Nieuw subje, dubbel 8"

Started by michiel, August 21, 2004, 19:12:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

michiel

Ik ben alweer begonnen aan een subje voor m'n vader. Totaal nieuw voor mij is dat dit nog een kleintje wordt met een inhoud van rond de 45 liter (br).

Het ontwerp is uiteraard van eigen hand, met behulp van AJ horn.

Het heeft me heel wat zoek werk en simulatie's gekost om een geschikte driver te vinden. De eisen waren dat het kastje niet te groot mocht worden, het moest vooral smal blijven waardoor 10" al afviel. Dan blijft er dus een beperkte keuze over zou je denken....
De reden waarom m'n vader ineens een subje wou is dat ik een tijdje een 150 liter 15" bakbeest in de huiskamer had gezet die nu een setje kappa 9's ondersteunt. Zeg maar gerust een monster van een woofer die echt alleen het onderste stukje mag weergeven, en dat ging als de brandweer. Het is moeilijk om met woorden uit te leggen hoe deze enorme sub klinkt, ongekent laag, hard en zuiver.
Dus om het nog moeilijker te maken moest ik aan de slag voor een klein kastje dat ook laag komt (20 Hz) en ook nog eens redelijk luid kan spelen.

Uiteindelijk toch een geschikte driver gevonden. Zie het plaatje van de simulatie  ;D Dit is de in room simulatie met een toegevoegd vermogen van 50 watt per driver. Ik vond het wel aardig bizar, ben benieuwd wat dit in de praktijk voor moet stellen. De buren zullen er vast minder blij mee zijn dan mij.

Dan heb ik ook nog een fototje van de driver. Treo ts 8.4


Meer foto's volgen nog.

michiel

Hier nog een plaatje van het kastje in aanbouw.

Het kastje is smal gemaakt zodat deze tussen de bank en de muur geplaats kan worden. Lekker tactische plaatsing zou je denken, maar moeders moet er ook tevreden mee zijn. (uit het zicht was voor haar de enige manier om een sub in de kamer te krijgen)
Voordeeltje is dat de lange poort er zo zonder problemen in past.

Ik denk dat ik de DT 150 als versterker ga gebruiken. Genoeg vermogen voor de toepassing, en genoeg leuke funcie's voor een mooie prijs.

VlisChris

Ziet er uit als een vrij pittge subwoofer die je aan het bouwen bent ;D
Ik ben erg benieuwd naar het eindresultaat :)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Bart_M

Ziet er ook goed uit.
Waar heb je de driver gehaald?

michiel

Het drivertje komt bij hifi point vandaan (als ik me niet vergis). Het is er 1 uit de car audio wereld. Ik had na mijn zoektoch een infinity 8"er op het oog en heb toen een paar car audio zaken gemailt of ze deze konden leveren. Deze driver was niet te krijgen en werd ik op deze treo gewezen. Hup, ik weer aan het simuleren en dit ding bleek nog beter uit de bus te komen. Het besluit was toen snel gemaakt.

De driver heeft een mooie dikke foam surround en stevig kunstof membraam en lekker grote stofkap voor extra stevigheid van het membraam. De korf is helaas niet van alu, maar dat mag niet veel uitmaken bij zo'n kleine driver. De magneet is ook flink, en de poolplaat is helemaal stevig voor een 8"er. Dik ventielatie gat aan de schterkant.... Ziet er allemaal zeer robuust uit. Deze driver zou een slag moeten hebben van 9.5 mm. Niet verkeerd. ;D

Voor de leifhebber, prijs is 149 per stuk.

Walter_PPK

Hee Michiel weer een nieuw subje aan het maken :) Ziet er goed uit. Wat ga je met de afwerking doen?
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

michiel

Geen idee. Nog niet eens over nagedacht. Misschien in de zwarte lak, misschien kersenhout fineer (als de rest wat in de huiskamer staat) of gewoon lekker kaal laten. (daar ben ik goed in ;D)

Dat feestje is meer iets voor m'n pa.

Ik heb gister flink wat geschuurd/geschaafd om een foutje van de houtboer weg te werken. 1 paneel was net iets te hoog, nu niet meer gelukkig. Misschien dat ik vanavond de tweede zijkant er tegen aan plak en heel misschien de baffle ook. Dan is het nog een kwestie van een paar gaten frezen/zagen en testen. 8)
Ondertussen moet ik ook nog ff de versterker bestellen en fatsoenlijke bekabeling aanschaffen. Ik vind die dunne draadjes aan die versterker modules maar nix.

Om het af te leren ben ik ook maar begonnen aan een tekening voor een echte sub. Ik zat te denken aan 200> liter gesloten voor de TC sound woofer. Een kastje van 80 bij 80 bij 50 kan mooi door als bijzet tafel, en ik hou nog 120 liter over voor wanden/matrix om nog op 200 liter inhoud te komen.... Hmmmm, dat klinkt mij al beter in de oren als deze dubbel 8". O0

michiel

Net een kleine modificatie gedaan aan het verstevigings schot. Ikw as bang dat het oppervlakte van de gaten zoals ze op de foto te zien zijn te klein zou zijn. Dus ik heb nog het een en ander weggezaagd. Het schot is gelukkig nog stevig zat.

Ik heb zojuist het tweede zijpaneel er op gelijmd. Misschien kan ik straks het voorpaneel er nog tegen aan zetten (kleine kans dat ik het met nog eens 15 mm verdik, is nu 18 mm). Dan is het een kwestie van gaten frezen en testen!!!! 8) Ik ben erg benieuwd....

michiel

Nog een fototje van het lijmen van de baffle. Ik stapel altijd zoveel mogelijk andere kasten er boven op voor het gewicht. Dit is bij de weg nog klein schalig. Het grootste bouwwerk was voor een zijpaneel van bijna 1m^2.... Stond toen over het hele oppervlakte tot 20 cm onder het plafond. ;D

Ik heb de hoogte en breedte van de baffle groter genomen dan de kast zodat er een stukje overhangt. Deze overhang wordt later afgefreest. Op deze manier krijg je het paneel er strak po zonder al te veel last te hebben van het 'zwemen' van het paneel op de lijm wat voor dislocatie zorgt.

Gaten voor speakers en versterker moeten nog gefreest/zaagt worden. Eerst de gaten voor de speakers zodat ik gauw kan testen, en tegen de tijd dat de versterker binnen is komt het laatste gat aan de achter kant erin.
Tegen die tijd ga ik ook nog wat expirimenteren met wat demping in het achterste compartiment van de kast. Ik verwacht dat het niet al te veel uithaalt, maar ik kijk voor de zekerheid toch nog even wat het doet.... je weet maar nooit.  ;)

Als laatste wil ik de randen ook nog afronden om het geheel iets stoot vaster te maken, en omdat het er wel leuk uitziet. Ik weet nog niet of alle randen worden afgerond, wellicht alleen de randen van de zijpanelen om het kastje een slanker uiterlijk te bezorgen.... Ff overleggen met pa. ;D 

michiel

Inmiddels staat het subje in te spelen. De drivers liggen los in de gaten, dus echt hard kan het ook niet. Maar ondanks dat.....  :o :o wat een geluidje! Zo lekker vol en laag. Subje klinkt heel aangenaam. En dat terwijl hij nu in m'n kleine kamertje staat. In de huiskamer zal de ruimte ongetwijfeld de laagste octaven nog lekkerder doen klinken. Misschien dat ik hem straks nog even naar de huiskamer sleep. ;D

voodooless

Nice woofertje zeg! Zijn dit de juiste specs: http://www.magma-audio.nl/treo/TSi/Spec%20TS.pdf ? 79,5 dB, dat is wel wat ongevoelig zeg. Anders was dit ding nog wel leuk geweest voor een projectje wat ik ooit nog wil doen in de winter. Helaas heb ik 90 tot 92 dB nodig ;)

michiel

Dat is iets waar ik niet eens naar kijk bij subwoofers. Dit rendement is vrijwel altijd buiten het werk gebied gemeten en dus totaal niets zeggend. Belastbaarheid en xmax zijn bepalend voor de hoeveelheid herrie die uit de speakers te halen is.
Verder kun je vrijwel blind aannemen dat kleine woofers veel minder efficient zijn dan grote woofers (1 van de redenen dat ik zelf met 15" woofers heb).... En ja, dit kastje heeft best wat power nodig om op gang te komen. Als ik het zelfde vermogen in m'n 15"er stop is er toch heel wat meer muziek te beleven!!!

In de simulatie kom ik met 2 drivers op 90 dB uit met 1 watt input (dus 0.5 per driver).

Als de kast niet zo smal had moeten zijn had ik zeker voor een 12" unit gegaan! Dus als je de kans hebt een 12"er te gebruiken moet je dit zeker doen! Hoe groter, hoe efficienter.


Maandag ff de drivers vast zetten, en dan kan ik um echt op z'n donder geven!! ;D ;D De drivers kunnen ieder geval een hele flinke slag maken. En vooral in het allerlaagste bereik blijkt deze kast goed te presteren, precies zoals bedoelt. 

Bart_M

1 woofer is nog geen 80 dB. 2 woofers is 90 dB?
2 woofers met dezelfde belasting is toch 3 dB erbij. Bij verdubbeling van vermogen wordt dit nogmaals 3dB.
Waar snoep je die laatste 3dB erbij?

michiel

Dat zou ik ook denken. Ik heb de gevens rechtstreeks uit de simulatie. Als je naar het plaatje hierboven kijkt zie je dat de curve een beetje anders dan normaal is. Wellicht heeft deze driver/kast combo een iets meer versterkend effect. ??? (lijkt me stug trouwens)

Bedenk wel dat ik hier de 4 ohm versie heb, dat scheelt aanzienlijk in het toegevoerde vermogen.

Verder kan ik dit verschijnsel ook niet verklaren. Ik heb de gegevens niet zelf verzonnen... :-\ Maar ik maak me er niet druk om, de gevoeligheid van een sub zal voor het overgrote deel van het formaat afhangen.

voodooless

Dan heb ik gewoon het vermoeden dat de 79,5 dB gewoon niet kloppen ;) Dat is ook wel extreem weinig, zelfs voor zo'n kleine woofer. Als ze met z'n tweeen op 90 dB komen, is dat ruim acceptabel voor mijn fronts.. alleen jammer van die opdruk  >:D

QuoteBelastbaarheid en xmax zijn bepalend voor de hoeveelheid herrie die uit de speakers te halen is.

Ben ik het niet mee eens. De gevoeligheid is minstels net zo veel van belang bij de maximale herrie. Het is de combo uit de die parameters wat het uitmaakt, is er een ruk, dan daalt de maximale herrie meteen! Maar blijkbaar zit dat dan toch wel goed...

michiel

Persoonlijk zou ik deze woofers niet in een front speaker steken. Ieder geval niet met de tuning zoals ik deze heb gebruikt.
De tuning in combinatie met erg laag filteren geeft een extreem mooi en vol sublaag. Ga je hoger filteren dan valt dat sublaag altijd een beetje weg tegen de hogere bassen die net wat harder doorkomen. Ten minste, ik denk dat dat gebeurt....

Met je fronts moet je niet naar een extreem laag f3 punt richten. Als je 45/50 Hz haalt is dat mooi zat! En dan de rest aanvullen met een subje.
Of wat ik zelf ook wel mooi vind. Een actieve sub in de front inbouwen....

garmtz

Quote from: michiel on August 30, 2004, 12:20:03
Of wat ik zelf ook wel mooi vind. Een actieve sub in de front inbouwen....

Vind ik vaak minder... De optimale plaats voor een subwoofer is zelden de optimale plaats voor de 'normale' speaker.

voodooless

Quote from: michiel on August 30, 2004, 12:20:03
Persoonlijk zou ik deze woofers niet in een front speaker steken. Ieder geval niet met de tuning zoals ik deze heb gebruikt.
De tuning in combinatie met erg laag filteren geeft een extreem mooi en vol sublaag. Ga je hoger filteren dan valt dat sublaag altijd een beetje weg tegen de hogere bassen die net wat harder doorkomen. Ten minste, ik denk dat dat gebeurt....

Met je fronts moet je niet naar een extreem laag f3 punt richten. Als je 45/50 Hz haalt is dat mooi zat! En dan de rest aanvullen met een subje.
Of wat ik zelf ook wel mooi vind. Een actieve sub in de front inbouwen....

Ik zou ze eventueel gesloten willen gebruiken, heb toch al een shiva subje die het sublaag voor me opleukt ;) Maar de look staan me niet zo aan, en eigenlijk zoek ik wat met kevlar :) Op zich is het geen probleem als je een lage tuning gebruikt. Het is immers ook juist de bedoeling dat heb sublaag wegsmelt met de rest van te tonen. Als het weg is moet je pas merken dat er iets mist!

michiel

Het schiet al aardig op met het subje. (na een veel te drukke schoolweek vandaag weer verder gegaan) Inslagmoeren voor de drivers zitten er in, alle randjes zijn afgerond met de frees, de versterker is binnen, de bedrading ligt klaar....

M'n pa is bezig met het gat voor de versterker. Vanavond alles aansluiten en ff flink proef draaien. Tevens wat expirimenteren met demping. Ik stop denk ik achter het schot een zooitje baf. En misschien daar voor ook nog een rolletje.

Ben benieuwd wat de combinatie van DT 150 met deze drivers doet. Ik gebruik geen boost. Ik heb het subsonic ingesteld op 20 Hz. Ik moet ook nog even uitzoeken wat het beste is kwa aansluiting mbt high- of lowlevel input.

michiel

Kleine impressie..... WWWOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOWW :o :o :o :o

Dit gaat echt verschrikkelijk laag, en er zit een partij druk achter daar wordt je niet goed van. Subje komt echt tot leven als er lage tonen in de muziek zitten. Net ff een stuke enya geluisterd en dat laag was onvoorstelbaar. En wat me opviel was dat de slag nog vrij klein bleef terwijl de laagste tonen het huis deed schudden.
Jammer dat de akoestiek van de kamer waardeloos is, er is eigenlijk maar 1 plek waar de sub echt te beleven is.

Wat mij betreft een zeer geslaagd project. Ik zal kijken of ik dit weekend nog foto's kan maken van het resultaat.

TVG

wat meer info mss over de bouw enz van dit subje? gebruikte amp en eventuele EQ? dit lijkt me wel wat, heb er ook wat mee zitten klooien op winisd en idd heel aangename resultaten, rendement ligt wel wat laag maar ik ken de grenzen niet van dit dingetje :) mss moet je dat maar eens meten, max spl @ 20 hz :)

michiel

Het ampje wat er in zit is de DT 150. Geen EQ toegepast.

Ik heb verder weinig te vertellen over de bouw. Was een vrij standaart kastje. Alles 18 mm MDf, slechts 1 verstevigingsschotje. Geen dubbele baffle enz... Als je meer specifieke vragen hebt hoor ik het graag.

Wat de prestatie's betreft, volgens treo hebben deze woofers een verschrikkelijke xmax. Wat dus de oorzaak is van de hoge max spl. Wat vooral een sterk punt van dit kastje is, is de ongeloofelijke diepgang (daar heb ik um ook voor ontworpen).

Als je eens langs wilt komen om te luisteren kan dat natuurlijk. Alleen is de set upt van m'n pa lng niet zo audiofiel... Zeg maar, alle speakers zijn in een hoekje van de kamer weg gestopt. Verder is het wel leuk spul opzich (HK en JBL).

Meten zou ik graag doen, maar dat zal niet zo makkelijk worden. Als ik er eens tijd voor heb al ik kijken wat ik kan doen.