ontwerp en bouw van de violators,

Started by ruud2, July 28, 2004, 11:40:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Erik van Voorst (in memoriam)

#725
Okay niets met het filter te maken....duidelijk..wat wil je dan.... ???

Dat ik bijvoorbeeld de maten van het oppervlakje onder de tweeter even voor je nameet....of de hoek van de xXx-Head
.......of de hoek van de xXx-mid...moet je even wat duidelijker zijn.....dan regel ik het   ;)

Jullie mogen desnoods ook zelf langskomen.
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Bart_M

Rob wil "full range" op de tweeter zetten en dan kijken of de dip erin zit.
Het gaat dus volledig buiten het filter om, maar het betreft alleen het meten van de tweeter in de kast.

Erik van Voorst (in memoriam)

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Marc Heijligers


Misschien ook aardig om te zien wat er bij de Milestones kasten gebeurt. De eerste meting in het blauw is near-field (net niet tegen het rooster). De tweede meting in het zwart is op 12.5cm afstand van de tweeter. Flink wat verschillen en verschuivingen.

De afval in het hoog van de nearfield is logisch, want voor metingen moet gelden dat de omtrek van de unit kleiner is dan de maximaal te meten golflengte, oftewel Lmax > 2 * Pi * r, met r de radius van de tweeter. Dus, fmax = 334/(2 * Pi * r), wat voor de C^2 12 betekent dat fmax om en nabij de 10kHz is voor een near-field meting. En je ziet inderdaad de curve bij 10kHz afvallen.

De dip bij de meting op 12.5cm ligt bij de 4kHz, wat overeenkomt met een golflengte van 6cm. En het toeval wil dat de kast ter hoogte van de tweeter precies 12cm breed is. Dus bij de 6cm krijg je baffle diffracties. Da's toch zo'n 3dB. Je ziet exact dezelfde dip terug bij de Avalons. Dat moet met een vilten front te verminderen zijn.

Over een paar weken kan ik in een dode ruimte meten (+/- 30x20x13m), volledig anechoisch tot de 50Hz!!!  Nu maar hopen dat oneffenheden in de lak niet naar voren gaan komen!!! O0

Marc
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

Sander Sassen

Marc,

QuoteOver een paar weken kan ik in een dode ruimte meten (+/- 30x20x13m), volledig anechoisch tot de 50Hz!!!  Nu maar hopen dat oneffenheden in de lak niet naar voren gaan komen!!!

En wat hoop je daar voor meerwaarde uit te halen in vergelijking met de near-field metingen? Je kan natuurlijk ook eens de hele boel in de auto zetten en op een rustige zondag ochtend op een groot parkeerterrein (bij je favoriete bouwmarkt bv.) wat metingen doen, veel doder dan dat wordt het niet volgens mij.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite

Marc Heijligers

Quote from: Sander_Sassen on November  1, 2005, 18:12:31
En wat hoop je daar voor meerwaarde uit te halen in vergelijking met de near-field metingen? Je kan natuurlijk ook eens de hele boel in de auto zetten en op een rustige zondag ochtend op een groot parkeerterrein (bij je favoriete bouwmarkt bv.) wat metingen doen, veel doder dan dat wordt het niet volgens mij.

In een dode ruimte:
1. Regent het niet, en waait het niet.
2. Rijden geen auto's voorbij je meet opstelling.
3. Zijn geen snelwegen in de buurt.
4. Staat een koffie machine in de buurt.
5. Staat meet apparatuur waar je nog niet eens een paar Eidelon Vision voor kan kopen.
6. Staat een schijf waar je de speaker op kan zetten, zodat je metingen onder bepaalde hoeken kan doen, en herhaalbaar.
7. Is elektra aanwezig.
8. Kan ik door-de-week in de namiddag/avond terecht.
9. Wemelt het van de mensen met dagelijkse meet ervaring.
10. Staan computer vol met SW die me met allerlei metingen kunnen helpen.
En vast nog een hoop meer... :-)

En 40 a 50dB diep is goed genoeg.

Ik wil een goed idee krijgen wat de baffle voor een aandeel levert. Ik kan laagfrequent niet goed meten thuis, vanwege  mechanische ventilatie, en relatief veel galm. Buiten meten is minder praktisch. Ik heb een aanbod gratis te meten, dus waarom niet?
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

fgroen

Quote from: Marc Heijligers on November  1, 2005, 18:07:55
Nu maar hopen dat oneffenheden in de lak niet naar voren gaan komen!!! O0

Welke oneffenheden??  :D
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

ruud2

#732
Quote from: Rob_Dingen on November  1, 2005, 08:27:16
De dip die ik gemeten heb bij Ruud in de tweeter is zonder filter en ligt boven het filter kantelpunt.
Jullie kasten zijn nagenoeg gelijk qua afmeting.
Aangezien de dip komt door de vorm van de kast verwacht ik dat jij het ook hebt.
Van Doede hebben we nu gezien dat hij het niet heeft maar zijn kast is ook hetzelfde als het orgineel.

Rob

even eea. op een rijtje :

1) De geometrische opbouw van de violators is 85 % van het orgineel.
(100 % in cad uitgezet en proportioneel verkleind door het cadprogramma).
echter de subs zijn verhoogd ivm. volume tekort en zo is de totale hoogte gekomen op 1.64m.  de originele is 1.75 m).
de midden/top kast zijn dus nog steeds 85%.
note : de breedte is dus ook 85% .
De hoek in vertikale zin tussen de baffle van het topje en het bovenvlak van de midkast is ondanks een verschaling gelijk gebleven aan het orgineel.
de maat vanaf de onderrand van het topje naar centerlijn c12 is bij mij 66 mm.
bij verschaling naar 100% zou hier 9.9 mm bijkomen en zou de maatvoering op 75.9 mm komen , maar de hoek blijft hetzelfde!
De breedte van het rechte vlak van de baffle op center c12 is 120 mm.
geometrisch zouden dus de diffracties beter uit moeten pakken dan het orgineel.
een meting bewijst het tegendeel.

2)  Wat beschrijft Doede in zijn meting :
- geen meetomstandigheden
- geen notitie van al of geen front tijdens het meten.
- geen omschrijving van dempingsmaterialen

en de meting laat geen dip zien.

3)  constatering : Erik heeft geen metingen maar wel te zien is op foto's dat hij vilt gebruikt , en waarschijnlijk zijn de metingen gedaan met frontjes.

4) wat meten Rob/Ruud : een dip bij ca. 3000 Hz.
de meetomstandigheden waren meten 1 meter horizontaal vanaf het gaas v/d conus.
een frontje ( C95)  met een hardvlak alleen bekleed met speakerdoek.
constatering : geeft een dip
meting is herhaald zonder frontje , uitkomst hetzelfde natuurlijk.
vlakken daarna afgedekt met pritex mat , constatering : dip bijna verdwenen.

bij een volgende meting neem ik dus een plankje van 10 mm mee om onder het topje te leggen ,de maat 66 naar 76 te brengen , zie opmerking 1).
en te kijken of er dus sprake is van meetbare afwijkingen als gevolg van de geometrie.

vooralsnog lijkt het mij dat eea. dus niet in de geometrie zit maar gewoon in de aangebrachte demping, laat de eigen meting ook zien.
en geconstateerd bij de xXx'en , ook waarschijnlijk bij de kasten van Doede.
we zullen zien.


Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

dddac

Quote from: ruud2 on November  1, 2005, 19:35:57
even eea. op een rijtje :

2)  Wat beschrijft Doede in zijn meting :
- geen meetomstandigheden
- geen notitie van al of geen front tijdens het meten.
- geen omschrijving van dempingsmaterialen

en de meting laat geen dip zien.


even verder helpen ....
- geen meetomstandigheden
staat in de grafiek.... de eerste is op luisterpositie. De 2e is close position (ca 10cm)

- geen notitie van al of geen front tijdens het meten.
Ik heb geen frontjes...  :-\

- geen omschrijving van dempingsmaterialen
altijd met Moosgummi omdat op het fromt gelijkt zit

hoop dat dat helpt ?

mvg
doede


ruud2

Quote from: dddac on November  1, 2005, 19:48:13
even verder helpen ....
- geen meetomstandigheden
staat in de grafiek.... de eerste is op luisterpositie. De 2e is close position (ca 10cm)

- geen notitie van al of geen front tijdens het meten.
Ik heb geen frontjes...  :-\

- geen omschrijving van dempingsmaterialen
altijd met Moosgummi omdat op het fromt gelijkt zit

hoop dat dat helpt ?

mvg
doede



constatering : je gebruikt dus wel dempingsmateriaal op de baffles en hebt geen dip
( je kasten dan). ;)
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Sander Sassen

Marc  ;D

Zeg eens eerlijk, het is vooral de koffie automaat toch?

Maar even zonder gekheid, uiteraard is een dergelijk aanbod natuurlijk een prima mogelijkheid om eens een goede meting uit te voeren. Sterker nog, kan je gelijk je eigen meetopstelling eens vergelijken met de daar gemeten curves en weet je gelijk waar thuis in de woonkamer (of meet je in de bijschuur/kelder/garage/kolenhok?) de pieken en dalen liggen, altijd handige info. Want uiteraard wil je straks, als je project is afgerond, thuis de som van de kamer + luidspreker recht proberen te krijgen op de luisterplek.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite

ruud2

he , vriendelijke vriend  Sander...
als ik onder op je link klik , krijg ik allerlei vreemde meldingen.........virus meldingen enz.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Sander Sassen

Ruud?

Je krijgt hoogstens een pop-under voor je kiezen, maar daar blijft 't bij, je moet ergens je hobby (hobbies eigenlijk) mee bekostigen toch?

Maar als ik ook mijn 2 (euro)cent mag bijdragen aan deze discussie, als ik het zo lees is de dip die jullie hier beschrijven een interferentie die veroorzaakt wordt door een reflectie ergens op de baffle. Dan kan je mijns inziens twee dingen doen, demping aanbrengen op de baffle (werkt meestal niet WAF-factor verhogend, behalve als uitgevoerd in kleur die past bij bankstel of behang) of kijken waar op de baffle de reflectie vandaan komt en daar een ronding of een scherpe hoek aanbrengen en zo de amplitude van de reflectie verlagen (ronding) of hem onder een andere hoek van de baffle laten weerkaatsen (scherpe hoek).

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite

beunky

Quote from: ruud2 on November  1, 2005, 20:13:21
he , vriendelijke vriend  Sander...
als ik onder op je link klik , krijg ik allerlei vreemde meldingen.........virus meldingen enz.


Dat zijn reclames ;)
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

Erik van Voorst (in memoriam)

#739
Ik heb overal zeer veel aandacht besteed aan de baffle demping met vilt en daarnaast zijn alle metingen verricht met vilt en frontjes.

Misschien nog wel zinvol te vermelden dat ik niet alleen verschaalt heb maar ook de hoek heb aangepast van de xXx-Head....

Dus een draad gespannen van de tweeter naar mijn oorhoogte gezeten op de luisterstoel en die gradenstand uiteindelijk gebouwd...eigenlijk zoals de manual van de Sentinel al laat zien...dus speaker verlagen dan ook de graad veranderen...anders wijst de tweeter te veel naar beneden....

Dat is allemaal terug te vinden... :P
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

dddac

Quote from: Sander_Sassen on November  1, 2005, 20:22:27
.........en daar een ronding of een scherpe hoek aanbrengen en zo de amplitude van de reflectie verlagen (ronding) of hem onder een andere hoek van de baffle laten weerkaatsen (scherpe hoek).........


Klinkt naar een nieuwe kast maken  :'( ..... dan toch maar WAF demping  ;D

mvg
doede

Rob_Dingen

Hoi Erik

Ik zou eerst moeten meten en dat hoeft niet los gewoon het totaal.
Als de dip er niet is gaat het om het vlak op de basmid sectie onder de tweeter de hoek en de afstand ten opzichte van het vlak.
De dip werd een stuk minder nadat het vlakje bekleed werd met demping.

Ruud als je iets kleiner maakt verschuift de freq omhoog en is dus slechter omdat het in de tweeter range komt.
Dat is waarschijnlijk de rede dat Doede het niet heeft.

Rob

ruud2

#742
Nu het filter lay-out bekend is, qua aantal componenten en afmetingen, ben ik alvast begonnen met de filterkast.
In drie etages, laag, mid en hoog apart.
en ja, er is rekening gehouden met de afmetingen voor eventuele trafokernspoelen voor het laag.( mocht dit substantiel iets toevoegen).
gaten voor bekabeling omtbreken nog.
Ook deze keer weer niet de eenvoudigste weg gekozen , de kast is in drie dimensies schuin.
Gewoon 18mm multiplex en mdf, geen exotische houtsoorten.
De kast wordt later gespoten.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

ruud2

#743
een kwartslagsnelsluiting
probeersel voor de inbouwmaten.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Erik van Voorst (in memoriam)

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

fgroen

Een hoop mensen hebben speakers die kleiner zijn dan jouw filterkasten!  ;D 8)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

ruud2

Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

ruud2

na wat geknutsel ;D
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

ruud2

snelsluiting bovenop.
"fake" koelribben
alles van overgebleven materiaal bij de bouw van de kastjes.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

ruud2

#749
en voor de nieuwsierigen .............een (nog) lege binnenkant ;D
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.