M&M's Metaldome

Started by Martin_M, August 23, 2004, 17:00:00

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

)p(

#450
Hoi Martin en Miranda,

Zoals ik al per pm meegedeeld heb vond ik het ook een zeer geslaagde gedag. Mooie muziek, aangenaam gezelschap...wat wil een mens nog meer :)

Naar aanleiding van de shootout bij Audioloog heb ik M&M bij mij ook naar een aantal drc settings laten luisteren. Als eerste hebben wij een vrij zware versie (normal) en een in het midden en laag vlakke target (bk-6) vergeleken met zonder. Vooral Miranda vond dat de correctie hier wat aan natuurlijkheid inleverde. Met name in de body van de ondertonen van de instrumenten en stemmen. Martin merkte op dat het ook wat dunner klonk. 1-0 zonder correctie. Op basis van hun opmerkingen heb ik toen gekozen voor een minder zware correctie (soft) om wat meer van vooral de details in het hoog intact te laten en een target curve (Tact) die het laag en midlaag wat aanzet zoals dat in de meeste ruimtes ook meestal het geval is. Dit viel zowel bij Miranda als Martin goed in de smaak had ik het idee...en werd als ik het goed heb begrepen alles afgewogen als beste bevonden. 1-1. Voordeel van soft is overigens ook dat de sweetspot wat minder nauw wordt. En dit alles natuurlijk onder het voorbehoud dat het niet meer is als een eerste indruk met maar een paar voorbeelden.

Anyway het was tijd om snel naar de metaldome te vertrekken ivm met Aragon die zijn baasjes zeker niet veel langer kon missen. Na snel nog even blik te hebben geworpen op ons zwart plafond in de slaapkamer waren we op weg. Onderweg merkte Martin op hoe hij bij bepaalde Metal zaken kon aanvoelen. Toen ik dat vervolgens in meer technische termen uitlegde wat er dan muzikaal gebeurd kreeg Martin prompt kippenvel. En niet zo'n beetje ook, wat een liefhebber!


Na kennis gemaakt te hebben met aardige lobbes Aragon en knuffel poes Pantera kon het echte werk beginnen. Mij was het zelf nog niet eens opgevallen dat Martin niets over mijn set had gezegd. Vanaf de eerste tonen had ik direct een goed gevoel. Ik wacht sowieso altijd even totdat ik wat eigen muziek heb gehoord om een oordeel te vormen. OK, zoals altijd eerst Webern...huh...ik had even het gevoel alsof ik thuis zat te luisteren...ik moet toen iets dergelijks hebben geroepen...en Martin kwam toen direct met zijn verhaal...hij noemde het een grotere broer...ik zou zeggen een grotere meer volwassen broer. Tonaal en qua karakter bleef die indruk  vervolgens bij al mijn muziek steeds overeind. Zelfs bij het grotere werk.

Na dat eerste deja-vu moment begin je natuurlijk ook snel de grote verschillen te horen...alles is gewoon een flink maatje groter bij Martin en Miranda zowel in omvang als kwaliteit. Wat echt opvallend is, is de combinatie van een enorme energie EN snelheid die de krell/Wilson over het hele frequentie spectrum kan bieden. In het hoog heel goed te horen in de trillers bij Ligeti en het laag bij de prachtige definitie van de pauken bij Stravinsky. Qua ruimtelijkheid is het echt genieten, alles staat rotsvast en dat alles met een heel mooi gedetailleerde aftekening van de instrumenten...vooral de weergave van het laatste deel van het vierde strijkkwartet vond ik overrompelend, zo mooi. Martin heeft de cd nog door de flitser gehaald, maar ik kon echt niet luisteren naar eventuele verschillen die dat maakte...er was al zoveel te horen...ik dacht er eigenlijk pas later weer...verrekt had Marten die cd niet geflitst... Een andere tweak maakte echter wel direct veel indruk...gewoon een klein houten blokje onder de pre werd naar voren en achter geschoven...en meteen veranderde het geluidsbeeld vrij dramatisch...ik ben vrij sceptisch maar hier had Martin mij goed te pakken :)

Is dan alles perfect. Nee natuurlijk niet en M&M zullen de eerste zijn denk ik om dat te beamen. Zoals elke gewone huiskamer is het moeilijk om het laag onder alle omstandigheden onder controle te hebben. En al helemaal als je er zoveel energie instuwt. Bij bepaalde passages werden resonanties aangesproken in het laag die het geheel soms wat zwaarder en minder gedefinieerd maken als helemaal wenselijk zou zijn. Echter live hoor je dat ook. Alleen Red Right Hand en in minder mate Do You Love Me? van Nick Cave kwamen daardoor niet echt uit de verf. Daartegenover klonk Jolanda's (mijn vriendin) favoriet Loverman fenomenaal...wat een dreiging ging daarvan uit...jammer dat Jolan er niet was om dat te horen!

Van laag problemen was helemaal niets te horen bij de muziek waar het M&M allemaal om draait, Metal! Ik kan alleen maar zeggen WOW, zo heb ik metal nog nooit gehoord. Superstrak en met een enorm gemak wordt me daar een spervuur op je afgeschoten zeg, heerlijk! Ik kan mij bijna niet voorstellen hoeveel uren trial en error hier achter zitten omdat in een kamer van deze grote dat voor elkaar te krijgen. Aan de weergave zitten duidelijk twee aspecten die met elkaar een synergy aangaan. Op de stage zelf staat alles zeer precies afgetekend in de ruimte. Vaak gaat een dergelijke analytische weergave samen met een vrij afstandelijke weergave. Het geluid ontvouwt zich hier juist heel mooi om je heen, maar zonder dat het oog op die stage verloren gaat. Waar het eerste je instaat stelt alles makkelijk te volgen vergroot de live sensatie van het tweede de betrokkenheid nog eens...petje af! (Ps Ik merk dat ik aan de meer symfonische metal nog erg moet wennen, op dit moment heb ik nog een duidelijk voorkeur voor goedgemaakte echte "herrie" ;) )


Vervolgens hebben we lekker Thais gegeten en daarna op de projector wat demos bekeken omdat er onvoldoende tijd over was om nog een hele film te bekijken. Grappig was dat Martin veel van hetzelfde demo materiaal liet zien wat ik ook bij Jaco gezien heb op de zelfde projector, een jvc hd-1. Je kon zo goed de invloed van de ruimte zien. Bij Jaco is alles donker en bij M&M is het plafond en de muren wit. Het contrast wordt merkbaar wat minder, maar bleef wel altijd ruim voldoende. Er is hier zeker nog winst te boeken maar wat mij betreft was het plaatje al meer dan ok. Mits je bron materiaal goed is, want wat ook weer opviel was dat je echt alles ziet met zo'n hd-1. Dus ook alle artefacten. Ook hebben we nog wat muziek videos bekeken. Waaronder een enorm indrukwekkende weergave qua geluid van Verdi's requiem. En ook heb ik nog een met gesloten ogen licht headbangende Miranda mogen aanschouwen bij My Ding Bride. Heel herkenbaar beeld, Jolanda kan er wat dat betreft ook wat van!

Zo wat een lap tekst. Conclusie. Zelf ben ik heel tevreden met mijn eigen Sb3 > Tact > Kef set. Deze zal de komende jaren zeker zo onveranderd blijven. Maar als men mij zou vragen hoe zou je set in je woonkamer moeten klinken als je zou upgraden om moderne klassieke muziek nog meer tot zijn recht te laten komen, dan kan ik nu zeggen...bezoek de metal dome en je krijgt een heel goede indruk!

peter

Martin_M

Jemig Peter, dat heb je wel heel erg 'lekker' geschreven.
Ik heb meteen een deja-vu gevoel.  Hulde!!
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

)p(

Quote from: Martin_M on February  5, 2008, 13:18:34
Jemig Peter, dat heb je wel heel erg 'lekker' geschreven.
Ik heb meteen een deja-vu gevoel.  Hulde!!

;D

peter

blue-eyes

Mooi compliment Martin en Miranda!
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

hifiman

Leuk dat jullie als beste keuze uitkwamen op soft correctie template met tact-35f (was het deze?) target curve. Dit was namelijk ook mijn keuze  ;D

Komend weekend ga ik ook weer aan de slag met meten en met drc. Eens kijken of ik nu ook een bevredigend resultaat weet te behalen na de wijzigingen in mijn set van afgelopen week  ::)

)p(

#455
Quote from: Audioloog on February  5, 2008, 16:54:53
Leuk dat jullie als beste keuze uitkwamen op soft correctie template met tact-35f (was het deze?) target curve. Dit was namelijk ook mijn keuze  ;D


Inderdaad die tact curve. Ik heb vandaag nog eens geluisterd en blijf toch bij de bk curves. Wel denk ik dat ik een tijdje soft ga proberen. En...ik ga toch maar eens niet meer zo hangen in de bank. Ik heb vandaag ook nog even de correctie vergeleken bij hang op de bank en rechtop op tweeter hoogte en die laatste is tonaal absoluut beter omdat er minder correctie noodzakelijk is en ruimtelijk vanwege de betere luister positie. Dat wist ik al, maar lekker achter over luisteren is zo lekker...kijken hoe lang het deze keer duurt voor ik weer lekker achterover hang in de bank ;)


peter

ThomasBelgium

Zeg Martin,

Ging jij niet een Stewart scherm overnemen van één of andere Belg?  >:D

Misschien moet je me maar eens Pm'en hieromtrent.


hifiman

Quote from: )p( on February  5, 2008, 17:28:06
Inderdaad die tact curve. Ik heb vandaag nog eens geluisterd en blijf toch bij de bk curves. Wel denk ik dat ik een tijdje soft ga proberen. En...ik ga toch maar eens niet meer zo hangen in de bank. Ik heb vandaag ook nog even de correctie vergeleken bij hang op de bank en rechtop op tweeter hoogte en die laatste is tonaal absoluut beter omdat er minder correctie noodzakelijk is en ruimtelijk vanwege de betere luister positie. Dat wist ik al, maar lekker achter over luisteren is zo lekker...kijken hoe lang het deze keer duurt voor ik weer lekker achterover hang in de bank ;)


peter
Gewoon die bank ophogen met wat blokjes hout en weer lekker hangen  ;D

)p(

Quote from: Audioloog on February  6, 2008, 14:05:31
Gewoon die bank ophogen met wat blokjes hout en weer lekker hangen  ;D

Esthetiek is hier belangrijker dan geluid  :-[  ;D

peter

blue-eyes

Quote from: ThomasBelgium on February  6, 2008, 13:13:15
Zeg Martin,

Ging jij niet een Stewart scherm overnemen van één of andere Belg?  >:D

Misschien moet je me maar eens Pm'en hieromtrent.




;D ;D
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Martin_M

#460
Ik denk; even een teken van leven en laat ik weer eens in m'n eigen topic reageren  ;)

Zit af en toe nog op het forum maar we genieten nog dagelijks van de set.
Naast een nieuwe aanschaf van een HD TV-tuner niet veel nieuws van deze kant. We zijn zeker behoorlijk tevreden hahahahaha

Groetjes,
Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

diceman

#461
Quote from: Martin_M on November  6, 2008, 14:25:04
Ik denk; een een teken van leven en laat ik weer eens in m'n eigen topic reageren  ;)

Zit af en toe nog op het forum maar we genieten nog dagelijks van de set.
Naast een nieuwe aanschaf van een HD TV-tuner niet veel nieuws van deze kant. We zijn zeker behoorlijk tevreden hahahahaha

Groetjes,
Martin


Dat is inderdaad heel lang geleden dat je een reactie hebt geplaatst.
Aan de andere kant, is het goed om te horen dat jullie kunnen genieten van de set zoals deze er nu staat, e.e.a is uitgekristaliseerd, dus genieten maar, daar gaat het uiteindelijk om  8).

)p(

Quote from: Martin_M on November  6, 2008, 14:25:04

Zit af en toe nog op het forum maar we genieten nog dagelijks van de set.


Zo hoort het met zo'n imho heerlijke set om naar te luisteren  8)

peter

LexiconLogan

Wat zal het mooi klinken hier!! Prachtige speakers, heb ze gister eens goed mogen beluisteren  O0 O0
Magico M2  - Dan D'Agostino Progression Integrated Amplifier + Phono stage + DAC - Transparent Audio Reference Speaker Cable

blue-eyes

M&M, jullie zoeken toch altijd naar serieuze upgrades? Zoek niet verder ;D

Transparent Audio OPUS MM SS luidsprekerkabels
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Jean Sibelius

Quote from: Blue-Eyes on May  3, 2009, 19:31:50
M&M, jullie zoeken toch altijd naar serieuze upgrades? Zoek niet verder ;D
Gelukkig zijn ze bijna voor niets >:D
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Martin_M

Quote from: LexiconLogan on April 24, 2009, 11:28:12
Wat zal het mooi klinken hier!! Prachtige speakers, heb ze gister eens goed mogen beluisteren  O0 O0

Je mag ook die van ons eens komen luisteren hoor  ;)

Helaas zonder de Transparent Opus van de posts hierboven. Wij moeten het doen met een lullig setje Reference  :P
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

blue-eyes

Heb je die Opus wel eens gehoord dan?

En hoe staat het met de kabel upgrade, er waren plannen voor gebalanceerde versie van de Transparent?


p.s. Jij weet dat vast wel, hoe verhoudt Transparent zich met MIT? Transparent was ooit MIT, beter gezegt, een zelfde geestelijke vader als ik het goed heb.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Spacebass

He Martin, waarom is dat geweldige onderschrift van jouw verdwenen? ;D ;D
Of heb je inmiddels dat gevoel verwezenlijkt in daden? ;D ;)

sr7000

Even een snel berichtje:
Vandaag heb ik een redelijk uitgebreide (understatement) luistersessie gehad in de metaldome.(onderveer 12 uur non stop)
Was enorm gezellig, en ook erg leerzaam. Mini recensie: dit is naar mijn smaak de mooiste set die ik tot nu toe gehoord heb! Een echte eye opener!  :worship:

Enorm bedankt voor de gastvrijheid  O0

Maar nu toch echt even slapen :yawnee:

Martin_M

We vonden het hier ook weer erg leuk om een liefhebber over de vloer te hebben  ;). En al helemaal als de muzieksmaak behoorlijk overeenkomt  :headbanging:

We gaan eerst nog even naar iemand van dit forum om in zijn nieuwe stekkie te luisteren en daarna komen we zeker jou een bezoekje brengen.
Zoals beloofd nemen we dan de (kleine) Krell en een doos vol met bekabeling en voetjes mee. Ben benieuwd.

En....alles al een beetje laten bezinken? Hopelijk wordt het nu niet nog moeilijker met de toekomstige keuzes  :-X

Groetjes,
M&M
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

sr7000

Hey Hoi,

Dacht ik na enkele tientallen sets beluisteren eindelijk te weten wat mijn smaak is: namelijk een lekkere muzikale warme sound. (zoals bij Arcam icm Sonus Faber bijvoorbeeld)......Gister bleek dus eigenlijk toch wel het tegendeel.
De rust die jullie set uitstraalt is ook heerlijk om te ervaren. Alleen klinkt wel compleet anders als het geluid wat ik dacht leuk te vinden. Zo leer je elke dag weer wat ;)
Bij jullie set kun je makkelijk uren lang geconcentreerd luisteren zonder moe te worden. Dat heb ik bij andere sets nog niet meegemaakt: ook die van mezelf niet..... :worship: :worship:
Back to the drawingboard dus ;)


Lijkt me gezellig als jullie eens ook bij mij langskomen. Jullie zijn natuurlijk meer dan welkom  O0

Laat maar weten wanneer jullie kunnen! (zit zelf nog wel redelijk vol de komende weken)

Groet,
J.

Martin_M

#472
Quote from: sr7000 on June  7, 2009, 19:40:10
De rust die jullie set uitstraalt is ook heerlijk om te ervaren.
Bij jullie set kun je makkelijk uren lang geconcentreerd luisteren zonder moe te worden.

Ja, grappig is dat hè. Zeker als je nagaat dat we zelfs helemaal niet de meest rustgevende muziek (=understatement) hebben geluisterd, op een aardig geluidsnivo en dat onze set ook nog wel 'levendig' is.

We gaan eerst nog eens bij Incognito (Lucas) langs en een afspraak bij Blue-Eyes (Eisse) staat ook nog steeds op het programma. We zoeken wel even een gaatje.....

Groet,
Martin & Miranda  :headbanging:
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

)p(

Quote from: Martin_M on June  7, 2009, 22:39:32
Ja, grappig is dat hè. Zeker als je nagaat dat we zelfs helemaal niet de meest rustgevende muziek (=understatement) hebben geluisterd, op een aardig geluidsnivo en dat onze set ook nog wel 'levendig' is.


Te vaak wordt levendig verwart met onrustig en irritant scherp hoog...tot men een echt goede "levendige" set heeft gehoord...of men moet het sowieso niet willen horen als het er wel is...vanmiddag nog bij de Opera deed het soms gewoon pijn in de oren als Cheryl Baker eens lekker fel uithaalde...over scherpe sssssssss'en gesproken  ;D

peter

blue-eyes

Quote from: Martin_M on June  7, 2009, 22:39:32
...
en een afspraak bij Blue-Eyes (Eisse) staat ook nog steeds op het programma. We zoeken wel even een gaatje.....

Groet,
Martin & Miranda  :headbanging:


Neem je tijd ;D
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey