Een centerje voor deepspace

Started by voodooless, August 19, 2004, 19:16:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

voodooless

Quote from: SARK on September  7, 2004, 07:16:46
>:( ook foto's posten als het er (nog) niet goed uitziet!!  >:(
Altijd leerzaam om de tussenstapjes te zien en ... de te groter is het  :o OOOHHHH  :o gehalte als straks het geheel strak glanzend op de foto staat!

Dus foto's blijven posten pleazzzzzz.

Haha, ik bijf mezelf niet voor gek zetten  ;D But seriously, het ziet er nu al veel beter uit. Een kant is al bijna helemaal bol gemaakt (net de laatste laag glasvezel plamuur aangebracht :). Het ziet er werkelijk fantastisch uit  8)

Is er BTW iemand bekend met deze ribbon tweeter ? Het wordt tijd om na te denken over het filter... Ik wil in ieder geval 3e orde filteren (oneven, 1e orde nvt. ), zoals dat gebruikelijk is bij een echte D'appolito config. Liefst zo laag mogelijk. Verder geld bij een D'appolito config, dat de X-over maximaal de golflengte mag hebben van de afstande tussen tweeter en woofer (van de middens uit gerekend), liefst 3/4 daarvan. Bij mij is dat 12,5 cm, wat een maximale X-over van 2720 Hz. Nu zal dat wel nog wat hoger liggen, omdat de ribbon behoorlijk lang is t.o.v een dome tweeter. Ik zit dus te denken aan een crossover ergens rond de 2,5 Khz. Voor de woofer moet dat geen probleem zijn in ieder geval. Nu vraag ik me af of de tweeter met deze X-over ook bij hogere volumes veilig kan meespelen? In de HH van 5/2004 gebruiken ze voor hun Monitor 17 de Harwood UR2. Dat is de zelfde tweeter als die ik heb. Ze crossen daar zelfs op 1.8 Khz (2e orde), terwijl ze zelf in een eerdere review aangaven dat je zeker niet onder de 2K zou moeten crossen. Ik ben dus een beetje verward...  Misschien kan iemand hier wat meer licht op laten schijnen... Ik heb HH al gemailt over het vraagstuk, maar helaas heb ik tot nu toe nog geen antwoord ontvangen :(

voodooless

Toch stieken nog wat pics, aangezien een kant nu weer redelijk toonbaar is ;)


[ lijkt scheef, maar dat is het niet ;) . Met het plamuur heb ik een mooie aansluiting gemaakt tussen met multiplex en het MDF. Ik moet nog een beetje bij-plamuren, maar het is nu veel te laat. Check ook ff de manier waarop de terminal erin gaat komen ]


[ termimal op zijn plaats, past nu precies :) ]


[ De voorkant, ook hier mooi rond, let ff niet op de rand, die heb ik ook nog niet helemaal goed gedaan, plamuur is ook op, dus ik moet eerst weer een nieuw blik halen ]

Al met al is het dus weer toonbaar  B) . De andere kant maak ik af zodra ik weer plamuur heb. Multiplex zit er aan de andere kant echter al wel tegenaan. Uiteindelijk komt er dus nog glasvezel overheen :)

SARK

Thanx!
Ik weet niet waarom (zal wel een rare afwijking van me zijn ???) maar ik vind foto's van de "rauwe" bouw-fase altijd het leukst om te zien  ;)
Ziet er goed uit!
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
----------------------------END OF LINE-----------------------------

Thank you, Master Control.

voodooless

Zo, ik ben nog druk bezig met het glasvezel (vooral druk aan het wachten totdat het droog is ;) ), maar ondertussen al wat pre-glasvezelpics:


[ ff de units passen. O wat ziet dat er al cool uit  :9~ , al zeg ik het zelf  O-)  ]


[ de mallen erop, eventuele onnaukeurigheden met zagen heb ik met tape bijgewerkt, de rest doe ik wel met de dremel als het spul hard is ]

De mallen om de verzinking van de units te krijgen.

SARK

#54
Van mij krijg je al een eerste OOHH  ;D
Ziet er al erg goed uit.
Wat voor plamuur gebruik je eigenlijk, en is het een beetje makkelijk te verwerken? heb je al gezegd  ::) (prijs/waar te koop?)
Verzinken, hoe diep? Heb je nog genoeg "vlees" over bij de bas/mid units? Omdat je hier aan de binnenzijde al wat hout hebt weggehaald om de units aan de binnenzijde wat "lucht" te geven.
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
----------------------------END OF LINE-----------------------------

Thank you, Master Control.

Vigier

@SARK: heb je de install op die foto ook in het echt gezien? Dat is nog 10x mooier dan op die foto! Is gewoon om te kwijlen!

@Deepspace: het is mooier, correctie: VEEL mooier aan het worden dan ik aan het begin van dit topic had verwacht. Je bent echt goed bezig kerel! Helaas geeft dit mij wederom nieuwe ideeen voor dingen waar ik momenteel helemaal geen geld voor heb :(
Vaak zijn zelfbouwluidsprekers "vierkant", evt met afgeronde hoeken. Maar dit wordt echt iets moois!
Misschien overbodig, maar als je gaat spuiten, dan wel met de compressor he? Een vriend van mij is zijn subkist aan het spuiten met zwart metallic van BMW, en dat is echt f*cking beautiful! Helaas kost het wel aardig wat laagjes om het netjes te krijgen. Ik hoop voor jou dat het met die epoxy beter gaat! Succes :)

Groet, Joris

P.S. Ik heb eigenlijk maar 1 commentaarpuntje, en daar kom ik volgens mij rijkelijk laat mee. Het gaat waar je je laag/mid-units in stopt, is teveel "koker". Je hebt de binnenkant wel een stuk schuin gemaakt, maar ik ben bang dat dat te weinig is. In mijn center gebruik ik 30mm MDF als frontplaat, met aan de binnenkant zoveel mogelijk schuin gemaakt. De middentoners (Visaton TI100) vinden dit echter nog te weinig; het resultaat was bij mij veel beter geweest als ik er in het ontwerp rekening mee had gehouden.

voodooless

Quote from: Vigier on September 10, 2004, 07:59:14
@Deepspace: het is mooier, correctie: VEEL mooier aan het worden dan ik aan het begin van dit topic had verwacht. Je bent echt goed bezig kerel! Helaas geeft dit mij wederom nieuwe ideeen voor dingen waar ik momenteel helemaal geen geld voor heb :(
Vaak zijn zelfbouwluidsprekers "vierkant", evt met afgeronde hoeken. Maar dit wordt echt iets moois!
Misschien overbodig, maar als je gaat spuiten, dan wel met de compressor he? Een vriend van mij is zijn subkist aan het spuiten met zwart metallic van BMW, en dat is echt f*cking beautiful! Helaas kost het wel aardig wat laagjes om het netjes te krijgen. Ik hoop voor jou dat het met die epoxy beter gaat! Succes :)

Thanks :) . Ik vind zelf ook dat het mooier wordt dan verwacht. Compressor spuit heb ik helaas niet. We hebben wel een compressor voor een nietapparaat, ik weet echter niet of die genoeg luchtdruk geeft voor een spuit. Weet ook niet wat zo'n spuit moet kosten... Dus ik denk dat ik toch voor een gewone spuitbus ga.

QuoteP.S. Ik heb eigenlijk maar 1 commentaarpuntje, en daar kom ik volgens mij rijkelijk laat mee. Het gaat waar je je laag/mid-units in stopt, is teveel "koker". Je hebt de binnenkant wel een stuk schuin gemaakt, maar ik ben bang dat dat te weinig is. In mijn center gebruik ik 30mm MDF als frontplaat, met aan de binnenkant zoveel mogelijk schuin gemaakt. De middentoners (Visaton TI100) vinden dit echter nog te weinig; het resultaat was bij mij veel beter geweest als ik er in het ontwerp rekening mee had gehouden.

Ik heb ze nog extra wat schuiner gemaakt dan wat op de foto's te zien was, en denk dat het zo wel genoeg is. Erg veel schuiner dan het nu is kan het ook niet worden, want het zit allemaal behoorlijk krap ;)

QuoteWat voor plamuur gebruik je eigenlijk, en is het een beetje makkelijk te verwerken? heb je al gezegd   (prijs/waar te koop?)
Verzinken, hoe diep? Heb je nog genoeg "vlees" over bij de bas/mid units? Omdat je hier aan de binnenzijde al wat hout hebt weggehaald om de units aan de binnenzijde wat "lucht" te geven.

De plamuur die ik gebruikt heb is glasvezelplamuur van alabastine. Kost ongeveer 10 euro voor een blikje van 250g (incl harder). Je moet het redelijk grof erop doen, en dan bijschuren. Het gaaat best goed, maar je hebt wel een aantal laagjes nodig om het mooi te krijgen.

Het verzinken is juist de truuck ;) Dat gebeurt namelijk  niet in het MDF, maar in het polyester (vandaar ook de mallen). Ik denk dat de baffle 2 of 3 lagen krijgt, dus zo'n 3 mm ongeveer. Precies genoeg voor de units. Eventueel kan ik dan altijd nog een mm ofzo van het MDF weghalen. "Vlees" heb ik nog wel genoeg (ongeveer 18 mm)

SARK

#57
@Vigier
Als je met "de install" de subkast in die auto bedoeld ... nee, heb ik niet in real life gezien maar ik geloof je op je woord dat het er in het echt nog mooier uit ziet (ik vind het op de foto al prachtig!).

@Deepspace
Da's inderdaad een goeie truuk, dat met die mallen. Zorg er wel voor dat je de mallen aan de zijkant met een "losmiddel" behandeld, anders zet je ze keihard vast  ;D en krijg je ze er niet meer uit zonder het een en ander te vernielen. Misschien heeft ruud2 nog wat tips hierover maar ik zit aan get volgende te denken ... lak de kopse kanten van de profielen (een paar keer zodat ze redelijk glad zijn) en smeer deze dan in met een heel dun laagje vaseline, volgens mij wordt de vorm van de epoxy dan ook redelijk glad en het plakt niet.

Spuiten met spuitbus ... doe dit niet op een al te warme dag. Ik heb ergens een relaas van iemand gelezen die dit in een vrij warme ruimte heeft gedaan, voordat de druppeltjes (dat zijn het in feite) het te spuiten object bereikt hadden, waren ze in de lucht al opgedroogd. Het gevolg was dat hij het spuit-poeder zo van z'n kast af kon vegen. Ook hier geldt weer, als mensen hier tips voor hebben ... graag.
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
----------------------------END OF LINE-----------------------------

Thank you, Master Control.

voodooless

Quote from: SARK on September 10, 2004, 12:32:32
Da's inderdaad een goeie truuk, dat met die mallen. Zorg er wel voor dat je de mallen aan de zijkant met een "losmiddel" behandeld, anders zet je ze keihard vast  ;D en krijg je ze er niet meer uit zonder het een en ander te vernielen. Misschien heeft ruud2 nog wat tips hierover maar ik zit aan get volgende te denken ... lak de kopse kanten van de profielen (een paar keer zodat ze redelijk glad zijn) en smeer deze dan in met een heel dun laagje vaseline, volgens mij wordt de vorm van de epoxy dan ook redelijk glad en het plakt niet.

Ik heb papiertape om de mallen gedaan, zo kan ik ze makkelijk los halen. Ik zal ook nog wel wat vaseline gebruiken voor de zekerheid.

Quote
Spuiten met spuitbus ... doe dit niet op een al te warme dag. Ik heb ergens een relaas van iemand gelezen die dit in een vrij warme ruimte heeft gedaan, voordat de druppeltjes (dat zijn het in feite) het te spuiten object bereikt hadden, waren ze in de lucht al opgedroogd. Het gevolg was dat hij het spuit-poeder zo van z'n kast af kon vegen. Ook hier geldt weer, als mensen hier tips voor hebben ... graag.

Thanks voor de tip :D . Meer tips zijn natuurlijk welkom  :-* ;D

SARK

You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
----------------------------END OF LINE-----------------------------

Thank you, Master Control.

ruud2

lossingsmiddel oa. keukenfolie of gladde verpakkingstape......
een papje van bloem werkt geloof ik ook.....wel eerst laten drogen.

ruud
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

voodooless

Ik zal het proberen :). Ik heb nu een bovenkant gedaan, en de achterkant/stuk zijkant. De voorkant vind ik nog een beetje eng, aangezien ik daar erg smalle stukken heb. Maar dat gaat waarschijnlijk morgen gebeuren ;)

Scout77


voodooless

Haha, helaas moet dat een weekje wachten, aangezien mijn vriendin mijn cam heeft gekaapt  >:D . Ik kan wel wat pics maken met mijn telefoon, maar daar zie toch bijna niets op ;)

SARK

You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
----------------------------END OF LINE-----------------------------

Thank you, Master Control.

voodooless

Zo, camera is weer terug in bezit ;) Het poly zit erop :) . Dit is na de eerste laag spuitplamuur. Je ziet dat er wel nog wat moet gebeuren ;).





Ik heb nu de tweede laag erop zitten, en de spuitbus is nu al leeg :X. Ik denk dat ik nog even wat dingen met nog een rest glasvezelplamuur ga bijwerken, want dat schiet dus niet echt op zo ;) Maarja, ik ga morgen eerst eens flink wat schuren en dan pas de schade opmaken  :9

SARK

You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
----------------------------END OF LINE-----------------------------

Thank you, Master Control.

SARK

Quote from: deepspace on September 20, 2004, 23:04:21
Het poly zit erop :) .

Is't nog gelukt met het verzinken van de units? Wat heb je nu uiteindelijk gebruikt als losmiddel voor de mallen?
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
----------------------------END OF LINE-----------------------------

Thank you, Master Control.

voodooless

Verzinken is niet echt gelukt, meerdere lagen poly mooi krijgen ron de unit is eigenlijk niet te doen. Dus ik ga toch maar weer freezen... Hoe weet ik nog niet..

Als "losmiddel" heb ik mijn dremel gebruikt, erg effectief moet ik zeggen  >:D

SARK

't is dat je zo ver weg woont, anders was ik even langs gekomen met een bovenfrees  :P.
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
----------------------------END OF LINE-----------------------------

Thank you, Master Control.

voodooless

Quote from: SARK on September 21, 2004, 18:52:55
't is dat je zo ver weg woont, anders was ik even langs gekomen met een bovenfrees  :P.

Een bovenfrees heb ik wel, maarja, die vorm is niet zo leuk.. Ik denk dat ik het maar met de hand moet gaan wagen, of een mal gaan fixen ofzo...

SARK

Je moet zeker proberen om iets van een mal maken om een stabiele ondergrond te krijgen.
Uit de losse hand werken is vragen om problemen.
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
----------------------------END OF LINE-----------------------------

Thank you, Master Control.

voodooless

Kleine update. Ben aan de gang geweest met twee componenten plamuur door een tip van Teacher (thanks :D ). Dat wekt stukken beter dan suitplamuur :) . Lekker dun opbrengen, opschuren (bandschuur en met de hand) en dan weer bijwerken.



Nog wel wat werk te doen, maar het begint erop te lijken :)

Flex82


ruud2

#74
strak maken , lekker schuurwerkje
gebruik je als laatste wel spuitplamuur?
wat voor aflak (basis) denk je te gaan gebruiken?

groet, ruud
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.