Ligne Ceramique, 3-weg TL met accuton en eton

Started by Jan Deckers, August 17, 2004, 13:52:00

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jan Deckers

Hi,

ik ben al een tijdje bezig met een TL waar de C-12 en C-79 van accuton, en de 8-472 van eton in komen. Prototypes spelen al een tijdje met een 3-weg seriefilter, en klinken al reuzachtig goed. Momenteel ben ik bezig met de uiteindelijke kasten, en probeer eens of ik een aantal foto's kan plaatsen. De uiteindelijke kasten zitten nu gelijmd en wel in elkaar, en zijn momenteel slachtoffer van mijn schuurmachine.

Jan Deckers

Zo,

de eerste foto is gelukt dus ik ga maar eens wat meer plaatsen. (kan ik ook meerdere foto's in een keer posten?)
Hier is duidelijk het Labyrint te zien.

grtn,

Jan

Jan Deckers

En de schuingezaagde planken, die audio vriend Marco voor me heft gezaagd met zijn fantastische zaagbank.

Jan Deckers

Een assistent is natuurlijk nooit weg. zeker niet als ze heerlijk voor je voeten, of handen lopen.

Jan Deckers

Room with a view, zo zou het filter door het tweetergat kijken....

Jan Deckers

He pap,


als ik later groot ben wil ik boxen die ook zo groot zijn als ik he.... ;D

Robbo

Ziet er zeer goed uit !

Heeft zo'n C79 maar zo weinig kastinhoud nodig ?

Jan Deckers

Hi Robbo,

de C-79 heeft zo'n 4 liter nodig (iets meer of minder mag/ kan ook). Dit compartiment heeft een inhoud van zo'n 4.9liter. Heel gewoon dus.

GRTN,

Jan

Walter_PPK

LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

Jan Deckers

Hi Walter,

waarschijnlijk worden de speakers gefineerd met notenhout. Daar heb ik al eens luidsprekers mee gefineerd (ok ik niet maar een handige oom en mijn vader, ;D ;D).
Daarna een mooie lak erover en klaar. Voor het fineren eerst een hele lange tijd in de kamer staan, en dan weer schuren en plamuren.

GRTN,

Jan

maar tzt vraag ik hier eens rond aangaande het fineren (he Erik, je bent toch de expert)

Erik van Voorst (in memoriam)

Na de xXx-filters is het fineren aan de beurt......ik ben geen expert maar doe wel mijn best  ;D

Overigens leuk dat je een topic opent voor je speakers...ga ik zeker volgen!!!!!!

Heb al vaker een mooi laag uit een TL gehoord  ;)

Suc6
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Jan Deckers

Hi,

wel het laag van de prototypes klinkt al geweldig. Beter dan dezelfde unit in een gesloten behuizing. Daar speelde de Eton niet echt vrij. Bij de TL ademt hij meer. En met het laatste crossover .....
Hier nog een foto van een gedeelte van de demping.

GRTN,

Jan

Jan Deckers

#12
En eentje van de proto's die lekker aan het inspelen zijn. Het filter bovenop is de eerste versie waar ik nu al niet meer mee speel.
Let trouwens op de brandweerauto die voor de veiligheid naast de speaker staat...ja, de vlammen klinken er van af.

Niet actief

Quote from: Jan Deckers on August 17, 2004, 18:13:41
Hier nog een foto van een gedeelte van de demping.
Jan

ZOVEEL demping, Jan?
Ik bedoel, zo dicht opeen gehouden?
Toine.

Jan Deckers

Hi Toine,

uh eerlijkheidshalve moet ik eigenlijk melden dat dit de foto is om te laten zien hoe de demping ongeveer komt. Vlak voor het dicht lijmen (zijkant ertegenaan) heb ik de wol uitelkaar geplozen en luchtigjes erin gedaan. Wel de wanden van het labyrint even met houtlijm ingesmeerd, dan blijft de wol lekker op zijn plaats.

grtn,

Jan

Bart_M

Ziet er goed uit.
Maar kan je nu nog bij je demping, of heb je die voor altijd afgesloten?

kuiperik

Krijg je het laag van de TL goed aangestuurd? Heb zelf de ervaring dat een TL wel opleeft van een krachtige versterking. Vind een TL wel lekker los klinken, de bas komt er makkelijk "uitrollen".
Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

Niet actief

Quote from: Jan Deckers on August 17, 2004, 18:53:24
Hi Toine,
uh eerlijkheidshalve moet ik eigenlijk melden dat dit de foto is om te laten zien hoe de demping ongeveer komt. Vlak voor het dicht lijmen (zijkant ertegenaan) heb ik de wol uitelkaar geplozen en luchtigjes erin gedaan. Wel de wanden van het labyrint even met houtlijm ingesmeerd, dan blijft de wol lekker op zijn plaats.
grtn,
Jan

De TL's die ik zelf gebouwd heb waren gevuld met Dr.Bailey's schaamhaar, ken je dat nog? (Longhair bedoel ik natuurlijk -- schapewol). Is dit ook echte wol?
Toine.

Jan Deckers

Hi Toine,

de wol is inderdaad echte schapenwol. In de proto's heb ik er al mee gestoeid en dat beviel uitmuntend. Het stuk waar je niet bij kunt als het eenmaal dicht zit heb ik gewoon netjes gedempt, achter de woofer (meest kritische plek) kan ik nog spelen met de demping. Daar zit in de proto's een stuk pritex, wit Visaton-spul, en wol. En al met al is het laag toch erg lekker.

Aangaande de aansturing....wel dat verbaasd me, een Attilla achtige Big-C stuurt de speakers zonder probleem aan. Zelfs de dans liedjes voor de op de foto aanwezige "hulpjes" komen zonder problemen eruit (lang leve K3 >:D >:D)

En echt, dat laag van een TL.....heerlijk.

GRTN,

Jan

michiel

Heb je de TL zelf ontworpen? Ik vind het verloop een beetje opmerkelijk. Ik zou haast verwachten dat deze kast speelt als een TL in combinatie met een achterkamer voor de driver.
Ik ben ook benieuwd wat de lengte van de TL is.

Ziet er ieder geval ontzettend mooi uit. Het zal ongetwijfelt erg mooi klinken.

Jan Deckers

Hi,

nou uh .... het is een beetje een Bailey variant, en een beetje afgekeken van AOS-scanspeak, en wat van mezelf. Inderdaad een TL met een soort achterkamer. Momenteel ben ik bezig om de uiteindelijke kasten lekker tot klinken te brengen. Een beetje spelen met de demping.

GRTN,

Jan

Jan Deckers

En natuurlijk weer lekker bezig geweest met wat klussen. Na het schuren is het lang wachten dus kan er al meegespeeld worden. Eerst maar eens de zilveren bedrading op maat maken.

Jan Deckers


Jan Deckers

En het voorlopige eindresultaat, dat lekker staat te spelen momenteel.

Jan Deckers

En natuurlijk nog even een foto van de expert. Gewoon met een zaagie en een paar plankies hout, heppie so een luidsprekerbox...