Ligne Ceramique, 3-weg TL met accuton en eton

Started by Jan Deckers, August 17, 2004, 13:52:00

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

dr. knibbeling

Hoi Jan,

Ik volg je project al een tijdje . Het ziet er werkelijk prachtig uit.
Strak zaagwerk ook.
Heb je al een idee welke fineersoort/kleur je gaat gebruiken?

Ik ben benieuwd naar de plaatjes.

groetjes


Jan Deckers

Hi dr. e.a.

Over de fineer ben ik nog niet helemaal uit. Ik zit te denken aan Bubinga (waterval) of notenhout. Mijn vloer thuis is van gelakt merbau, en daar moet het wel bij passen. Als mensen suggesties hebben is dat natuurlijk altijd welkom.

Wordt vervolgd,

GRTN,

Jan

Jaqo

Het is lang stil Jan, hoe staat het ermee, nog met het filter bezig?

Groet,
Jaqo
Primare I30, CD31, Scanspeak fronts, Power: Lat International AC2 MK I, Interlink: Siltech SQ28B, Speakerkabel: Van den Hul The Breeze Hybrid

Jan Deckers

Ja en nee,

het filter speelt heerlijk, ga ik niet veel meer aan doen. Wel is werk weer begonnen, en dat geeft natuurlijk heel wat minder tijd.
Ik zit nog steeds te wachten op mooie fineer, of beter nog welke fineer en waar ik dat kan kopen. Ik heb gelukkig wel een collega gevonden die me graag wil helpen fineren, en dat scheelt toch weer.

Bevindingen tot nu toe:
1. Zeer plaatsings gevoelig
2. Heel detailrijk, zonder luistermoeheid te veroorzaken
3. Heel mooi laag!!

Probleem waar ik nu aan werk is het diepte-beeld. Misschien kan dat met het filter beter worden, of met de plaatsing van de speakers, of misschien moet de tweeter en midden toner toch verder terug naar achteren? Alle suggesties zijn welkom

GRTN,

Jan

Jaqo

Als je twijfelt of het dieptebeeld veranderd als de je tweeter en mid-woofer naar onderen zet door ze te verplaatsen zou ik even wachten met fineren. Je kast moet dan zo'n beetje opnieuw....

Wel fijn dat je met het filter tevreden bent (voorlopig)

Groet,
Jaqo
Primare I30, CD31, Scanspeak fronts, Power: Lat International AC2 MK I, Interlink: Siltech SQ28B, Speakerkabel: Van den Hul The Breeze Hybrid

Jan Deckers

Na een tijdje twijfelen over de afwerking toch maar gekozen voor een mooie fineerlaag. Notenhout fineer, dat afgelakt is met Trimetal (of zoiets). Mijn collega musicus Herbert is zeer handig met hout hen wilde voor mij de kasten wel fineren, en hij heeft ze meteen maar afgelakt. Het resultaat mag er zijn vind ik.
Nu is het verder spelen met het filter en de demping. Momenteel speel ik weer met een 2.5 filter dat heel erg lijkt op dat van de Soup-speaker van Tony. Wie weet gaat het ook wel weer terug naar het 3-weg filter. Het mag van mij net allemaal iets "warmer"klinken. Mochten er nog suggesties zijn.....

GRTN,

Jan

Sullivan

Hoi Jan,

Ziet er zeer goed uit zeg!  8)

Ga je de baspoort nog afwerken? Misscien wel mooi om ook dat notenfineer te gebruiken...

mvg,
Frank


Jan Deckers

Hi Frank,

de baspoort wordt netjes zwart geschilderd. Fineren is daar lastig want je kunt het niet stevig aandrukken/rollen.
Maar dat is een werkje voor de kerstvakantie.

GRTN,

Jan

Erik van Voorst (in memoriam)

#58
Ziet er prachtig uit Jan !!!! 8)

Ik zou toch gaan voor een gefineerde baspoort....lijm het fineer desnoods eerst op een heel dun plankje wat je dan gereed inbrengt .....maar goed....misschien is zwart ook wel mooi.... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Rob_Dingen

Hoi Jan

Zou je het filter schema willen plaatsen zoals je het nu hebt dan kijk ik wel of je iets simpels kunt doen om iets meer warmte te krijgen.

Rob

DennisG

Ha Jan,

Wanneer je bisontix gebruikt voor het fineren van de baspoort heb je geen probleem. Zowel het fineer als de poort insmeren, wachten tot de lijm droog is, vervolgens op elkaar plakken en gewoon met je handen aandrukken. Op zo'n klein oppervlak gaat dat prima.

Groet,
Dennis

Jan Deckers

Hi Ron,

bijgaand het schema....voor de oplettende lezers onder ons heel bekend....als je tenminste van soep houdt.

GRTN,

Jan

ruud2

hallo Jan,

om de poort af te werken kun je ook een driehoekig zeer grof opencellig schuim gebruiken.
is het meteen ook niet meer te gebruiken als speelgarage.

groet, ruud
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Rob_Dingen

Hoi Jan

Je zou na de eerste sectie van het laag een spanningsdeler toe kunnen voegen die het midhoog een 2dB zachter zet.
Dat is het makelijkst
Ook zou je met L3 kunnen spelen en dan met name wat kleiner maken.
Verder heb je nog een groot probleem en dat is dat de C-79 niet aan de onderkant gefilterd word.
Eigenlijk kun je dit filter totaal niet gebruiken met jou ontwerp.
Je kunt wel wat proberen maar het blijft prutsen wat je nu aan het doen bent.

Rob

DennisG

Dit vraagt om een toelichting Rob. Waarom zou dit 2,5 weg filter niet kunnen werken?

Jan Deckers

Hi Rob,

eigenlijk is dit een filter waar ik ooit mee begonnen ben. Het lijkt een beetje op het Doede filter, maar dan met de Soup-ervaringen van Tony. Hij gebruikt de C89 ik de C79. Eigenlijk is de laatste natuurlijk een middentoner, maar ik speel maar met 14 watt maximaal, dus dat aan de onderkant filteren hoeft geen probleem te zijn. Ik ben eigenlijk gewoon een beetje aan het experimenteren. Mijn vorige filter, zie deze post of mijn site, is een 3-weg filter en dat ging al heel lekker, ware het niet dat ook daar ietsie meer "volheid/ warmte"in mocht. Ik ga daar over een paar dagen weer eens naar terug, dat speelde namelijk best lekker.

GRTN,

Jan

Rob_Dingen

Hoi Dennis en ook voor Jan

Dat is heel simpel omdat de C79 een middentoner is met een kleine lineaire uitslag dus laat je daar laag toe komt de spreekspoel buiten het lineaire gebied en hangt dus in de lucht waardoor er geen controle meer over de speaker is en daar heb je geen 14W voor nodig.
Een ander probleem is dat de C79 vanzelf onder de 200Hz afvalt en bij een 2.5 weg filter zal dat dus resulteren in een bult rond de 200Hz wat je niet wilt.
Dus ik zou minimaal een 6dB filter gebruiken voor de C79.

Rob

DennisG

Helder Rob. Ik denk ook dat je gelijk hebt. Ik heb zelf dan ook zeer bewust voor de C89 gekozen. Met deze unit kan ik twee kanten op. Eén puntje: de functie van de oortjes...... deze hebben tot doel een grote uitslag van de unit te voorkomen. Kan de unit wel buiten het lineaire gebied treden?

Rob_Dingen

Hoi

De oortjes hebben als doel om de breakup van de speaker conus enigzins te dempen dat heeft niets met de slag van de speaker te maken.

Rob

DennisG

Je hebt gelijk...... Op de accuton site staat: "The small "ears" on tweeters and midrange drivers - though costly to make - achieve very efficient resonance damping".

Erik van Voorst (in memoriam)

Yepp, en omdat die oortjes niet op alle modellen zitten
boort Charles van Oostrum 2 gaten in het keramiekschuim  :o
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

DennisG

De nieuwe C2 90T6 heeft af fabriek een konus met doorboringen las ik op de site van Clofis. 

Jan Deckers

En er is weer een verolg. Na lang inspelen, en nog langer op vakantie te zijn geweest, zijn mijn speakers weer terug in mijn luisterruimte. En waar waren ze dan naar toe? .... naar de filtergoeroe.
Ergens in een winterse bui naar het westen getoerd en op een zomerse BBQ-dag (wat hebben wij zelfbouwers daar toch mee...he Erik) kwam er een gezellige familie langs met mijn speakertjes.
Geenius kwam, zag en ..... juist ja, overwon.
Al klonk dat 2.5 filter leuk, het eerste serie 3-weg al aardig, steeds miste er body in stemmen, en diepte. Het was wel aardig, vele detail en duidelijk herkenbare Thiel klank maar....
En nu, een mooi serie 3-weg met goede componenten.
Hetgeen er alsvolgt uitziet.

Jan Deckers

#73
En dan natuurlijk de klank....
wel alles valt op zijn plaats. Een hele mooie pinpoint, diepte en grote stage. De luidspreker ademt de zaal. Laag is heel mooi aanwezig maar niet bonkend. Een perfecte klank balans en dat midden en hoog zo prachtig doortekend. Geenius is er als geen ander denk ik in geslaagd om die C79 heel erg goed te filteren.
Een paar meetplaatjes erbij en dan is iedereen hier tevreden. En nu, net als anderen, lekker luisteren.

TerVeen

"Geenius is er als geen ander denk ik in geslaagd om die C79 heel erg goed te filteren."

Dat is nu juist de grap. De C79 wordt helemaal niet gefilterd in jouw ontwerp. Alleen verzwakt.

Ik zou willen zeggen:

"Neil Patel(of Charles van Oostrum of Leif Oloffson) is er als geen ander denk ik in geslaagd om die C79 heel erg goed te filteren."

Kijk hier eens naar: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=29910.45