Ligne Ceramique, 3-weg TL met accuton en eton

Started by Jan Deckers, August 17, 2004, 13:52:00

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jan Deckers

Sorry, maar dan kijk je niet goed naar het filter, de C79 wordt wel degelijk gefilterd. Even verdiepen in seriefilters kan geen kwaad. Kijk bv eens op de site van Geenius. Zowel C2 als L1 filteren deze unit en L2 doet ook nog mee. de weerstand verzwakt hem inderdaad.

GRTN,

Jan

TerVeen

Probeer het maar eens in SpeakerWorkshop. Dan zul je het zien.

Maak een grafiek en stop daar de ongefilterde en gefilterde C79 response in. Zoals ik gedaan heb.

Mocht je een frd file voor de C79 willen hebben, die heb ik nog wel voor je.

C1 moet parallel aan L1. De weerstand moet voor de C12.

Maar het klinkt vast heel mooi. :P

Jan Deckers

Tja,
dan nog heb je m.i. niet gelijk. Het lijkt dat het verzwakt wordt, en natuurlijk doen filtercomponenten niet anders, maar op sommige plaatsen wordt er "meer verzwakt"dan op andere plaatsen. SW is een heel mooi programma maar is geen filter zelf.

Stuur eens een mail naar Geenius, die kan het je haarfijn uitleggen.

GRTN<

Jan

ruud2

Hallo Jan,

Ik heb een andere ervaring, nl. dat de units  in andere kasten (uiteraard) anders klinken.....open deur natuurlijk.
zonder kritiek te hebben op jouw filter wat bij jouw goed voldoet, ben ik destijds uitgegaan van een door jouw gebruikt ontwerp.
Klonk helemaal niet verkeerd hoor!! maar er is nog meer uit te halen ( in mijn specifieke situatie dan gezegd) .
Ook jouw tweede filter heb ik gebouwd, weer een grote verbetering tov. de eerste , mede natuurlijk een verdienste van Tony Gee.

Ik heb diverse kasten mogen beluisteren met  dezelfde units en ze klonken allemaal anders , natuurlijk speelt de randomgeving als cd speler en ruimte ook een grote rol.
Nog steeds ben ik samen met anderen aan het filteren om (nog) een groter dieptebeeld  te krijgen , toch iedere keer een kleine stap vooruit.
Een echt goede vergelijking is m.i. alleen te maken met dezelfde opstelling in dezelfde omgeving, het blijft anders een oeverloze discussie.
SW is een mooi stuk gereedschap  om wijzigingen te kunnen intrepeteren, en zo te leren ......da's nou de hobby. maar wanneer houdt het op...... ;)



Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Jan Deckers

Hi Ruud,

natuurlijk heb je volkomen gelijk, maar jij gebruikt toch anderre units dan ik. Het filter dat ik je stuurde was eerder een soort proces-filter dan een uiteindelijk filter, maar ook dat is de gebruikelijke open deur. Dat het bij jou niet overdondernd klonk ligt aan een andere kast en andere woofer. De combi van Eton en dit filter gaat in ieder geval heel netjes. Voor jouw C220 zal het toch anders moeten, al is het maar vanwege de grote(re) opslingeren boven 3khz.
Waar het mij omgaat is dat je niet gewoon kunt zeggen dat de C79 niet gefilterd wordt, dat wordt hij namelijk wel degelijk. Je kunt niet zomaar zeggen dat iets wat wordt afgezwakt.
Ook ik heb deze units anders gehoord, dat is het leuke van de hobby.
In ieder geval succes met je filter. Maar je kunt natuurlijk altijd komen luisteren..... :D ;)

GRTN,

Jan

TerVeen

Geenius zegt waarschijnlijk iets in de trant van "software kan niet luisteren". Tja.

Kijk nog eens naar de grafiek. Hoe wordt er nu gefilterd? De onderste lijn volgt de bovenste bijna in zijn geheel. De piek zit er nog gewoon in.





Jan Deckers

#81
Ter Veen, als je graag gelijk wil hebben mag dat best van me hoor. ;)

Tjonge jonge,

GRTN,

Jan

geenius

De C79 wordt minimaal gefilterd. Bijgaand mijn Speakerworkshop plaatje met een horizontale verdeling van 5dB, bij een 20dB schaal zal inderdaad de filtering bijna niet opvallen. Ik heb voor de leesbaarheid het nivo van de gefilterde C79 omhoog getild zodat de filterwerking duidelijker te zien is (of de verzwakking door R2 buiten beeld gelaten). De hoogdoorlaatfunctie wordt hoofdzakelijk gedaan door de parallele spoel L2 en door C2. De laagdoorlaatfuntie door L1 die in serie staat met de C79. De werking van L1 als low-pass wordt gedeeltelijk tegen gewerkt door de stijgende inductie van de spreekspoel van de C79 vandaar dat het nivo van de C79 bovenin eerst circa 5dB daalt en vervolgens constant blijft. Er is dus een vrij grote overlapping met de tweeter. Er leiden vele wegen naar Rome.


geenius

#83
Quote from: TerVeen on July 18, 2005, 17:27:21C1 moet parallel aan L1. De weerstand moet voor de C12.

Ik neem aan dat dat een "typo" is en dat je bedoelt dat C1 ook parallel aan L2 kan (als je C1 parallel aan L1 doet creeer je een low-pass voor de tweeter). Heb ik ook geprobeerd, de ruimtelijkheid en coherentie wordt iets beter maar de transparantie in het hoog wat minder waardoor ik toch voor de optie heb gekozen om C1 direct naar de min pool te koppelen - die eindeloze compromissen altijd! R1 direct voor de C12 zou ook kunnen, de C79 wordt dan in ieder geval bovenin beter gedempt, door R1 te plaatsen waar hij nu zit verloopt de overgang tweeter/mid geleidelijker. Wat ook had gekund is R1 kleiner en dan een weerstand parallel over de C12. Er zijn vele wegen naar Rome.

TerVeen

Het is een typo. Zoals je in de andere thread kunt zien zit C1 parallel aan L2 in mijn alternatieve ontwerp.

Ik doel op het Linked 3 way series crossover. Zou uit een Philips handboek komen?

Er zijn inderdaad vele wegen die naar Rome leiden.

Maar dit filter doet (volgens SW!) echt hele rare dingen. Zie bijlage.

Jan Deckers

DAt filter doet inderdaad rare dingen, maar dat filter, is niet het filter dat ik momenteel gebruik. Dat is net iets anders.

GRTN,

Jan

geenius

Ziet er inderdaad vreemd uit, ik heb hele andere plaatjes (let niet op de LCR en RC netwerkjes helemaal links in het filter - die zijn alleen om de impedantie buis vriendelijker te maken). Tevens is de output van de TL-opening niet meegenomen in deze simulaties, wel in de uiteindelijke metingen. Wat is de Rdc van de spoelen in jouw filter?


geenius

#87
Quote from: Jan Deckers on July 19, 2005, 13:47:45
DAt filter doet inderdaad rare dingen, maar dat filter, is niet het filter dat ik momenteel gebruik. Dat is net iets anders.

GRTN,

Jan
Bijna gelijk maar dat moet niet zo een groot verschil opleveren. ???

Jan Deckers

Tony,

uh...kijk eens waar terVeen de weerstand en Condensator  van de tweeter aan heeft geknoopt. Die moet net een "spoeltje" hoger. Vandaar de rare uitkomsten denk ik.

GRTN,

Jan

geenius

#89
Quote from: Jan Deckers on July 19, 2005, 13:56:58
Tony,

uh...kijk eens waar terVeen de weerstand en Condensator  van de tweeter aan heeft geknoopt. Die moet net een "spoeltje" hoger. Vandaar de rare uitkomsten denk ik.

GRTN,

Jan

Ik keek er zelf ook overheen :-[ Probleem opgelost  ;)

TerVeen

Jan,

Dat klopt, dat zorgt voor HELE rare uitkomsten. Met de juiste verbinding, ziet het er GEWOON raar uit.

Ik heb de schaal aangepast, zodat het vergelijkbaar uitziet.

Nogmaals een afbeelding:


Jan Deckers

#91
Hi terVeen,

en nog de woofer en de middentoner correct aansluiten en dan klopt het helemaal. In jouw schema is de woofer omgepoold, en de middentoner niet. Tony's schema heeft alleen de middentoner omgepoold.
De plaatjes die Tony heeft, kom ik ook op uit. Als je wil kun je me de FRD sturen van de C79 die jij hebt, maar veel zal het denk ik niet uitmaken, maar...je weet maar nooit.
Heb je overigens ook de weerstandwaarde van de spoelen ingevoerd?

GRTN,

Jan

ruud2

#92
Hoi Jan en andere geinteresseerden,

Plaatjes zijn leuk , gewoon bouwen die hap en luisteren.

het schema dat Jan gebruikt is bij omzetting in volbloed componenten iets vriendelijker in aanschaf.............

op de foto onderste filter is dat van Jan/Tony.

groet, Ruud

ps. Jan , geen 220 maar 95
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Jan Deckers

Hi Ruud,

bedoel je hier het filter voor de violators?
Welk schema heb je hier op de foto gebruikt?
De LC gaat steeds lekkerder klinken. De condensatoren zijn langzaam helemaal ingespeeld.
En ee fotootje van mijn huidige filter (gemaakt door Tony)

GRTN,

Jan

ruud2

#94
hoi Jan,

jouw post #72.
gewoon de filters uitwisselen op de violators, luister en ..... >:D :o
heeft er niets mee te maken of het goed is of niet , je hoort de verschillen en daar was het mij om te doen.
ik zit nog in een leerproces!

groet, Ruud
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Jan Deckers

Interessant!!!
Dus de C92 ipv de Eton. Aanpassen van wat weerstanden misschien.
Je zou voor de grap eens een lading 10uF standaard mundorfs moeten kopen. Klinken altijd beter dan elcootjes en geven toch een realistischer beeld. Ook de 18.2uF met weerstand zal iets anders moeten voor de C92 denk ik, maar kun je ook eens weglaten.

GRTN,

Jan

ruud2

#96
c95
verder speel ik wat met de waarden ,kijk( luister)  wat het doet in grafiek en praktijk.
die mundorfs MCAP supreme silver/gold komen nog wel bij definitieve keuze van het filter. $$!


Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Jan Deckers

Hi Ruud,

ik bedoel met de mundorfs de standaard serie. Deze zijn helemaal niet zo prijzig als de zilveren/gouden en andere versies. Maar ze klinken wel goed genoeg voor een mooi filter. Elco's in de signaal weg klinken gewoonweg niet goed. Ook is zijn ze niet stabiel in hun waardes (of meet je ze allemaal?). M.i. krijg je dan nooit een goed beeld van het filter dat je beluistert. Je luistert dan denk ik eerder naar "slechte"onderdelen dan naar een standaard filter. Ik denk dat dat ook bij het leerproces hoort. ;)
Ik heb even opgezocht maar 10u als je er bv meer dan 7 koopt kost hij maar 5.15 euro. Je kunt ze later altijd gebruiken in je basisfilter en sommigen by-passen met een silver of gold. Je hebt dan denk ik een eerlijker

Succes maar weer,

GRTN,

Jan

Erik van Voorst (in memoriam)

Ruud

Mag ik iets  "directer" zijn..... ;)
Vandaag nog wegflikkeren die elco rommel en condensators kopen.....
Al koop je de goedkoopste maakt niet uit....je zal schrikken wat het met je mooie speakers doet.... 8)

Ik kan mij alleen maar een voorstelling maken dat je stapje na stapje wilt doen...en dat je met het allerslechtste wil beginnen....maar ik zou die eerste stap overslaan.... ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

ruud2

Hallo Jan en Erik,

duidelijke taal.....
komt goed jongens, het kan alleen maar nog beter worden. ;)

groet, Ruud

Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.