Een centerje voor deepspace

Started by voodooless, August 19, 2004, 19:16:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

voodooless

Of ik als laatste spuitplamuur ga gebruiken zie ik nog wel.. Eerst eens kijken hoe goed het zo gaat.

Ik heb al een bus Motip primer gekocht, en een bus motip metallic lak.

Ik heb net de baffle onder handen genomen met de bovenfrees. Gewoon met de hand. Het is best goed gelukt. niet perfect, maar niets wat met plamuur niet weg te werken is :)

SARK

 :D
[telsell mode] Bob, het is ongelovelijk ... ik kan werkelijk alles wegwerken met deze plamuur [/telsell mode]
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
----------------------------END OF LINE-----------------------------

Thank you, Master Control.

voodooless

Quote from: SARK on September 24, 2004, 06:47:07
[telsell mode] Bob, het is ongelovelijk ... ik kan werkelijk alles wegwerken met deze plamuur [/telsell mode]

[telsell mode] Zeker Kathy! Werkt werkelijk op alles. En als je nu binnen 10 minuten bestelt, krijg je gratis een tweede tube! Die kun je gebruiken voor in de boot, carvan of auto, of je geeft hem aan een famililid, vriend of buur! Het is gewoon ongeloofelijk, niet? [/telsell mode]

O0

Anyway... Het is echt waar, bijplamuren gaat echt perfect! Ik, heb de units met creptape ingepakt, op hun plek gezet en de speetjes netjes opgevult. Laten drogen, en daarna de units weer eruit gehaalt. Resultaat: perfecte afwerking. Omdat het plamuur wat oppervlakkig was, heb ik dat handmatig nog wat bijgewerkt.

Vandaag heb ik weer zitten plamuren en schuren. Dit keer met een wat zachtere plamuur. Dat schuurt wat lekkerder en zo kun je ook makkelijk de kleine foutjes wegwerken. Het is nu dus zo goed als spiegelglad :D

Ik heb de baffle al met grondverf bespoten (en een stuk van de zijkanten, en ik moet zeggen: wow  :9~ (al zeg ik het zelf). Dat beloofd veel goeds. Kan niet wachten tot ik kan turtlewaxen  :Y)

Verder heb ik nog over het filter zitten denken. Ik heb besloten om eens actief te gaan proberen (het is immers nog steeds een experiment ;) ). 4e orde Linkwitz relay gaat het worden (de ribbon zal echter nog wel een condensator krijgen voor DC beveiliging), X-over ergens rond de 2 Khz (afhankelijk van de metingen).

Ik wil het maken van twee LM3886 gainclones, ongeveer 40W/stuk, die prop ik dan in een 1 HE 19" rack. Kostenplaatje: ongeveer 150 euro. Dat is dus nog wel te doen. Een goed passief filter zal me ook ongeveer 80 euro kosten denk ik, dus het is me de moeite wel waard.

Deze week helaas geen foto's, de camera is weer eens een weekje uit logeren :P

voodooless

Woei, camera is terug :)





Merk ook op dat de verzinkingen er nu goed uitzien ;)

Ziet er al machtig goed uit :) nog een paar dunne laagjes grondverf, een beetje schuren, en hier en daar een klein beetje plamuur, en het is perfect :) .

Ik hoop dat ik deze week dan ook echt kan spuiten, zodat ik eindelijk kan beginnen met meten.

Vandaag zijn ook 3 OPA2134's via UPS aangekomen voor de filters :) (gratiz natuurlijk).

Erik van Voorst (in memoriam)

.....en hij wordt mooier.....en mooier.....en mooier..... ;D 8)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

SARK

Het het  :o OOOHHHH  :o moment komt al heel dichtbij  ;D
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
----------------------------END OF LINE-----------------------------

Thank you, Master Control.

voodooless

Pics  8) . Eerste laklaag zit erop. Het is nog niet helemaal dekkend, maar dat komt wel goed:





Op de foto zijn wat vage effecten te zien, dat komt vast door de flits. Zo is er niets te zien. Morgen nog ff fein schuren en dan weer spuiten :)

Scout77

Dat ziet er al best strak uit. Ben benieuwd hoe het er uit ziet met de unit erin.

voodooless

Quote from: Scout77 on October  6, 2004, 23:45:34
Dat ziet er al best strak uit. Ben benieuwd hoe het er uit ziet met de unit erin.

Ik ook, blauw en geen is een enge cobo :P

voodooless

Prepair to   O0 :


[ vooraanzicht ]


[ zijaanzicht ]


[ closeup ]

En ik heb ze ff aangesloten :) . Natuurlijk alleen de woofers, omdat de ribbon anders kapot zou kunnen gaan. En dat klinkt al waanzinnig goed. Je hoort wel dat je wat mist boven de 10 Khz, en er is flink wat interferentie maar het is al absoluut erg goed beluisterbaar :D .  Er zit zelfs nog best wat bass in, maar ik denk dat dat na een beetje meer inspelen nog wel wat beter zal worden.

Volgende week begint het meten en simuleren. Ook daarvan zal ik natuurlijk verlag doen :). Ook moet ik de verf nog ff helemaal laten uitharden en dan met commandant en wax afwerken zodat het mooi glanst :)

Edit: klein nadeel. Het kevlar van de woofers is niet exact de zelfde kleur. Dat schijnt vaak voor te komen bij deze serie van monactor. In het begin was het veel erger, en je ziet het nu bijna niet meer. Maar ik kan er goed mee leven :)

Movievault

WOW, proficiat



Ziet er echt super  O0 uit
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

SARK

OK, daar komt ie:


OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH

:o :o :o
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
----------------------------END OF LINE-----------------------------

Thank you, Master Control.

bmateijsen

Ik heb het vanaf het begin gevolgd... en ondanks het feit dat ik dacht.. gaat dit ooit wel goed komen is het resultaat werkelijk schitterend!! Chapeau!

Groet Bjorn

Vigier

In post 55 riep ik al dat het een stuk mooier ging worden dan ik had verwacht, maar dit is echt toppie hoor! Serieus een mooi stukkie werk!

Het kleurverschil kun je nog wel een beetje zien (lichter en donkerder, en als je wat oudere foto's bekijkt, dan zie je het ook).
Ik heb zelf ook 2 monacor's in gebruik, de SPH165CP, en daar is de magneet ook al veel te groot  :-\

Voor zover ik op de plaatjes kan zien is ie erg mooi glad (anders had je met dat licht erop van die kloterige schaduwplekjes gezien).

Maar aangezien ik ook gewoon Nederlander ben, heb ik net zo lang naar de foto zitten staren om toch ergens over te kunnen zeiken, en ja hoor: ik heb wat gevonden: De Eis Tee moet in de koelkast  ;D

Nogmaals: strak werk!

Groet, Joris

Scout77

Dat zier er erug strak uit :)

Kost wat tijd ... hout, schuren, plamuur, poly enzenz maar het resultaat mag er zeker zijn

Walter_PPK

WoW ik had serieus niet verwacht dat het zo goed eruit ging zien!  O0 Damn good job!
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

voodooless

Bedankt allemaal  ;D

Ze zijn BTW nog best zwaar geworden: 13 Kg schoon aan de haak! Dat is niet zo heftig als die van ruud2 ofzo, maar toch wel best behoorlijk voor zo'n klein beestje. De kloptest bevestigt dat ook: zo dood als en pier  >:D

michiel

Zeker een geweldig mooi resultaat!!!

Als ik dat kastje zie wil ik gelijk iets dergelijks bouwen. Ik had het idee al een tijdje om gebogen zijwanden toe te passen. Het is niet alleen ergstijf, maar ook nog eens zeer mooi bewijst jou bouwsel!!
Ik zou het echter wel heel anders aanpakken met de bouw. Maar dat komt nog wel als ik ooit nog aan een dergelijk kastje begin. Eerst maar eens units zoeken, simuleren en een beetje tekenen.

voodooless

Oke, hier de eerste rudimenraire metingen. Gedaan met SpeakerWorkshop zonder calibratie en met zelfgemaakte mic-pre-amp/meetmic. Ik heb steeds 96 Khz sampling frequentie gebruikt, digitaal aangesloten op de receiver, gesampled via de line-in van mijn Aureon kaart:


[ De on axis response van de bandtweeter. boven de 20 Khz is de mic onbruikbaar. Maar goed, tot 20 Khz is toch het belangrijkste. Wat blijkt: het ziet er erg goed uit :D . Owja. De meting is gedaan met een 33 uF condensator in serie]


[ Hier de "on axis" (ik meet midden tussen beide woofers, dus je kunt niet echt van on axis spreken) meting van de woofers. Je ziet duidelijk de afval na 3 Khz, en de flinke interferenties die erna komen. Na 10 Khz zou ik de meting niet vertrouwen... ] De afval van de woofers lijkt al erg vroeg te beginnen. Hoe dat precies zit weet ik nog ff niet. Het zijn nog hele basic metingen en ik ben nog aan het ontdekken hoe het proggie werkt ;). Als ik een op een woofer meet  krijg ik een veel mooiere curve, die er vergelijkbaar uitziet als de monacor PDF! Over de transient response hoef ik me dus denk ik geen zorgen te maken. ]


[ De response van de BR poort. Wat meteen opvalt is de piek bij 1 Khz, die ik nog niet thuis heb kunnen bregen. Iemand een idee misschien? ]

Ik ga nu proberen wat nettere metingen te doen (eventueel de fase zinvol bruikbaar krijgen oid)... Ik kan ook een impuls meting doen, maar dat lijkt tot nu toe nog ff helemaal geen resultaat te geven.

michiel

Die piek is een dood gewonde br resonantie.

voodooless

Kan ik daar nog wat aan doen, of moet ik er maar mee leven?

michiel

Ik denk (weet het nite zeker) dat dit te maken heeft met de combinatie van de vorm van de poort, plaats van de poort, en de vorm van de kast. Die laatste misshcien wat minder dan de andere.... Dus je bent een beetje aan de late kant om hier rekening mee te houden!

Eerlijk gezegt denk ik niet dat je er last van gaat hebben. Dus nix aan doen zou ik zeggen!

Walter_PPK

Je zou een beetje kunnen compenseren door het filter aan te passen. Misschien kun je beter eerst wat verschillende dempings manieren proberen. Compleet stuffen, diffusieplaat, kleine beetje demping los rond de poort, Demping recht achter de conus. Heb je er nog last van als je de poort tijdelijk afdicht?
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

voodooless

Quote from: Walter_PPK on October 13, 2004, 08:59:48
Je zou een beetje kunnen compenseren door het filter aan te passen. Misschien kun je beter eerst wat verschillende dempings manieren proberen. Compleet stuffen, diffusieplaat, kleine beetje demping los rond de poort, Demping recht achter de conus. Heb je er nog last van als je de poort tijdelijk afdicht?

Sterkern nog: ik heb er geen last van. Het is niet hoorbaar, alleen de metingen geven dit aan!