wil's woonkamer set

Started by wil, August 17, 2004, 12:43:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sultankat

Als je op google gaat zul je ontdekken dat de Cremona M een echte SF-impedantiecurve heeft: dik onder 50Hz gaat de impedantie nog stevig onder 4 ohm. Dat vraagt om een versterker die flexibel is en bij voorkeur bij 4 ohm ruim meer vermogen levert dan bij 8 ohm. Anders gaat zoals hiervoor al gememoreerd, de bas flabberen. Zoals zo vaak: beter teveel vermogen dan te weinig in de reserve.
Ik zou niet te snel met andere amps gaan experimenteren. Eerst vertrouwd raken met wat deze speaker kan op deze installatie, want hoe meer je tegelijk verandert, des te moeilijker wordt het om te bepalen welke component welke invloed heeft. Zou me trouwens niet verbazen als je het met deze amps kunt "uithouden".
Quad Artera Play Plus + Quad Elite QMP mono's | NAD PP2e Phono preamp | Thorens TD147 + Ortofon OMB 20 | Audizio tuner | Innuos ZEN mini MK3 streamer +  Innuos voeding | Meze Audio 99 Classics | Tannoy D700 speakers | Wireworld Mini Eclipse 8 speakerkabels |  | Van den Hul Digicoupler | Ansuz digital cables | Shunyata power cables | Vibex powerblock

wil

Wijze raad.  :yinyang:
De bas is met de Acurus beslist niet flabberend en ook niet boemend. Men zegt wel "poor men's Krell" over een Acurus, maar ze zijn ongehoord strak. Het is meer dat ik meer muzikaliteit verwacht uit een dedicated voortrap/stereo-amp. Maar het is nu al heel erg lekker hoor. Ik "hou dit wel even uit".

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

wil

Even een dubbelpost vanuit het Grote SF Topic.

De Cremona's staan nu een weekje of twee lekker te snorren en ik word steeds enthousiaster. De toe-in is wat versterkt en draaien nu ongeveer 8 graden in. Verder zo'n 12 cm verder van de achterwand geschoven zodat ze meer lucht hebben aan de achterzijde waar de poorten zitten. Tenslotte de huidige voorversterker opnieuw afgesteld.
Huh! Opnieuw?
Ja. Er bleek t.o.v. de Concertino's iets raars aan de hand te zijn. Het rechterkanaal had ik nl. +1 dB afgesteld op basis van een dB-meter. Zo had ik alle kanalen afgesteld. Maar met de Cremona's gaf dat toch iets heel geks. Het rechterkanaal werd nu extreem geboost! Kortom, de achterkanalen en het centerkanaal op 'off' gezet, de afstanden opnieuw opgemeten en ingesteld.
En...  :wub:

Kortom, de receiver die dienst doet als voorversterker moet helemaal teruggezet worden op simpele basiswaarden en het geheel gaat nog meer leven.  :headbanging:

Geheel tegen mijn natuur in begint er een serieus versterker-upgradevirusje op te spelen  :devil:

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

advr

Quote from: wil on February 28, 2014, 18:55:57


Geheel tegen mijn natuur in begint er een serieus versterker-upgradevirusje op te spelen  :devil:

wil

Sterkte dan..... :P
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

wil

Quote from: advr on February 28, 2014, 20:01:20
Sterkte dan..... :P
Thanks  ;)

De lijst uit het SF-topic vrij lang geworden:

Quote from: wil on February 19, 2014, 18:52:32
Er ontstaat hier een mooie lijst die ik zou moeten afwerken. Globaal zijn er de volgende categorieën:

voorversterker vs. geïntegreerde versterker
solid state vs. buis
<1700 euro vs. >1700 euro (tweedehands)

De overwegingen worden dan:
Een voorversterker zou moeten gaan matchen met een Acurus A200(X3) eindtrap. Deze laatste heeft beslist voldoende vermogen en zal klankmatig het karakter hebben van een Krell. Dat wetende is mijn voorkeur voor vooral een vloeiend voorversterker. Het is geen econometrische puzzel om te bedenken dat een prijs tot 1700 euro dan ook mijn voorkeur heeft.

Dan de suggesties:
Voorversterker
Electrocompaniet (solid-state, warm, verschillende prijzen)
Conrad Johnson (buis, warm?, prijs?)
Audia (solid-state, analytisch, >1700)

Geïntegreerde versterkers
Krell (solid-state, analytisch, <1700)
Electrocompaniet (solid-state, warm, >1700)
Audia (solid-state, analytisch, <1700)
Devialet (klasse-D, geen idee, >1700)
ASR (solid-state, geen idee, >1700)
Chord (solid-state, geen idee, >1700)
Belcanto (solid-state, geen idee, >1700)
Accuphase (solid-state, warmer, € zeer afh. van model)
sim audio moon i5.3 (solid-state, <1700)
Mystere ia21 (buis, <>1700)

Wat ik tot mijn verbazing nog niet heb gehoord zijn merken als Audio Research, Naim of Lavardin (daar hoor je opeens niets meer over  :sarcasm: ).

Met dit lijstje neig ik dan toch richting Electrocompaniet (mits storingsvrij  :notify: ), Conrad Johnson, Audio Research (dat moet toch matchen...?) als vv of Krell, Audia, Naim of Accuphase als geïntegreerde amp.

Het wordt dus echt een rondgang langs 'de Hifi-winkel' en andere SF-kenners  :P

wil


Quote from: garmtz on February 20, 2014, 09:16:55
De mooiste opties op een Cremona M naar mijn ervaring;
- VTL TL5.5/MB185
- Naim vanaf NAP200/NAC200
- Chord
- Mark Levinson (laatste generatie)
Denk dat Bel Canto ook mooi kan zijn, maar de geïntegreerde zijn niet krachtig genoeg. Zou dan kijken naar REF500/1000.
Als je avontuurlijk bent kun je ook kijken naar Array en Mola Mola.
...

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

wil

De Acurus eindtrappen zijn verkocht. Heb ik toch lang plezier van gehad. Het mooie speurwerk naar de stereoversterker kan echt gaan beginnen. Cremona's op een Marantz SR5300 is een beetje raar...  :-X

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

wil

In het meubel recht onder de tv stond de center. Het is nu mogelijk om op die plek een mooie versterker te gaan plaatsen. Groot voordeel is dat ik voor toekomstige luidsprekerkabels slechts lengtes nodig heb van 1,5 tot 2 meter.
De bronnen cd-speler en dvd-speler laat ik graag op de plek waar ze nu staan: zie pijl in de rode kast. Dat betekent dat er lange interlinks moeten komen. Is de keuze voor interlinks van 2,5 meter een idiote gedachte, of moet dat kunnen?

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

Dirk

2,5m lange interlinks kan absoluut, als je maar exemplaren gebruikt met een goede afscherming, da's cruciaal  (fyi; hier liggen er tussen de vv en ev RCA kabels van +-8m)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

wil

#383
De keuze voor de versterker is gemaakt. Eerst twee foto's:





wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

Mitch--

Mooi! Hoe bevalt ie inmiddels??
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

wil

Vooralsnog de enige bron, cd-speler, aangesloten. De Pathos Logos heeft alleen "aux"-ingangen. Hiervan twee gebalanceerde ingangen en vijf ongebalanceerde. Aanvankelijk had ik de cd-speler ongebalanceerd aangesloten op A1. Opvallend is dat de Cremona's best een hoge gevoeligheid hebben. Immers, de volumeknop kan niet verder dan tot ca. 6 open, op een schaal van 0-100  :o. Hierdoor zijn de stapjes wel erg groot.

De Logos is als een dubbel-mono versterker opgebouwd en heeft behalve een volumeknop, een ingangschakelaar en een aan/uit-schakelaar helemaal niks. Geen balans, helemaal niets. Alleen versterken. Eén van de gebalanceerde ingangen heeft een verzwakte gain van -6dB. Door gebruik te maken van een rca-xlr adapter heb ik de cd-speler nu gebalanceerd aangesloten. Maakt voor balancering geen fluit uit, maar profiteer nu wel van een verzwakt ingangsignaal zodat de volumeknop nu naar 10 kan :). Maakt dat de links-rechts balancering nu wat netter is, en daarmee de laagweergave wat voller is.

Vrijdag gaat ie naar de importeur voor een check-up en om te babbelen over interlinks en ls-bekabeling.

Daarnaast komt er een heuse "tjoener" bij  :D Hoewel nog ver vooruit willen we met de Kerst wel de Top2000 luisteren  :xmas:

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

wil

Vandaag is de Lògos op bezoek geweest bij de importeur. Kleine checkup gedaan, een enkel schroefje vervangen en de volumeknop opnieuw afgesteld. Die doet weer wat ie moet doen: volume regelen. Kosten: € 0,-  :thumbs-up:

Daarnaast uitgebreid gesproken over bekabelingen. Hij adviseerde, hoewel het uiteraard een beetje een wc-eend advies was wat hij zelf ook erkende, kabels van Phantom Cable. Ze doen wat ze doen moeten, en doen vooral niets verkeerd. Zelf beluisteren dus.

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

wil

En omdat er wat radiostilte was is er een Marantz st6000 tuner bij gekomen.
Leuk :)

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

wil

Ixos kabeltjes bij Cremona's waren toch een beetje mager. Daarom nu "echte" luidsprekerkabels gekocht:



wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

Denon Focal

Wat een mooie set is dit geworden, complimenten.
De Pathos past qua uiterlijk heel mooi in het geheel.
Denon AVR4810; Denon DBP-4010UD; Musical Fidelity M6 500i; Auralic Altair G1 met Roon op Intel NUC10i7FNH; Focal: Sopra 2, Sopra Center, SW800V, IC706V, IW706V; Chord Carnival Silvercreen; Chord CrimsonPlus; Panasonic TX-P65VT60; Dune D1; Audio Quest Cinnamon HDMI, W&M Tornado netkabels, Audio Quest Red River en Big Sur interlinks

wil

Dank je wel. Het was even een mentale omzetting om de focus van surround naar stereo te verleggen. Vanaf dat moment is er opeens veel meer mogelijk. Ook 'het simpel houden' vind ik erg aantrekkelijk.
Kortom, hier kan ik lang mee vooruit. Geen upgrades in de planning, alleen lekker muziek toevoegen. Fijn!  :pompom:

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

wil

Update: Gisteren hebben de BH's even mogen wennen. Nu ik er eens rustig voor ga zitten komt er toch een hosanna-momentje.

Dead can Dance in de speler en eens onderuit gezakt luisteren met een espressootje.


De detaillering is een mooi stapje toegenomen. Vink! Het natuurlijke karakter met een focus (oeps!) op het middengebied blijft zoals het was: goed. Vink!
De staging is echter een klap vooruit! Er is een enorme diepte in geluidsbeeld ontstaan. Niet louter laid-back, maar een stage van enkele meters achter de denkbeeldige lijn tussen de speakers tot ongeveer anderhalve meter voor je neus. Kortom, het geluid komt veel meer los van de speakers. Nu was dat al heel behoorlijk, maar de akoestiek liet als het ware niet meer toe. Nu is dat veel ruimer en - komt ie - luchtiger.

Misschien moet ik eens gaan tweaken met... Nope!

Fijne upgrade!  :smile:

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

Richi

Hoi Wil,

Weinig activiteit hier de laatste maanden. Dat betekent vast dat je met de Pathos nog helemaal blij bent? Of heb je nog veranderingen in je set aangebracht?

Groet,
Richard
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

wil

Hier gebeurt op het vlak van upgrades niet veel. Da's alleen maar een goed teken. De Pathos icm met de Cremona's is een uiterst fijne combinatie. Daar zal niet veel aan veranderen.
Op beeldgebied zal er wel eea veranderen.
Ik heb besloten van geheel analoog - ja, het tv-signaal komt tot nu toe nog geheel analoog via de kabel en een coax (Hischmann, dat dan weer wel  ;)) binnen. Maar omdat we de Digitenne de deur uit hebben gedaan en we toch graag voetballen willen kijken gaan we over op geheel digitaal. Internet en telefoon hadden we al van xs4all, en daar komt nu TV bij. Heb nog even overwogen om de Arcadyan HMB2260 draadloos te verbinden met de Fritzbox, maar ik trek daar wel een kabeltje naartoe. De tv-ontvanger gaat mooi de kast in en kan ik hopelijk via de Marmitek extender blijven bedienen.
Ben benieuwd wat het effect gaat worden van analoog naar 1080i.
Het enige nadeel is dat straks mijn tuner werkloos wordt aangezien die niet met digitale signalen om kan gaan. Hopelijk klinkt de mini-jack uitgang van de Arcadyan nog een beetje...

Op audiogebied denk ik zoetjesaan wel aan een andere cd-speler. De cd6000ki is een mooie speler, maar wordt langzaam wel vintage. Ik kan me voorstellen dat een mooi loopwerk en een bijpassende dac nog veel kan betekenen.

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

Richi

Leuk om te horen dat je zo tevreden bent. Dat geeft rust. ;D Een andere bron zal wel een groot verschil brengen, vermoed ik. Mijn ervaring is dat de bron een zeer grote invloed heeft op het algehele geluid.

Succes met de overgang naar full HD. Ik zou niet meer terug willen naar analoog, hoewel natuurlijk de schermgrootte er wel toe doet in hoeverre je de verbetering ook echt ziet.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

wil

Quote from: Richi on September 16, 2015, 11:43:21
Leuk om te horen dat je zo tevreden bent. Dat geeft rust. ;D Een andere bron zal wel een groot verschil brengen, vermoed ik. Mijn ervaring is dat de bron een zeer grote invloed heeft op het algehele geluid.
Daar ga ik op termijn ook eens rustig naar kijken. Intuïtief zeg ik: "North Star". Maar er zijn nog geen concrete plannen.

Quote from: Richi on September 16, 2015, 11:43:21
Succes met de overgang naar full HD. Ik zou niet meer terug willen naar analoog, hoewel natuurlijk de schermgrootte er wel toe doet in hoeverre je de verbetering ook echt ziet.
Woow... Deze overgang is echt mega  :o. Het is niet eens full HD. Mijn huidige plasma kan 720p en 1080i aan en weet nog niet wat nu beter is. Maar dit is echt een enorm verschil. Bijzonder aangezien een eerdere ervaring met 'gewone' digitale tv van UPC heel slecht beviel. Gewoon analoog (coax-kabel  :dry:) was zelfs beter.

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

wil

"A small step for a mankind, a giant step for a single audiophile" of zoiets...  :hehe:

De platenspeler van mijn pa stond te wachten om weer gebruikt te worden. Probleempjes: 1. waar moet ie staan, 2. de versterker heeft geen phono-ingang. Dus een Pro-Ject Phono Box II aangeschaft, en de platenspeler met keukenontvetter schoon gemaakt en met een dropveter aangesloten.
Plaatje uit vervlogen tijden opgezet: nu al leuk!  :music:

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

Robiwan

Quote from: wil on August 15, 2016, 20:33:17
"A small step for a mankind, a giant step for a single audiophile" of zoiets...  :hehe:

De platenspeler van mijn pa stond te wachten om weer gebruikt te worden. Probleempjes: 1. waar moet ie staan, 2. de versterker heeft geen phono-ingang. Dus een Pro-Ject Phono Box II aangeschaft, en de platenspeler met keukenontvetter schoon gemaakt en met een dropveter aangesloten.
Plaatje uit vervlogen tijden opgezet: nu al leuk!  :music:

wil

zo heerlijk warm naast die buizenbak :D
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

wil

Quote from: Robiwan on August 15, 2016, 20:50:18
zo heerlijk warm naast die buizenbak :D
warmte en knappend haardvuur :D

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

wil

Terwijl de platenspeler op voortreffelijke wijze Joan Armatrading laat draaien heb ik toch besloten om de cd-speler te gaan upgraden. En wat past er mooier bij Italiaanse speakers en versterking: een Italiaanse cd-speler.
Het wordt de Lector CDP-603. Nog een paar dagen wachten en dan mag ie zijn buisjes warm laten worden.  :music:
Zodra ie binnen is maak ik wel eigen foto's.

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60