M&M's Metaldome

Started by Martin_M, August 23, 2004, 17:00:00

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

blue-eyes

Leuk om te lezen ;)

Veel plezier dan maar weer, ik kom snel langs.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Martin_M

#151
Ohja, alle ledjes en ook het display worden blauw.

Gaat 'ie mooi op de TEAC P70 lijken >:D



Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

blue-eyes

Kan je de lade ook niet laten vervangen door een zwart exemplaar? Dan is ie af!
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Martin_M

Nee, is een beetje traditie. Het zal wel niet bij dit model maar bij de P2 was daarvoor (echt) goud gebruikt.

Ach, en het breekt wel wat (qua kleur dan) anders wordt het ook zo'n trieste bende.
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Jinsu

#154
Quote from: Blue-Eyes on December  5, 2004, 12:02:37
Kan je de lade ook niet laten vervangen door een zwart exemplaar? Dan is ie af!

Hoi,

Hey *********** kraak die Teac niet af ;D .

MvGr,

Jens


- censuur by moderator -
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

Oracle

Quote from: Martin_M on December  5, 2004, 11:46:36
Misschien wel even leuk om te vertellen hoeveel toeval er bestaat:

"Toeval bestaat niet!"
"Toeval bestaat wel!" 

Op dat moment roept iemand op de radio "Toeval bestaat niet.."

;) ;D

Quote from: Jinsu on December  5, 2004, 12:14:01
Hey *censuur* kraak die Teac niet af ;D .

Zou je dit niet meer willen doen? Ben niet religeus, of zo, maar vind dit wel ongepast...

Groet,
Mark

blue-eyes

Quote from: Martin_M on December  5, 2004, 12:05:06
Nee, is een beetje traditie. Het zal wel niet bij dit model maar bij de P2 was daarvoor (echt) goud gebruikt.

Ach, en het breekt wel wat (qua kleur dan) anders wordt het ook zo'n trieste bende.

Bladgoud ;)
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

patrick_vdb

Hi,

Quote from: Blue-Eyes on December  6, 2004, 06:04:31
Bladgoud ;)

Dat lijkt mij vrij logisch, tenminste als je wilt dat de lade zijn oorspronkelijke vorm blijft houden na verloop van tijd ;D

mvrg

Patrick

Jinsu

Quote from: Mark Lemmens on December  5, 2004, 23:56:36
Zou je dit niet meer willen doen? Ben niet religeus, of zo, maar vind dit wel ongepast...

Groet,
Mark

Hoi,

Gooi me maar op de brandstapel ::) .

MvGr,

Jens
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

Martin_M

Vandaag de TEAC naar SoundEvolution gebracht. Spannende dagen....
We hebben de afspraak om 'm op te halen gezet op dinsdag maar er is een grote kans dat 'ie zaterdag al klaar is. Dus wellicht eerder genieten.

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

blue-eyes

Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Martin_M

#161
Intussen ben ik aan het uitzoeken hoe de synclink van TAG ongeveer werkt.

De clock-upgrades van Tentlabs kennen ook een mogelijkheid om de clocken van het loopwerk en de DAC synchroom met elkaar te laten werken (als beide zijn gemodificeerd natuurlijk).

Wellicht is het mogelijk om met een (kleine) aanpassing de sync methode van TAG na te bootsten en werkend te krijgen met een ander gemodificeerd loopwerk.

Uit de TAG technical papers:
QuoteThe final link in this clock path optimisation is the TAGtronic Sync Link: this unique (for an av processor) link allows the AV32R to lock its clock to provide a low noise, ultra low jitter reference right next to the DAC's. A signal is then passed back to any TAGtronic Sync Link compatible product to synchronise it's clocks to the reference within the AV32R. This system allows us to put the reference clock where it needs to be for optimum sound quality, right next to the DAC's.

Dit lijkt toch zeer op de methode die Tentlabs gebruikt bij de Tentlink mode; Zie hier.
Nu nog even uitzoeken wat er precies voor signaal over die links gaat.
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

blue-eyes

Martin,

je vond toch het geluid met de link juist minder muziek worden, meer technisch?
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Martin_M

@Jack:
Ik ga er ook niet vanuit dat het meteen zal werken. Er zal een aanpassing nodig zijn om de signalen gelijk te krijgen. Of dit gaat lukken is natuurlijk nog maar de vraag. Maar wel interessant om uit te zoeken.

Het heeft ook wel een nadeel. Als de clocken op verschillende frequenties lopen dan zal er bij een link-verbinding een andere oscillator moeten komen bij de clock in het transport (met dezelfde frequentie als die in de TAG, ze lopen immers synchroom). Geen punt.
Maar als ik de speler eens naar iemand mee wil nemen (dus daar zonder link) zal de originele oscillator weer in het transport geplaatst moeten worden (op de frequentie van de TEAC). Dit is niet zo'n probleem, deze is er gewoon in te drukken maar de boel moet wel weer open enzo.

Ik zit nog wel een beetje met de controle van de TAG. Hij 'ziet' immers als er geen goede synclink aanwezig is als je de optie toch hebt aangezet in het menu. Gaat hier een soort handshaking via de interlink? Of detecteert hij gewoon een te grote afwijking ofzo?
Ik zal dit ook nog zeker gaan posten op het TAG gedeelte op het AVForum.


@Blue-Eyes:
Ik verwacht dat de eigenschappen van de speler niet helemaal mijn ding zijn. Dit werd versterkt door de synclink. De synclink zelf was niet de oorzaak van deze eigenschappen. Anders zou ik het toch ook niet aandurven de TEAC meer jitter-arm te maken ;D

Martin

Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Martin_M

Vandaag was ik bij Bas om de gemodificeerde TEAC op te halen.

Ik had intussen wat gegevens verzameld over de werking van de SyncLink zoals TAG die toepast.
Bas stond te kijken want het lijkt er gewoon sterk op dat dit precies dezelfde werking heeft zoals Guido Tent ook toepast in zijn Tentlink mode. De clock die direct bij de DAC's staat wordt dan de masterclock voor zowel de pre als het loopwerk. Een ideale situatie om jitter te minimaliseren.

Bas zal het met Guido overleggen en ik ben benieuwd. Daarna kan Bas altijd het SyncLink signaal meten welke uit mijn AV32R komt (wellicht is een aanpassing naar het juiste voltage nodig) en kunnen we eens gaan testen.

Zou wel grappig zijn...

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

blue-eyes

Ik ruik een commerciele handel........

De M&M clock........... Special made for TAG ;D
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Martin_M

#166
Quote from: Jack van Dijk on December 14, 2004, 22:33:25
Aan welke kant gaat het voltage dan aangepast worden? Idealiter zou je de Teac kant willen aanpassen. Stel dat je ooit nog tegen een DVD32R aanloopt voor heel weinig als vervanging voor je DVD speler dan wil je die toch ook nog op de sync link willen kunnen aansluiten..

Neenee, natuurlijk aan de Teac (eigenlijk de Tentlabs-clock) kant. In de TAG wil ik niets aangepast hebben i.v.m. mogelijke upgrades in de toekomst. En in de Teac is nu toch al niet origineel meer.

Ik was het nog vergeten te vermelden maar het signaal waar TAG mee werkt is (hoogstwaarschijnlijk) eenzelfde als de Tentlink. Het gaat dus niet om een RME Wordclock o.i.d. maar om een pulserend signaal (zeg ik dat zo goed?).
Van het AVForum haalde ik
Quotesync link is an analog voltage that controls the vcxo in the source
Exact de manier hoe Tentlabs het doet (zelfs de benaming is hetzelfde). In de TEAC moet naast de clock-mod. nl. een Tentlabs VCXO-modulo komen om de Tentlink te kunnen activeren.

Ik liet Bas ook nog even het stukje lezen uit de technical papers van TAG over hoe zij jitter aanpakken.
Quote3.6  Jitter
One of the principle causes of distortion in a digital audio product is jitter. Jitter is a distortion caused by errors in the timing of digital signals. Data dependant timing errors are one of the most audible and unpleasant types of jitter, so it is essential to remove these.

The AV32R uses a twin phase lock loop design to reduce the jitter on the master clock to an absolute minimum. The first loop extracts the clock from the bi-phase encoded SPDIF (or TOSLINK) signal. Due to the nature of bi-phase encoding, this signal still contains some time variations caused by the data encoded in the SPDIF signal. The second phase locked loop is based upon a voltage controlled crystal oscillator which provides one of the most stable clock oscillators possible. The phase locked loop filter starts to reject jitter from the clock signal at 6Hz and it is critically damped to provide good stability and the quickest possible lock time. Should this second loop not be able to track the input, such as in vari-speed applications or from particularly unstable source devices, the system will switch seamlessly back to the first loop and continue playing.

Short term spectral analysis of the clock jitter at the DAC reveals that it is below 10 pico seconds across most of the audio spectrum. The overall, long term, integrated jitter figure is 150ps, which would be state of the art for a CD player or standalone DAC and must be considered exceptional for a system containing so much digital processing and three DACs. This has been achieved not only by a high stability phase locked loop but also by careful treatment of the clock signal once it has been extracted. The clock signal is transferred across the PCB using independently buffered and precisely terminated clock traces to each of the DACs and the ADC. This termination prevents reflections along the PCB traces from causing decision threshold uncertainty which would introduce jitter. Careful circuit design, a four layer PCB and the layout and electrical noise suppression experience gathered in F1 racing by TAG McLaren's automotive division, have created a system in which the clock design is optimised in all respects.
Het gaat om het middelste stuk. Dit schijnt dus ook dezelfde methode te zijn als de Tentlabs-module voor DAC's (XO-DAC, alleen heeft deze een meer aangepaste clock). Bas vond het allemaal heel frapand en zou het zeker met Guido bespreken.

Martin

ps. Ikzelf ben niet technisch onderlegd. Ik probeer hier zo goed mogelijk mijn ervaring en Bas z'n verhaal te omschrijven.
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Martin_M

#167
Quote from: Blue-Eyes on December 14, 2004, 22:31:47
Ik ruik een commerciele handel........

De M&M clock........... Special made for TAG ;D

Hehe, op het TAG gedeelte van AVForums was idd al een discussie over de mogelijkheid van de SyncLink met een PC (wordclock). Men had een grote wens voor een universal adapter box.

Maar als dit zou lukken, zou het betekenen dat iedere speler die ge-upgrade wordt met een Tentlabs modificatie de SyncLink van TAG kan gebruiken.Ik weet niet of IAG dit wel een prettige idee vind.

Gaat het met mijn TEAC lukken en het verschil is duidelijk dan komt het natuurlijk ook in m'n DVD-speler.

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

blue-eyes

Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Martin_M

Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Martin_M

Quote from: Jack van Dijk on December 15, 2004, 22:34:51
Dan moet je ook nog een doorlusmogelijkheid op de Teac of de DVD speler bouwen, de Tag heeft namelijk maar 1 Sync link ingang.

Bedankt voor het meedenken Jack , maar daar had ik idd wel aan gedacht.
Lijkt me ook niet zo'n probleem als er genoeg ruimte is op de achterplaat.

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Martin_M

Bas heeft het met Guido Tent besproken en het lijkt erop dat één en ander best mogelijk is. Bas zal nog wat dingen moeten uitzoeken/nameten maar is behoorlijk positief dat het wel zal lukken.

We zijn hier zo tevreden met de modificatie van de TEAC dat begin volgend jaar de Pioneer DV-737 aan de beurt is. Deze krijgt ook een Tentlabs XO-3 clock + eigen voeding (als daar ruimte voor is), nieuwe euroconnector en Bas gaat een eigen voeding maken voor de PSM-1 kaart. We zullen ook nog even kijken of de kast hier en daar wat verzwaard/verstevigd kan worden.

Het hele analoge gedeelte doet het niet meer. Bas zal ook even kijken of het probleem gemakkelijk te vinden is. Niet dat het er zoveel toe doet want we gebruiken voor het geluid de S/PDIF uitgang en voor video de RGBHV uitgangen van de PSM1 maar we willen er eigenlijk een klein schermpje aanhangen zodat we niet altijd de projector aan moeten doen om door het menusysteem te worstelen als we alleen geluid willen van een DVD'tje.

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Martin_M

#172
Even een updeetje over TMREQ.

Ik had grote plannen. Ik kon een laptop lenen van een collega om daar RTA-software (ETF 5) op te draaien zodat je van ieder kanaal een mooi grafiekje naar de Tag McLaren TMREQ-wizzard kan sturen waarin je handmatig en redelijk automatisch filtersettings kan maken om die als laatste stap naar de AV32R te sturen met de upgradekabel.

Na een paar dagen gekloot kwam ik erachter dat de microfooninput van de desbetreffende laptop een mono-uitvoering is en daardoor onbruikbaar voor ETF 5.
Daarna een tijdrovende en oorverdovende methode gebruikt door de AV32R zelf per frequentie een toon te laten genereren (van 20 t/m 200 Hz) welke de partner in de laptop invoerd (jaja, je mot toch wat).

Bij de twee frontkanalen wat met instellingen zitten spelen maar ik was niet geheel overtuigd. Jawel, de veelgenoemde voordelen zoals ruimtelijkheid, detail en plaatsing was hier ook verbeterd maar ten koste van ondertonen en levendigheid.

Dus maar even gewacht op Transtec. Zij komen als service bij iedereen die de DP volgens de originele kanalen heeft bekomen de TMREQ metingen en instellingen verrichten. De resultaten waren vergelijkbaar met mijn eigen van een tijd terug.
Volgens velen moet je wennen aan het 'gemis' van bas (het zit er echt wel, maar dringt zich minder op) en heb daar dus een behoorlijke tijd op zitten wachten. Met als resultaat dat ik hoe langer hoe minder muziek ging opzetten. Geen goed teken.

Bij 'normaal' gebruik van TMREQ haal je in principe alleen pieken weg met zgn. piekfilters. Per filter bepaal je de frequentie, breedte (Q) en de Gain. Hiermee haal je dus altijd bas weg. Er is nog wel eens kans dat bij het weghalen van een piek ook een dal verdwijnt maar daar mag je niet op rekenen.
Dit gemis van bas is in mijn systeem dan ook best storend. Het evenwicht is gewoon weg. Opnames met wat harde hoge tonen worden pijnlijk hoorbaar, alles begint erg technisch te klinken en stemmen beginnen op elkaar te lijken i.v.m. het wegvallen van ondertonen.
Dit laatste viel ons op toen we een DVD van StarTrek-Next Generation keken. De zo markante stem van Picard was niet meer en iedereen leek wat op elkaar. Ook het eeuwige gezoem van de Enterprise was zo goed als verdwenen.

En vandaag iets geweldigs gedaan.
Ik heb bij de fronts een low-shelf filter toegevoegd. Dit is een filter waarvan je vanaf een bep. frequente totaan het begin (20 Hz) een gain kan meegeven. Dit gaat dan vloeiend vanaf die frequentie. Ik ben begonnen met 80Hz. met een gain van +3db en ik moet zeggen dat ik vanavond heerlijk naar van alles en nog wat het zitten genieten.

Alle voordelen die ik al had gemerkt van RoomEQ zijn er nog en het nadeel valt hiermee weg. Het probleem van de vollopende bassen is nu weg, er is meer gelaagdheid en de plaatsing is beter. Bij surround valt het op dat de phantom-center nog minder op een speaker lijkt. De stemmen volgen nog beter het beeld (bij opnames waar dit zo bedoeld is).

Wat mij betreft kunnen we de shootout tussen de AV32R SP en de DP in het komende jaar uitvoeren. Ik ben er klaar voor  ;D

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Spacebass

Je hebt het laag wat meer in balans gebracht door de piekfrequenties te filteren en het geheel vanaf een bepaald gebied weer te versterken.

Ik zal je niet aanraden om eens te kijken wat een pink noise meting precies zal tonen, want wie weet heb je eigenlijk "gecontroleerd"de "bassknop" opengedraaid!  ;D

Maar je weet hoe ik erover denk...als het maar niet tenkostte van het muziekstuk zelf gaat zal het mij een worst wezen  ;D

Geniet ze!

(Misschien na een week of zo weer eens kritisch evalueren)

Martin_M

#174
Quote from: Spacebass on December 24, 2004, 23:53:29
Je hebt het laag wat meer in balans gebracht door de piekfrequenties te filteren en het geheel vanaf een bepaald gebied weer te versterken.

Ik zal je niet aanraden om eens te kijken wat een pink noise meting precies zal tonen, want wie weet heb je eigenlijk "gecontroleerd"de "bassknop" opengedraaid!  ;D

Da's eigenlijk precies wat je doet!
Voor mijn idee wat het ook totaal verkeerd maar na veel logisch nadenken toch het enige wat ik kan doen om het geluidsbeeld weer in balans te krijgen. Kijk, je verlaagt verschillende frequenties in het laag wat Db's. Daarmee gooi je het geluidsbeeld mooi mee open maar tast je de balans aan die je zo zorgvuldig hebt opgebouwd in de jaren. Door de hele frequentierange van 20 tot 100 Hz (bijv.) met beleid wat op te krikken kan je ervoor zorgen dat het geheel weer in balans is.
Deze methode kan ten koste gaan van de resolutie maar het weghalen van de pieken (die nog een stukje hoger lagen) krijg je overall juist meer definitie in het laag dan voorheen.

Ik heb het met Bas van SoundEvolution over deze methode gehad. Hij was zelf net aan het experimenteren met een gemodificeerde Behriner en komt door z'n werk veel in studio's. Door zijn verhaal dat 'mijn' methode ook veel in studio's wordt toegepast ben ik thuis wat gemakkelijk aan het werk gegaan.

Ik kan ook de speakers weer meer naar de muur toe zetten om meer bas te krijgen wat ik zeker weer eens ga proberen maar dan heb je kans dat dat ten koste van de diepte van de stage gaat. Experimentje voor de toekomst...

Thingman zal ik ook eens vragen want ik ben nog altijd een voorstander van het aanpakken van de problemen in de kamer zelf (indien redelijk gemakkelijk mogelijk). Dan heb je toch ook minder kans op fase-problemen.

Die pink-noise meting zal ik straks zeker weer moeten doen als ik RTA software (gratis of goedkoop) heb gevonden en dingen in de kamer ga veranderen.

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)