ontwerp en bouw van de violators,

Started by ruud2, July 28, 2004, 11:40:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Marc Heijligers


Afgelopen week ben ik samen met Gydotron bij Ruud naar zijn Violaters wezen kijken/luisteren. Ruud blijkt 10 minuten fietsen van me vandaag te wonen!!! De wereld is weer klein.

Zijn speakers zijn erg mooi gebouwd. Indrukwekkend kasten! Massief, stabiel, mooi afgewerkt etc.

De klankmatige kwaliteiten van het geheel zijn goed. De bas is gort droog, en mooi diep. De bas integreert erg mooi met de rest van het systeem. Het midden en hoog is ook goed, brandschoon. Gebasseerd op het laatste Soup filter van Tony, met de C^2 79. Het midden-hoog is echter wel wat "hard" van klank karakter, erg herkenbaar bij mijn eigen Milestones die met een soortgelijk filter spelen.  Daar de filtering in het bovenste segment van de Sentinels veel overlap vertonen met de Milestones, kunnen Ruud en ik van elkaars experimenten en observaties leren. Wordt dus vervolgd!

Let wel, alles is relatief. De speakers zijn netto overweldigend goed. Ruud kan zeer trots zijn op het totaal resultaat!!!

Wat me tevens opvalt is hoe enorm verschillende de totaal indruk van Ruud zijn speakers is t.o.v. de Milestones. Ondanks dat er wat overeenkomsten in het geluid zijn, zijn er vooral verschillen in het totaalbeeld. Daar speelt natuurlijk ook de luister ruimte een grote rol. Ik heb zelf een niet al te beste akoestiek thuis. Ruud komt over een week bij mij luisteren, dus ik ben zeer benieuwd naar zijn observaties. 

Al met al een nuttige avond, waar we vooral hebben genoten van de gastvrijheid, de lekkere wijn, en de gezellige avond.

Marc
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

ruud2

Marc en Guido,

Dank jullie voor je (luister) commentaar ,  :)  input  ;) en complimenten, een konstruktieve avond.
hier en daar terstond wat kleine tweekjes doorgevoerd zoals besproken en weer luisteren,
stukje bij beetje kleine en grote stapjes vooruit.

Wat mij betreft voor herhaling vatbaar.....


groet, Ruud


Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Movievault

Hoe staat het met deze Dames Ruud?
Nog veranderingen in het kamp?
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

ruud2

ze staan rotsvast... :D
ben aan het filteren, luisteren, wijzigen....
resultaat tot nu toe : bescheiden indrukwekkend
wordt tzt. vervolgd
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

ruud2

vervolg:

met het filteren ben ik er eindelijk uit! eindelijk, heeft wel even geduurt maar een goede referentie is moeilijk te vinden en zonder weet je ook niet welke kant je op moet,
gelukkig ben ik bij Erik geweest (!)
Alles  is nog uitgevoerd met  normale componenten , dus is er nog wat te halen met beter spul. (eea. is al uitgeprobeert met Mundorf's).
Schema , simulatie en metingen plaats ik binnenkort.
wat echter even crusiaal is als het filter ,is de plaatsing in de ruimte!
stonden ze eerst dicht tegen de achterwand, nu staan ze 2.5 meter in de ruimte, dit geeft een enorme winst in ruimtelijke zin !
Helaas heeft ook mijn woonkamer qua afmetingen wat beperkingen en staan ze nu maximaal uit elkaar.
echter geen voordeel zonder nadeel! de vloer moet eruit om de kabels te verbergen.
en nu het filter in afmeting bekend is  kan ik de filterkasten op maat gaan maken.
al met al , het kost wat werk ....maar dan heb je ook wat!
daarna het fineren.

Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Erik van Voorst (in memoriam)

#630
Hardstikke leuk om te lezen dat je de draad weer hebt opgepakt. 8)

Voor de goede orde wil ik nog wel even zeggen dat Ruud hier bedoeld dat hij gehoormatig bij mij een (voor hem) nieuwe referentie heeft gevonden.
Zoals ik al eerder heb aangegeven is mijn filter niet bekend.

Gelukkig is Marc ook volop in de weer...dus dat gaat goed komen... ;D

Ruud heb je nog een proefje met de Birds-Eye gemaakt?

Succes

PS
Staat de linker speaker nu niet erg dicht op de apparatuur ??




HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

ruud2

Hoi Erik,

Voor de goede orde , juist , ik ben dus niet op de hoogte van jouw filter en componenten , de kast is gesloten gebleven tijdens ons bezoek !!
Erik je blijft een man in woord en daad: geheim is geheim
sorry voor de ongelukkige posting.

Mijn  filter is door Marc ontwikkeld en zelf heb ik daar varianten op gemaakt , gebleken is dat ondanks dezelfde units die in Marc's en mijn systeem zitten er toch grote verschillen zijn.

het proefje met de birds-eye is nog net te zien op de achterzijde van de box aan de muurzijde, hier zitten wat verschillende lakken op , op PU en wasbasis.
tzt. zal er een keuze gemaakt worden op basis van uv bestendigheid en doortekening
in het hout.

De kasten staan maximaal uit elkaar voor mijn woonkamer, echter toch nog ca. 1meter van de muur en voldoende ruimte tussen de apparatuur, de foto vertekend wat.
Echter een metertje in de breedte erbij ...., maar ja  er moet iets te wensen overblijven. ;)

groet, Ruud



Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

ruud2

Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

ruud2

L.S,

In posting 629 zie je de bekabeling nog over de vloer lopen.
Vandaag de gehele dag bezig geweest met het verwijderen van de vloer, sleuf slijpen en hakken , en de vloer terug leggen dwz. nog een aantal planken maar de zin is over, morgen verder.   wat een @#%$ werk!   :P :P :P
Van dit tussentijds werkje zal ik geen actiefoto posten . ( te veel zooi).
Kon 15 jaar geleden ook niet bedenken bij de bouw dat een hobby dit soort vormen aan kan nemen(!?)  :-\

Ruud.



Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Rudo

Yo Ruud!

Je bent goed bezig zeg. ;)

Met groeten,
Rudo
importeur van DEQX, Mytek, leverancier van PS Audio, ontwerper van AudioSense producten

Erik van Voorst (in memoriam)

Quote from: ruud2 on September 13, 2005, 22:07:44
L.S,

In posting 629 zie je de bekabeling nog over de vloer lopen.
Vandaag de gehele dag bezig geweest met het verwijderen van de vloer, sleuf slijpen en hakken , en de vloer terug leggen dwz. nog een aantal planken maar de zin is over, morgen verder.   wat een @#%$ werk!   :P :P :P
Van dit tussentijds werkje zal ik geen actiefoto posten . ( te veel zooi).
Kon 15 jaar geleden ook niet bedenken bij de bouw dat een hobby dit soort vormen aan kan nemen(!?)  :-\

Ruud.

Volgens mij ben ik ook hier weer schuldig aan.... ;D

Mijn huis moest nog gebouwd worden...toen had ik al op tekening aangegeven waar ik de speakers wilde cq. de buizen in de vloer voor de bekabeling... ;)

Degene die de marmerenvloer neerlegde dacht dat er links en rechts 2 schemerlampen uit de vloer moesten komen  8)




HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

fgroen

Misschien was het kopen van mooie kabels die gezien mogen worden eenvoudiger geweest...  O0
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Erik van Voorst (in memoriam)

...ik heb sowieso argwaan als een kabel er mooi uitziet... :P

Ik heb in die 12 meter lange buizen zilver/teflon liggen....dus geen kriebels om dit te "verbeteren".....ook geen goed idee om dit door de woonkamer als een snelweg te hebben liggen...hoe mooi dan ook. ;D

Ik denk dat Ruud zijn moeite straks rijkelijk beloond word...de mooiste kabel is geen kabel  ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

ruud2

met kinderen niet echt een optie.
trouwens die bekabeling (super spul!)  had ik van een tevreden klant , gratis en voorniets ! :)  en een investering in nieuwe kabel .....moet er niet aan denken als er iemand over valt, hij/zij zou zich lelijk kunnen bezeren!
wel is m'n echtgenote erg blij met deze opstelling , er is nl. geen winterstalling meer in de huiskamer voor de Harley.  dus daar moet nog iets op worden gevonden. ;D

ruud.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

fgroen

Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

ruud2

wordt in de medische industrie gebruikt m.n. rontgen.
de kabel kenmerkt zich doordat deze zeer snel signaal  doorgeeft , heeft vier aders is afgeschermd en heeft diverse lagen qua opbouw.
een uitgebreide spec. van de kabel heb ik wel, zal hem opzoeken en posten voor de techneuten onder ons.
vd. Hul heeft een soort gelijke kabel in het programma.

nb. komende dagen /week  zal ik weinig op het forum zijn, maar wat in het vat zit.....

groet, Ruud



Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

fgroen

Ik kijk ernaar uit!

Welke kabel van vdHul komt met jouw kabel overeen?
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

ruud2

hierbij de kabel en spec.
zal bij de vad show moeten kijken welke kabel ook al weer overeen kwam, type ben ik vergeten.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

ruud2

verder moet je veel voor je hobby overhebben , de vrouw des huizes overigens ook! ;D
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

fgroen

Holy hell!! Inderdaad kl*** werk!!!  8)

Is de bouwput alweer ten einde?
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

ruud2

#645
ja hoor! :)
overigens dekt de filterkast straks netjes de bekabeling en het gat af, bij de box.
de bekabeling langs de muur blijft zodat ik nog flexibel ben met de opstelling van de apparatuur.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Erik van Voorst (in memoriam)

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

fgroen

Cool man!!!

Misschien moet ik daar ook maar eens aan gaan denken... Ik heb een houten vloer waar ik aan de onderkant bij kan, dus een paar gaten zijn zo geboord....  >:D
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

ruud2

hierbij nog het schema van het tot nu toe gebruikte filter (versie 7).
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

ruud2

wel zitten er nog steeds wat probleempjes in, alhoewel het gewoon erg prettig bovengemiddeld luisteren is! :D

wat er nog verbeterd moet worden:
- te veel hoog , is opgelost dmv. de weerstand van 1.5 ohm voor de c12.
- betere plaatsing , is opgelost door de fase van de c79 om te draaien.

wat zit er nog in ter verbetering :
- het zweven van de stemmen, nog niet goed genoeg exact te plaatsen.
- klein beetje versmering van de stemmen.
- het "trekt" wat naar links
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.