1 weg systeem d.m.v breedbander

Started by NefeliM, August 11, 2004, 18:34:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

NefeliM

Hallo,

Binnenkort wil ik gaan beginnen aan de bouw van een vloerstaande breedbander (1 weg).
Mijn oog is eigelijk gevallen op een fostex driver nl. de FE207E
En die wil ik in de aanbevolen behuizing duwen.
Ik kies voor de FE207E omdat deze magnetisch afgeschermd zijn (ik ga een 5.1 opstelling maken en de center komt bij de tv).

Verder kies ik voor een 1 weg systeem omdat ik dat gewoon koel vind  8)
en het idee dat het systeem ongefilterd is spreekt me ook heel erg aan.
Momenteel heb ik Yamaha speakertjes ter grote van een PC speakertje dus ik denk er wel op vooruit te gaan.

Voordat ik ga beginnen aan de bouw wou ik dit eerst nog een keer hier posten misschien dat ik beter voor een andere driver kan kiezen
of zijn er mensen met andere tips. (dit wordt ten slote mijn eerste zelfbouw speaker).

Hieronder heb je de specs van de driver en de aangeraden behuizing :

Fostex FE207E
Behuizing

Als ik meer informatie moet geven hoor ik het wel.

Groeten,

Michael

Jan Deckers

Hi,

is de enige reden om voor een 1-weg te gaan dat je het koel vindt? Ik heb nog geen echt mooi 1-weg zelf gehoord. Kijk eens op de site van Geenius. Hij is m.i. de luidsprekerman van nederland.
Link: http://home.hetnet.nl/~geenius/

Daar vindt je toruwens ook ontwerpen met een 2-tal Fostex-units. Wel leuk om te proberen, maar ik denk dat de HATT-serie een stukje mooier zal zijn.

Succes, en laat zien wat je gemaakt hebt.

GRTN,

Jan

Erik van Voorst (in memoriam)

#2
Ik denk dat een 1-wegsysteem enerzijds zeer goed zou kunnen werken (zeker als je de sub mee laat
doen als LFE en vanaf 120 Hz laat ondersteunen.......anderzijds vraag ik mij werkelijk af of het HT-geweld de conus niet dusdanig belast dat je naar behoorlijk rauwe vervormingen luistert.  ???

Mijn advies is zoek het zeer nauwkeurig uit en bespaar niet op de unit!!!!!

Suc6 met deze poging

PS

Ga ik zeker volgen, want theoretisch is het een waanzinnig mooie oplossing voornamelijk in HT (door die sub(s) ) en op audiogebied met zeer kleine muzikale bezettingen (zonder sub dat is daar uit den boze  >:D)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

de vuilnisman

Ik heb zelf een surround set met een 3 keer een jordan jx92s in een 7 liter basreflex boksje en twee crappy achterboxen die ik nog moet vervangen. Voordeel van de jordans zijn dat ze afgeschermd zijn. Ik moet alleen nog even wachten hoe het met subwoofer speelt subamp is in reparatie vanwege blikseminslag, is trouwens met de 12-680 van eton.

Spacebass

ben zeer benieuwd hoe dit gaat klinken!!

Altijd leuk zo'n afwijkend iets op het forum  O0

Wat voor amp ga je ervoor gebruiken?
Heb je al een sub in gedachte?

ralph w

Heb alweer een tijdje geleden een "pico lino" met een vifa breedbandertje gebouwd en hier een pcamp in geduwd als compuboxjes. Ik sta nog steeds versteld van het geluid wat eruit komt en hoe laag deze gaat (zeker met het afspelen divx-jes  ;D ), heb totaal geen behoefte aan een subje erbij

Ralph

http://www.klingtgut-lsv.de/shop/images/big/picolino.jpg

Spacebass

Maar voor het echte HT geweld toch wel?

ralph w

Zeker, maar micheal heeft het over een fostex breedbander:

heerlijk efficient, papieren conus, prachtig voor muziek maar ook niet HT  ;), of hardrock oid

NefeliM

#8
ralph w ->  ik probeer jou zin te ontcijferen hij loopt niet helemaal lekker, wat bedoel je met :

Quoteheerlijk efficient, papieren conus, prachtig voor muziek maar ook niet HT  , of hardrock oid ??

Ik was eens aan het kijken wat ik met verschillende units kon maken ik heb hiervoor WinISD gebruikt
dat kwam ik tegen na een keer zoeken op google.
De units die ik vergeleken heb zijn de :

FE207E
FX200
F200A

In WinISD heb ik gekozen voor een vented box en verder heb ik alles ingevuld a.d.h.v de PDFjes.
Daar komt de FX200 goed uit de verf (zie plaatje) zou misschien iemand kunnen vertellen welke van deze 3 het beste is ?



ROOD = FX200
GROEN = F200A
BLAUW = FE207E

Als mijn "berekeningen" *ahum* kloppen vind ik het wel vreemd, de F200A is 3 maal zo duur als de FX200
Maar goed duurder wil niet automatisch zeggen beter.

Groeten,

Michael


ralph w

Micheal,

de model van fostex die jii wil gebruiken worden meestal op systemen gebruikt die niet bedoelt zijn voor klapperrende bassen en snoeiharde gitaren, het betekent natuurlijk niet dat dit niet mogelijk is, het is slechts een observatie van wat ik her en der zie

Ralph

http://melhuish.org/audio/DIYTQ11.html
http://www.madisound.com/207e_encl.pdf

NefeliM

Jah inderdaad hoe meer ik erover lees hoe meer ik het idee krijg dat dit niet gaat lukken met deze drivers.
Op zich ook het feit dat mensen met een breedbander een hoorn constructie hebben met een leuke buizen versterker
geeft mij het idee dat dit niet echt een speaker voor een HT is.

Neemt niet weg dat ik er niet mee verder ga, maar misschien had ik beter voor een beproefd systeem kunnen kiezen
zeker omdat dit mijn eerste zelfbouw systeem wordt.

Maerten

Ik kan je de Vifa premium 11 aanraden, heb ik laatst gebouwd en was mijn eerste project ! Alles is goed verlopen en ik vind ze echt fantastisch klinken, zeker ook voor het geld. Ze zijn vrij compact, en er is ook een center in de premium serie geloof ik.

http://www.speakerland.nl/vifa-l.htm

Hier staat een foto en wat gegevens, maar eigenlijk moet je ze gewoon eerst gaan luisteren bij speaker en co ! ( www.speakerenco.nl ) en ik heb gehoord dat je ze voor 275 ook wel mee kan nemen ;)

mvg,

Maarten

NefeliM

Op zich ging het me meer om het 1 weg systeem als om een betaalbaar systeem neer te zetten.
Mocht het uiteindelijk toch een meerweg systeem worden dan zal ik je advies zeker overwegen !

Groeten,

Michael

Maerten

Ik heb gehoord van een ander bekend 1 weg systeem, de poormans tube. Ik weet er verder vrij weinig vanaf maar misschien kan je eens wat rondneuzen  ;)

voor prijzen, http://www.remo.nl/pryssets.htm < hij staat bij overige onderaan

mvg,

Maarten

Shorty

De Poor Man's Tube wordt gemaakt door Hawk Audio. Er zitten echter, zoals je hier kunt zien, 3 units in. De 1-weg speakers (met reflex-poort) die ze vroeger leverden heetten PMR (Poor Man's Reference). Die gaf een ondanks z'n beperkingen in het hoog en laag een wonderschoon geluid, dankzij het ontbreken van een filter. Maar echt hard ging het ding, met z'n kartonnen conusje van een centimeter of 10, natuurlijk ook niet.

VrGr,

Bart J.

Maerten


Duck Twacy


Shorty

Breedbandig en rete- O0 is natuurlijk een zelfbouw elektrostaat. Zie maar eens de site van The Audio Circuit. Nog Nederlands ook!

VrGr,

Bart J.

Gydotron

Inderdaad, een ESl kan heel erg mooi spelen. Een dikke 10 jaar geleden heb ik er ook eens gebouwd. Een centrale subwoofer onder de 70 Hz zorgde voor het laag. 1 groot nadeel, laag rendement!

MVG Guido

SiR-ROUND

Wel eens aan een Karlson resonator gedacht?



Pic = link

Genoeg te vinden via Google.

Jan Deckers

He,

de Karlson, dat is een van mijn eerste luidsprekers. Wel daar kwam in ieder geval een hoop (en lage) herrie uit. Al is het misschien aan te raden om deze met een tweeter aan te vullen.

GRTN,

Jan

NefeliM

sjonge sjonge das toch ook wel vet een zelfbouw ESL,
maar daar zal ik denk nooit aan beginnen, voor mij is dit al een heel project ;)

Arno P

#23
Ik ben destijds ook begonnen met een 1-weg systeem hierna volgden vanzelf 2, 3 en 4.5 weg systeem om vervolgens weer terecht te komen bij het ideaal...een eenweg systeem...maar dan niet met een dynamsiche driver maar "gewoon" dmv een ESL....Nu al een jaar of 6 geen wijzigingen meer en dat wil heel wat zeggen...gaat niets boven een ESL wat mij betreft...

Edit: VOOR HIFI DAN.... ;) ;D

Spacebass

Quote from: Jan Deckers on August 16, 2004, 19:09:38
He,

de Karlson, dat is een van mijn eerste luidsprekers. Wel daar kwam in ieder geval een hoop (en lage) herrie uit. Al is het misschien aan te raden om deze met een tweeter aan te vullen.

GRTN,

Jan
Hier idem  ;D