Pritex of wol/baf gebruiken?

Started by Sundapp, August 20, 2004, 07:03:20

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Sundapp

Hallo,

Ik zit met een vraag, ik ga een Bassreflex 8l speaker bouwen een minimonitor met Visaton W 130SC 4OHM en Visaton SC10N 8 ohm..

NU is mijn vraag de speaker is best wel klein van binnen  >:D, wat kan ik het beste gebruiken??

Niet actief

Quote from: Sundapp on August 20, 2004, 07:03:20
Hallo,

Ik zit met een vraag, ik ga een Bassreflex 8l speaker bouwen een minimonitor met Visaton W 130SC 4OHM en Visaton SC10N 8 ohm..

NU is mijn vraag de speaker is best wel klein van binnenĀ  >:D, wat kan ik het beste gebruiken??

Reflexopening achterop: pritex only, als het kan.
Opening voor: pritex rondom en baf overal, behalve tussen woofer en opening..... Als het kan.

Jean Pierre

Wat ik me nu afvraag is of je ook gewone noppenschuim ervoor kan gebruiken want het is volgens mij identiek het zelfde. En wordt je gewoon beetje opgelicht met de prijs imo  ::) En nog paar vraagjes : Wat voor invloed heeft pritex op een luidspreker, en wat voor effect heeft lood binnen in je speaker, en wat voor effect heeft dit eventueel samen(als dat kan?) ?

FransDHT

Hoi,

Demping (Pritex, BAF, wol etc.) zorgt voor een 'vergroting' van het volume van de luidspreker, waardoor je dus het werkelijke volume kleiner kunt houden. Hoe dat precies werkt weet ik niet, maar het idee is dat door de vulling de snelheid van de geluidsgolven minder wordt, waardoor er minder volume nodig is om de golven te dempen.
Pritex heeft voor dit doel veel betere eigenschappen (door de samenstelling) dan 'gewoon' noppenschuim.

Loodbitumen zorgt voor verstijving van de kast, waardoor die minder gauw gaat meetrillen. In tegenstelling tot wat sommige mensen denken is de luidsprekerkast zeker niet bedoeld als klankkast, maar juist als golvenkiller. Een kast moet zo 'dood' mogelijk zijn.

Frans
Beneden: HATT III (3x)/Marantz NR1604/Mrantz UD-5007/VU+ duo2/Samsung 46F8000
Boven:Scan Speak Ref Mon/Ref Mon center/2x HATT III /Yamaha RX-A1070C/Marantz CD63KI gemod/Thorens TD146 met Benz Micro/Denon CDR1000/MF XLP/MF X-Can V2 gemod/5xHypex UcD400/Marantz DV7600/HDI Dune Prime 3.0/Vifa 26WG-Hypex 2.0-sub/Epson TW5500/Panasonic DMP-BDT220/VU+ Zero

SARK

Pritex heeft een 'open' structuur, alle kamertjes zijn lek.
Bij normaal noppenschuim is dit niet standaard, dus bij het gesloten noppenschuim gaat het 'virtueel' vergroten van de kastinhoud verloren (sterker nog ... je verkleint het eigenlijk  ;D ).
Moet er wel even bij vermelden dat ik niet uit ervaring spreek, ik heb het ooit gelezen ... maar waar ook al weer  ??? ???
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
----------------------------END OF LINE-----------------------------

Thank you, Master Control.

Erik van Voorst (in memoriam)

Quote from: FransDHT on September  2, 2004, 13:17:11
Hoi,

In tegenstelling tot wat sommige mensen denken is de luidsprekerkast zeker niet bedoeld als klankkast, maar juist als golvenkiller. Een kast moet zo 'dood' mogelijk zijn.

Frans

Dat is niet helemaal waar...... ;)

Er zijn een aantal High-end merken die een kast fabriceren om mee te resoneren....met name wordt dit gebruikt bij 1 en 2 wegsystemen. Een prachtige handgebouwde set met speciale (geheime ;D) laklagen staat nu in Utrecht bij Audio-cube. Ja die Stradivarius heeft wat losgemaakt.... >:D

Het hoeft geen betoog dat deze speakers het met name goed doen in de akoustische muziekwereld  ;)
Maar wel verbluffende resultaten !!!!
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!