ontwerp en bouw van de violators,

Started by ruud2, July 28, 2004, 11:40:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ruud2

Even een update:
vandaag een kast gemonteerd en aangesloten, bedrading in orde gemaakt.

Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

ruud2

poppetje gezien, kastje dicht.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Movievault

Quote from: ruud2 on August 15, 2006, 20:07:02
Even een update:
vandaag een kast gemonteerd en aangesloten, bedrading in orde gemaakt.



Prachtige opbouw van het filter Ruud!!

Hoe groot is je grootste spoel in afmeting?
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

ruud2

#778
Hoi Frank,

diameter o120 mm, hoogte 80 mm , waarde 4.7 mH luchtspoel. draaddikte 2 mm,
weerstand 0.40 ohm.  gewicht: zwaar
Forse knaap dus, vandaag de andere zijde en ik kan weer spelen.


Quote from: FrankG on August 15, 2006, 21:48:27
Prachtige opbouw van het filter Ruud!!


toch had ik me het net iets anders voorgesteld, maar door de krappe !! ruimte moest ik toch componenten wat verplaatsen en dat geeft wat extra verbindingen, helaas weer een compromis.
Ruud.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

ruud2

eindelijk!!, de afwerking kan beginnen.
voorafgegaan zijn een half jaar bouw en 2,5 jaar filteren. :P
vanmiddag samen met Mark van de fa. Leeuwenburgh het fineer uitgezocht.
de keuze is gevallen op mappa , een wortelsoort welke door een vakkundig oog bij elkaar gezocht is.
Het is wel lignaflex geworden met het oog op de verwerking.
de uiteindelijke kleur is vrijwel gelijk aan de papierbacking zodat bij de facetten het eventuele randje nauwelijks of niet te zien is.
ik maak echter eerst even een proefstukje om de verlijming en de zichtbaarheid van de backing op de randen te testen.


Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Erik van Voorst (in memoriam)

 8)
Je gaat zo dicht mogelijk voor het origineel... ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

fgroen

 :o Dat wordt mooi!  8)

Veeeeel grote foto's aub!!!!!!! ;D 
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

ruud2

Quote from: Erik van Voorst on January 16, 2007, 16:05:17
8)
Je gaat zo dicht mogelijk voor het origineel... ;D

puur toeval, het origineel op vele foto's is zelfs nog wat donkerder.
wat me aanspreekt  met dit fineer is de "massive uitstraling" wat alles nog krachtiger neerzet. en dan is het geluidsbeeld niet meegerekend. ;)

Quote from: fgroen on January 16, 2007, 16:09:43
:o Dat wordt mooi!  8)

Veeeeel grote foto's aub!!!!!!! ;D 

dank je,hopelijk wel, ik heb er ook lang op moeten wachten.
nog grotere foto's ......dan krijg ik de postings retour als te groot bestand, maar in het echie is het nog mooier.

het frustrerende nu is, dat ik eerst een enorme zooi op moet ruimen om uberhaupt me in de werkplaats te kunnen keren, maar ja het fineer moet toch even curen, aclamatiseren.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

FFF

Mooi fineer, dat gaat een behoorlijke klus worden.

Maar een belangrijke vraag, ben je nu tevreden met de filters en heb je nog veel aangepast?

ruud2

Quote from: FFF on January 17, 2007, 12:07:56
Mooi fineer, dat gaat een behoorlijke klus worden.

Maar een belangrijke vraag, ben je nu tevreden met de filters en heb je nog veel aangepast?

ja, met dat patroon wordt het FFF puzzelen.

Het filter is toch nog een aardige klus gebleken, Rob heeft daar de meeste credits in. O0 O0
regelmatig is er eea. aangepast, hardware en software, soms met wisselende resultaten .
uiteindelijk is het overall resultaat gehoormatig goed, alhoewel dit nog niet door metingen is onderbouwd.
die thieljongens zijn toch lastig te filteren.
maar ja, als het perfect is is de hobby over....we blijven dus zeuren over details.
wel is de assymetrie van de huiskamer de beperkende factor , en ook duidelijk te horen(verhuizen dus   ;D).

en uiteindelijk heb ik ook een leverancier gevonden die de tussenplaten uit zwarte hardsteen kan maken.
het steentje rolt weer..

Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

franks

Hallo Ruud,

Je bent weer gestart zie ik, met je (ex)sacd-speler gaat het prima, ben er erg tevreden over :D
Ik heb mijn kasten ook bekleed met lignaflex van dezelfde firma en ik was erg tevreden over de manier waarop ik daar werd geholpen.

Ik wens je veel plezier tijdens het fineren en hopelijk mag ik het eindresultaat nog eens aanschouwen en beluisteren

Groet Franks

ruud2

Quote from: franks on January 18, 2007, 21:15:16
Hallo Ruud,

Je bent weer gestart zie ik, met je (ex)sacd-speler gaat het prima, ben er erg tevreden over :D
Ik heb mijn kasten ook bekleed met lignaflex van dezelfde firma en ik was erg tevreden over de manier waarop ik daar werd geholpen.

Ik wens je veel plezier tijdens het fineren en hopelijk mag ik het eindresultaat nog eens aanschouwen en beluisteren

Groet Franks


Fijn te horen dat alles matcht zoals je gedacht had.

heb vandaag malletjes zitten snijden om vooraf het fineerpatroon te kunnen bepalen, erg krap in de breedte  :-\
de spiegellijn van het fineer loopt in het midden/achterop van de kast.
over het verloop bij de facetten ga ik nog een nachtje slapen,
het dillema is recht uitsnijden of onder de hoek van de facet,
kan me met dit fineerpatroon geen fouten veroorloven.
verder geen foto's.

Ruud.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Erik van Voorst (in memoriam)

inderdaad voorzichtig aan.....
Ik heb meerdere vellen moeten aanschaffen en verschrikkelijk veel aandacht aan matchen besteed....
Misschien een tip..ik had mijn malletjes transparant...kun je eronder het hout .uhhhh...lezen  ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

ruud2

Quote from: Erik van Voorst on January 20, 2007, 20:28:16
inderdaad voorzichtig aan.....
Ik heb meerdere vellen moeten aanschaffen en verschrikkelijk veel aandacht aan matchen besteed....
Misschien een tip..ik had mijn malletjes transparant...kun je eronder het hout .uhhhh...lezen  ;D


bedankt voor de tip.
had het zelf ook al bedacht, maar kon geen transparant papier krijgen met voldoende stijfheid, (is tevens snijmal ).
en als het al transparant was kon je  door de dikte toch weer niet goed zien.
( zware polyesterfilm).
begin vandaag met demonteren, dus de komende weken geen muziek.
hardstenen platen duren 10 werkdagen en daarvoor dienen ook de kasten op detail niveau te worden aangepast.
infrezen o.a daar de standaard dikte 20 of 30 bedraagt, en een van de tussenplaten b.v 25 mm dik is.
en eerst checken met de tekening of de maatvoering idd. zo is .
en verder kan ik ook nog even nadenken over de interne bekabeling enz. enz. ;)


Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Erik van Voorst (in memoriam)

perspex...maar goed je hebt nu een passende oplossing... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

ruud2

heb wel wat platen transparante PC ( polycarbonaat) staan in 8mm.
maar dat moet dan weer strak gezaagd worden ipv. eenvoudig te snijden
en voor eenmalig gebruik wat kostbaar,
wat een zeurpiet die ruud ... ::)
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Erik van Voorst (in memoriam)

.............het blijft goedkoper dan het origineel  ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

ruud2

tja, met dat prijsverschil ( 6k vs 100K)
alhoewel ik nog nooit in de gelukkige omstandigheid ben geweest een echt setje te mogen beluisteren, denk ik dat het verschil in geld de mythe niet kan rechtvaardigen.
zijn we weer terug bij de zelfbouw...
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Erik van Voorst (in memoriam)

je moet eerst beginnen met de Avalon Isis te beluisteren en dan je violaters...dan heb je in ieder geval een beeld....waar je staat ;)
of je wat aan die info hebt.....blijft het geld natuurlijk bepalend.... :P
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

ruud2

je bedoeld deze, ze staan niet in de buurt.
toch maar dhz.dan
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Rudo

Quote from: Erik van Voorst on January 22, 2007, 23:27:50
je moet eerst beginnen met de Avalon Isis te beluisteren en dan je violaters...dan heb je in ieder geval een beeld....waar je staat ;)

Ik vraag me af of het een goed advies is om de Avalon Isis te gaan beluisteren.
Dat kan ook een nadelig effect hebben; om moedeloos van te worden.
Verbazend kan ook: is dat werkelijk mogelijk?
Positief kan ook: Als iemand anders zoiets kan bouwen kan ik het ook.

Het is m.i. altijd goed om te bepalen 'waar je staat', maar probeer dat heeeel breed aan te pakken.
Isis, Eidolan, Vision, Opus en ook de Sentinel behoren duidelijk tot één familie.
De Kharma reeks ook, maar klinken toch weer net anders.

En zo zijn er natuurlijk nog een hele serie topproducten te noemen.

Maar het haalt het niet bij de werkelijkheid.

Het is ook interessant om niet te bepalen waar 'je staat', maar te genieten van je eigen bouwsel, (niet denigrerend bedoeld, maar creatie klinkt weer zo overdreven).

Veel succes Ruud met het fineren.
importeur van DEQX, Mytek, leverancier van PS Audio, ontwerper van AudioSense producten

Erik van Voorst (in memoriam)

#796
Het was meer als reactie op zijn citaat...ik ben nog nooit in de gelukkige omstandigheid geweest om een setje te luisteren... ;D

Ik vind het persoonlijk zeer verhelderend om Avalon topluidprekers te beluisteren...ondanks dat ik zelf ook "echte"  Avalons heb...dat heeft me zelfs doen besluiten om een diamant tweeter te kopen....  8)

Ik vind persoonlijk het niveau haalbaar van de Avalon top maar hoe ver wil je gaan.....ik wil tegelijkertijd geen discussie hierover openen hoor, daar is het me niet om te doen.... ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

ruud2

#797
ben wel in de gelukkige omstandigheid geweest Erik's xXxén te mogen beluisteren ( aug. 2005). :P :P
tevens ook regelmatig eidelons/spectral  :P te kunnen beluisteren, en de Milestones van Marc niet te vergeten  :P in een "normale" huiskamer omgeving.

de violators zetten daarintegen wel een groots beeld neer 8), voor de rest mag jezelf komen beoordelen. ik ben tevreden met het dhz. resultaat.
maar wil niet zeggen dat indien mogelijk eea. naar een hoger niveau gebracht kan worden, je wilt altijd meer en beter.................

Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Erik van Voorst (in memoriam)

...steeds maar beter....I know the feeling.... :-X
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

ruud2

een deja vu, twee jaar geleden stond het er ook zo voor.

vandaag begonnen met het strak schuren van de kasten als voorbereiding voor het fineren.
wat kan je dat hpl strak schuren, scherpe strakke randen en een volkomen vlakke kanten.
na 6 uur schuren, 3 kastjes verder en een goeie spierpijn..... :'(
morgen de rest.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.