DIY subwoofer op basis van een Volt DVC 250.1

Started by Walter_PPK, August 20, 2004, 16:30:28

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Walter_PPK

I love DIY 8)

Zoals jullie misschien weten drum ik in een band waarvan de bassist een studio heeft. Als monitors in deze studio worden een stel Tannoy Reveal Active's gebruikt. Mooie speaker die het geluid correct weergeeft. Het probleem is dat het laag niet echt overtuigend is. Om dit ruimschoots te compenseren ben ik begonnen met een subwoofertje >:)

Op m'n site staat een uitgebreid verslag met veel foto's. Hieronder een beknopte samenvatting.


Het chassis:

De volt DVC 250.1



Hoe het er uiteindelijk ongeveer uit moeten komen te zien:



Het wordt dus een 45 liter basreflex kist getuned op 41hz.




Het ontwerp is een beetje afgekeken van Tuurlijk. Alleen heb ik het wat minder rigoreus aangepakt.

De baffle en onderkant en de brace worden van 18mm mdf vervaardigd. De rest van de wanden wordt 18mm
meranti multiplex.

Samenstellingkje om te kijken voor de kleur.


De verticale hoeken worden 45 graden gefreesd en de boven en onderkanten worden rondom bezet met houten hoeklatjes.



De brace met gaten. Worden later nog afgerond



De onderkant met de 2 baspijpjes:



Hier is de volt van achteren te zien. De baspijpjes komen straks klem te zitten in de brace



De brace vast gezet in de kist. Met de wigjes tussen de brace en de kast komt deze mooi op spanning te staan. Misschien niet echt mooi maar hee het zit toch vanbinnen.



Frontjes erop en dan het deksel



De eerste opvul/schuurbeurt




Nu nog even wachten op de amp en dan kan ik eindelijk eens luisteren hoe het gaat klinken.


LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

Bart_M

Hmmm... dit lijkt me de betere Rell sub.
Netjes gedaan.

Spacebass

Quotebassist een studio
Wat is dat toch met die bassisten en geluidstechniek  ;)  ;D

Ziet er goed uit zo!  O0
Ben benieuwd hoe dat samen gaat klinken.  O0

Walter_PPK

Zo klaar met schuren heb net de eerste jachtlak laag erop gesmeerd. Helaas heeft pa de camera meegenomen voor een paar dagen. :-\ Ik heb de onderkant, die van mdf is, direct gespoten met zwarte motip. Eerst natuurlijk de houten hoeklatjes precies afgeplakt en dan terwijl de verf nog nat is meteen de tape verwijderen. Dat ziet er echt strak uit imho :)

Ik ben ook heel benieuwd naar het geluid. De simulaties voorspellen niet veel goeds. Ik hoop dat volt zijn naam een beetje eer aan gaat doen. Hij zal qua volume niet helemaal meekomen vrees ik met de tannoy's maar ik heb hem al een 40 liter gesloten kast gehoord en dat klonk echt heel strak. Wel een beetje veel slag. Hopen dat de br tuning de slag een beetje onder controle houdt.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

Walter_PPK

Eergisteren is de sub geinstalleerd in de studio. De sub kan de Tannoy's met gemak bijbenen. Waanzinnig diep geluid met slam. Jammergenoeg iets te veel te plaatsen door de goedkope filtering van de XXL module. Maar ja wat wil je voor 50 euro :). Helemaal geen last van poortruis gelukkig. Nu is het ineens weer leuk om een basdrum af te regelen en het subgebied van de basgitaar wat bij te schaven. Ik heb nog wat foto's te goed maar dat later.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

Bart_M


Walter_PPK

Het is een kleine submodule van het merk XXL. De module levert iets van 60 watt@8ohm. Er zit een volume en kantelfreq. knop op. Voor foto's : http://www.mijnhometheater.com/ Best een aardig dingetje. Hij is te koop bij Muntz Audio te Zaandam.  tel: 075-6314998.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

Tuurlijk

Ik voel me vereerd dat je mijn ontwerp als voorbeeld hebt genomen!:)
Hopenlijk klinkt ie net zo goed als die van mij!
Loopt deze ook door tot 16Hz?
Ga je de hoeken ook rond frezen?

Groet,
Tuurlijk

Walter_PPK

Hehe nee de Volt haalt geen 16 hz :D -3dB bij 35hz ongeveer en in room iets lager. Ondanks dat de specs er slecht uitzien klinkt hij best lekker. Ik ben blij dat poortruis niet hoorbaar is ook niet op 30hz.
De hoeken heb ik met veel pijn en moeite haaks verzaagd en het zou zonde zijn om die rond te frezen. Wanneer je dat doet zie je de multiplex struktuur en dat is niet de bedoeling.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

michiel

Quote from: Tuurlijk on October 15, 2004, 23:24:53
Ik voel me vereerd dat je mijn ontwerp als voorbeeld hebt genomen!:)


En ik heb mijn subje weer lichtelijk op die van walter_ppk gebaseerd, kwa vorm.  ;) Ik vond het er wel leuk uitzien.