Bi ampen met een Denon avc A11 sr

Started by AcornAtom, August 19, 2004, 11:17:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

AcornAtom

Ik heb een vraag waarop ik tot op heden geen eenduidig antwoord op heb kunnen vinden. Ik heb een Denon avc A11 sr surround versterker in een 5.1 setup. Ik heb dus 2 versterker kanalen over die je normaal in kunt zetten voor een 2e zone of voor extra achterkanalen . Kan ik deze versterkers gaan benutten om mijn totem arro's te bi-ampen en zo ja , hoe kan ik dat dan het beste doen. Ik heb wel een topic gezien waarin ongeveer hetzelfde werd gevraagt mbt een 3803 maar daar werd uiteindelijk geen antwoord op deze vraag gegeven. Heeft iemand hier ervaring mee ?
Tag  Audiolab  Chord  Totem  REL  BenQ  NordOst  Siltech

patrick_vdb

Hi,

Om te gaan bi-ampen is het natuurlijk noodzakelijk dat de versterkingsmodules hetzelfde signaal doorsturen naar de speaker. Indien de twee extra kanalen toegewezen kunnen worden aan de twee main-channels dan is het mogelijk maar aangezien de extra kanalen alleen toegwezen kunnen worden aan een extra zone of voor de surroundchannels zal het helaas niet lukken.

Mvrg

Patrick

AcornAtom

Hi Patrick ,

Daar was ik al bang voor , ik zag in dat vorige topic de volgende "mogelijkheden" :

#  Sluit de pre-out LF en RF aan op de input van de 2e Surrounds links en rechts (de twee ongebruikte kanalen). Sluit de speaker aan op de speaker out van de front en de 2e surround. Echter, dit lijkt me niet te kunnen omdat het signaal al is voorversterkt (durf het ook niet te proberen voordat iemand me uitsluitsel kan geven).
# Stel de 3803 zo in dat de zone2 dezelfde input heeft als de main zone. Stel ook in dat de 3803 de 2 resterende versterkers gebruikt voor zone2. Sluit vervolgens de luidspreker aan op de speaker out van de front en de zone2. Waar ik in deze 'oplossing' bang voor ben is dat ik voor elke keer dat ik de source voor de 3803 wijzig ik dat voor de de main zone EN zone2 moet doen. Dit is haast ondoenlijk.


Mbt het eerste punt heb ik geen idee of dat mogelijk is , mbt het tweede punt , dit werkt volgens mij alleen wanneer je in stereo speelt , als die aanname juist is , geeft dat volgens mij problemen wanneer je in surround gaat draaien
Tag  Audiolab  Chord  Totem  REL  BenQ  NordOst  Siltech

patrick_vdb

Hi,

Ik zal eens kijken of ik straks in de manual van de 11SR kan neuzen naar een mogelijkheid ;)

mvrg

Patrick

AcornAtom

Thnx , het zou toch misschien wel eens een interressante optie kunnen zijn , ik blijf nog even hopen  8)
Tag  Audiolab  Chord  Totem  REL  BenQ  NordOst  Siltech

patrick_vdb

Hi,

Het was even zoeken geweest maar toch nog een online manual kunnen vinden ;D

Helaas zie ik zo 1 2 3 nergens iets beschreven waaruit zou blijken dat je veilig de zone-functie zou kunnen gaan gebruiken voor bi-amping van de twee mainchannels (Fl en Fr), de schakeling zone en versterkingtoewijzing naar de mainchannels lijkt te ontbreken en helaas wel nodig om te bi-ampen.

Mvrg

Patrick

Ettepet

Nou was mij 'net' verteld dat bi-ampen met dezelfde versterker niet erg nuttig was..  ???

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=15273.0

AcornAtom

@ Patrick , in ieder geval bedankt voor je moeite  8), helaas dat het er niet inzit , ik had er wel eens mee willen experimenteren.

@ettepet , ik ging eigenlijk uit van een vermeend voordeel dat er te bereiken zou zijn door het hoog en laag apart te versterken. Ik heb gelezen dat bij normaal signaal de "hoog" informatie een negatief effect heeft op de laagweergave en dat dit te verbeteren is door bi-amping. De technische achtergrond ken ik niet (iemand?) en of dit klopt kan ik ook niet zeggen maar ik dacht er mee te gaan experimenteren om het zo zelf te constateren.
Tag  Audiolab  Chord  Totem  REL  BenQ  NordOst  Siltech