Een centerje voor deepspace

Started by voodooless, August 19, 2004, 19:16:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

SARK

Ik denk als je box niet al te groot/hoog wordt, je de delen ook direct kan lijmen.

1- Master maken (moet dicht blijven want deksel of bodem!)
2- Eerste rib er op lijmen (hier dient de binnenkant al verwijderd te zijn!)
    Goed laten drogen  ;D
3- Pakketje op de freestafel met de master boven
4- Tweede rib ... etc.
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
----------------------------END OF LINE-----------------------------

Thank you, Master Control.

voodooless

@SARK: Dat is idd een manier, maar als je iedere rib eerst moet laten drogen en dan nog eens mooi in vorm freezen, dan ben je echt dagen bezig met je speaker ;) . Maar zo'n kopieerfrees is zeker handig. Als ik had geweten dat zoiets bestond had ik hem ook zeker gebruikt.

@edo: Ik krijg ook wel van die mooie plaatjes, alleen de waardes kloppen van geen kant. Ik zal dus wat beter moeten callibereren. Ook vermoed ik dat mijn AC97 nogal wat roet in het eten gooit. Ik die het dus liever met een goede kaart, dan weet ik in ieder geval zekerder dat dat gaat werken!

SARK

Vandaar mijn opmerking "als je box niet al te groot/hoog wordt"  ;D .
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
----------------------------END OF LINE-----------------------------

Thank you, Master Control.

SARK

Wat zie ik nou deepspace, of moet ik 4real zeggen  ;D! Zit jij ook op het Visaton forum?
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
----------------------------END OF LINE-----------------------------

Thank you, Master Control.

voodooless

#29
Klopt helemaal ;) , als het goed is kun je daar ook ergens mijn fronts vinden ;)

Ik zal dan meteen maar even een update geven:

Ik heb getracht de T/S te meten met mijn nieuwe multimeter (de oude was te onprecies). Als freq-gen gebruik ik mijn laptop en WinISD. Helaas maar AC97, dus via de analoge uitgang kreeg ik ook geen stabiel signaal op de uitgang van de versterker :( . Via SPDIF kreeg ik echter wel een rock solid signaal :D . Mijn eerste metingen waren way off spec. Ik heb er dus een halve dag wat pink noise aan genhangen, en daarna nog een keer gemeten. Dat zag er idd al een stuk beter uit! Alleen de fs is met 52 Hz behoorlijk te hoog, maar misschien komt die nog wel omlaag, aangezien ik nog geen definitieve meting heb gedaan en ik mog steeds aan het inspelen ben. Vanavond hoop ik definitief te kunnen meten, en dan ook incl. VAS. Dan kan ik beslissen of ik nog steeds BR ga maken... Denk dat dat nog wel erin zit eigenlijk...

Klinkt al best grappig, om die woofertjes (free air) aan te sluiten i.p.v front speakers (+sub). Aangezien ze tot 10 Khz komen heb je niet het idee dat je zo heel veel geluid mist ;)

SARK

Quote from: deepspace on August 30, 2004, 07:35:51
Alleen de fs is met 52 Hz behoorlijk te hoog, maar misschien komt die nog wel omlaag, aangezien ik nog geen definitieve meting heb gedaan en ik mog steeds aan het inspelen ben.

Is je multimeter wel toereikend om in de onderste regionen te kunnen meten? Anders is die tip van Edo "Audiotester" misschien een goed alternatief.
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
----------------------------END OF LINE-----------------------------

Thank you, Master Control.

voodooless

Ik heb niet voor niets een nieuwe gekocht ;) Ik kan 3 decimalen naukeurig meten, en kan de fs op ongeveer 1 Hz precies bepalen. Lijkt me naukeurig genoeg, de afweiking is overduidelijk, dus kleine meetfouten zullen daar ook niets aan veranderen. De metingen via de line-in/out van de PC gaven ook een fs van 52 Hz (alleen de impedatiewaardes klopten niet echt door de slechte callibratie).

voodooless

Update:

Dat polyster lijkt me wel wat :) . Ik moet eens uitzoeken hoe je dat precies verwerkt en wat het kost... enig idee?

Maar ik ben vandaag weer wat verder gekomen met de baffle:


[ Maar je geen zorgen, de afstanden zijn overal gelijk, de units zitten gewoon niet vast en schuiven een beetje ;) Afstand tweeter <-> woofer is 12,5 cm , wat mij een maximale crossover geeft van 2,7 kHz. Ik wil echter wat lager proberen.. rond de 2 tot 2,5 Khz moet te doen zijn.]


[ Het "uitzagen" is helaas niet zo mooi gelukt. Netjes frezen ging niet, omdat het gat te klein was, en zagen ging ook niet door 2x18 mm :(, dus moest ik handmatig freezen, en dan de rest zagen, en met de copieerfrees metjes bijwerken. Helaas ben ik een keer uitgeschoten. Maarja, later zie je er toch niets meer van ]


[ Achterkant heb ik schuin gefreest om de woofers wat meer lucht te geven... ]


[ ...Zoals je ziet is dat ook wel nodig. Check ook de in verhouding gigantische magneet ]

Verder heb ik getracht om aan een kant alvast het multiplex erop te zetten.  Dat is niet zo geweldig gegaan, omdat het bij de scherpe bochten is gaan scheuren :( . Ik had toch verwacht dat het iets buigzamer zou zijn. Maar is niet zo heel erg, ik doe er toch nog een extra laag overheen. Daarvoor wil ik eens gaan kijken naar wat andere multiplex, die speciaal voor het buigen gemaakt is. Eens de houthandel bellen daarvoor...

Morgen ga ik aan de slag met de BR poort en de terminal. Eens kijken of we die een mooi plekje kunnen geven :)

SARK

#33
Op deze Duitse site zijn wat toepassingen van polyester te vinden, erg kunstig wat die auto-jongens hiermee uitspokenĀ  ;).
Voor prijsinformatie zou ik hier en hier eens kijken, voor meer verwerkings voorbeelden kun je ook nog googelen op surfplanken. Bij Halfords verkopen ze ook dat soort spul.

Als ik zo je baffle eens bekijk, moet ik zeggen dat de luidspreker ondanks het weggefreesde randje nog steeds erg "opgesloten" zit. Is het mogelijk om ze nog wat meer lucht te geven? Volgens mij is je baffle dik genoeg om gewoon de binnenste plank weg te frezen, ik bedoel alleen een rand om de luidsprekers heen.
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
----------------------------END OF LINE-----------------------------

Thank you, Master Control.

voodooless

Thanks voor de polly link zeg! Erg nuttige info! Ik vraag me alleen af of ik nu ook met glasvezel aan de gang moet, of dat gewoon een laag polly met flink wat schuurwerk genoeg is  ???

Ik denk idd dat ik de rand nog wat groter ga maken, een mm of 3~4 extra moet genoeg zijn denk ik..

SARK

Geen ervaring ( ben het nog altijd van plan) met polyester, ik denk dat door gebruik van glasvezel matten de constructie sterker wordt (vooral handig bij de bouw van surfplanken  :P) maar misschien wordt het oppervlak ook wat strakker/gladder. je kunt altijd beginnen met alleen polyester(plamuur) en als je het niet strak krijgt alsnog voor de matten gaan.
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
----------------------------END OF LINE-----------------------------

Thank you, Master Control.

ruud2

idd. is de glasvezelmat voor de sterkte en het polyester is alleen een bindmiddel wat hard word en zo de vorm houd waarin de mat is gelegd (gevormd ).
je kunt het maken zoals op die duitse site , afplakken en de mat insmeren met polyester en in de juiste positie drukken of je maakt van bv. pu-schuim een positieve mal die past .leg daarover een dunne plasticfolie en leg daar de glasmat overheen.
afwerken is in beide gevallen nodig alleen heb je met deze methode tenminste een mooie gladde zijde.

groet, ruud
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

SARK

@ruud2

Heb jij ervaring met de PU-schuim methode? Klink goed namelijk.
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
----------------------------END OF LINE-----------------------------

Thank you, Master Control.

ruud2

ja.
of het goed klinkt hangt af van je installatie ... ;D

gr., ruud
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

SARK

[gniffel mode] Ik bedoel de methode, niet de klank.[/gniffel mode]

kun je niet wat foto's posten van je werk, of een linkje plaatsen? Altijd benieuwd naar de 'betere' afwerkingsmethodes  ;D.
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
----------------------------END OF LINE-----------------------------

Thank you, Master Control.

voodooless

#40
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar pics en een verslagje. Denk dat het gewoon het makkelijkste is als ik gewoon het poly als een soort grondverf. Extra stevigheid heb ik niet nodig, ik heb toch al MDF zat en dus een mooie vorm om over heen te doen,  ik doe het dan ook alleen voor de mooie afwerking :) .

Bovendien past poly bij de kevlar woofers ;)

SARK

#41
OK, heeft op zich niets met luidsprekers te maken (mijn andere 'passieve' passie), maar dit is wel een prachtvoorbeeld hoe epoxy toegepast kan worden. Zucht, had ik er maar plek voor.
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
----------------------------END OF LINE-----------------------------

Thank you, Master Control.

SARK

Stiekem een vraagje tussendoor, deepspace ... heb jij ooit met de Visaton FRS8 luidsprekers gemaakt?
Ik heb namelijk nog twee van die dingen liggen en wil  hier wel wat grappigs mee doen.
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
----------------------------END OF LINE-----------------------------

Thank you, Master Control.

voodooless

#43
Nope, maar ik heb er wel veel goeds van gehoort. Een super breedbander voor het geld :). Maar toch moet je voor die paar euro's niet al te veel verwachten. Het is in ieder geval beter dan menig home cinema set ;) Er is op het internet ook ergens een ontwep te vinden van een back loaded hoorn met dan ding  :o ... eens ff kijken... owja, hier: http://www.jeanyvesmartin.com/enceinte_pavillon_visaton_FRS8_back_loaded_horn.htm

SARK

You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
----------------------------END OF LINE-----------------------------

Thank you, Master Control.

voodooless

Genoeg FSR8, nu weer het echte werk ;)

Ik zal alvast waarschuwen, het ziet er echt niet uit op het moment, maar dat gaat helemaal wel goed komen. Ik zie het als een ruwe steen die je eerst moet bewerken om hem mooi glad te krijgen ;). Het multiplex was een tegenslag, aangezien het niet die scherpe rondingen kon maken. Ik denk dat ik dat maar ff met de dremel ga bijwerken (klein stuk eraf halen), en verder met plamuur ga gladmaken. Dan een laag poly (Wow wat kun je daar coole dingen mee maken zeg :9~ ). Dat mooi glad schuren, en dan autolak (en natuurlijk grondverf e.d).

Maar eerst de achterkant. Aangezien ze bij de lokale electrozaak geen passende BR hadden (of te groot, of te klein), ben ik naar de boumarkt geweest en heb maar een PVC buis gekocht. Eigenlijk best zonde om voor 12,8 cm een hele buis te kopen, maar goed... Met een feun en een fles heb ik een uiteinde geflared. De andere kant wordt geflared door het MDF van de achterwand.


Notice mijn "patent pending" lijmklem vervangers :+ , die ik ook bij de bouw van mijn sub met veel succes heb gebruikt  B) . De terminal lijkt net iets te groot, maar als er nog een laag omheen zit, past ie precies.

Dan mijn opgefuckte baffle. Ik heb de achterkant nog wat verder uitgefreest om wat meer ademruimte voor de woofers te krijgen. Merk ook het multiplex op :X . Daar moet ik dus nog wat aan doen ;) Het is niet mooi, maar staks zie je het toch niet ;)


Is het misschien handig om nog wat extra demping in de kast te doen? Misschien wol of dacron o.i.d? Natuurlijk moet de weg naar de BR wel vrij blijven. Wat ik ook nog moet gaan verzinnen is een plek voor het filter... Veel plek is er namelijk niet meer  :/

SARK

#46
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
----------------------------END OF LINE-----------------------------

Thank you, Master Control.

SARK

#47
Vooral de afwerking op foto #2 (carbon matten) past m.i. wel bij de kevlar woofers, but ... over smaak valt niet te twisten.
Ik zal je topic niet verder (semi) vervuilenĀ  :P
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
----------------------------END OF LINE-----------------------------

Thank you, Master Control.

voodooless

Kleine update zonder pics ( ik bewaar die wel tot het er wel weer uitziet :+ ):

Het ziet er nog steeds niet uit, maar ik ben wel al verder gekomen. Ik heb bij de bouwmarkt een potje glasvezelplamuur gehaalt. Dat is polly, met vesels erin. Je kunt het goed smeren, en binnen een half uur is het droog en keihard :P . Daarmee ben ik nu dus wat oneffenheden me aan het weghalen (daar waar het multiplex niet aan sluit). Ik moet zeggen dat dat best goed lukt :) Staks nog ff opschuren, en het ziet er perfect uit. Uiteindelijk ga ik het geheel nog een dun laagje glasvezel geven, zodat ik het mooi met metallic autolak kan spuiten, is beter dan op puur MDF en ook nog een veel stootvaster. De baffle krijgt een dikkere laag (ongeveer 3 mm), voor nog wat extra starheid. Al met al een dik paket dus ;) Maar ja: dikker, starrer (vreemd woord ;) ) en zwaarder -> audiofieler B)

Nu zul je wel denken: hoezo heb je het niet meteen goed gedaan :? Heb je natuurlijk wel gelijk in. Maarja, we moeten allemaal leren van onze fouten, en zo ook ik :) Als ik van te voren had geweten dat het met het multiplex niet zou lukken, had ik het gewoon anders gedaan. Jullie hadden me ook al gewaarschuwd  }) . Tja, ik ben nu eenmaal eigenwijs, en het was op dat moment toch al te laat  :*) . Dus nu moet het maar zo. Maar het komt allemaal goed. Ik heb er nu al zoveel tijd in gestoken, opnieuw beginnen zou gekkenwerk zijn :P . Het gaat immers ook prima zo :). Kan niet wachten tot ik de units erin mag doen... maar ik ga het ding eerst helemaal afwerken dit keer :9

Eind van de week hoop ik weer wat moos te hebben :) Dus be patient ;)

SARK

 >:( ook foto's posten als het er (nog) niet goed uitziet!!  >:(
Altijd leerzaam om de tussenstapjes te zien en ... de te groter is het  :o OOOHHHH  :o gehalte als straks het geheel strak glanzend op de foto staat!

Dus foto's blijven posten pleazzzzzz.
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
----------------------------END OF LINE-----------------------------

Thank you, Master Control.