wil's woonkamer set

Started by wil, August 17, 2004, 12:43:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

W

Quote from: wil on May 28, 2005, 11:42:34
Naar aanleiding van het "tevredenheidstopic" van Raphie stelde ik mezelf de vraag wát er in mijn situatie te verbeteren valt in termen van upgraden (niet in toevoegen zoals sub, andere bronnen etc.). In mijn ogen zit ik nl. gebonden aan de opstelling van de speakers in de dwarse richting van de kamer. Als ik mijn set een kwart slag zou kunnen draaien scheelt dat waarschijnlijk enorm. Zoveel dat ik me ernstig afvraag of een upgrade in mijn situatie werkelijk verbetering zou kunnen brengen omdat de ruimte waarschijnlijk nu de beperkende factor is.

Voor de volledigheid, de kamer is ca. 9 meter lang en in het luistergedeelte 3,3 meter breed tov. de center speaker. Tussen center en rechter front zit een deur waarbij de kamer breder is bij de linker front (4 m).

Frontopstelling:


Rearopstelling:


Het luistergedeelte is dus nu 4 meter bij 3,3 tot 4 meter.

Eigenlijk ben ik erg tevreden met de set binnen de limits van de opstelling. Maar wat is jullie idee tav. upgrades? Wat zouden jullie in mijn geval doen?

wil


hallo Wil,
Ik heb niet alles gelezen, maar ik zie toevallig jou vraag staan. En als ik naar de foto's kijk, zou ik 't volgende doen:
Dit hele stuk van jullie kamer 180 graden draaien. De sofa onder het raam laten staan, en de ander er recht tegenover. Een extra losse stoel kopen die je aan de kant van de deur zou kunnen plaatsen. Logischerwijs je frontspeakers op de plaats van je rears en andersom. Probleem hiervan is dat je een redelijk kolosale sofa in het midden van je kamer hebt staan.

just a thought ;)

MvG,
Wybrand

wil

Quote from: WyGo on November  6, 2005, 20:20:36
hallo Wil,
Ik heb niet alles gelezen, maar ik zie toevallig jou vraag staan. En als ik naar de foto's kijk, zou ik 't volgende doen:
Dit hele stuk van jullie kamer 180 graden draaien. De sofa onder het raam laten staan, en de ander er recht tegenover. Een extra losse stoel kopen die je aan de kant van de deur zou kunnen plaatsen. Logischerwijs je frontspeakers op de plaats van je rears en andersom. Probleem hiervan is dat je een redelijk kolosale sofa in het midden van je kamer hebt staan.

just a thought ;)

MvG,
Wybrand
Hoi Wybrand,

Ook dit is een oplossing :). Maar het midden in de kamer plaatsen van een bank is écht geen optie. We willen de woonkamer graag ruimtelijk houden. Qua plaatsing zijn er simpelweg voorlopig geen alternatieven. 180 graden draaien is bovendien een minder goed idee dan 90 graden draaien. Dan staan iig de fronts goed en heb ik alleen een probleem met de linker rear en ik heb geen zitplek  :-\. Maar verder klopt het dan wel. Kortom, voorlopig moet ik leven met de huidige opstelling en vooral genieten van hetgeen er wél geproduceerd wordt (en dat is veel! ;)).
Ik ga eerst eens de mogelijkheid overwegen om toch een schuif- en rolbaar scherm te vinden met de juiste (bescheiden) afmetingen die dan boven de TV kan komen. Daarmee valt veel kijkgenot te behalen.

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

wil

Het moment is aangebroken om de mogelijkheden voor projectie te onderzoeken. Een scherm, een projector en aansluiting. Dat moet allemaal kloppen anders wordt het toch een platte teevee...

Als eerste een scherm, want zonder scherm wordt projecteren een hachelijke zaak. Mijn eerste opdracht wordt dus het zoeken naar een scherm dat maximaal 175 cm (beslist niet breder) breed is. dat moet uitgerold kunnen worden waarbij de bovenkant dan een zwart vlak heeft. Daarnaast moet het scherm aan een rail gehangen kunnen worden zodat het eerst naar rechts verschoven kan worden voordat het uitgerold wordt. Bestaat zoiets?

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

R

Er staat een projectiescherm 2dehands te koop van 160 breed. Wat bedoel je precies met die rails? ik denk dat je dat zelf moet fabriceren.

W

Quote from: wil on November 15, 2005, 20:03:52
Het moment is aangebroken om de mogelijkheden voor projectie te onderzoeken. Een scherm, een projector en aansluiting. Dat moet allemaal kloppen anders wordt het toch een platte teevee...

Als eerste een scherm, want zonder scherm wordt projecteren een hachelijke zaak. Mijn eerste opdracht wordt dus het zoeken naar een scherm dat maximaal 175 cm (beslist niet breder) breed is. dat moet uitgerold kunnen worden waarbij de bovenkant dan een zwart vlak heeft. Daarnaast moet het scherm aan een rail gehangen kunnen worden zodat het eerst naar rechts verschoven kan worden voordat het uitgerold wordt. Bestaat zoiets?

wil

Voor zover ik weet bestaat een dergelijk systeem niet. Precies wat Ruben zegt, dat zal je waarschijnlijk zelf moeten fabriceren.... Mag ik vragen waarom het scherm eerst nog verschoven moet worden? misschien is het een idee, een stukje verlaagd plafond te maken? ik weet verder niets van je situatie dus ik zit maar wat te ratelen :P

MvG,
Wybrand

wil

Quote from: WyGo on November 15, 2005, 20:37:45
Voor zover ik weet bestaat een dergelijk systeem niet. Precies wat Ruben zegt, dat zal je waarschijnlijk zelf moeten fabriceren.... Mag ik vragen waarom het scherm eerst nog verschoven moet worden? misschien is het een idee, een stukje verlaagd plafond te maken? ik weet verder niets van je situatie dus ik zit maar wat te ratelen :P

MvG,
Wybrand
Mijn idee is dus om het scherm op de plek te hangen waar nu de TV staat:

maar dan hangt het scherm veel te veel naar links. Dus wil ik het eerst zo'n 80 cm naar rechts verschuiven (@ Ruben: opgehangen aan een railtje ;)) zodat ie keurig tussen de twee fronts komt te hangen.
Ik denk ook wel dat ik dat zelf moet fabriceren, maar daar ga ik wel achteraan. Eerst eens dat scherm van 160 cm bekijken :).

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

R

Lijkt me goed te kunnen met een standaard gordijn systeem. Lijkt me niet zo moeilijk om te maken.

Audiofiel

Ik zeg het maar weer eens: dat scherm moet - net als de stereo-set - 90 graden naar links... ^-^
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

DA BoSS

Quote from: Audiofiel on November 15, 2005, 21:59:23
Ik zeg het maar weer eens: dat scherm moet - net als de stereo-set - 90 graden naar links... ^-^
Ja, gelijk heb je! En dan je grote bank haaks op je muur de kamer in draaien, zodat je toch een afgescheiden woonkamer plek creert... ;)

Als het even meezit levert het je qua geluid heel veel 'gratis' kwaliteitswinst. Een super-sweetspot en genoeg ruimte voor surround channels, mooiere plek voor het beamer-scherm.
Kortom.....

:P


maar had je niet ergens aangegeven dat dat helaas niet kon?
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

wil

#59
Quote from: Ruben on November 15, 2005, 21:56:22
Lijkt me goed te kunnen met een standaard gordijn systeem. Lijkt me niet zo moeilijk om te maken.
Aan zoiets zit ik ook te denken en dan achter een gescchuinde koof oid.

Quote from: DA BoSS on November 16, 2005, 01:03:05
En dan je grote bank haaks op je muur de kamer in draaien, zodat je toch een afgescheiden woonkamer plek creert... ;)

Als het even meezit levert het je qua geluid heel veel 'gratis' kwaliteitswinst. Een super-sweetspot en genoeg ruimte voor surround channels, mooiere plek voor het beamer-scherm.
Kortom.....
het zit niet mee  :-\

Quote from: DA BoSS on November 16, 2005, 01:03:05
maar had je niet ergens aangegeven dat dat helaas niet kon?
yep :-\ dus dat doen we niet...  :'(

Ik zal vanmiddag een nauwkeurig plattegrondje plaatsen van de ruimte waar het in staat/moet. Ik heb zojuist wel even de maximale doekmaten opgemeten. Het doek mag beslist niet meer dan 160 cm breed zijn. De afstand van de sweetspot (en ook de evt. toekomstige plek voor de projector) tot het scherm is 3,0 m. Een projector moet dat dus wel kunnen: relatief klein afbeelden over een afstand van 3 meter. Volgens mij gaat zoiets niet goed bij een Epson TW10h, om er maar eens eentje te noemen.
Enfin, plattegrond details volgen vanmiddag :).

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

bart_nl

#60
i.p.v. rails zou je m.i. ook een kantel of afneembare konstruktie kunnen bedenken waarbij je het scherm aan twee haken ophangt. Afneembare scherm kun je wanneer je het niet gebruikt op zijn kant achter je TV zetten (of op een plek waar het minder stoort / zichtbaar is). Je zou dan ook een fixed scherm (niet oprolbaar) kunnen overwegen wat je zelf op maat kunt maken. Misschien dat je dan ook niet  aan de maat van 160cm vastzit?

wil

Quote from: bart_nl on November 16, 2005, 10:35:11
i.p.v. rails zou je m.i. ook een kantel of afneembare konstruktie kunnen bedenken waarbij je het scherm aan twee haken ophangt. Afneembare scherm kun je wanneer je het niet gebruikt op zijn kant achter je TV zetten (of op een plek waar het minder stoort / zichtbaar is). Je zou dan ook een fixed scherm (niet oprolbaar) kunnen overwegen wat je zelf op maat kunt maken. Misschien dat je dan ook niet  aan de maat van 160cm vastzit?
Een fixed scherm vind ik niet mooi, bovendien heb ik een stukje ruimte nodig aan de rechterzijde (vanaf de sweetspot gezien = bank 1) van deur 1 om het scherm te hangen zodat het scherm in het midden van de fronts komt te hangen. Een fixed scherm moet ik wel kunnen verwijderen. Misschien een idee als tussenoplossing...
Een afneembare constructie kán, maar moet wel handig zijn. Kantelbaar zou ook kunnen. Denk je dan aan een scherm dat aan de linkerzijde bevestigd is aan een scharnier (én railtje :D) dat omhoog gekanteld gaat als je wilt kijken? Goede tips!

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

wil

En dit is de huidige indeling van mijn woonkamer:


De sweetspot voor kijken en luisteren is bank 1. Je kan hier goed zien dat de fronts niet op één lijn staan. Voor veel mensen een gruwel en natuurlijk beïnvloedt dat het geheel sterk. Toch is het heel aanvaardbaar door gebruik van de tijds/afstandinstellingen in de processor. De indeling van de woonkamer is vrijwel niet te veranderen omdat er géén andere plek is voor de kast. Hierdoor kan bijv. bank 2 niet omgedraaid worden met het uitzicht op het raam (links gezien vanaf de sweetspot/bank 1).
Kortom, hierin moet het gebeuren.

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

sauron

aha het plattegrondje....eens kijken of ik je hiermee kan helpen  ;)

zal mijn best doen

groeten Sauron
you never know how strong you are, until being strong is your only choice

Moony

Sorry Wil, maar is er echt geen enkele manier van schuiven binnen de huiskamer?
Er moet toch wel iets mogelijk zijn?

Bijvoorbeeld:
Scherm + tv komen waar nu kast en SR staan.
Bank 1 er natuurlijk recht tegenover.
Kast komt waar nu bank 1 staat.
Bank 2 komt op dezelfde manier als nu, maar dan een eind naar voren (tussen FR en SR in zeg maar).
stereo: Dynaudio Xeo 4 | BK P10-150-GEM | Marantz NR1510 | Marantz CD5004 | Technics SL1411 + AT-VM95e
surround/tv: Good Old Pioneer Plasma | Denon AVR-X1400H | Philips BDP2900 | Dune HD Solo Lite | Chromecast | Teufel Consono 35 Mk3 | Klipsch R-10SW

wil

Quote from: Moony on November 16, 2005, 13:19:08
Sorry Wil, maar is er echt geen enkele manier van schuiven binnen de huiskamer?
Er moet toch wel iets mogelijk zijn?

Bijvoorbeeld:
Scherm + tv komen waar nu kast en SR staan.
Bank 1 er natuurlijk recht tegenover.
Kast komt waar nu bank 1 staat.
Bank 2 komt op dezelfde manier als nu, maar dan een eind naar voren (tussen FR en SR in zeg maar).
Dan komt bank 1 dus op de plek waar nu FR staat. Dat is té krap ivm. de deur naar de hal. Bovendien, en dat staat er (nog) niet ingetekend, staat op de hoek waar nu het woordje "deur 2" staat nog een boeken/cd-kast (Billy ;D). Dus daar kan je bijna onmogelijk iets plaatsen. Je kan hooguit suggereren om de hele rechterkant naar het midden te schuiven (en de kast dus naar de plek van bank 1), maar dan kan ik mijn rechter front niet kwijt ivm. een muurkast schuin achter FR.
Lastig hé... dus eerst wil ik gaan kijken naar de huidige opstelling en zoek dus een handig schermsysteem én een betaalbare projector dat over een afstand van 3 meter 1,5 m breed kan projecteren.

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

R

Hebben ze daar geen longthrow lenzen voor?

wil

Quote from: Ruben on November 16, 2005, 13:30:29
Hebben ze daar geen longthrow lenzen voor?
Zoiets ja, bestaat dat voor alle projectoren? Raar eigenlijk dat projecteren over zo'n kippe-eindje al "longthrow" heet.

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

R

Je wilt het beeld kleiner hebben. Dan wordt de projectie afstand met de lens groter gemaakt.

wil

Quote from: Ruben on November 16, 2005, 13:35:13
Je wilt het beeld kleiner hebben. Dan wordt de projectie afstand met de lens groter gemaakt.
Haha, ik snap het wel, maar blijkbaar is een projectie afstand van 3 meter al veel als je 'maar' 1,5 meter breed wilt afbeelden... Het viel me bij Audiofiel al op dat hij bij korte afstand al finaal buiten zijn scherm projecteerde. Hij gebruikte toen een Epson tw10h en een conventioneel dia-scherm.

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

bart_nl

was de reden dat ik een panasonic ae700 heb gekocht. Die haalt dat denk ik wel. Bij de nieuwste generatie projectoren (o.a. panasonic ae900 en sanyo z4) hebben meerdere fabrikanten langere lenzen. Of dat ook voor de instappers geldt weet ik niet. 
Op projectorcentral staat een projectie calculator waarmee je dat kunt checken. Typenummers wijken soms iets af van de hier gangbare omdat het de USA typenummers zijn.

Audiofiel

Quote from: wil on November 16, 2005, 13:37:36
Het viel me bij Audiofiel al op dat hij bij korte afstand al finaal buiten zijn scherm projecteerde. Hij gebruikte toen een Epson tw10h en een conventioneel dia-scherm.

Correct. Dat was met de TW-10H op een 1,60 meter Projecta Matwit scherm (diascherm met dezelfde doek als voor HT). Deze Epson moet erg dichtbij staan (helaas), bij mij was dat toen iets van 2,5 meter. Ik gebruik nu de TW-200H en daarbij kan het scherm op bijna 3,5 meter afstand staan. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

wil

Quote from: Audiofiel on November 16, 2005, 14:31:24
Ik gebruik nu de TW-200H en daarbij kan het scherm op bijna 3,5 meter afstand staan. ;)
Ha! Heb je nu eindelijk een mooi scherm onder het glazen afdak hangen? :)

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

Audiofiel

Quote from: wil on November 16, 2005, 14:39:55
Ha! Heb je nu eindelijk een mooi scherm onder het glazen afdak hangen? :)

Nee, dat moet nog. Die TW-200H staat er al een maand of vier en is een tweedehands tussentijdse oplossing. ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

wil

Wat is eigenlijk "handiger", een 16:9 scherm of een 4:3 scherm? Natuurlijk hangt dat af van waar je hem voor gebruikt. In de meeste gevallen zal dat dvd zijn en is dus meestal op 16:9 formaat. Maar ik zie het al voor me: straks WK voetbal, dus de zoon wil voetbal kijken op groot scherm.

Wat is nu wijsheid en hoe prettig is een groot zwartvlak boven het projectievlak als je geen totaal verduisterde kamer hebt, zoals in mijn geval?

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60