ontwerp en bouw van de violators,

Started by ruud2, July 28, 2004, 11:40:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Erik van Voorst (in memoriam)

#925
Mooie omschrijving...

Bedankt...ik kan me genoeg voorstellen bij je commentaar...ook Avalons hebben mijnsinziens een Achilleshiel.... ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

ruud2

#926
Quote from: scrutinizer on April  7, 2007, 21:00:05
Hoi Erik
Een Knappe luidspreker die zich ondanks het formaat d.m.v. sommige electronica totaal laat verdwijnen en een mooie fantasie achter laat van het vastgelegde.
Meerdere mooie electronica op beluisterd oa: Marantz T1, Spectral, Audio Research 600 en Forsell Statement.
De Avalon familie zijn mooi uitgewerkte producten met de zelfde signatuur maar daarintegen met eigen karakters.
Mijn opinie Isis derde rij concertgebouw waar de Sentinel comfortabel rij 11 ten gehore brengt.(t'lijkt wel uit de folder ;D)b   

durf het bijna niet te vragen... ::)
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

scrutinizer

#927
Quote from: Erik van Voorst on April  8, 2007, 00:23:20
Mooie omschrijving...lijkt wel de volzinnen van een winkelier.... :P

Bedankt...ik kan me genoeg voorstellen bij je commentaar...ook Avalons hebben mijnsinziens een Achilleshiel.... ;D
Behoort tot de klasse met een hoog therapeutisch gehalte. ......Zeer hoog!!!!!!!
(Achilles is ook de enige die pech gehad heeft) ;D

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Erik van Voorst (in memoriam)

Quote from: scrutinizer on April  8, 2007, 17:24:32
(Achilles is ook de enige die pech gehad heeft) ;D

???......ik begrijp niet precies wat je in relatie tot Avalon bedoelt...leg eens uit als je wilt..

Wat IK in ieder geval de zwakke plek in het design vind is dat ALLES moet wijken voor het mooiste middengebied ter wereld...en er een beetje kastresonantie is wat het geluid weliswaar plezierig kleurt en een muzikaliteit meegeeft maar net niet dat beetje extra geeft om de realiteit nog meer te benaderen....wel kun je met deze speakers uren therapeutisch voldaan wegdromen..... ;D

Ik vind trouwens ondanks deze opmerkingen dat het voor mij nog steeds het beste is wat de audiowereld te bieden heeft op luidsprekergebied...laat daar geen misverstand over bestaan... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

scrutinizer

#929
Quote from: Erik van Voorst on April  8, 2007, 23:44:17
???......ik begrijp niet precies wat je in relatie tot Avalon bedoelt...leg eens uit als je wilt..

Wat IK in ieder geval de zwakke plek in het design vind is dat ALLES moet wijken voor het mooiste middengebied ter wereld...en er een beetje kastresonantie is wat het geluid weliswaar plezierig kleurt en een muzikaliteit meegeeft maar net niet dat beetje extra geeft om de realiteit nog meer te benaderen....wel kun je met deze speakers uren therapeutisch voldaan wegdromen..... ;D

Ik vind trouwens ondanks deze opmerkingen dat het voor mij nog steeds het beste is wat de audiowereld te bieden heeft op luidsprekergebied...laat daar geen misverstand over bestaan... ;)
Hoi Erik
Even teruglezend probeer ik je vraag te begrijpen, wat ik eigenlijk aangeef is dat de Sentinel behoort in mijn top 5 ervaringen.
Maar er zijn ook andere mooie ervaringen geweest.
Kleuring is me niet echt opgevallen, want juist harmonische structuur van mid en midlaag waren van eenzame klasse, natuurlijk blijft het een houten behuizing........dus knap toegepast! ;D

De mooiste instrumenten worden ook geroemd mede door hun klanklichaam. ::)
    
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Erik van Voorst (in memoriam)

#930
Je sprak over de pech van Achilles (je bedoelt waarschijnlijk in zijn hiel geschoten ;D) als enige.....vergelijk met....Avalonpech . ???....

Anyway....de Sentinel heb ik nooit gehoord maar wat ik bedoel met (vooral de eerdere Avalons) kleuring is dat de kast
(zeer goed mogelijk dat dit bewust kan zijn gedaan) meedoet.... hij is aan de zijkanten precies in het midden niet gebraced daar trilt hij iets mee....en introceert zo wat warmte bij gitaren, pianos ....houtinstrumenten...die warmte vond ik niet altijd gewenst want dat ging voor mij wel eens ten koste van de resolutie...ach voor dat je het weet ben je aan het discuseren over erg kleine..uhh...flaws... ;D

Het middengebied is m.i. perfect te noemen. 8)...deze middenlaag unit wordt vaak zeer vroeg afgekapt omwille van verdere vervorming....dus echt diep laag wordt niet voor gekozen....de snelheid van Avalon was zeker voor die tijd baanbrekend.. :o :o...ik vind persoonlijk snelheid het allerbelangrijkste (op muzikaliteit na :P) in een speaker......het zijn ook nu nog de Avalons die steeds weer opvallen door zijn 3D en snelheid...als je dan ook nog een mooi kunstzinnig WAFkastje erom bouwt heb je ...
...HET GROTE IDEAAL BEELD....voor een hoop zelfbouwers wereldwijd...en zet je mij en Ruud en nog een paar. :P....flink aan het werk..  O0
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Marc Heijligers

Quote from: Erik van Voorst on April  9, 2007, 09:42:25Anyway....de Sentinel heb ik nooit gehoord maar wat ik bedoel met (vooral de eerdere Avalons) kleuring is dat de kast
(zeer goed mogelijk dat dit bewust kan zijn gedaan) meedoet.... hij is aan de zijkanten precies in het midden niet gebraced daar trilt hij iets mee....en introceert zo wat warmte bij gitaren, pianos ....houtinstrumenten...die warmte vond ik niet altijd gewenst want dat ging voor mij wel eens ten koste van de resolutie...ach voor dat je het weet ben je aan het discuseren over erg kleine..uhh...flaws... ;D

Ik heb de Opus Ceramique gehoord, en ben het met je eens, er zit een flinke dosis kastkleuring in het middengebied, maar dat heeft ook met filter afstemming te maken (ik heb het Ruud eergisteren nog laten horen hoe je met het mid filter kan tweaken om meer "hum" te creeeren, dat komt op een paar uF is serie met de mid nauwkeurig). Het is overigens met name de baffle aan de voorzijde die trilt, en minder de zijkanten, ondanks dat ze holler klinken wanneer je er op klopt. De accelerator metingen die ik gedaan heb bij mijn eigen kast tonen dat aan. De unit werkt als een soort stemvork, die door connectie met de kast zijn energie beter over kan brengen. Ik heb tegenwoordig een tochtstrip achter de units gestoken, en dat verminderd de hoeveelheid hoorbare kleuring aanzienlijk. Je kan meten dat de grill van de Thiel units dan langer doortrilt (ze worden minder gedempt door de massa van de kast), maar er wordt minder akoestische energie overgebracht (trillend metaal heeft een slechte overdracht), dus dat is een prima afweging.

Quote from: Erik van Voorst on April  9, 2007, 09:42:25Het middengebied is m.i. perfect te noemen. 8)...deze middenlaag unit wordt vaak zeer vroeg afgekapt omwille van verdere vervorming....dus echt diep laag wordt niet voor gekozen....

Avalon laat de C79 juist vrij diep doorlopen, een kantelpunt bij 250 a 275Hz. Mijn ervaring is dat het verschuiven van het kantelpunt naar boven toe (bijv. 300Hz) het verschil tussen resonant en niet resonant betekent. Ik vind dat Avalon de C79 te ver laat doorlopen in het hoog, waardoor er een hoornachtig mid ontstaat met een hard randje, dat typisch "keramische unit" geluid. Mijn ervaring is dat je bij de 2kHz al aan het filteren geslagen moet zijn om die typische analytische/harde keramische klank te vermijden.

Quote from: Erik van Voorst on April  9, 2007, 09:42:25
...HET GROTE IDEAAL BEELD....

WAF waf waf, woef woef woef!  8)  ;D

Marc
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

Erik van Voorst (in memoriam)

#932
Ik begrijp dat je resonantiefrequentie van de unit met een tochtstripje hebt aangepast...maar als die unit in het vilt ligt (bij mij in ieder geval) heb je dit toch al aangepast...heb je er dan nog last van.......gewoon wegknippen >:D

De C95 pakt bij mij al vrij snel over van de C79....de C220 komt wel vrij laat in.. ;)

Grappig die Baffle van Avalon is juist hun trots......nu moet ik wel zeggen dat als je die baffle NOG beter bouwt er nog steeds winst valt te behalen.......de energie van geluid (de trilling van units)...is zo enorm  :o...dat wordt erg vaak onderschat ...zowel commercieel als in zelfbouw....... 8)

Dat geblaf interpreteer ik als een kwispelstaartje....dus blijdschap dat er Avalons zijn... :P >:D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Marc Heijligers

Quote from: Erik van Voorst on April  9, 2007, 10:24:54
Ik begrijp dat je resonantiefrequentie van de unit met een tochtstripje hebt aangepast...

Scheelt misschien 1 Hertz op de 420Hz.

Quote from: Erik van Voorst on April  9, 2007, 10:24:54
maar als die unit in het vilt ligt (bij mij in ieder geval) heb je dit toch al aangepast...heb je er dan nog last van.......gewoon wegknippen >:D

Vilt is niet voldoende, heb ik ook uitgeprobeerd. Probeer voor de lol eens een stuk tochstrip (zo eentje van rubber, die kan indeuken), je weet niet wat je hoort. Als je het niet mooi vind, kan je het nog altijd in je oren stoppen!  >:D ;D

Quote from: Erik van Voorst on April  9, 2007, 10:24:54
Grappig die Baffle van Avalon is juist hun trots......nu moet ik wel zeggen dat als je die baffle NOG beter bouwt er nog steeds winst valt te behalen.......de energie van geluid (de trilling van units)...is zo enorm  :o...dat wordt erg vaak onderschat ...zowel commercieel als in zelfbouw....... 8)

Hoe groter de afmetingen van de baffle, hoe moeilijker het is om resonanties te onderdrukken, ook met bracing (dat helpt niet altijd, sterker nog, dat wil soms de kast alleen maar "strak" zetten en daardoor een resonantie versterken!!!), gewicht (heeft een logaritmische werking, dus boven een bepaald gewicht moet je enorm veel gewicht toevoegen wil dat nog zin hebben) Een baffle van 1m eenmaal aangeslagen, staat in de 100-400Hz te resoneren (daarom hebben die kleine monitor speakers altijd zoveel resolutie, de resonanties die ze al hebben liggen veel hoger in frequentie). Direkt achter je unit kan je geluidsniveaus van dik over de 120dB halen. Geen contact met de baffle zou het beste zijn.

Quote from: Erik van Voorst on April  9, 2007, 10:24:54
Dat geblaf interpreteer ik als een kwispelstaartje....dus blijdschap dat er Avalons zijn... :P >:D

LOL!!!

Marc
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

ruud2

#934
oeps , ben even weg en dan een leuke discussie.
iedereen heeft natuurlijk een eigen intrepetatie als het gaat om "echtheid en nauurgetrouw"en hoe dit te benaderen.
dat is goed te zien in de onderlinge, soms kleine , verschillen in de kast opbouw.
toen ik eerdaags nog bij Marc was vroeg ik me af waarom ik een c95 heb gebruikt ipv. de c220 op het gewone laag, gewoon vanwege Het (keramische) detail ook in het gebied 100-200 Hz. maar ook de volledig andere kamerakoustiek die dit weer lekker in de hand werkt.
Marc heeft de bacings niet meer laten aansluiten op de magneet , bij mij juist weer wel, om de achterzijde van de loodzware kasten mee te doen.
mijn gedachte is veel gewicht, Marc heeft daar in tegen metingen kunnen verrichten in een (on)aangename omgeving.
de 11" etons staan op een laag pitje wat mee te mormelen op de achtergrond zet je ze uit dan mis je een dimensie, vergeet je ze aan te zetten dan realiseer je dit pas wat later.
deze week was Smitsmans met zijn minimonitors waarbij er achter de kasten nog flink veel geluid was waartenemen een veel meer rondom afstraling en het bijna ontbreken van een sweetspot , juist achter mijn kasten is het geluidsniveau gering en praat je tegen diegene in de sweetspot die moet kunnen liplezen.
alle zelfbouw systemen die ik tot nu toe heb gehoord hebben een grote mate van echtheid , over het beeld zijn grotere verschillen, dit metname ook door de afmetingen van diverse kasten.
zelf kan ik een hoop zaken alleen gevoelsmatig oplossen , daar anderen daarintegen er een wetenschappelijke en/of proefondervindelijke achtergrond in hebben.
maar nu de bouw zo goed als is afgerond blijven er natuurlijk altijd zaken die misschien een ander compromie hadden moeten zijn, en er zijn inmiddels ander inzichten op , zie bv. bovenstaand.
de enige manier om erachter te komen ( als dat de wens is natuurlijk) is een vergelijk met het orgineel, je kan als diy enigszins bepalen waar je staat.


edit: als ik de foto's bekijk van de avalonfabriek en zie daar de opbouw van diverse kasten en vergelijk dit met de bouw van die van Erik of die van mij rijst nog een ander niet onbelangrijk aspect, nl. puur de bouw van de kasten zoals Erik en ik dit hebben gedaan kan alleen diy, commerciel is dit gewoonweg niet haalbaar.
dik laagje, loodje, dun ander laagje ,loodje enz. en dan heb ik het nog niet eens over het gebruik van zware metalen in de zin van millieu waar veel bedrijven zich tegenwoordig aan moeten confimeren, vooral in Europa.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

scrutinizer

Quote from: ruud2 on April  9, 2007, 11:18:40
oeps , ben even weg en dan een leuke discussie.
iedereen heeft natuurlijk een eigen intrepetatie als het gaat om "echtheid en nauurgetrouw"en hoe dit te benaderen.
dat is goed te zien in de onderlinge, soms kleine , verschillen in de kast opbouw.
toen ik eerdaags nog bij Marc was vroeg ik me af waarom ik een c95 heb gebruikt ipv. de c220 op het gewone laag, gewoon vanwege Het (keramische) detail ook in het gebied 100-200 Hz. maar ook de volledig andere kamerakoustiek die dit weer lekker in de hand werkt.
Marc heeft de bacings niet meer laten aansluiten op de magneet , bij mij juist weer wel, om de achterzijde van de loodzware kasten mee te doen.
mijn gedachte is veel gewicht, Marc heeft daar in tegen metingen kunnen verrichten in een (on)aangename omgeving.
de 11" etons staan op een laag pitje wat mee te mormelen op de achtergrond zet je ze uit dan mis je een dimensie, vergeet je ze aan te zetten dan realiseer je dit pas wat later.
deze week was Smitsmans met zijn minimonitors waarbij er achter de kasten nog flink veel geluid was waartenemen een veel meer rondom afstraling en het bijna ontbreken van een sweetspot , juist achter mijn kasten is het geluidsniveau gering en praat je tegen diegene in de sweetspot die moet kunnen liplezen.
alle zelfbouw systemen die ik tot nu toe heb gehoord hebben een grote mate van echtheid , over het beeld zijn grotere verschillen, dit metname ook door de afmetingen van diverse kasten.
zelf kan ik een hoop zaken alleen gevoelsmatig oplossen , daar anderen daarintegen er een wetenschappelijke en/of proefondervindelijke achtergrond in hebben.
maar nu de bouw zo goed als is afgerond blijven er natuurlijk altijd zaken die misschien een ander compromie hadden moeten zijn, en er zijn inmiddels ander inzichten op , zie bv. bovenstaand.
de enige manier om erachter te komen ( als dat de wens is natuurlijk) is een vergelijk met het orgineel, je kan als diy enigszins bepalen waar je staat.

De mooiste "orginele" ontwerpen danken hun afkomst aan het schuurtje achter het huis ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

scrutinizer

Quotedurf het bijna niet te vragen...  ::)

Waar beruste jullie ontwerpwens op zonder het orgineel te hebben beluisterd, vormgeving?
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

ruud2

#937
Quote from: scrutinizer on April  9, 2007, 13:43:42
Waar beruste jullie ontwerpwens op zonder het orgineel te hebben beluisterd, vormgeving?


irrationeel: een vlaag van verstandsverbijstering >:D
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

scrutinizer

Quote from: ruud2 on April  9, 2007, 13:58:17
irrationeel: een vlaag van verstandsverbijstering >:D
Respekt!!!
Trouwens moeilijk medicatie voor te verkrijgen. ;D
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

scrutinizer

#939
 ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Erik van Voorst (in memoriam)

Ik wilde een verbeterde versie van mijn
Avalon Eclipse en iets meer fullrange.....toen ik het met mijn vrouw over de aankoopbedragen had :-X........dan maar zelfbouwen
en dat is net als bij Ruud in een vlaag van verstandsverbijstering behoorlijk uit de hand gelopen....
...het keramiek en diamant heb ik natuurlijk wel in Avalons gehoord;..... 8)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

scrutinizer

#941
Veel lof voor de toewijding, maar vooral toepassing van jullie creaties!!!!

Sorry Ruud ik had beter moeten lezen  :-[
Maar speelt Erik dan passief (bi-amped)?
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

ruud2

bij mij waren er toch ook wel een aantal andere zaken die een rol hebben gespeeld.
ik was bezig met een nautilus 801 kloon, toen bleek er geen geschikte ( kleine)hoog unit beschikbaar was, althans ik kon hem niet gevonden krijgen.
de estethica sprak me wel aan en het inmiddels kunnen gebruiken van cad/cam
zou uitermate geschikt zijn voor het hoekige ontwerp en de zaagplanning.
tevens zijn de kasten identiek ,inwendig en uitwendig.
en niet te vergeten de beschikbaarheid van de units en ook de combinatie van units en de vele info op (vooral) dit forum.
en ...Erik's enthousiasme. ;)
ook een andere uitdaging om met zo weinig mogelijk investering toch een groot systeem neer te zetten en zaken te kunnen realiseren die een fabrikant niet commerciel kan maken. alhoewel je sommige bedragen ziet van mythen en sagen
en de droomwolk die daarom heen wordt gecreeerd vraag je je af waar eea. blijft.
ja, research enz. bla, bla , wolk , wolk
verder,voor een eerste bouwprojectje niet onaardig.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

ruud2

#943
Quote from: scrutinizer on April  9, 2007, 17:22:37
Veel lof voor de toewijding, maar vooral toepassing van jullie creaties!!!!
Spelen jullie half aktief of passief? ::)

half/ half , de waf factor....
mocht iets groots bouwen ( had achteraf nog groter gemogen, me lucky b...)
maar zelf wilde ze ook overdag gewoon naar de radio willen luisteren, en een transistortje was uitdenboze.
dwz. zonder de aktieve subs toch een lekker geluidje onder het dagelijkse...
en ik hoef dus bij thuiskomst s'avonds alleen de subs erbij te zetten , de rest is al warm :D
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

scrutinizer

Een viraal infect met korte (software) momenten van groot geluk. ;D
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Erik van Voorst (in memoriam)

Ik speel met passief filter op hoog, mid en midlaag...Aitos OTL
en op het laag met actief filter(Bryston)...Aitos OTL.

Geloof me het zijn bij mij lange software momenten van intens geluk...cd´s zijn niet aan te slepen.....3000 en still going strong ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

scrutinizer

Goed om zoveel enthousiasme te zien, de pl 519's zijn jouw goed gezind. :)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

ruud2

#948
Quote from: scrutinizer on April  9, 2007, 18:08:04
Een viraal infect met korte (software) momenten van groot geluk. ;D

lees voor gebruik de bijsluiter, dit middel kan ernstige bijwerkingen gaan vertonen
en teneinde leiden tot onbeheersbare DIY en onbeheerst aankoopgedrag van platte ronde meest muzikale schijfjes. ;D
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Erik van Voorst (in memoriam)

Quote from: dre73 on April  9, 2007, 18:34:52
3000 :o
eigen slaapkamertje? ;D

Grote kast....en nog een extra kast in mijn HT voor Bach en Beethoven... :P

De PL519 gaat wat mij betreft nooit meer de deur uit.....ik heb zelfs een setje op mijn center in de HT gezet.......of het goed klinkt zal ik zelf niet zeggen maar er is een xXx/reviewlink... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!