wil's woonkamer set

Started by wil, August 17, 2004, 12:43:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

wil

Gisterenavond (eigenlijk vannacht, uurtje of 1) heb ik lekker naar een nieuwe aanwinst kunnen luisteren gelukkig kan ik ook laat in de avond op redelijk geluidsniveau draaien. Wat me bij sommige zacht opgenomen stukken opviel was dat het net was alsof ik het ruisen van het loopwerk kon horen  :o. Dit ruisen bleef tijdens de track aanhouden zolang er ook "geluid" was. Zodra klanken volledig waren uitgestorven was dit ruisen weg.
Kan dat eigenlijk wel? Dat je het loopwerk versterkt door je speakers hoort?

Nu draai ik niet vaak op zulk volume niveau terwijl de rest van de stad (op enkele uitgaanders na) in rust verkeert, daarom viel het me nu pas op.

Heeft dit soort onrust ook invloed op het hele spectrum wanneer je op lager volume speelt? Ik weet niet goed wat ik hier mee moet...

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

R

Was het niet gewoon ruis in de opname?

wil

Quote from: R on June  9, 2008, 10:22:35
Was het niet gewoon ruis in de opname?
Het leek er niet op. Het klonk echt als een oscillerende ruis wat je alleen hoorde tijdens de tracks. Ik ga het gewoon nog eens uittesten, hoewel ik het alleen hoorde bij vrijwel geen omgevingsgeluid en een redelijk volume ('s nachts dus).

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

wil

De komende maand heb ik veel tijd om overdag te luisteren. Heerlijk! De hele familie aan het werk of naar school/studie. Dat maakt dat ik het volume wat kan opschroeven. Vandaag eens een oudje opgezet: Trijntje Oosterhuis



Volume ca. -35dB. Is niet absurd hard, maar niet geschikt als achtergrond muziekje. Toen ik nummer 10 draaide heb ik eens zitten spelen met verschillende modi op mijn versterker. Wat ik eerder nooit heel erg gemerkt had was het verschil tussen de "stereo"-mode en de "S-direct" mode. Nu gebruik ik standaard de laatste, maar het verschil was bij dit nummer heel groot.
In de stereo-mode een geknepen en weinig dynamisch geluid, maar in de S-direct mode een veel openere en pakkendere Trijn  :o. Kom ik toch weer terug op de oude queest van de voorversterker... Hoe minder voorversterker, hoe beter...

Helaas zit een voorversterker-upgrade er voorlopig niet in  :unhappy:, maar het onderstreept nogmaals wat een potentie er uit een voorversterker te halen valt. Gelukkig is het altijd fijn te horen dat je set nog bevalt door simpelweg een cd op te zetten die al 3 jaar werkloos is geweest en die eens draait op een 'luistervolume'.

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

wil

Zoals bekend ben ik niet zo'n upgrade-tijger. Maar min-of-meer noodgedwongen viel mij in dat er nog een Marantz DV7600 op onze marktsectie te koop stond. Na een PM-tje heen-en-weer was ie verkocht... en nu staat ie lekker Diana Krall, Live in Paris te spelen.

Mooie speler!  :pompom:

wil


Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

wil

Oh ja, leuk om even op te merken... De dv7600 is 9,6 cm hoog, waar de dv6500 maar 7,5 cm hoog was. Laat ik in mijn meubel nou net nog maar 1,5 cm speling hebben gehad! Kortom, de dv7600 paste niet op de plek waar de vorige stond. Dus dan maar de versterker op het schap en de cd-speler en dvd-speler een vakje naar beneden (zie foto 1).

Betekent in mijn geval dus wel dat alle snoeren los moesten, en da's een klus  :bored:. Aan de andere kant heeft het ook voordelen. Het gaf me meteen de gelegenheid om de VCR (jaja...) weer aan te sluiten, de antennekabel in te pluggen zodat we met de Kerst gezellig Skyradio hebben, en de iPod-dock aan te sluiten (foto 2) wat er vorzergder uitziet dan een minijack-kabel die aangesloten is op de aux-ingang aan de voorzijde.

Kortom, het is weer netjes  :smile:

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

DVDGuy

Quote from: wil on September 24, 2010, 07:24:39
Het gaf me meteen de gelegenheid om de VCR (jaja...) weer aan te sluiten, de antennekabel in te pluggen zodat we met de Kerst gezellig Skyradio hebben

Wil, die snap ik niet: VCR en Skyradio?  :withstupid:
Benieuwd wat mij dagelijks bezig houdt?
Neem eens een kijkje op mijn blog: http://dvdguynl.wordpress.com

wil

Quote from: DVDGuy on September 24, 2010, 09:41:00
Wil, die snap ik niet: VCR en Skyradio?  :withstupid:
Staat ook los van elkaar. Ik leg het nog eens uit:
Omdat toch alles uit de kast moest kon ik gelijk enkele achterstallige aansluitklusjes regelen:
1. de VCR, die stond nl. al drie jaar niks te doen want niet aangesloten.
2. een Hirschman coax-kabel aangesloten zodat de receiver weer radio-signaal ontvangt en we met de Kerst skyradio kunnen luisteren.
3. de iPod-dock aangesloten op een ingang die ik nog vrij had (de CDR/MD-ingang) in plaats van een iPod met een 2xRCA-mini jack kabel aan te sluiten op de AUX-ingang die aan de voorkant zit.

Capice?  :notify:

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

DVDGuy

Benieuwd wat mij dagelijks bezig houdt?
Neem eens een kijkje op mijn blog: http://dvdguynl.wordpress.com

JCL

Quote from: wil on September 24, 2010, 11:52:51
Staat ook los van elkaar. Ik leg het nog eens uit:
Omdat toch alles uit de kast moest kon ik gelijk enkele achterstallige aansluitklusjes regelen:
1. de VCR, die stond nl. al drie jaar niks te doen want niet aangesloten.
2. een Hirschman coax-kabel aangesloten zodat de receiver weer radio-signaal ontvangt en we met de Kerst skyradio kunnen luisteren.
3. de iPod-dock aangesloten op een ingang die ik nog vrij had (de CDR/MD-ingang) in plaats van een iPod met een 2xRCA-mini jack kabel aan te sluiten op de AUX-ingang die aan de voorkant zit.

Capice?  :notify:

wil

Met kerst luister je toch naar de Radio 2 top 2000! (oke, die begint pas 2e kerst dag maar toch). Merk je nu veel verschil tussen de oude en de nieuwe speler?

wil

Gisteren de leuke film: Le petit Nicolas gekeken. Daarnaast wat muziekfragmenten op dvd bekeken. De beeldkwaliteit is beduidend beter. Echt heel gedetailleerd!
Op audio-gebied valt de kwaliteit van sacd op. Het klinkt erg zuiver met een hoog dynamisch niveau. Helaas kan ik de twee spelers niet 1 op 1 vergelijken, maar het is beslist een stapje verder dan de dv6500.

Dit jaar dus de top2000 luisteren  :headbanging:

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

wil

Zo'n DV7600 kent toch nog een hoop bijzonderheden/eigenaardigheden.
Allereerst is het bijzonder prettig dat ie met een paar klikjes regiovrij te maken is  :pompom:. Dat is erg fijn, al heb ik maar weinig regio 1 dvd's, maar toch. Kan ik mijn Fleetwood Mac DVD's (http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=12423.msg506844) weer eens bekijken en beluisteren.

Maar toen ik de sacd "Jazz at the Pawnshop" (Prophone/FIM) opzette, weigerde hij meer kanalen dan de fronts uit te sturen  :nopompom:. De handleiding is een soort speurtocht, dus daar hoef je het niet van te hebben. Internet biedt meer:
QuoteMy only issues with the audio has to do with the controls on the unit, you have to go into the video menu to change to 5.1 out. A simple one button method on the remote sure would be nicer! The other issue is with hybrid SACD's (multi-channel). The DV7600 is set to default in stereo, if you want multi-channel you press the 'S.Mode" button on the remote. The problem is that the on screen display (on TV) only reads "Super Audio", so when you press it you cant tell it is multi-channel and end up pressing it again thinking nothing happened and get the CD layer. The only thing to tell you its multi-channel is a very small "Multi" on the DVD display panel. Hard to see from 10ft away! They should use the little picture's of the speakers to show it is in multi-channel.
http://forum.ecoustics.com/bbs/messages/2/176891.html
Als je terug gaat zoeken blijkt het wel in de manual te staan  ::)

Dus dat probleem is ook weer opgelost. Jammer dat je zoiets niet als standaard kan instellen. Of zijn er wizzers die weten hoe dat wel kan (via duistere setup modes)?  >:D.

Mijn DVD-A multichannel probleem is nog niet gefixed, maar daar zal vast ook weer iets 'slims' achter zitten.

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

wil

Quote from: wil on September 25, 2010, 23:30:51

Dit jaar dus de top2000 luisteren  :headbanging:

Dat hebben we ook weer gehad. Klonk heel aardig, zo'n top2000  ;)

Maar nu even het hdmi-verhaal. Ik vraag me af of hdmi de moeite is met een dv7600. Voordat iedereen JA roept, eerst even nadenken. Ik stuur nu het beeld via component rechtstreeks naar de tv in 576p. Mooi, ik kan niet anders zeggen. Maar daarmee maak ik mogelijk niet volledig gebruik van de upscalingsmogelijkheden. Dus de vraag: is hdmi de moeite waard?

Daarbij schijnt de dv7600 wat moeilijk te doen met DD en DTS in 5.x wanneer je de hdmi-kabel er in steekt:

QuoteKan iemand dit beamen?

http://marantzforum.nl/forum/index.php/topic,3990.msg44871.html?PHPSESSID=2jl9tb07n8sei259hrd92qof62#msg44871

Ik wil dus gewoon beeld van dv7600 naar TV laten gaan via hdmi en het geluid via coax naar processor waarbij DD en/of DTS wil behouden. Hij mag dan dus niet terug schakelen naar PCM2.0. Klopt dat?

Wie heeft hier een (nuttige ;)) mening over?

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

bmateijsen

Lees de thread door Wil, de oplossing staat er namelijk ook in ;).

Groet,

Bjorn

wil

Quote from: bmateijsen on January  2, 2011, 19:01:33
Lees de thread door Wil, de oplossing staat er namelijk ook in ;).

Groet,

Bjorn
Ja, dat ik wel gedaan hoor  :withstupid: Ik vroeg me alleen af of iemand dit ook kon bevestigen  :P.

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

bmateijsen

Quote from: wil on January  2, 2011, 19:05:31
Ja, dat ik wel gedaan hoor  :withstupid: Ik vroeg me alleen af of iemand dit ook kon bevestigen  :P.

wil

Ik zou niet weten waarom dat niet zou werken ;) en hij bevestigd het zelf... ;)

Groet,

Bjorn

wil

Quote from: bmateijsen on January  2, 2011, 19:12:12
Ik zou niet weten waarom dat niet zou werken ;) en hij bevestigd het zelf... ;)

Groet,

Bjorn
Dat heb je met wetenschappers. Die geloven iets pas na twee onafhankelijke waarnemingen. Vandaar dat religie bij mij tot een aanleiding tot kunstvormen behoort en niet tot een waarheid  :yin-yang:. Maar nu dwalen we af...

De andere vraag: hdmi; wel of niet doen?

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

wil

Jaja, een nieuwe aanwinst!!

Maar liefst 8 (ACHT!!) schoteltjes onder de spikes van mijn rears.

Toegegeven, het was een tweedehandsje:



Vervolgens een brushje matzwarte lak erover gespoten.

Eerst in een doosje:


en dan brushen maar:


Even laten drogen op de verwarming:


En klaar:




En zo zitten ze onder de spikes:




Best aardig gelukt vind ik...

En het klinkt ook zóóveel beter. Veel meer lucht tussen de instrumenten, meer 3D, en vooral veel meer rust.  ;)

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

wil

Een nieuw project!

De Ikea-kastjes gaan binnenkort weg en worden vervangen door een serieus meubel. Niet zo maar een kast, maar een op maat gemaakt meubel!

We hebben ons laten inspireren door het bij sommigen bekende Tabula Rasa:



Maar omdat we een jonge, maar ambitieuze meubelmaker hebben gevonden die het leuk vindt om dit meubel te maken kunnen we het aanpassen aan de wensen die we zelf voor ogen hadden. Zo willen we het meubel iets smaller hebben. Ook moet de centerspeaker er mooi in kunnen dus moet het schap op de juiste afstand van het blad geplaatst worden. Dat is het mooie van een meubelmaker, die maakt wat kan en maakt het ook op maat  :smile:.

Daarnaast willen we geen gerookt eiken of Amerikaans noten, maar willen we een houtsoort die goed pas bij de rest van het meubilair. In dit geval Teak/Iroko. De contrasterende streep van Tabula Rasa is natuurlijk een mooi detail wat we schaamteloos overnemen  8). Hiervoor hebben we na dubben tussen Plataan, Peer en Esdoorn voor de laatste gekozen.

Hoever is het project?

We zijn eerst met de meubelmaker gaan tekenen. Verschillende afmetingen in hoogte/breedte/diepte en plankdikten geschetst en zo een ontwerp gemaakt.
Vervolgens samen naar de fijnhouthandel gegaan om hout uit te zoeken. Het is uiteindelijk Iroko/Esdoorn geworden in forse dikte (ruim 55 mm!) en op de juiste lengte.

Hier de eerste impressies van het ruwe en vervolgens gezaagde hout.

Wordt vervolgd!!! (ben zelf ook erg benieuwd  :headbanging: )

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

AbZ

mooi ontwerp, mooi materiaal  8)

R

Wat cool zeg!! Ongeveer in dezelfde prijsklasse als de TR?

wil

Quote from: R on March 22, 2012, 23:32:50
Wat cool zeg!! Ongeveer in dezelfde prijsklasse als de TR?
Prijs hangt o.a. van de gebruikte houtsoort af. Deze kunnen een derde van de totaal prijs zijn, maar ook vier maal de arbeidskosten zijn. Dus dat verschilt sterk. Om die reden was voor ons iroko een economisch aantrekkelijke keuze.
Maar vooral de afwerking is stukken mooier dan van een fabrieksmeubel. En bovendien is het dan ook gelijk een uniek stuk maatwerk.

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

wil

De twee zijkanten, de staanders zijn gezaagd, verlijmd en geschuurd. Foto's volgen vast nog wel. Maar het wordt zaak om de afwerking te kiezen. De twee opties zijn Osmo harde was en Auro olie/was. De meubelmaker heeft twee geschuurde blokjes behandeld met resp. Osmo en Auro.

Beide geven een mooie dieptewerking in het hout en nenadrukken het warme karakter van het iroko. Groot verschil is het behandelen van de kopse kanten, die zichtbaar zullen zijn op de bovenzijde van de staanders. Deze wordt met Auro veel donkerder, dan met Osmo. Omdat we dit wel een leuk effect vonden, en de lichte esdoornstreep er doorheen zal lopen krijg je (hopelijk  :angel: ) toch één geheel van staanders en schap/blad.

Op onderstaande foto zie je links de osmo-afwerking en rechts de auro-afwerking waarvan de kopse zijde aan de bovenkant zit, de langszijde aan de voorkant.

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

wil

Van hout naar plankjes naar delen...

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

R