zo goed.

Moeten we naar de modificaties maar eens een keer weer komen   ;)

Teejoo

Hoi,

Je moet eigenlijk altijd achteraf controleren. Ik doe verder ook verschillende metingen, namelijk:

Ik doe zowel een meting met 1 speaker als met 2 (dus L&R), omdat ze elkaar kunnen aanvullen, maar ook op sommige freq negatief beïnvloeden. Verder doe ik ook altijd een fullrange voor het totaaloverzicht waardoor je een beter beeld krijgt van de volumes. Dit is vooral als er een sub gebruikt wordt met bass limited speakers. Hierdoor kun je je gain van de sub precies aanpassen t.o.v de overige freq. Verder moet je met een sub eigenlijk een meting doen met sub in -en uit fase, zodat je kunt zien wat de beste stand is. Omdat een sub samen met een bass limited speaker elkaar flink beinvloed, moet je zeker altijd een na meting doen om te kijken of het nog wel klopt.

Je kunt de optie van de wizzard gebruiken en de settings direct downloaden, en dan via ETF een meting te doen. Maar ook dit is niet realtime.

Martin_M

Op het moment staat onze Pioneer DV-737 bij SoundEvolution voor een modificatie.

De bedoeling was een Tentlabs XO-3 clock met eigen voeding (XO-supply), een eigen voeding (door Bas zelf gemaakt) dedicated voor de PSM-1 upscaler-kaart, een Furutech euroconnector en wat verzwaring en/of aanpassingen aan de behuizing.
Ook zou Bas kijken of hij het analoge gedeelte (video uit en analoge audio uit) kan repareren. Dit doet nl. helemaal niets meer. Voor ons niet zo'n probleem want we gebruikten voor het geluid de S/PDIF uitgang en voor het beeld de RGBHV van de PSM-1 maar het is wel handig om een klein schermpje eraan te kunnen hangen als je alleen eens in het menu van een dvd wil.

Bij Bas kwam ik erachter dat een XO-3 niet kan vanwege de verschillende frequenties van een dvd-speler (DTS enzo). Helaas wordt het dus geen mooi reclock-systeem.

De volgende dag heb ik Bas aan de telefoon gehad over het nut van een Tentlabs clock. Het blijkt dat de Pioneer een MPEG chip gebruikt die van zichzelf al 100 ps aan jitter genereert. Bas vond het dan zonde om (veel) geld uit te geven terwijl het resultaat nooit onder de 100 kan komen.
We hebben besloten voor een tussenweg. We gaan wel voor de XO-2 clock maar niet voor z'n eigen voeding. Zo zorgen we er dan iig voor dat de totale jitter niet erg meer kan oplopen. De XO-2 clock kent immers een mooie <3 ps.

Wel zag Bas een mooie modificatie in de eigen voeding voor de PSM-1. De geschakelde voeding van de Pioneer gaf nogal wat hoogfrequente rommel en een mooie schone voeding zou nog wel eens een grote verbetering voor het beeld kunnen opleveren. Wij zijn benieuwd.
Hierdoor wordt ook de originele voeding van de Pioneer wat ontlast waardoor er voor het geluid toch ook wel wat verbetering kan optreden. Ook zag Bas wat verbetermogelijkheden in de weg naar de S/PDIF uitgang.

We wachten af.... spannend weer.

Martin



Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Martin_M

Quote from: GerritZ on December 28, 2004, 14:05:39
Maar we hebben wel genoten  ;D Ik vond mevr Jones (laatste DVD van haar) toch echt waanzinnig klinken of ze in de kamer stond en met bepaalde omnames klonk het inderdaad wat gedrukter in mijn beleving zeker niet dof......maar goed ik ken jou set uiteraard ook niet zo goed.

Moeten we naar de modificaties maar eens een keer weer komen   ;)

Het lijkt erop dat met de Transparent powercord beter te horen is hoe de bron is. Er zijn idd dvd's die wel goed klinken (David Gilmour o.a.). Ik ben bang dat we gaan horen dat de Pioneer een beetje achter gaat blijven met de rest.
Hopelijk doet de modificatie hier net wat aan...

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Martin_M

Quote from: Jack van Dijk on January  6, 2005, 20:13:21
Tja, dat wordt straks toch nog een DVD32 puur voor DVD te kijken  ;)

Onverbetelijk die TAG'ers ;D
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Teejoo

#197
Quote from: Jack van Dijk on January  6, 2005, 20:13:21
Tja, dat wordt straks toch nog een DVD32 puur voor DVD te kijken  ;)

Jack
Nou, deze zou ik niet nemen voor alleen dvd weergave, maar net voor de cd weergave. Voor DVD weergave zijn genoeg mooie en betaalbaardere alternatieven.

Martin_M

#198
Nieuws over de modificatie van onze Pioneer DVD-speler.

Het zal weer eens niet maar deze speler werkt met een nogal afwijkende frequentie. Guido Tent maakt dus een aangepast clock met 3.3 volt voeding. Daar is het nu even op wachten.

Bas heeft inmiddels een gereguleerde 5V SoundEvolution PSM-1 voeding gemaakt (foto is bijgevoegd). Daar de originele geschakelde voeding nogal wat hoogfrequente zooi genereerd ziet Bas veel heil in deze stille stabiele voeding (zijn eigen woorden ;D).

Ook ziet hij voor de digitale uitgang wel verbetering. Hij wil direct na de buffer chip een nieuw stukje bouwen, met veel betere puls condensator, galvanische trafo scheiding, en perfecte 75 Ohm uitgangs impedantie.

Klinkt veelbelovend....

[edit] Kreeg net een mailtje van Bas dat hij het defect in het analoge gedeelte heeft gevonden. Een gedeelte van de voeding was opgeblazen. Hij heeft alles hersteld. Perfect, kunnen we straks ons nieuwe 7" tft display gebruiken.

Martin

Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

eduard

Martin heb je je dvd speler al terug, ik ben erg benieuwd naar het resultaat.

Mvgr,
Eduard