ontwerp en bouw van de violators,

Started by ruud2, July 28, 2004, 11:40:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Erik van Voorst (in memoriam)

Quote from: Marc Heijligers on April  3, 2007, 20:40:49
Goh, ik voel me bevoorecht met mijn vriendin!

Marc  >:D  ;D

Ik heb een vrouw en twee xXx-vriendinnen  :P >:D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

ruud2

Quote from: FFF on April  4, 2007, 10:11:31
De prijs is idd erg laag.

Als ik je schematje zo zie denk ik dat er in je filter nog veel ruimte is voor verbetering is kwalitatief beter componenten.

Echter je ontwerp zou dan ook al erg goed moeten zijn, anders is het zonde en het rendement van de extra investering veel te laag.

Voor mijn soups ben ik een euro of 3000 kwijt denk ik, zou er het liefste nog 1000 tegen aan gooien om het filter nog verder te verbeteren.

mijn streven is altijd geweest om zo efficient mogelijk gebruik te maken van de componenten en niet duurder is beter, want dan is het bijna een bodemloze put.
als er iets is dan zou het bv. de tritec spoelen te vervangen door foliespoelen.
echter naar mijn mening en gehoor speelt het redelijk goed, en zijn er andere
parameters die de beperking zijn. (bv. de huiskamer akoustiek)
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Marc Heijligers

Quote from: Erik van Voorst on April  4, 2007, 11:02:35
Ik heb een vrouw en twee xXx-vriendinnen  :P >:D

Ontwerp met baspijp?  ;D

Marc
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

Marc Heijligers

Quote from: ruud2 on April  4, 2007, 11:07:25
mijn streven is altijd geweest om zo efficient mogelijk gebruik te maken van de componenten en niet duurder is beter, want dan is het bijna een bodemloze put.
als er iets is dan zou het bv. de tritec spoelen te vervangen door foliespoelen.
echter naar mijn mening en gehoor speelt het redelijk goed, en zijn er andere
parameters die de beperking zijn.

Helemaal mee eens. Mijn reden om met foliespoelen aan de gang te gaan, is omdat de Thiel units de neiging hebben kaal en analytisch te spelen. Het bleek dat een foliespoel het laag en mid beter deden integreren, en dat het een vollere klank tot gevolg had met meer body. Dan is het een oplossing voor een probleem, i.p.v. alleen maar "cooooool".

In jouw geval, met de Eton subs, heb je nooit last van gehad van gebrek aan body, dus inderdaad, waarom zou je er dan het geld aan uitgeven?

Marc
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

ruud2

#904
Quote from: Erik van Voorst on April  4, 2007, 11:02:35
Ik heb een vrouw en twee xXx-vriendinnen  :P >:D

wil je er over praten??   :)

ik heb hier nog steeds van die kerstmutsen. ::)
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Erik van Voorst (in memoriam)

#905
Quote from: ruud2 on April  4, 2007, 11:41:13
wil je er over praten??   :)

ik heb hier nog steeds van die kerstmutsen. ::)

Nope blijft "binnenskamers" .. ;D

Ik zou zeker eens de kamer-akoestiek onder de loupe nemen....zelfs puntjes op de I zetten doen meer dan een dure kabel...en zeker met Toine in de buurt (letterlijk en figuurlijk) liggen daar grote en zeker minder kostbare meteenhoorbare verbeteringen...

Vergt alleen wel steeds meer WAF-kreativiteit ... :-\

PS
Ik heb nog panelen over.... :P
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Erik van Voorst (in memoriam)

Quote from: Marc Heijligers on April  4, 2007, 11:09:27
Ontwerp met baspijp?  ;D

Marc

.........besloten...uhh bedoel natuurlijk gesloten  :P
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

ruud2

#907
nu we het toch over baspijpen hebben ....  :-[

een tijdje geleden ben ik benadert door een italiaanse bouwer die  een sentinel kloon aan het bouwen is, en deze beweert dat de sentinel een baspijp heeft????
a la eidelon.

iemand die dit ooit gezien heeft bij een sentinel?? voor zover er mensen zijn die hem ooit in het wild hebben gespot.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

fgroen

De Sentinel heb ik nooit in het echt gespot, de Osiris (Sentinel's voorganger) wel, en uitgebreid beluisterd ook. Die had op zeker een gesloten kast voor het laag, met twee 13" Focal Audiom units erin.

Het zou ook ultradom zijn om een aktief aangestuurde subwoofer te verpesten met een BR-kanaal. Daarmee haal je onnodig een stuk impulsgetrouwheid onderuit. En die twee 12" woofers zijn mans genoeg om een volle basweergave neer te zetten. Geen enkele reden dus om dat ten koste van impulsrespons met BR-pijpen uit te breiden.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Erik van Voorst (in memoriam)

Ik heb begrepen (maar dat is ook alweer 3 tot 4  jaar geleden) dat het origineel aanvankelijk een gesloten systeem was...zo heb ik hem trouwens ook gebouwd...wel met andere units/parameters..

Neil was een felle tegenstander van bassreflexpoorten.....pas veel later en onder druk van importeurs/dealers heeft hij zijn Avalons veranderd....en zag je ook ineens basreflexpoortmodellen verschijnen...

In mijn oude Avalon Eclipse Manual vernietigt hij bijna in zijn eentje alle bassreflexpoortdesigns... :o
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

fgroen

De manier waarop hij in bijv. de Eidolon een BR poort gebruikt zou je kunnen zien als Neil's manier van "damage control" t.a.v. de commerciele druk om bas-reflex systemen te maken.
Het heeft niets met een klassiek afgestemde bas-reflex kast te maken, maar meer met een "open gesloten" kast. Wat ik daarmee bedoel is, dat de BR-frequentie zó laag staat afgesteld, dat de speaker zich bijna als een gesloten kast gedraagt. Ten opzicht van de laag-afval van een gesloten kast zweeft de respons van de Eidolon daar ongeveer 1 à 2dB boven. Dit is eenvoudig met bijv. LSPRO te simuleren.

Ook B&W haalt deze truuk uit met hun N801. In dat geval zit staat de BR-poort afgestemd op 19 Hz, en daarmee verdwijnt alle BR-rommel uit het hoorbare gebied.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Erik van Voorst (in memoriam)

klopt...hij vermijdt ook bewust de inmiddels commercieel geworden termen zoals bassreflex e.d.. en geeft er (eigen) technische termen aan die de lading inderdaad op een juiste manier dekken.....het blijft een slimme designer  8)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

ruud2

Quote from: Erik van Voorst on April  4, 2007, 14:40:09
klopt...hij vermijdt ook bewust de inmiddels commercieel geworden termen zoals bassreflex e.d.. en geeft er (eigen) technische termen aan die de lading inderdaad op een juiste manier dekken.....het blijft een slimme designer  8)


overall zijn alle spec's van avalon en vele amerikaanse produkten erg oppervlakkig .en staat er al wat meer is het toch onderling moeilijk vergelijkbaar.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Marc Heijligers

#913
Quote from: fgroen on April  4, 2007, 13:56:10Het zou ook ultradom zijn om een aktief aangestuurde subwoofer te verpesten met een BR-kanaal. Daarmee haal je onnodig een stuk impulsgetrouwheid onderuit.

Impulsegetrouwheid beneden de 40Hz???
A. Denk je dat je dat kan horen (antwoord: nee, zelfs onder zeer gecontroleerde omstandigheden kan men het alleen maar horen bij ZEER geselecteerd materiaal in de 200-4kHz range).
B. Hoe impulse getrouw denk je dat een gemiddelde unit (+ interactie kast) op die frequenties is?
C. Wat denk je dat er van een theoretisch impulse perfect systeem overblijft in een kamer t.g.v. reflecties?
D. Bij een gesloten systeem moeten je units meer slag maken => minder lineair => slechtere impulse response.
E. Er bestaan veel gesloten systemen (met name die met een te kleine kast) waarvan de impulse response veel slechter is dan die van een goed afgestemde bas reflex kast.
F. De meeste speaker filters zijn ook niet impulse response getrouw.

Quote from: fgroen on April  4, 2007, 13:56:10
En die twee 12" woofers zijn mans genoeg om een volle basweergave neer te zetten.

Helemaal waar.

Quote from: fgroen on April  4, 2007, 13:56:10
Geen enkele reden dus om dat ten koste van impulsrespons met BR-pijpen uit te breiden.

De impulse response is wel het minste waar je je druk over moet maken. Kast afmetingen des te meer. Bij een gesloten kast hen je 3x zoveel volume nodig om dezelfde laag weergave te krijgen dan met een reflexkast (die laatste heeft wel een speaker met een sterkere BL nodig).

De "bass reflex is evil" mythe is een erg hardnekkige. Komt uit een tijd dat men te kleine boxen probeerde op te peppen met een poort. Dit soort boom-boxen zijn (te) lang voorbeeld geweest van "typische basreflex speakers". Dat is een vertekend beeld.

Basreflex speakers zijn moeilijker om goed te ontwerpen, omdat ze afhankelijk zijn van meer ontwerp variabelen (o.a. resonantie van de poort, verlies van de kast). Zet een zut DIY-ers aan het ontwerpen, met de helft gesloten systemen, en de helf bas reflex. Omdat het makkelijker is om een goed afgestemd gesloten systeem te maken, zullen er statistisch gezien minder basreflex speakers goed klinken. Zegt dat iets over de ontwerpers, of over het concept?

Marc
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

Erik van Voorst (in memoriam)

Okay dan...jij je Baspijp  ;)

15 cm diameter en 50 cm lang (sub der subs)....Male enough Marc..... ;D

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Wowly

Zou juist zeggen "female enough"  ;D

Wowly

ruud2

nu zie ik helemaal geen gat meer in... ???
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Smitsmans

Afgelopen week heb ik tijdens een gezellige avond Ruud´s Violators mogen beluisteren. Wat direct opvalt is het grote en levensechte beeld dat deze speakers neerzetten. Er is sprake van veel autoriteit en lucht om de instrumenten. Het podium wordt 3D gemodelleerd en is imposant en groots, zonder te nadrukkelijk of massief te werken. Zo kan volgens mij alleen een goed afgestemd groot systeem spelen. Dat de afbeelding tendentieel wat groot en aan de hoge kant is, neem je dan graag voor lief. Ik ben weer een stapje wijzer en nederiger geworden in luidspreker zelfbouwland. De Violators zien er fantastisch uit, klinken bijzonder goed en zijn in mijn ogen en oren elke geinvesteerde euro en werkuur waard. Luisteren is puur genieten. De integratie van deze toch niet kleine kasten in de huiskamer is goed geslaagd. Het hoge afwerkingsniveau en de prachtige vormgeving spelen hier zeker een rol van betekenis. Een foto doet deze zelfbouw meesterwerken geen recht. Real life zijn ze veel mooier en subtieler dan ik had verwacht.

Het tweede deel van de avond is nog geluisterd naar mijn minimonitors op Ruud´s systeem, waarbij de bassectie van de Violators het fundament mocht verzorgen. Minder indrukwekkend en met minder lucht, maar gelukkig zeker geen straf. Qua tonaliteit passen ze goed bij elkaar en opnieuw is weer gebleken dat de kwaliteit van de elektronica een belangrijke rol speelt in het eindresultaat. Daar is bij mij thuis nog wel wat winst te behalen.

Ruud,

Ik wil jou en je vrouw ook via deze weg nog eens bedanken voor jullie gastvrijheid en een bijzonder gezellige en leerzame luisteravond.

Groeten,

Guido

scrutinizer

#918
Quote from: Erik van Voorst on April  4, 2007, 14:15:35
Ik heb begrepen (maar dat is ook alweer 3 tot 4  jaar geleden) dat het origineel aanvankelijk een gesloten systeem was...zo heb ik hem trouwens ook gebouwd...wel met andere units/parameters..

Neil was een felle tegenstander van bassreflexpoorten.....pas veel later en onder druk van importeurs/dealers heeft hij zijn Avalons veranderd....en zag je ook ineens basreflexpoortmodellen verschijnen...

In mijn oude Avalon Eclipse Manual vernietigt hij bijna in zijn eentje alle bassreflexpoortdesigns... :o
Ter info:
De Sentinel is een closed design.
Een ontwerp waar de "pros and cons" van een closed cabinet worden ondersteund door afwijkende filter/versterking techniek. (niet lineare versterking)
Na een verloop van tijd zijn de door Classe ontwikkelde eindversterkers vervangen door een ontwerp in samenwerking van Kevin Halverson en Neil Patel.
.
 
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Erik van Voorst (in memoriam)

Dank jewel en wees welkom... ;)

Ik kon hetzelf nergens meer terugvinden....ik had werkelijk bergen papierdocumentatie...en veel uitdraaitjes weggegooid :-\
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

ruud2

Quote from: Smitsmans on April  6, 2007, 23:58:44
Afgelopen week heb ik tijdens een gezellige avond Ruud´s Violators mogen beluisteren. Wat direct opvalt is het grote en levensechte beeld dat deze speakers neerzetten. Er is sprake van veel autoriteit en lucht om de instrumenten. Het podium wordt 3D gemodelleerd en is imposant en groots, zonder te nadrukkelijk of massief te werken. Zo kan volgens mij alleen een goed afgestemd groot systeem spelen. Dat de afbeelding tendentieel wat groot en aan de hoge kant is, neem je dan graag voor lief. Ik ben weer een stapje wijzer en nederiger geworden in luidspreker zelfbouwland. De Violators zien er fantastisch uit, klinken bijzonder goed en zijn in mijn ogen en oren elke geinvesteerde euro en werkuur waard. Luisteren is puur genieten. De integratie van deze toch niet kleine kasten in de huiskamer is goed geslaagd. Het hoge afwerkingsniveau en de prachtige vormgeving spelen hier zeker een rol van betekenis. Een foto doet deze zelfbouw meesterwerken geen recht. Real life zijn ze veel mooier en subtieler dan ik had verwacht.

Het tweede deel van de avond is nog geluisterd naar mijn minimonitors op Ruud´s systeem, waarbij de bassectie van de Violators het fundament mocht verzorgen. Minder indrukwekkend en met minder lucht, maar gelukkig zeker geen straf. Qua tonaliteit passen ze goed bij elkaar en opnieuw is weer gebleken dat de kwaliteit van de elektronica een belangrijke rol speelt in het eindresultaat. Daar is bij mij thuis nog wel wat winst te behalen.

Ruud,

Ik wil jou en je vrouw ook via deze weg nog eens bedanken voor jullie gastvrijheid en een bijzonder gezellige en leerzame luisteravond.

Groeten,

Guido

Dank je voor de lovende betoog, het klinkt natuurlijk iedere diy als muziek in de oren.
neemt echter niet weg dat jouw even lukraak opgestelde minimonitors een voor mij niet alleen een bekende klankkleur hadden, nl die van detailrijk keramiek, maar ook nog eens verbazingwekkend
goed presteerden voor zo'n kleine behuizing , natuurlijk had dat ook alles te maken met het tony gee filter.
het goed neerzetten van de performers , mooi ruimtelijk en ook dat er toch wel ondersteuning was in de diepte gezien door mijn subs.
ik heb wel vaker in meer geconditioneerde omstandigheden kleinere systemen beluisterd in de wat hogere prijsklassen en daar doen jouw mini's zeker niet voor onder.
een 1 op 1 vergelijk met de violators is niet eerlijk, daarvoor zijn de systemen te veel verschillend, maar je kunt je wel de vraag stellen : is groot altijd beter.
nu nog een mooi omtrekje om de kasten , zowel fineer als nieuwe bewoning en dan kom ik graag eens luisteren naar je combi van deze mini's en de zyklops.
het was een luisterijk avondje en eveneens gezellig tot in de late kleine uurtjes.
Guido , jij ook bedankt dat je je minimonitors heb willen meenemen, en wellicht tot hoors.

prettige paasdagen,Ruud en Jeanne.



 
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

ruud2

Quote from: scrutinizer on April  7, 2007, 14:54:20
Ter info:
De Sentinel is een closed design.
Een ontwerp waar de pros and cons van closed cabinet worden ondersteund door afwijkende filter/versterking techniek. (niet lineare versterking)
Na een verloop van tijd zijn de door Classe ontwikkelde eindversterkers vervangen door een ontwerp in samenwerking van Kevin Halverson en Neil Pattel
.
 


je hebt niet heel toevallig een paar?
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

scrutinizer

#922
Quote from: ruud2 on April  7, 2007, 20:08:22
je hebt niet heel toevallig een paar?
Vaak beluisterd bij een vriend.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Erik van Voorst (in memoriam)

Nu maak je me toch erg nieuwsgierig  :o......en .....waarschijnlijk reizen er bij Ruud ook vraagjes... :P ;D

Mijn vraag wat vond je van het Sentinelgeluid in vergelijk met de hevige concurrentie....heb je er nog andere versterkers op gehoord..hoe vind je hem tov de latere Isis.....

Forgive me....maar eindelijk een praktijkman... ;)

Ik hang aan je lippen.. ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

scrutinizer

#924
Quote from: Erik van Voorst on April  7, 2007, 20:32:56
Nu maak je me toch erg nieuwsgierig  :o......en .....waarschijnlijk reizen er bij Ruud ook vraagjes... :P ;D

Mijn vraag wat vond je van het Sentinelgeluid in vergelijk met de hevige concurrentie....heb je er nog andere versterkers op gehoord..hoe vind je hem tov de latere Isis.....

Forgive me....maar eindelijk een praktijkman... ;)

Ik hang aan je lippen.. ;D
Hoi Erik
Een Knappe luidspreker die zich ondanks het formaat d.m.v. sommige electronica totaal laat verdwijnen en een mooie fantasie achter laat van het vastgelegde.
Meerdere mooie electronica op beluisterd oa: Marantz T1, Spectral, Audio Research 600 en Forsell Statement.
De Avalon familie zijn mooi uitgewerkte producten met de zelfde signatuur maar daarintegen met eigen karakters.
In mijn opinie,Isis derde rij concertgebouw waar de Sentinel comfortabel rij 11 ten gehore brengt. (t'lijkt wel uit de folder ;D)   






Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....