Focal 38VX sub gebruiken voor HT?

Started by skull, August 25, 2004, 03:09:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

skull

Hallo, ben nieuw hier.  Wat een ervaring(en) hier op dit forum!  :o :)

Ik ben in het bezit (van uit mijn lang vervlogen car-hifi tijd nog) van een Focal 38VX-sub 4 ohm.  Deze zou ik graag gebruiken als HT-sub.  Iemand hier ervaring mee?  Welk genre kist zou ik hiervoor maken?  Iemand die hier toevallig een bouwplan van heeft?


http://www.in-akustik.com/focal_jmlab/Focal_audiomobile/ouraganf/38vx.htm

Ook denk ik hiervoor als amp de Detonation DT300 met regelbaar x-over te gebruiken (300W op 4 ohm).  Lijkt dit jullie een geschikte keuze?
http://www.visaton-bausaetze.de/hifi/det300.htm


skull


Starred

Dit topic kan je beter verplaatsen naar de DHZ hoek, daar zal je vraag waarschijnlijk wel beantwoord worden

skull

Quote from: Starred on August 28, 2004, 08:55:21
Dit topic kan je beter verplaatsen naar de DHZ hoek, daar zal je vraag waarschijnlijk wel beantwoord worden

Tx voor de tip!  ;)

voodooless

Heb je misschien ook ergens T/S parameters van dat ding? Zonder kunnen we je niets zeggen en met google ben ik niet echt ver gekomen... Is het ding 2x4 Ohm BTW, of 2x8 (en dus 4 Ohm paralell)? In het eerste geval moet je de amp in 2 Ohm aansluiten (paralell)(dat zal de voeding van de DT-300 niet leuk vinden denk ik, amp zelf moet die load wel ankunnen denk ik), of 8 Ohm (serie), maar dan hou je een stuk minder amp vermogen over...

Ziet er verder wel leuk uit, forse efficientie van 97 dB! Maar zonder verder parameters kunnen we heel weinig...

Bart_M

#5
Misschien is die efficientie wel in-car.
Maar goed. Een gesloten kist van rond de 60 liter geeft een -3dB punt van 60 Hz, of een basreflex van 100 liter geeft een -3dB punt rond de 30 Hz.
Ik zou gewoon een testbakkie maken.

michiel

Veel focal drivers zijn geoptimaliseerd voor bass reflex gebruik. Nu weet ik niet hoe het met deze unit zit (misschien denkt de afdeling car hifi er anders over bij focal...). Ik zou de gok wagen op een br, tunen op de fs en een passend volume erbij geeft zeer goede resultaten.

Wat de weerstand betreft zit je met 8 ohm niet verkeerd. Je zal hues genoeg vermogen hebben, die 300 watt wil je echt niet gebruiken met een 15" sub in je huiskamer. Door het grote konus oppervlakte heeft deze unit een vrij hoog rendement in het sublaag bereik.