M&M's Metaldome

Started by Martin_M, August 23, 2004, 17:00:00

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

blue-eyes

Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Martin_M

#101
Vandaag nogal onverwacht naar Zoetermeer gereden voor een setje originele (ongebruikte) Wilson PuppyPaws:



Die wilde ik altijd nog hebben. Sinds Watt/Puppy system 5.1 zitten deze 'spikes' onder Wilson speakers. Er is gemakkelijker met de hoogte te experimenteren en er is best kans dat een groot gedeelte van ons 'bas probleem' hierdoor opgelost kan worden.

Maar wie doet nu zo'n setje tweedehands weg??
Twee dagen geleden werd ik door een andere Wilson-eigenaar getipt dat er een advertentie op hear.nl stond. Meteen gereageerd natuurlijk. Viel nog niet mee. Ik kreeg de zoon aan de telefoon en ik kon na 17:00 terugbellen. Voor de zekerheid ook maar een mailtje gestuurd want ik greep laatst ook naast een XTC Powercord.
Die avond was 'pa' helaas weg dus mijn gegevens aan zijn vrouw doorgegeven. Vanmorgen belde de verkoper me op en doordat er meer gegadigden waren nam ik geen risico en ben ik met Miran de auto ingesprongen.

Leuk gesprek gehad. Hij heeft zelf ook Wilson Watt/Puppy's (5.1) en we hadden veel gezamelijke audio-kennissen. Het blijkt nog dat de Krell KSA300s van origine bij hem vandaan komt. Kleine wereld hoor.
Hij had ooit voor z'n vorige Watt/Puppy's deze set spikes gekocht maar vond het er niet mooi onder staan. Bij het opknappen van een kamer kwamen ze weer tevoorschijn ;D

Om 15:30 uur gingen we weer huiswaards maar omdat we toch in de buurt van Erik van Voorst waren wilden we daar even aankloppen. Helaas wist ik niet meer z'n adres en telefoonnummer doordat ik laatst eens alle hotmail-gegevens ben kwijtgeraakt. Het enige wat we hadden was een circel in het stratenboek en ons geheugen.
We reden er meteen goed naartoe maar helaas waren Erik en Aafje niet thuis. Ik zag nog wel een joekel van een speaker in de kamer staan ;D
Maar goed, was ook een gok. Volgende keer beter.

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Martin_M

#102
En thuis gekomen stond Herman van Dungen (van Durop, importeur van o.a. Krell) op de antwoorder dat de twee Krells klaar staan om opgehaald te worden ;D.

Wel erg netjes; De revisiekosten van de 300 zijn lager dan geraamd omdat de relais nog helemaal goed zijn.

Minder goed nieuws van Bas over de TEAC. Er schijnt een chip te zijn die af en toe over de zeik gaat waardoor de besturing niet goed meer loopt (troep over de SPDIF). Ze zijn nu op zoek of die chip snel te krijgen is.

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Sullivan

Hi,

Gefeliciteerd met de spikes. Deze krijgen jullie dus van Blue-Eyes!  ;D

mvg,
Frank

Martin_M

haha, ja die wilde hij Miranda voor haar verjaardag geven.
Had ik zo begrepen hoor ;D

Het is een aardige vent 8).
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

blue-eyes

#105
Quote from: Martin_M on September 18, 2004, 18:37:13

Het is een aardige vent 8).

Dat mag duidelijk zijn! ;)
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Teejoo

#106
Quote from: Martin_M on September 10, 2004, 18:32:58
Zoek de verschillen:

TAG McLaren AV-32Rbp-192 Single Processor 5.1


TAG McLaren AV-32Rbp-192 THX Ultra2 Dual Processor 5.1


Nog een plaatje voor de liefhebbers: Hier gaat het dus allemaal om: de dual sharc card. Verder is op de foto van Martin ook goed te zien hoe de voeding is aangepast. Dit is een van de eerste Beta test boards die gemaakt zijn, zoals je kunt zien aan de datum.

Teejoo

Hallo Martin,

Ik geef mijn reactie op jouw TMREQ procedure maar in je eigen topic.

Leen of huur in godsnaam die laptop, aangezien je gewoon een ETF meting + TMREQ wizzard nodig hebt om een goed resultaat te krijgen. Je hebt niet voor niets zoveel geld uitgegeven.

M.b.t. jouw ervaring tot het (gebrek) aan laag..........denk toch dat het met gewenning te maken heeft. En dat het dikkere laag dat je jaren gewend bent wordt veroorzaakt door pieken op bepaalde frequenties.

Ik heb deze reactie dan ook al vaker gehoord, maar uiteindelijk gaan ze allemaal overstag omdat ze dan ineens correct laag horen tot het punt dat de betreffende speakers kunnen weergeven.

Als je dus een ETF meting zou doen, dan zie je ook gewoon hoe de situatie werkelijk is.

Dus, als je een paar dagen vrij hebt, haal die laptop en begin!

patrick_vdb

Hi,

Precies de reden waarom ik ook een laptop heb aangeschaft ;D En dan niet specifiek voor de TMREQ oplossing maar juist wel voor het (gemakkelijk) kunnen uitvoeren van metingen. Sleep desnoods gewoon de hele pc de woonkamer in ;)

Wat Teejoo zegt over het gemeende gebrek aan laag kan best kloppen. Eenzelfde hoor ik ook vaker mbt de Thiel CS2.4....er zou geen laag uitkomen....het tegenovergestelde is eerder waar want er zit best een pak laag in, alleen ongekleurd ;)

mvrg

Patrick

Martin_M

#109
Quote from: Teejoo on September 29, 2004, 19:44:51
M.b.t. jouw ervaring tot het (gebrek) aan laag..........denk toch dat het met gewenning te maken heeft. En dat het dikkere laag dat je jaren gewend bent wordt veroorzaakt door pieken op bepaalde frequenties.

Teejoo,

Ik heb altijd apparatuur in m'n set uitgezocht met een bepaald 'live' geluid in het achterhoofd. En daar hoort voor mij (zeker voor mijn soort muziek) een juiste plaatsing en weergave van de bassdrum bij. Ik ga/ging veel naar concerten en ik weet dus best hoe dit hoort te klinken.
Dat is ook de reden waarom voor mij 'vroeger' de N802 afviel. Deze liet een voor mij nogal zielig kloppertje horen (zelfs met een Krell ervoor) zonder de onderste octaven weer te geven met een bepaalde druk.

Precies dit effect kreeg ik toen ik met TMREQ zat te spelen en de Wizzard met een target-level van 75 db liet rekenen (veels te laag natuurlijk). Ik mis dan alle ondertonen bij bepaalde instrumenten wat te helder en voor mij onnatuurlijk overkomt.
Vandaag liet ik de boel to 80db berekenen en dit klonk al veel beter. Dus met wat experimenteren komen we er wel (er wordt een target-level van 80-85 db. aangeraden).
Ik moet zeggen dat ik helaas meer dips dan pieken heb, maar we zitten dan ook een beetje onhandig midden in de kamer wat echt niet anders kan.

De hele PC naar beneden halen deed ik altijd wel als ik nieuwe software in de TAG ging uploaden. Nu geeft dit nogal problemen omdat de metingen niet meer zullen kloppen (Herrie PC en dikke monitor in de weg). Ik had nu de SPL-meter op een tripod op de hotspot op de bank gezet. En het scheelt op sommige frequentie gewoon 3 db. als ik er achter ga staan of niet :o
Een goede meetopstelling is dus heel belangrijk anders doe je meer slecht dan goed lijkt mij.
Alle software staat op de laptop van de buren en die kan ik lenen wanneer ik wil.

Ik zet trouwens wel vraagtekens bij de meetmethode met ETF5 d.m.v. de geluidskaart van de PC/Laptop. Er zal een aardig lange kabel naar de TAG toelopen en grote kans dat dit een soort van dropveter is. Hoe betrouwbaar is dat dan nog. Ik ga er dan al van uit dat de microfoon gecalibreerd is anders zit je voor een gedeelte die te meten i.p.v. de ruimte.

Trouwens, Transtec komt hier langs om TMREQ in te stellen als ik daar klaar voor ben (door Audio Excellence geregeld omdat mijn eerste ervaringen met Transtec niet bijzonder positief waren;D).
Dat zal dus zijn als alle amps zijn ingespeeld, alle kabels op de juiste plek zitten (moet nog uitzoeken wat de beste resultaten geeft) en de speakers van positie en toe-in zijn aangepast (indien nodig).
Maar dat betekent natuurlijk niet dat ik intussen al lekker ermee kan gaan spelen ;D

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Teejoo

#110
Hoi Martin,

Het feit dat je geen high end kabel gebruikt om te meten, maakt niet uit bij dit meetsignaal. Als het gewoon een goed afgeschermde mic kabel is, is dit voldoende. Een spl meter is al voldoende als mic. Pas als je een full range test zou doen, dan is het wel belangrijk om een gekalibreerde mic te hebben. Onder de 200 Hz (waar je TMREQ gebruikt), is dit geen issue. Je moet ook een tripod gebruiken om op de luisterplek te plaatsen. Met ETF kun je echt hele goede metingen maken. Herrie van de pc is geen issue, omdat dit normaal wel in de hogere freq is.

Met mijn opmerking over het laag probeer ik alleen maar duidelijk te maken dat mensen normaal gesproken gewend zijn aan een laag geluid dat voor een groot deel door de ruimte bepaald is. Hiermee zeggend dat de sound dus eigenlijk door de pieken van staande golven bepaald wordt. Hierdoor wordt inderdaad veel sneller de live sound benaderd. Ik denk zelf dat dit komt omdat live sound alles behalve perfect is, maar het 'duwt' wèl! Dat dit als prettig ervaren wordt is een ander verhaal. Zoals Patrick inderdaad aangeeft, kan laag echt wel aanwezig zijn, maar het gewoon niet opvallen. Maar ik vind nog altijd dat een perfecte curve geen doel op zich moet zijn, en je niet gaat 'overcorrigeren'. Het moet echter wel het 'startpunt' zijn vanwaar je de filters perfectioneert.

Ik moet nu trouwens denken toen je me vóór de aanschaf hebt gebeld, en ik volgens mij iets gezegd als dat zodra je voor de éérste maal je set ge-TMREQed hebt, je zult moeten wennen aan de neutrale sound in het laag......had volgens mij toch een beetje gelijk  ;)

Dus...
Gebruik ETF, TMREQ en de laptop, speel ermee, en richt niet je hoop op de perfecte calibratie door Transtec.........
Het is echt de moeite waard.

Veel succes!

Martin_M

#111
Hé Teejoo,

QuoteIk moet nu trouwens denken toen je me vóór de aanschaf hebt gebeld, en ik volgens mij iets gezegd als dat zodra je voor de éérste maal je set ge-TMREQed hebt, je zult moeten wennen aan de neutrale sound in het laag......had volgens mij toch een beetje gelijk
   
Ik doelde er eigenlijk op dat ik met het spelen met TMREQ in eerste instantie gewoon een veel te lage target-level ingesteld had waardoor het geheel echt heel erg iel ging klinken. Ik weet heel goed hoe een drumstel (ook niet versterkt) en een lager gestemde electrische gitaar in en een ruimte klinkt. Dit was verre van dat.

Toen ik bij Audio Excellence de demo heb gehad hoorden we wel degelijk het positieve verschil tussen TRMREQ en zonder. Hier werd de bas zelfs beter (gecontroleerd).

Tuurlijk luisteren wij thuis ook naar een bas waar de ruimte meespeelt (dat is nooit 100% te voorkomen). En buiten het probleemgebied om (we hebben ergens een frequentie die energie kan opbouwen bij een aangehouden toon, bij onze muziek niet vaak een issue) luisteren wij hier toch niet naar een te volle bas. Dit zou nl. ten koste gaan van de definitie en die is bij ons (zeker de laatste tijd) best goed aanwezig. Dat is trouwens één van de aandachtspunten altijd geweest.

Ik ga het ook niet proberen uit te leggen. Ik heb bij Scarp en Blue-Eyes thuis wel eens geventileerd dat ik bij hen in het laag iets mistte. Getracht uit te leggen waar dat zat en wat ik wel wilde horen maar dat lukt bijna nooit. 20 seconden bij ons thuis luisteren gaf in één keer het beeld wat ik bedoelde.

QuoteGebruik ETF, TMREQ en de laptop, speel ermee, en richt niet je hoop op de perfecte calibratie door Transtec.........
Het is echt de moeite waard.
Dat geloof ik ook direkt, vandaar dat ik al iets begonnen ben.
Maar het is nog geen tijd (zoals ik al eerder zei) om deze upgrade serieus door te voeren. M'n spikes heb ik daarom er ook nog niet onder gezet. Iedereen die me kent zal dat een wonder vinden ;D
Maar er is hier de laatste tijd zoveel veranderd dat alles even één voor één moet. Even rust in de tent. Anders kan ik straks onmogelijk meer plaatsen wat welke veranderering heeft voortgebracht. En da's toch een onderdeel van de hobby.

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Scarp

Quote from: Martin_M on September 30, 2004, 09:26:56
Ik ga het ook niet proberen uit te leggen. Ik heb bij Scarp en Blue-Eyes thuis wel eens geventileerd dat ik in het laag iets mistte. Getracht uit te leggen waar dat zat en wat ik wel wilde horen maar dat lukt bijna nooit. 20 seconden bij ons thuis luisteren gaf in één keer het beeld wat ik bedoelde.
klopt :) Het is bijna gelijk te horen wat je bedoelde.

Martin_M

#113
Het is er door alle upgrades niet van gekomen om het te melden maar we zijn ook nog bij Sullivan en Markvl langsgeweest.

Het bezoekje naar Sullivan (Frank) zat al langer in de planning. Daar zouden we met Eisse en Carina altijd nog naar toe. Maar Frank wilde even wachten tot z'n nieuwe projector (Epson) zou hangen.
Het was nog een heel gedoe want toen we aanbelden lag er een meisje half bewusteloos bij de voordeur. Wij de ambulance gebeld en intussen Frank proberen te bellen want van hem was geen spoor.
Frank kon echter vertellen dat hij gewoon thuis was en er niets aan de hand was. Zaten we gewoon één hofje te vroeg!!!! Nog een geluk bij een ongeluk voor diegene die was flauwgevallen. Intussen hadden we begrepen dat ze één of andere afwijking had en dat dit wel vaker gebeurde.
Maargoed, toen de ambulance en politie geariveerd waren zijn wij met Frank mee naar zijn huis gegaan en kwamen tot de conclusie dat Almere helemaal niet saai is en dat Almere leeft!!
Heel gezellige avond gehad en kennis gemaakt met Frank en zijn vriendin/vrouw (?). We konden met z'n allen aanschouwen dat de Epson projector een zeer goede keus is en Eisse kan deze dan met vertrouwen gaan aanschaffen...
Intussen ben ik verliefd geworden op hun kat. Wat een geweldige knuffel is dat. Helaas is het niet wederzijds want ze vind me nogal lelijk heb ik begrepen  :-X.  En zoals wel vaker weer eens te laat naar huis gegaan.


Toen we de Krell's uit Eindhoven konden ophalen hadden we met Mark afgesproken dat we graag eens bij hem kwamen luisteren. Volgens Mark heeft zijn Meridian G68 pré niet het Meridian geluid waar men het wel eens over heeft. Omdat we zeer open-minded zijn wilden we dat natuurlijk wel eens horen.
En ik moet Mark gelijk geven; Ik moet zelfs zeggen dat ik de pre aardig snel vind. Dat viel me echt 100% mee. Je hoort ook duidelijk in Mark z'n set dat deze pre het geheel naar een hoger nivo tilt ondanks de spelers die in verhouding een lager prijskaartje hebben.
's Avonds nog heerlijk gegeten en nog wat anime gezien. Kortom we hebben wel weer genoten.

Beide bedankt voor jullie gastvrijheid en jullie zijn hier natuurlijk ook altijd welkom!

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

VlisChris

Klinkt gezellig allemaal.
QuoteIntussen hadden we begrepen dat ze één of andere afwijking had en dat dit wel vaker gebeurde.
Maargoed, toen de ambulance en politie geariveerd waren
Liever wel bellen in zo'n geval dan niet bellen in zo'n geval :) Je weet het maar nooit.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Martin_M

#115
Vandaag al binnengekomen. De Transparent Digital Reference:


Meteen even aan het geleende TAG CD-loopwerk van Eisse gehangen i.p.v. de Transparent Digital Premium en zo koud is het al smullen. Dit verschil had ik niet verwacht.
Ik wist niet dat bass-extensie en controle ook met een digitale kabel-upgrade zo kon verbeteren. In één woord geweldig.
En nu even lekker laten inspelen.....

Ik loop trouwens tegen het nadeel van de TAG aan. De pluggen van deze Transparent zijn zo groot (niet echt te zien op de foto) dat ik er waarschijnlijk niet twee naast elkaar in de TAG krijg. Mocht ik voor de DVD speler ook deze interlink willen zal ik 'm diagonaal aan de LD-ingang moeten aansluiten. Geen probleem verder, maar toch...
Het aantsluiten van de twee interlinks naar de Amp voor de fronts gaat ook nog maar net.

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

blue-eyes

Je mag het loopwerk dit weekend nog wel lenen. Als je hem maandag maar meeneemt ;D . Heb je het loopwerk al geprobeerd met je oude kabel? Straks is het het loopwerk ipv de kabel :)

p.s. En natuurlijk de workmate niet te vergeten ;)
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Martin_M

De interlink vanavond ook even aan de DVD-speler aangesloten. Oei nu worden de beperkingen van de Pioneer wel erg duidelijk hoorbaar (ook bij DVD's).
Snel de Digital Premium weer aangesloten. Dit lijkt een betere combinatie.

Morgen in alle rust nog even verder proberen.

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Teejoo

Voor de mensen die zich niet kunnen voorstellen wat TMREQ nou kan doen. Een mooi voorbeeld van 2 geTMREQte subs. Rood is voor, groen ná........(gaat trouwens echt goed en mooi diep door ) 8)

VlisChris

Wat zijn die enorme dippen bij 80 en 105 Hz precies?
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Martin_M

#120
Dat zijn soms afwijkingen van de sub :P maar veel waarschijnlijker anti-nodes van de kamer op de meet/luister-positie.
Een geluidsgolf van een bep. frequentie wordt verschillende keren in de kamer gereflecteerd. Op een bep. punt kan een reflectie de originele toon boosten (node) of juist reduceren (anti-node).
Wij hebben dit bij 50 Hz. Als ik met die testtoon met de SPL-meter door de kamer loop schiet de wijzer op en neer.

@Teejoo, Ik zie dat je op behoorlijk wat plaatsen een positieve gain hebt gebruikt. Dat moet je toch eigenlijk niet doen en alleen de pieken naar beneden halen???? Zo heb ik dat van verschillende mensen begrepen, het zou ten koste gaan van resolutie (je blaast het immers alleen op). Met een Tact bijv. kan je met de fases spelen, dat is wat anders.
Zo begrijp ik ook wel dat je minder aan bas verliest dan met de methode om alleen pieken aan te passen.
Ben benieuwd wat je reaktie hierop is.

Ik zie ook dat je meet op een dikke 90 db (arme buren ;D). Waarom zo hoog? Trouwens verder een duidelijk grafiek. Duidelijk drie/vier belangrijke aandachtspunten die zijn aangepakt.

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Teejoo

#121
Hoi,

@ Christiaan: Martin legt het perfect uit. Vaak zijn er overigens nog wel meer dips. Je wilt niet weten wat voor een berglandschap je waarschijnlijk hebt als je je eigen set eens gaat meten.

@ Martin: Allereerst, dit zijn (helaas) niet mijn subs, maar die van Steve Harris (jaloers!). Ik gebruikte het plaatje omdat het heel duidelijk vond. Hij heeft dacht ik bij filter 5 een shelf filter gebruikt, om via een pos gain het laatste stuk nog een beetje te helpen (en daarmee waarschijnlijk gelijk z'n buren te irriteren ;D). Het is inderdaad zo dat je terughoudend moet zijn over een pos gain, maar je kunt het wel gebruiken hoor!  Vaak zie je overigen ook dat het helemaal niets uithaald. Dan moet je het ook laten. Verder heeft hij de pieken omlaag gehaald.

M.b.t. volume: Ik meet zelf ook op 80 of 90 dB, omdat ik merk dat je op deze manier veel beter de ruimte laat 'meedoen', en betere meetresultaten krijg . Daarnaast zijn dit ook vaak de volumes die je hebt met muziek luisteren en films kijken.

M.b.t. Tact & fases: zou best kunnen werken, want door de fase te verschuiven zou je een piek of dip kunnen verwijderen. Alleen de vraag of hij dan niet weer ergens anders ontstaat. Kan tact dit dan per freq?

Bart_M

Soms krijg je door te cutten op bepaalde frequenties meer output op andere frequenties. Ik heb dit zelf ook gemerkt toen ik met RTA metingen aan de gang ging. (Vooral helemaal onderin.)

VlisChris

Thanx voor de uitleg :)

Quote@ Christiaan: Martin legt het perfect uit. Vaak zijn er overigens nog wel meer dips. Je wilt niet weten wat voor een berglandschap je waarschijnlijk hebt als je je eigen set eens gaat meten.

Lijkt me nog altijd wel eens grappig en best nuttig om dat eens te laten meten :P Alleen jammer dat ik er momenteel even geen geld voor heb :) Het zou bij mij een berglandschap zijn waar de Himalaya nog jaloers op zou worden verwacht ik :P
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Martin_M

#124
Kleine updates:

Ik kreeg van Bas (van SoundEvolution) vorige week te horen dat het onderdeel van de TEAC binnen is bij Hanex. Zij zullen dus kunnen beginnen aan de reparatie van het loopwerk.
Intussen had Bas nog een TEAC P2 gemodificeerd met een nieuwe clock en S/PDIF uitgang en ondanks dat TEAC origineel ook al reclockt en buffert vond hij het een significant verschil. Ik ben benieuwd.

Het nieuwe scherm van Projecta hangt. De vorige begon erg te krullen aan de zijkanten waarover we geklaagd hebben (via ITC) bij Projecta. Er is iemand langs geweest om te kijken maar we overdreven niet. Dit was gewoon té erg. We hadden een M scherm maar volgens de Projecta-man hebben ze nu juist goede ervaring met hun S schermen. Dus deze laten aanrukken.
Deze keer ook een high-contrast i.p.v. matwit en ik moet zeggen dat het zeer fraaie dingen doet met het plaatje ondanks de wat mindere lichtopbrengst van onze projector (i.v.m. de huidige maatstaven). Meer contrast door beter (minder slecht) zwart en ook nog meer diepte...mooi!
En wat het omkrullen betreft......deze is (nog) goed. We wachten nog even wat weekjes af.

Ik kom er niet erg aan toe maar intussen ook nog wat zitten klooien met TMREQ. Maar er is elke keer wel weer iets. De eerste laptop die ik kon lenen bleek goed goede geluidskaart te hebben. De microfooningang was mono terwijl EFT (de software) een stereo in- en uitgang nodig heeft.
Ik ben nu bezig met de laptop van de buren. Wel wat vervelender want die moeten 'm iedere keer weer terug hebben (begrijpelijk natuurlijk). Maar die blijkt na wat testen geschikt te zijn.
Maar nu zit ik in een dilemma. Om de resultaten uit EFT te exporteren moet je het pakket aanschaffen. Iets van 150 Engelse pond. Normaal niet zo heel erg maar ik heb vernomen dat de TMREQ-wizzard in de toekomst zelf metingen kan doen en dan heb je dat hele pakket niet meer nodig. Mmmmmmmmmm.
Intussen heb ik ook contact gezocht met Audio Excellence en gevraagd of Transtec de beloofde instellingen kon doen. Zij zouden het doorgeven en hopelijk wordt er snel een afspraak gemaakt.

Volgende week wordt hier de HT-metal-meeting gehouden. Ik heb er zin in!!
De buren zijn alvast gewaarschuwd dat het volume overdag iets harder kan staan dan normaal >:D

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)