Een centerje voor deepspace

Started by voodooless, August 19, 2004, 19:16:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

voodooless

Mijn eerste post hier ;D , ik hoop dat alles goed gaat...

Na mijn DIY Visaton front speakers (2x AL170 + G25FFL, 2.5-WEG) en mijn 54 liter gesloten actief (DT-300) Shiva subje ben ik toe aan een nieuwe center speaker. Omdat ik wat anders wilde en een beetje wilde experimenteren ging ik voor totaal wat anders dan mijn fronts. Dat dat acoustisch niet optimaal is, is nu even niet zo belangrijk...

Een standaard liggende center wil ik gewoon niet, vanwegen de slechte horizontale afstraling (in de breedte dus). Ik ga dus voor een vericale MTM config die wel een goede horizontale afstraling heeft!

Als eerste ff mijn ontwerp:

http://deepspace9.xs4all.nl/download/center/center_groen.jpg
[ ff een linkje omdat het plaatje wat groot is ]

Een niet erg kinderachtig ontwep denk ik zelf waar flink wat tijd in gaat zitten. Oh.. de units:

- 2x Monactor SPH-135KEP, 13 cm Kevlar woofertjes met phase plug. Zeer vlak frequentieverlook tot bijna 10 Khz. Tevens heb ik hier een compensatiemagneet voor besteld om de unit magmetisch af te schermen.
- 1x Aurum Cantus G2si / Celeritas RB 60, true ribbon tweeter met een hoog rendement en natuurlijk ook de andere eigenschappen van een ribbon ;D

Over het filter ben ik nog niet zeker.. ik wil eigenlijk 2x 3e orde nemen, maar eventueel zou 2e orde ook kunnen. Volgens D'Appolito is een oneven orde systeem beter in een MTM config. Misschien kan een combo uit 1e en 3e orde wat uithalen... X-over ergens tussen de 2,8 en 4 Khz... Maar eerst metingen doen en goed simuleren, dan wordt de zaak al een stuk duidelijker! Ook weet ik niet of ik BR ga doen. Ik heb ongeveer 12 liter ter beschikking. Origneel doen de 2 twoofers het prima, maar door de compensatiemagneet veranderen de params en dus zal ik die opnieuw moeten meten om te bekijken of BR nog zinvol is. Zoniet, dan heb ik ook voldoenden aan gesloten.

Nu wat build in progress pics:


[ eerst nog flink scheef, maar heel precies zagen met een brakke zaag is nagenoeg onmogelijk ]


[ Alvast wat demping en verzwaring aangebracht. Te zien is dat de boven en onderkant deels dubbel MDF zijn. Ook is er wat bracing ]


[ zo staat het er nu voor. Baffle (2x 18 mm MDF), is nog niet vastgeplakt, en ook de achterkant niet, in ieder geval al een flink stuk rechter (je ziet er straks echter toch niets meer van) ]

Uiteindelijk wordt de zijkant nog beleedt met 3mm multiplex, en er komt eventueel nog een extra laag multiplex om de hele speaker heen. Scherpe randen wil ik rond freezen. Ik wil de speaker met metallic autolak gaan spuiten. Kleur weet ik nog niet...

De woofers heb ik ondertussen ook al binnen (incl comp.mag.). De Ribbon tweeter heb ik  nog niet. Die zou begin deze week komen, maar ik vermoed dat ze er bij Remo een zooitje van hebben gemaakt. Ze zouden me vandaag terug bellen over de zaak.. maar tot nu toe nog niets gehoord. Morgen maar weer bellen dan...


Jinsu

Hoi,

Mooie 3D-render, het is nog een hoop werk voordat hij klaar is ;) . Ben eens benieuwd naar het uiteindelijke resultaat.

MvGr,

Jens
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

VlisChris

Erg mooi plaatje inderdaad :D
Veel succes met bouwen. Dit ziet er alvast netjes uit :)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Erik van Voorst (in memoriam)

WOW  8)

Dat centertje is inderdaad een bewuste UNDERSTATEMENT...hup....mijn notifier aan !!!!!! ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

The Foundation

cool !!

heb je de zijkanten dan effen geschuurd met de hand ? of met een bandschuurmachine?

voodooless

Thanks voor de complementen  O0

Ik heb de zijkanten geschuurt met een dikke vette bandschuur, en dan hier en daar een laag plamuur erop ;) . met de hand schuren is echt niet te doen, er zaten nu al vreselijk veel uren in om alles mooi te krijgen  >:D

Walter_PPK

#6
Hee Space ! Gezellig. Hee die achterkant moet je wel nog even met hand rond schuren want dat gaat een beetje lastig met een bandschuurmachine. Anders krijg je van die facetten.

Zie ik nou dat de achterkant aan de zijkant op 1/4 vanaf beneden een beetje naar binnen loopt? :-\
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

voodooless

Zeker gezelllig ( nu forum.hifi.nl dicht is moet je toch wat anders zoeken  ::) ).

Waar zie jij een achterkant op mijn pic's? Zeker stiekem nog wat andere pics bekeken. Die plank op het laatste plaatje is de baffle. Als alles goed is hoef ik niets rond te schuren, want het muliplex sluit perfect aan... Dat gaat nog heel tricky worden, maar dat zie ik tzt wel  >:D

Walter_PPK

Oh ik zie het nu . Stom :-X Ik wacht wel af totdat de afwerking wat meer vorm krijgt. Ik heb net het deksel op m'n voltsub gelijmd. Maar als je niet uitkijkt dan splintert dat multiplex hier en daar. Het is rottig hout om mee te werken.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

jaco

Ik heb ook ooit gepoogd een speaker in deze vorm te maken met buigzaam hout in meerdere lagen. Had het achteraf ook beter zo kunnen doen. Mal maken, en hup al de platen door een dikke bovenvreesmachine. Kost wel veel MDF, maar ja stevig wordt het wel, en je kunt de wanddikte mooi zelf kiezen, en haast elke vorm zo maken.

Jaco

Wijx wondere wereld

IS bewerken met een schaaf niet handiger om het hout glad te krijgen?
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

voodooless

Geen idee of een schaaf beter is... Ik heb er geen, dus een bandschuurmachine was ook prima..

Vrijdag nog Remo gebeld over mijn ribbon (nadat ik donderdag niets had vernomen (heb donderdag ochtend ook nog gebeld, ze zouden me terug bellen..)). Weer werd ik afgescheept met het verhaal dat ze het aan het uitzoeken waren bij de leverancier... Nadat ik zei dat het ding bij Clofis (daar komt ie vandaan) op voorraad was, kreeg ik wel een heel vaag antwoord: "ja inderdaad, dat is zeker zo..." Verder kwam er geen zinnig woord uit en moest ik maar weer wachten totdat ie meer wist. Kom op zeg, het uitzoeken duurt toch geen week. Het ding is op voorraad... notabene! Ik ben behoorlijk pissed off op Remo op dit moment. Ik bel in de namiddag nog een keer, als ik dan geen fatsoendelijk antwoord krijg, ga ik het ding wel ergens anders halen! Dit slaat nergens op. Vind de communicaties aldaar toch al slecht. Ik kreeg niet eens een bevestingingsmailtje voor mijn bestelling. Iets wat je toch minimaal verwacht, zeker als je ze een machtiging geeft!

Wijx wondere wereld

Probeer het bij Clofis te kopen. Ik heb er ook al eens onderdelen opgehaald. Ze hebben officieel geen verkoop afdeling dus neem wel cash geld mee  :D
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

voodooless

Erheen rijden is te ver, dus ik wil het spul opgestuurd hebben. Aanvankelijk heb ik idd geprobeerd daar te kopen. Ze verwezen me door naar Remo...

Erik van Voorst (in memoriam)

Helaas al 15 jaar slechte ervaringen met Remo.....

Laatste confrontatie verleden week weer.

Gewoon fff spikes met een metalen inslagmoer halen....
Kom ik binnen.....antwoord:....neen maar er is wel veel vraag naar.... ??? ??? ???

Tja hoe zou dat nou komen...mischien omdat het een DHZ Speakerbouwzaak is... ::)  >:( >:( >:(

Anyway ze blijven bestaan dus ze zullen wel iets goed doen...ik had in ieder geval nog heel veel meer nodig (zag het zelfs liggen) maar ben weer in de auto gestapt en wegwezen.
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

voodooless

Quote from: Erik van Voorst on August 23, 2004, 23:12:40
Helaas al 15 jaar slechte ervaringen met Remo.....

Blijkbaar toch niet zo dramatisch slecht als je toch al 15 jaar weer terug gaat :P

Ik heb gisteren maar een boze mail gestuurd om voor opheldering te vragen en ze uit te leggen hoe slecht hun communicatie verloopt (aangezien ik te laat was om te bellen)... Tot nu toe geen reactie. Morgen middag ben ik weer thuis. Heb ik nog niets, dan ga ik maar weer boos bellen. Komt er dan nog niets uit, ga ik wel ergens anders heen. Zo moeilijk moet het toch niet zijn om zo'n simpel component af te leveren..

voodooless

#16
Zo, eindelijk weer thuis :)

Remo nog eens gebeld. Ze hadden blijkbaar een grote fout gemaakt en kregen vandaag weer een nieuwe ribbon binnen, die vandaag of morgen op de post zou gaan.. Laten we het hopen, want het is nu echt hun laatste kans!

Dan nu wat pics van het woofertje (heb er twee van):





Ik heb de compensatiemagneet er al achterop gezet, moet hem nog wel ff vastplakken. Ik moet zeggen dat het best goed helpt!

Nu wil ik echter de TS params nog eens opmeten, aangezien deze door de extra magneet aangetast zijn. Helaas moest ik bij het meten van de fs ophouden omdat mijn multimeter in de AC stand niet naukeurig genoeg is :'( . Wat nu? Nieuw multimeter kopen zie ik niet echt zitten... (als het echt moet, dan moet het maar) Zijn er misschien wat vuistregels wat bereft de TS params na toevoeging van een compensatiemagneet? ik hoorde dat de Qes met ongeveer 0,1 zou gaan stijgen (waardoor de Qts ook mee zou gaan). Maar hoe zeker kan ik aan deze regel vasthouden. Laten meten loont ook niet echt... wan koop ik liever een nieuwe multimeter. Anyway, als de Qes met 0,1 omhoog gaat, dan kan ik BR wel vergeten, gesloten kan echter nog wel prima met een -3 db bij ongeveer 85 Hz.

Rob_Dingen

Hoi

Bij een nieuwe speaker de thiele small parameters opnemen heeft geen zin die moet eerst goed inspelen verder is het met een multie meter niet zo precies.
Als je wilt kun je eens langs komen als hij ingespeeld is meet ik hem voor je en geef de TS parameters.

Rob

voodooless

Quote from: Rob_Dingen on August 25, 2004, 17:47:07
Hoi

Bij een nieuwe speaker de thiele small parameters opnemen heeft geen zin die moet eerst goed inspelen verder is het met een multie meter niet zo precies.
Als je wilt kun je eens langs komen als hij ingespeeld is meet ik hem voor je en geef de TS parameters.

Rob

Niet zo precies niet idd, maar met 0 V (over een bereik van zo'n 40 Hz) kun je niet mee rekenen ;) Volume staat al best hard (1V ref), dus daar ligt het niet aan. Maar idd, aan inspelen had ik nog niet gedacht... Maarja, als ze in de kast zitten, heb ik aan de TS params niet meer, aangezien ik er niet achteraf nog een BR poortje in kan maken... Ik zou je free air kunnen inspelen natuurlijk... Waar is langskomen BTW, want als het ver weg is, heeft het natuurlijk geen nut. Anders ga ik gewoon voor de optie om een dichte speaker te maken. of ik kan een testkast maken om de BR lengte te bepalen...

SARK

Het "inspelen" van een luidspreker is (zeker als je de TSP gaat meten) een goed idee!
Hier is een topic waar het inspelen besproken is.
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
----------------------------END OF LINE-----------------------------

Thank you, Master Control.

SARK

@deepspace

Waarmee heb je het (render) ontwerp eigenlijk gemaakt?
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
----------------------------END OF LINE-----------------------------

Thank you, Master Control.

voodooless

Met de oude 3dMax 3.1 heb ik het ontwerpje gemaakt :D

Inspelen is zeker een goed idee. T/S meten ga ik nu proberen met speaker workshop... hopen dat het lukt :)

voodooless

Super cool! De ribbon tweeter en de bi-wiring terminal zijn binnen :)





Ik heb hem ff aangesloten, en ik moet zeggen dat het best wel goed klinkt :) Ziet er ook erg goed uit verder. Afwerking is erg goed en de frontplaat is way dik (3 mm)

Verder heb ik een nieuwe multimeter, en ik heb spul gehaalt om een echt impedatie jig  te maken voor speaker workshop. Ik ga maar eens zorgen dat ik windows op mijn PC krijg, dan heb ik in ieder geval een fatsoendelijke kaart om mee te meten ;) (want wat ik nu heb gemeten is vreselijk fout!)

Edo

#23
Programmaatje Audiotester is misschien wel een leuke optie om impedanties te meten.
Werkt met een "gewone" geluidskaart en ja wel een PC.

Hieronder zie je een voorbeeld:



en een voorbeeld van een meting aan een komplete speaker:








Kijk ook eens op het Zelfbouwaudio forum:
http://www.zelfbouwaudio.nl

SARK

Misschien een beetje laat maar hier heeft iemand een handige methode gebruikt om een meerlaags luidspreker te maken.
Een goede uitleg ontbreekt (of ik lees er keihard overheen  :-[) maar volgens mij begin je met iets te groot gezaagde delen. Alleen de buitenkant is gezaagd, de holle ruimte wordt later uitgefreesd. Hierna maak je een "master" die qua vorm perfect is en gebruik je deze als mal, volgende deel er tijdelijk op schroeven en het pakket met de "master" boven op de freestafel. In de freestafel zit een kantenfrees met geleidewiel:



Op deze manier werk je alle ribben af, wel steeds dezelfde master gebruiken!

OK, het zal niet in een keer perfect worden maar volgens mij heb je minder werk om het geheel glad te krijgen.
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
----------------------------END OF LINE-----------------------------

Thank you, Master Control.