ontwerp en bouw van de violators,

Started by ruud2, July 28, 2004, 11:40:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ruud2

bekleed en gehangen linkerkant.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

ruud2

uitzicht van de rechter violator.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Bart_M

Nette oplossing. Ik ben ook zoiets aan het overwegen. Ik zal het eens laten zien thuis. ;)

bmateijsen

Welke frequentie heeft dit nu het meeste effect of heb je er een hoog absorber van gemaakt?

ruud2



Quote from: bmateijsen on October 26, 2005, 15:51:55
Welke frequentie heeft dit nu het meeste effect of heb je er een hoog absorber van gemaakt?
voor het hoog en mid-hoog.
dikkere panelen hebben een te groot storend optisch effect, het is dus zoals altijd weer een compromis.
werkt het : ja, duidelijk is een gedempt effect hoorbaar. rustiger zou je zeggen.
hoe uit zich dit in de muziek na een eerste luistertestje , door minder reflectie (nog) meer beleving voor je en buiten de kasten.
De kasten gaan steeds meer in de weg staan voor de muziek, maar ja daar komt het juist uit.
wel kan ik nu opnieuw gaan spelen met de filtering daar dat ook geoptimaliseert kan worden m.n. de hardheid van mid en hoog.
Veel doe ik er op dit moment niet aan , over 14 dagen komt er ook nog een dik vloerkleed wat voor nog meer demping gaat zorgen.

Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

ruud2

#680
Quote from: Krunk on October 26, 2005, 15:45:49
Nette oplossing. Ik ben ook zoiets aan het overwegen. Ik zal het eens laten zien thuis. ;)

dank je.
succes! p.s  jij de panelen en laat je vrouw, vriendin de kleur uitzoeken...... >:D
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Erik van Voorst (in memoriam)

Dat zal behoorlijk schelen......en van dat vloerkleed ga je ook (positief) schrikken.. :o
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

geenius

Quote from: ruud2 on October 26, 2005, 17:41:56....De kasten gaan steeds meer in de weg staan voor de muziek, maar ja daar komt het juist uit.

Het kan ook zonder kast... 8)


ruud2

Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

ruud2

foto voor Erik,  ;)
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Rob_Dingen

Hoi Ruud

Ik ben benieuwd hoe het nu meet en of het vilt goed werkt en de dip in de tweeter een stuk minder is.
Ook ben ik eigenlijk benieuwd of Doede en Erik dat ook heeft.

Rob

ruud2

Quote from: Rob_Dingen on October 27, 2005, 16:53:47
Hoi Ruud

Ik ben benieuwd hoe het nu meet en of het vilt goed werkt en de dip in de tweeter een stuk minder is.
Ook ben ik eigenlijk benieuwd of Doede en Erik dat ook heeft.

Rob

Erik z'n xXx én hebben het wel ( pag .88) en van Doede weet ik het niet.

Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Erik van Voorst (in memoriam)

#687
Rob
Het idee is van mij  ;)

Daarnaast heb ik geen dwarsbalkje maar is het bovenste vilt onder een hoek met verstek aan de onderste verlijmd...

Het frame was daardoor behoorlijk moeilijk te bouwen.... >:(

Altijd baas boven baas.... :P

Ruud
Ziet er prima uit  8)

Tony
Die cello zal lekker meedoen in het geheel.... ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Jan Deckers

Quote from: Erik van Voorst on October 27, 2005, 20:15:14
Rob
Het idee is van mij  ;)

Daarnaast heb ik geen dwarsbalkje maar is het bovenste vilt onder een hoek met verstek aan de onderste verlijmd...

Het frame was daardoor behoorlijk moeilijk te bouwen.... >:(

Altijd baas boven baas.... :P

Ruud
Ziet er prima uit  8)

Tony
Die cello zal lekker meedoen in het geheel.... ;D

uh...Erik....het is natuurlijk een contrabas...Tony is een contrabassist en dat zijn altijd heel speciale mensen, lees het boek er maar op na ;D ;D :P (geintje, Tony).

En, Tony, dat ziet er wel heel mooi uit...de beste kast is ...geen kast...kan het ook niet rammelen, sorry dat was een ander forum, gniffel.

Ruud over welke dip heb je het eigenlijk?

GRTN<

Jan

Erik van Voorst (in memoriam)

...............te snel gekeken........ :-[  :-[  :-[

Maar ik heb 2 klassieke gitaren en een dobro uit mijn kamer gehaald
die gingen een partij meedoen......met de cd's  :o

Overigens wel heerlijk als ik gitaarmuziek draaide....je werd omgeven door
resonerende " echtheid" ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

ruud2

#690
Quote from: Jan Deckers on October 27, 2005, 21:23:01


Ruud over welke dip heb je het eigenlijk?

GRTN<

Jan

Tijdens metingen is een refectie gemeten op het schuine vlak direct onder de tweeter.
het frontje aldaar van de bas ( c95) bestond uit een vol mdf bekleed met doek.
Door het vlak af te dekken met pritex ipv. het frontje was de dip veel minder, tijdens de metingen.
nu is dat uitgefreesd en er is geexperimenteerd met pritex en vilt en een combinatie hiervan.
gehoormatig ga ik voor vilt, meettechnisch nog aan te tonen.
echter het hoeft voor mij niet meettechnisch optimaal te zijn maar gehoormatig afgestemd op mijn belevingswereld en die kan dus ook afwijken van andere luisteraars.

het balkje is echter voor de stijfheid en bevestiging van het framepje onmisbaar, dus dat zal blijven.
Doede hoe zit eea. bij jouw frames?

Ruud.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Rob_Dingen

Hoi Eric

Ik bedoelde niet het vilt of je dat hebt maar de dip in de response meting van de tweeter want ook met demping is het niet helemaal weg te krijgen.
En zeker hoe het bij doede is want die heeft de orginele kast maten.

Rob

geenius

Quote from: Erik van Voorst on October 27, 2005, 22:34:05
...............te snel gekeken........ :-[  :-[  :-[

Maar ik heb 2 klassieke gitaren en een dobro uit mijn kamer gehaald
die gingen een partij meedoen......met de cd's  :o

Overigens wel heerlijk als ik gitaarmuziek draaide....je werd omgeven door
resonerende " echtheid" ;D

Als ik er "echt voor ga zitten" dan draai ik mijn bas om met de snaren tegen het gordijn, er staat ook nog een drumstel in de woonkamer, daar gaat dan een doek overheen. ;D

Marc Heijligers

Quote from: geenius on October 28, 2005, 09:23:07
Als ik er "echt voor ga zitten" dan draai ik mijn bas om met de snaren tegen het gordijn, er staat ook nog een drumstel in de woonkamer, daar gaat dan een doek overheen. ;D

Het wordt natuurlijk pas echt te gek als je dat ook met vrouw en kinderen gaat doen!  ;D

Marc
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

Erik van Voorst (in memoriam)

#694
Rob ik heb geen notie de speakers zijn wel gefilterd met het doek/vilt erop.

Omdat ik meteen erg tevreden was over het resultaat heb ik niets meer achteraf na laten meten.

Doede heeft op het schuine vlakje ook zijn " moose " geplakt en daarna gefilterd...dus dat zou betekenen dat hij OF geen dip heeft gehad OF er rekening mee heeft gehouden.

Hij heeft net als ik WEL diamantjes...maar die hebben volgens mij dezelfde specs
(zij het iets hoger doorlopend natuurlijk)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Movievault

<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

Rob_Dingen

#696
Hoi

Er is geen rekening mee te houden omdat de dip boven de overname freq ligt van het filter namelijk net boven de 3000Hz.
Ik was benieuwd of Doede het ook heeft want die heeft de orginele kast nagemaakt en kan er dus minder of geen last van hebben.
Erik en Ruud zijn kasten zijn nagenoeg gelijk qua afmetingen dus bij Erik moet het ook aanwezig zijn.

Rob

Erik van Voorst (in memoriam)

Rob je hebt natuurlijk begrepen dat ik je " technisch" niet (op weg) kan helpen met het filter.

Wat ik wel zou kunnen voorstellen is dat je gewoon een keertje komt luisteren....

Als ik jou/Ruud daarmee misschien kan helpen graag..!!!!!

Wordt dan wel doordeweeks op een avond dat mijn vrouw vergadert anders
heb ik ZELF een probleem... ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Rob_Dingen

Hoi Erik

Het filter intereseert me natuurlijk wel maar hoef dat echt niet te weten het gaat hier ook niet om het filter maar de vorm van de kast die brengt namelijk dat probleem.
Ik kom wel graag eens luisteren Erik daarover maak ik wel een keer een afspraak.
Mischien had je van de filterbouwer een meting er bij gekregen.

Rob

ruud2

Quote from: Erik van Voorst on October 29, 2005, 10:22:33

Als ik jou/Ruud daarmee misschien kan helpen graag..!!!!!


Dank je , Erik.
Zoals dus al begrepen uit bovenstaande postings heeft Rob een nieuw filter voor de violators opgezet aan de hand van een aantal metingen.
Deze eerste opzet is al zo goed dat alle voorgaande problemen zijn opgelost, natuurlijk zijn er wat kleinere probleempjes voor in de plaats gekomen ,maar bij een volgende meting ben ik er zeker van dat deze geelimineert worden.
Om een idee te krijgen van de kwaliteit : ik zit nu tegen de hoorbare grenzen van de cd speler!!
Dit weekend worden een aantal cd spelers tegen elkaar afgezet , want mn. het diepte beeld nog groter moet maken.

Ruud.



Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.