Luisteravond Advr

Started by FrankB, August 13, 2004, 10:53:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

FrankB

Zo, na wat schuiven van de datum vanwege niet rijdende treinen tussen Dordrecht en 's Hertogenbosch was het gisteravond dan eindelijk zover: we (Menno & ik) gaan de buisjes van Ad eens aan de tand voelen. Voor ons beide voor het eerst dat we serieus naar een buizenversterker gaan luisteren, en volgens mij ook nog een hele mooie. Flink gemodificeerd met prachtige buizen en het geheel onder de hoede van een echte hifi liefhebber!

Dat er sprake is van iemand die allang in het audiowereldje rondloopt werd wel duidelijk na het zien van de enorme collectie cd's en vooral ook lp's, met schitterende exemplaren! Dat beloofd een mooi avondje te worden.

Bij binnenkomst draaide een plaat met de dire straits, en het klonk heerlijk los, soepel en muzikaal. Het viel Menno, die de nodige vooroordelen over platen heeft en vooral over het tikken van platen door stof, niet op dat het een plaat was. Na voorzien te zijn van een kop koffie (glaasje cola voor Menno :D) en een (nep, zie dit topic) bossche bol kon het serieuze luisterwerk beginnen. Wat mij erg opviel was dat het geluid heel diep was, en ook flink naar achter stond. In tegenstelling tot mijn set, de veel verder naar voren staat. Het was even wennen, maar na de gewenning heel erg mooi. De mate van detaillering was erg goed en het geluid stond prachtig in de kamer. Ik wil niet in superlatieven vervallen, maar Ad heeft gewoon een schitterende en in balans zijnde set staan thuis.

Gistermiddag was Scofield met zijn Ueberjam bij mij op de mat gevallen, dus die wilde ik ook even bij Ad horen. Lekker druk, maar super in geluid. Overal gebeurd iets, in verschillende lagen en heerlijk om naar te luisteren. We hebben de kwelling voor Menno maar twee nummers laten duren. Bij Menno vielen Ray Brown (Soular energy, LP) erg positief op qua muziek en geluid. Klonk wederom echt schitterend, alle instrumenten lekker los in de ruimte en heerlijk muzikaal.

Vele platen en cd's hebben de revue gepasseerd, van klassiek naar jazz en een beetje pop. Ik weet ze lang niet allemaal meer, maar waar ik nog wel erg benieuwd naar was was hoe de weergave via de buizenversterker zou zijn van een "matige" opname digitaal uit de jaren '80. Op mijn set klinkt het geheel toch wat scherp en metalig. Jammer, want het is qua muzikaliteit echt een schitterende cd (Sibelius). Op de set van Ad was er nauwelijks iets te merken van deze matige opnamekwaliteit. Het klonk totaal niet scherp zoals bij mij thuis. Als je heel goed oplette kon je in de hoge klanken van de viool wel iets van dat scherpe opmerken, maar totaal niet storend. De set gaat dus ook erg goed om met dit soort opnames, een prettige gedachte daar lang niet alles perfect is opgenomen helaas.

Ad, erg bedankt voor je gastvrijheid en voor het laten genieten van een schitterende installatie met voor mij als kenmerken muzikaliteit, detail en ruimtelijkheid. Schitterend, ik heb erg genoten!
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

Kerstmanno

Daar sluit ik mij volledig bij aan.
Wil ik nog aan toevoegen dat het ook mijn eerste kennismaking was met Eva Cassidy. Even Live at Blues Alley geluisterd. Schitterend!!!  :o Werd echt overdonderd door die stem!

FrankB

#2
Dat klonk inderdaad schitterend, vergeten te vermelden  :-[ Die stem bezorgde je echt kippenvel  8)
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

Scarp

Samen met Patrick, hebben we na de BBQ van zondagavond ook nog ff geluisterd bij Ad.

Het is inderdaad erg muzikaal en klinkt lekker. Nou was het moeilijk vergelijken omdat ik de gespeelde muziek niet echt ken dus heb geen referentiepunt.


garmtz

De set van advr is ook wel erg smaakvol samengesteld... Ben ook wel benieuwd eigenlijk. Geloof dat hij een keer de 500 op mijn elektrostaten wil horem. Wanneer gaan we dat doen Ad? :)

patrick_vdb

Hi,

Zoals Scarp al zei hadden wij idd zondag-avond nog even snel naar Ad's set geluisterd, en ik moet eerlijk zeggen dat het verre van tegenviel.

Een paar nummers hebben de revu gepasseerd, Diana Krall op LP, Dead can Dance op cd en ook nog wat klassiek op LP. Vooral de LP-weergave was heerlijk, lekker warm gekleurd maar met ontzettend veel resolutie in het geluidsbeeld (wat klinkt cd daarna weer heerlijk plat en haast levenloos ;D ). De set is best analytisch maar op een positieve manier, kom graag nog eens langs met wat eigen referentie-materiaal.

mvrg

Patrick

Spacebass

Pat wat bedoel jij precies met analytisch?

patrick_vdb

Hi Space,

Met analytisch bedoel ik het kunnen weergeven van de fijne structuur welke in een muziekstuk zit, de low-level of microdetails kunnen laten horen en een passende, geintegreerde plaats binnen het geheel geven zonder deze te overdrijven (want dan wordt het analytisch in de negatieve zin van het woord).

Mvrg

Patrick

Spacebass

Kijk da's precies zoals ik het ook zou bedoelen!!!  O0

En idd TE analytisch is idd ook niets, alhoewel ik wel alles wil horen waar die muzikanten voor gezweet hebben ;)

patrick_vdb

Ja, het is zonde voor die man als íe 20 jaar heeft ge-oefend op de juiste aanslag en timing van zijn triangel en je hoort het uiteindelijk niet terug in het geheel ;D ;)

mvrg

Patrick

advr

#10
Hoi Frank,

Dank je voor het verslag, het was een zeer geslaagde avond en ik had jullie nog veel meer willen laten horen maar dan hadden we nu nog gezeten ;D ;D

Ik ga helemaal naast mijn schoenen lopen van je verslag ;D

Blij dat je het mooi vond. Ik vond die Scofield cd erg mooi, lekker druk maar toch kan ik het goed volgen. Analytisch in de juste zin van het woord en dan moeten mijn netsnoeren nog verder inspelen. 8)


@garmtzzzzzzzzzzzzzzzzzz
Ja, ik ga zeker komen met mijn AI-tje, wel na mijn vakantie  ;D
Ik heb niet zovel forum tijd in mijn vakantie maar het was leuk je ontmoet te hebben op de BBQ, de rest trouwens ook. Leuk te weten wie er achter de namen zitten. ;D

Dank voor alle complimenten.. :)
Het mini bezoekje van Patrick en Rolf was ook erg leuk.


Ad.
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

advr

#11
Quote from: patrick_vdb on August 13, 2004, 11:27:47
Hi,

Zoals Scarp al zei hadden wij idd zondag-avond nog even snel naar Ad's set geluisterd, en ik moet eerlijk zeggen dat het verre van tegenviel.

En als het tegenviel mag je dat best zeggen hoor!!! ;D ;D ;D

Ad.
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

patrick_vdb

Hi Ad,

Oh, dan had ik het ook wel eerlijk ter plekke gezegd hoor ;D ;)

mvrg

Patrick

advr

Hoi Patrick,

Weet ik, 8)

Groet,
Ad.
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster