ontwerp en bouw van de violators,

Started by ruud2, July 28, 2004, 11:40:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ruud2

het bijbehorende theorethische grafiekje voor de frequentie.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

ruud2

#651
alvorens er gemeten is hebben we eerst een meetoffer gebracht aan de bla bla  goden  ;D
er bestonden namelijk wat twijfels over eea.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

ruud2


filter met weinig "exoten".
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

ruud2

#653
dan de huiskamer metingen.
hierbij moet worden opgemerkt dat op de refectiepunten op de zijmuren per kant twee absorbtie panelen zijn gehangen, eerste huiskamer reflectie is op 300 Hz.
het hoog wat is afgezakt dmv. de extra weerstand ( 0.5 dB, vanaf 9 KHz.)
naderhand de sub wat zwakker is afgesteld ( op het  Thommessen aktief filter).
afstand kast - meetmicrofoon 1.67 m. hoogte 0.8 m. ( is terhoogte van de c95).
en de meting is relatief.

wat viel er verder op , of welke problematiek moet er nog worden opgelost:
- een van de subs stond uit fase (?)
- het grootste probleem zit er rond de 3000 Hz. , zie ook de luisteropmerkingen van   
  enige posts terug
  ( de deuk in het mid. overgang c79 naar de c12)
  vooralsnog krijgen we dit er niet uit , lastige jongen die c79.
- ook rond de 300 Hz. zit een deuk , deze is stoort echter niet gehoormatig ( bij mij).
- relatief klein verschil tussen L en R ( max. 2dB rond de 10 KHz.)

ondanks deze "tekortkomingen" is het gewoon goed lekker muziek luisteren op bovengemiddeld niveau..
dat wil echter niet zeggen dat de ontwikkeling stopt, integendeel we gaan door!
wordt vervolgd.  ;)


Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Marc Heijligers

Nog een paar aanvullingen m.b.t. Ruud zijn posting.

Quote from: ruud2 on October  7, 2005, 14:44:03
- een van de subs stond uit fase (?)

Of de bas unit, zou ook nog kunnen. Dat kan je goed zien bij de impulse response. Bij de ene speaker heeft de impulse response een positieve puls, bij de andere een negatieve puls. Dit zou ook de plaatsing en de smering in het beeld flink moeten verbeteren.

Quote from: ruud2 on October  7, 2005, 14:44:03
- het grootste probleem zit er rond de 3000 Hz. , zie ook de luisteropmerkingen van   
  enige posts terug
  ( de deuk in het mid. overgang c79 naar de c12)
  vooralsnog krijgen we dit er niet uit , lastige jongen die c79.

Deze deuk heeft meer met de filter topologie te maken dan met de C^2 79. Als je de C^2 79 weer terug in fase aansluit, is de deuk minder diep, echter wel breder. Dat is de config waar ik nu in draai, en wat ook hoorbaar is. In dit frequentie gebied zit wat "spanning" in de muziek definieert, en je kan horen dat de speaker momenteel wat aan de brave kant is.

Quote from: ruud2 on October  7, 2005, 14:44:03
ondanks deze "tekortkomingen" is het gewoon goed lekker muziek luisteren op bovengemiddeld niveau..
dat wil echter niet zeggen dat de ontwikkeling stopt, integendeel we gaan door!

Het klinkt zeker niet al te beroerd!

De simulatie curve die Ruud heeft gepost is niet de correcte. Speaker Workshop heeft zo nu en dan de neiging om de curves niet goed up-to-date te brengen. Ik heb de correcte simulatie curves bijgesloten. Die heeft een goede correlatie met de gemeten curves.

Quotealvorens er gemeten is hebben we eerst een meetoffer gebracht aan de avalon goden

We hadden een warm geluid! O0

Marc
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

dddac

Hi Ruud,

Paar opmerkingen die mogelijk wat helpen.

L4 zit op een hele vervelende plek, Theoretisch doet ie de baskant van de C79 wel sterk verzwakken, maar geeft een enorme electrische opslingering rond de 350Hz. Dat wordt in je simulatieprogramma mogelijk weggewerkt door de acoustische opheffing, maar feit blijft dat de unit zelf rond die frequentie piekt. Dat blijf je m.i. horen. Op die plek moet de spoel veel groter zijn, zeg 5mH of beter gewoon weglaten.

waarom kompenseer je de impedantie curve van de C79 niet met een RC netwerkje? Dat scheelt enorm in het bovenste midden gebied....

Je "klacht" over de C79 die moeilijk klinkt heb ik kunnen konstateren als je niet de impedantie kompenseert en als je dat doet kun je beter ook niet boven de 2500 Herz kantelen..... als je dat doet klingt het veel schoner....

Het versmeren kan m.i. heel goed liggen aan het feit dat je de onderkant filtert met een vette 92uF kondensator. Heb je het zonder geprobeerd ? gewoon voor het geluidsbeeld en dat wat minder luid spelen ??? Ik krijg het met een serie C niet lekker, daarom stuur ik de C220 apart aan en de C79-D20 kombi ook apart aan met een passief 12dB filter. Heb je dus niks in de passieve signaal weg, behalve de Mundorf zilver olie C. En die wilde ik niet als 92uF uitvoeren !!

mvg
doede

ruud2

#656
hallo Doede,

L4 zit op een hele vervelende plek, Theoretisch doet ie de baskant van de C79 wel sterk verzwakken, maar geeft een enorme electrische opslingering rond de 350Hz. Dat wordt in je simulatieprogramma mogelijk weggewerkt door de acoustische opheffing, maar feit blijft dat de unit zelf rond die frequentie piekt. Dat blijf je m.i. horen. Op die plek moet de spoel veel groter zijn, zeg 5mH of beter gewoon weglaten.

wordt eea. uitproberen, het simulatieprogramma daarintegen werkt niet altijd even feilloos

Het versmeren kan m.i. heel goed liggen aan het feit dat je de onderkant filtert met een vette 92uF kondensator. Heb je het zonder

heb ik al eens overbrugt, dan klinkt het pas "smerig"
als de C van 4.7 uF wordt overbrugt maakt dat geen verschil


behalve de Mundorf zilver olie C. En die wilde ik niet als 92uF uitvoeren !!
kan ik me iets bij voorstellen!!

je ziet er is al eea.  uitgeprobeerd , desalnietemin bedankt voor je comment.
wellicht los ik de problemen, in hoeverre we hiervan spreken overigens, met een totaal nieuw filter op( wordt alweer aan gewerkt)
Ik ben overigens best tevreden , maar er is nog meer uit te halen.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Marc Heijligers

#657
Hoi Doede,

Quote from: dddac on October  7, 2005, 19:27:04
L4 zit op een hele vervelende plek, Theoretisch doet ie de baskant van de C79 wel sterk verzwakken, maar geeft een enorme electrische opslingering rond de 350Hz. Dat wordt in je simulatieprogramma mogelijk weggewerkt door de acoustische opheffing, maar feit blijft dat de unit zelf rond die frequentie piekt. Dat blijf je m.i. horen. Op die plek moet de spoel veel groter zijn, zeg 5mH of beter gewoon weglaten.

Zowel de simulatie als de meting laten zien dat het betreffende effect mee valt. De unit wordt inderdaad iets opgeslingerd. Echter, de observatie leert dat dit het eerste filter waarbij vervelende resonanties in het middengebied voor het eerst niet meer te horen zijn. Een van de voordelen van het laatste filter van Ruud is dat de "akoestische optelling" tot een veel kleiner gebied is gereduceerd, en heb je minder last van maskeer effecten.

Quote from: dddac on October  7, 2005, 19:27:04
waarom kompenseer je de impedantie curve van de C79 niet met een RC netwerkje? Dat scheelt enorm in het bovenste midden gebied....

Op zich klopt dat, maar met een serie filter is dat niet mogelijk. Het betreffende RC-netwerk staat dan meteen in serie met de tweeter.

Quote from: dddac on October  7, 2005, 19:27:04
Je "klacht" over de C79 die moeilijk klinkt heb ik kunnen konstateren als je niet de impedantie kompenseert en als je dat doet kun je beter ook niet boven de 2500 Herz kantelen..... als je dat doet klingt het veel schoner....

Ik heb zelf wat experimenten met de C79 gedaan, maar naar mijn idee is er meer nodig dan alleen impedantie correctie.

Het is niet alleen de C79, maar tevens de C12 draagt bij aan de "hardheid". Als ik met alleen de 79 of alleen de 12 draai is de hardheid verdwenen, maar de optelsom van beiden geeft de hardheid. Ik denk dat het ergens in de fase gezocht moet worden, i.c.m. de steilheid van de curves. Dat zal het onderzoek worden m.b.t. het nieuwe filter, en om daar alle vrijheid te verkrijgen, betekent dat een parallelfilter.

Quote from: dddac on October  7, 2005, 19:27:04
Het versmeren kan m.i. heel goed liggen aan het feit dat je de onderkant filtert met een vette 92uF kondensator. Heb je het zonder geprobeerd ? gewoon voor het geluidsbeeld en dat wat minder luid spelen ???

Ik heb dat gedaan, en eigenlijk scheelt het bar weinig. Weglaten geeft wat smering in het stereobeeld. Ik laat 'm liever zitten om de C79 te beschermen.

Quote from: dddac on October  7, 2005, 19:27:04
Ik krijg het met een serie C niet lekker, daarom stuur ik de C220 apart aan en de C79-D20 kombi ook apart aan met een passief 12dB filter. Heb je dus niks in de passieve signaal weg, behalve de Mundorf zilver olie C. En die wilde ik niet als 92uF uitvoeren !!

Ik heb er nu een Mundorf Supreme Cap inzitten. Een Intertechnik bipoliar geeft "smerig" hoog, zelf als je deze by-passed met een fatsoenlijke MKP, of PIO. De Mundorf is soms wel wat aan de "muffe" kant.

De volgende stap wordt een parallel filter.

Grtn,
Marc
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

ralph w

Even niet op dit forum geweest en je ziet zomaar de anode en kathode kabels van onze rontgenbuizen waar ik tot een half jaar geleden iedere dag tegenaan keek hier verschijnen aan boxen hangen  :o :o :o, Hopelijk laat je er nooit 100kV/1000mA doorheen lopen..........

dddac

Wat de impedantie correctie betreft in serie filters, dat gaat natuurlijk wel... speelt al jaren bij mij thuis en dat het in serie staat met de tweeter klopt, maar dat is juist de bedoeling omdat de C79 in serie staat compleet met zijn inductie en die wil je namelijk compenseren......

Als ik het compensatienetwerkje eruit haal krijg ik dat overbrutale mid/hoog.

Heb je het al geprobeerd ?

mvg
doede



ruud2

Quote from: ralph w on October  8, 2005, 20:44:23
Even niet op dit forum geweest en je ziet zomaar de anode en kathode kabels van onze rontgenbuizen waar ik tot een half jaar geleden iedere dag tegenaan keek hier verschijnen aan boxen hangen  :o :o :o, Hopelijk laat je er nooit 100kV/1000mA doorheen lopen..........

Hoi Ralph , waanzinnig goede kabel voor deze toepassing. ben tevoren wel gewaarschuwd om er geen 60 A door te laten lopen. ;D


Quote from: dddac on October  9, 2005, 11:20:42
Wat de impedantie correctie betreft in serie filters, dat gaat natuurlijk wel... speelt al jaren bij mij thuis en dat het in serie staat met de tweeter klopt, maar dat is juist de bedoeling omdat de C79 in serie staat compleet met zijn inductie en die wil je namelijk compenseren......

Als ik het compensatienetwerkje eruit haal krijg ik dat overbrutale mid/hoog.

Heb je het al geprobeerd ?

mvg
doede




Had ik al uitgeprobeerd in een ander combifilter , iets rustiger en opener beeld in het mid en hoog. staat nog als alternatief.
maar er moet nog meer uit te halen zijn.

groet, Ruud
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Marc Heijligers

Quote from: dddac on October  9, 2005, 11:20:42
Wat de impedantie correctie betreft in serie filters, dat gaat natuurlijk wel... speelt al jaren bij mij thuis en dat het in serie staat met de tweeter klopt, maar dat is juist de bedoeling omdat de C79 in serie staat compleet met zijn inductie en die wil je namelijk compenseren......

Dat is maar gedeeltelijk waar. De 8.2uF is in het werkingsgebied van de C^2 12 volledig geleidend, dus de inductie van de C^2 79 is marginaal. Sterker nog, er staat nog een L5 van 270uH in serie, en die is nog veel dominanter aanwezig, ook als impedantie boven de zeg 5kHz.

Een "impedantie correctie" is dan slechts zinvol om eventuele resonanties in de C^2 79 te onderdrukken, daar waar deze de elektrische demping van de versterker niet meer ziet. De mechanische demoing van de 79 is echter zo laag, dat ik daar geen problemen voorzie.

Tot slot, in het filter van Ruud betekent het aanbrengen van een compensatie netwerk het introduceren van een flinke resonantie, dus in dit filter is het amper mogelijk.

Quote from: dddac on October  9, 2005, 11:20:42
Als ik het compensatienetwerkje eruit haal krijg ik dat overbrutale mid/hoog.

Maar jij draait dan ook met een compleet ander filter. Ik twijfel niet in je observatie, maar de toepassing van een compensatie netwerk hangt af van de context.

Quote from: dddac on October  9, 2005, 11:20:42
Heb je het al geprobeerd ?

In andere filter topologieeen zeker. Ik vind zelf het (hoorbaar en simuleerbaar) effect minimaal. Maar dat heeft dan te maken met het feit dat in een klassiek serie filter de condensator in serie met de tweeter, en parallel over de midtoner een veel groter effect heeft op de impedantie dan zo'n correctie netwerk.

Een andere (belangrijke!!!) observatie is dat met mijn Milestone speakers, gebruik makend van dezelfde units, het totaalbeeld van het geluid TOTAAL ANDERS is. Als er een spoortje hardheid is, dan komt ie bij mijn speakers veel duidelijker tot uiting dan in de Violators. De subs, ondanks dat je ze bijna niks hoort doen standalone, hebben hier erg veel effect. Idemdito voor plaatsing en afbeelding. De positionering van de units is zo verschillend, dat het spatieel beeld veel anders is. Als het gaat om "grootte" dan is de Violator indrukwekkend, als het gaat om pinpointing en/of transparantie heeft de Milestone een streepje voor. Zo'n vergelijk geldt ook t.o.v. de XxX van Erik, dus ik durf hier wel te spreken over een tendens. Dus waar met een compensatie netwerk in de Gydolons een stuk hardheid verdwijnt, kan je horen bij de Milestones dat er nog meer nodig is.

Misschien leuk als je een keer bij me thuis komt luisteren, dan kunnen we het gewoon live testen/observeren.

Filterdesing blijft in ieder geval een "vak" vol met verassingen. Ik neig het voor een deel ook kunst te noemen. Maar dat is dan ook meteen de fun!

Grtn,
Marc
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

ruud2

er moet nog meer uit te halen zijn.

met deze uitspraak moest ik dus verder leven.
intussen zijn de kasten gemeten in een serieuzere opstelling, wel een gesleep!
ondermeer is daar uitgekomen dat er nogal wat reflecties zijn van de c12 op het onderliggende schuine vlak van de c95 kast.
Het afdekframe aan de bovenzijde op de schuine kant was alleen mdf voorzien van bekledingsstof.
Dus frezen maar weer , om zo plaats te maken voor dempingsmateriaal.
Ik heb gekozen voor schuim (18mm)  met daaronder een laagje vilt (2mm).
uiteraard was het schuim te dik (pritex) en heb de toppen afgesneden.
De bekledingsstof was weer te verwijderen zoals deze was aangebracht , met de strijkbout.


Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

ruud2

met schuim.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

ruud2

foto : achterzijde, vilt.
tja, en dan dat "nieuwe filter" 
eigenlijk zijn alle voorgaande problemen in een klap opgelost, wel hier en daar nog wat spelen met waardes van wat componenten, maar dit is zo'n grote stap vooruit.
tevens heb ik groenlicht om de huiskamer akoustiek onder handen te nemen, er worden twee panelen  op de wederzijdse muren aangebracht, foto's hiervan als ze hangen.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Erik van Voorst (in memoriam)

#665
Ruud, ik heb op die plek dik vilt gebruikt.
Ik heb nog diverse diktes liggen dus ik kan het morgen zo meenemen naar Marc !!!! ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

ruud2

hallo Erik,

Heel graag, dan ik weer experimenten.

groet, Ruud

nb. ben je in de buurt dan moet je even aankomen.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Erik van Voorst (in memoriam)

Hoi

Bedankt voor de uitnodiging maar ik ga eerst naar Marc...luisteren en winkelen
en dan mijn drive en dac ophalen bij Guido...en dan wil ik het liefst ALS EEN SPEER naar huis met mijn speeltjes... 8)

Ik heb al 2 stukken vilt klaar gelegd neem ik morgen mee... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

ruud2

Quote from: Erik van Voorst on October 20, 2005, 21:00:06
Hoi

Bedankt voor de uitnodiging maar ik ga eerst naar Marc...luisteren en winkelen
en dan mijn drive en dac ophalen bij Guido...en dan wil ik het liefst ALS EEN SPEER naar huis met mijn speeltjes... 8)

Ik heb al 2 stukken vilt klaar gelegd neem ik morgen mee... ;)

alvast bedankt!
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Erik van Voorst (in memoriam)

Ik heb 2 grote stukken van verschillende dikte achtergelaten bij Marc  ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Marc Heijligers

Quote from: Erik van Voorst on October 22, 2005, 18:26:26
Ik heb 2 grote stukken van verschillende dikte achtergelaten bij Marc  ;)

En die zijn ondertussen alweer een station verder!

Marc
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

ruud2










Quote from: Marc Heijligers on October 22, 2005, 23:53:57
En die zijn ondertussen alweer een station verder!

Marc

ja, we leven in snelle wereld.
ben nog even aan dokteren over de gelaagde opbouw van het vilt icm. met schuim
en de totale afwerking van het paneel.
Maar vooral het dikke vilt was erg welkom , is echt vilt en totaal andere kwaliteit als een ondertapijt , nogmaals mijn dank Erik!

Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

ruud2

frame voor muurpaneel.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

ruud2

bekleding inwendig : vilt en pritex.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

ruud2

morgen de trico bekledingsstof erom spannen, een modieuze groene kleur.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.