ontwerp en bouw van de violators,

Started by ruud2, July 28, 2004, 11:40:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Erik van Voorst (in memoriam)

#600
Hoi Jan,

Heeft/had je vriend de module of de x-over van Thomessen...misschien in dit verband wel belangrijk..want ik denk dat het mogelijk aan de module/versterking zou kunnen liggen...zeker als je zijn vermogen zo reduceert door te boosten....en een Thomessen module in een vergelijk met een Krell of andere high-endbak mag je natuurlijk (mijnsinziens) nooit maken, al zijn we dat wel vaak geneigd...onder het motto....het is toch maar voor het laag !!!!!

Jan als het niet aan de kast en de units lag....werkte jij dan ook met zo een module toen je de Etons niet goed kreeg.......

Ik blijf overigens nog steeds volhouden dat ik het over het algemeen bij Doede GOED vond klinken...maar we blijven "muggezifters"....of laten we het "perfectionisten" noemen.... ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Jan Deckers

Hi Erik,

ja de audiovriend werkte met de modules, en ik ook toendertijd. Ik denk inderdaad dat het aan de vesterker ligt. Bij Doede klonk het heel mooi, ik vond zelf te veel laag, maar dat zullen we op smaakverschil gooien. Ik weet overigens niet of Doede nog wat aan zijn filter veranderd heeft sinds de laatste keer dat Dick en ik er waren.
Ben heel benieuwd hoe het overigens bij jou (en Erik) gaat klinken.....ergens op het forum staat nog een uitnodiging met een glas rode wijn hahaha. Neem ik misschien mijn eigen speakers wel mee.

GRTN,

Jan

michiel

Quote from: Erik van Voorst on April  6, 2005, 16:32:35


Ik blijf overigens nog steeds volhouden dat ik het over het algemeen bij Doede GOED vond klinken...maar we blijven "muggezifters"....of laten we het "perfectionisten" noemen.... ;D

Het blijft toch de hobby... Als alles goed zou zijn zouden mensen als 'ons' ineens een saai leven hebben. ;D

Ruud, heb je de mogelijkheid om eens wat te meten aan het laag? Op die manier kun je zien of de ruimte niet toevallig wat te veel roet in het eten gooit. Met filteren kun je enigzins op de ruimte in spelen. De oorzaak hoeft niet bij de subkasten of de aansturing te liggen, de kamer kan ook goed mee spelen in de laagweergave.

ruud2

wordt aan gewerkt...
zal binnenkort weer eens wat ( nieuwe)  eidelons gaan beluisteren, voor referentievergelijkingsmateriaal.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Rob_Dingen

Hoi

Ik zal het wat genuanceerder brengen.
Het ligt niet aan de units filter of versterking maar aan de ruimte punt.
Een spoel in serie helpt niet want dat doet niets aan het aller laagste laag.
Jullie moeten niet vergeten dat als je het laag van een speaker beoordeelt meestal voor 70% in iedergeval de ruimte beoordeelt waar de speakers in staan inklusief de opstelling.

Rob

Erik van Voorst (in memoriam)

Hoi Rob,

Genuanceerder terug... ;D

Die spoel bedoelde ik ...even het electronische filter ertussen uit en passief...
Als het de ruimte zou zijn...dan hebben Jan/Doede/Audiovriend toch niet soortgelijke problemen....en als de ruimte wordt aangesproken gaat dit toch niet pulserend...??

Ik geloof onmiddelijk dat de ruimte niet optimaal is voor laaggeweld......maar welke ruimte (onbehandeld) wel.....?????  ;)

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Rudo

Hoi Ruud,

Om je sub-speakers eens op een andere manier aan te sturen wil ik je tzt wel eens bezoeken (als je niet te ver we woont...) en neem dan een Behringer DCX 2496 als laagfilter (tot 48 dB/okt) en een stereo Zapp mee ter vergelijking. Niet om te bepalen of het een of juist het ander beter is, maar om te proberen boven water te krijgen waar de laag'problemen' door veroorzaakt kunnen worden.

Op een voorwaarde; als ik maar niet naar Clapton hoef te luisteren.

Met groeten,
Rudo
importeur van DEQX, Mytek, leverancier van PS Audio, ontwerper van AudioSense producten

ruud2

Rudo, je hebt mail.

groet, ruud

Rob en Erik , het filter is te bypassen maar dat levert geen mooi geluid op.
helaas moet ik het met deze ( onbehandelde) ruimte doen.
wellicht is dit systeem toch een maatje te groot voor deze kamer, ... :-\

maar wel leuk... :P
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Rob_Dingen

Hoi Erik

Het is zelfs zo dat als je een spoel gebruikt dat het erger word omdat de Q van het systeem omoog gaat en wat meer laag krijgt.
Waarom zou bij doede niet hetzelfde geweest kunnen zijn?
Een kamer behandelen is haast niet te doen voor die frequenties.
Voor het diepe laag ben je echt afhankelijk van je ruimte en opstelling daar valt weinig aan te tweaken ook niet met tube traps.
Ruud ook ik heb de behringer en neem hem vanavond wel mee.

Rob

Erik van Voorst (in memoriam)

#609
Hoi Rob,

Tja dat is jammer...dat passief de zaak verergert...daar heb ik niet bij stil gestaan omdat ik niet zoveel ervaring hiermee heb  ;)

Een van de redenen dat ik koos voor Thiel C220 ipv 13 inch Etons was mijn angst dat het misschien "overkill" in mijn woonkamer zou kunnen worden....

Aan de andere kant kun je ZOVEEL regelen met het electronische filter...dat ik denk dat Jij en Ruud het piekfijn in orde kunnen krijgen.... ;D
Trouwens een van de redenen dat ik hier ook voor gekozen heb met mijn xXx-en.

Wat je precies bedoeld met Doede weet ik niet...in ieder geval maakt hij gebruik van de modules en was het bij hem af en toe een meer mechanisch geluid in het laag...voor de rest ervaarde ik bij hem GEEN boemerige bas en GEEN staande golven...althans niet makkelijk merkbaar !!!....wel werd de bas iets beter met de Zapp en mijn x-over.
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

ruud2

Gisteravond eea in een simpele opstelling wat kunnen meten samen met Rob,
daaruit bleek dat er toch nog wat huiswerk gedaan moet worden, een paar fout(jes)  en er valt gewoon veel meer uit te halen.
problemen :
-  piek in het sublaag , staande golf,  een huiskamer probleem
-  rond 300 Hz een dal.
-  in het hoog weer een bergje.
al met al een verschil wat ca. 10 dB opleverde!

Na een snelcursus  gehad te hebben van Rob over eletronica en filterlayout ,
wordt tzt het filter herzien.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Bart_M


Erik van Voorst (in memoriam)

Quote from: ruud2 on April  8, 2005, 10:29:41
Gisteravond eea in een simpele opstelling wat kunnen meten samen met Rob,
daaruit bleek dat er toch nog wat huiswerk gedaan moet worden, een paar fout(jes)  en er valt gewoon veel meer uit te halen.
problemen :
-  piek in het sublaag , staande golf,  een huiskamer probleem
-  rond 300 Hz een dal.
-  in het hoog weer een bergje.
al met al een verschil wat ca. 10 dB opleverde!

Na een snelcursus  gehad te hebben van Rob over eletronica en filterlayout ,
wordt tzt het filter herzien.


Heb je al een bos bloemen voor Rob gekocht .....en een flesje wijn.... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

ruud2

#613
komt goed ;D

ja, Krunk ook een fase probleem
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

ruud2

hierbij nog een foto die ik jullie niet wil onthouden......  ;D                                        of m'n vrouw blij is met deze opstelling.. >:D
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Erik van Voorst (in memoriam)

PRACHTIG  8)

Staan ze ook wat dichter naar elkaar toe of lijkt dat maar zo.....

Ik mis ook een motor..................... en de tafel voor de koffie als ik kom luisteren..... ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

ruud2

#616
ok,  sounds great.... ; D is this DIY ??  wow!!
coffee with Erik and you , sounds great  >:D can i bring your queen and J.P
too?
sure , sure ....


sorry , no politics...... >:D
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

R


Erik van Voorst (in memoriam)

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

fgroen

Hoi.

Misschien kan ik nog iets toevoegen aan de discussie over de problemen in het laag. Ik denk, dat als je de drie maten van je woonkamer (lengte, breedte, hoogte) bekijkt en berekent welke staande golven daartussen kunnen staan (halve golflengte, golflengte 1,5 maal de golflengte etc.), dan heb je al voor een groot gedeelte een verklaring voor wat er gebeurt. Die verschillende resonanties kunnen elkaar ook uitdoven op bepaalde plaatsen in de ruimte, wat dan weer dalen oplevert. De effecten zijn het grootst in het laagfrequent domein tot ongeveer 300 Hz, omdat daar de golflengten in de orde-grootte zijn van de luisterruimte.

Hoe groter je luidsprekersysteem is, deste meer energie zal er in dat laagfrequente domein geproduceerd worden en deste meer ellende zal je luisterruimte ervan kunnen maken. Dit verklaart ook dat een vroeg afvallende bas in een gesloten kast en zonder boost de minste problemen geeft, namelijk dan is de hoeveelheid energie in het laag ook het minst.

Om de respons in het laag helemaal terug te tweaken met je passieve filter is m.i. een zeer moeizame en omslachtige klus, en als je de speakers verplaatst of naar een andere ruimte verhuist, dan kun je weer opnieuw beginnen.

Dit probleem is gelukkig ook door een aantal bedrijven onderkend, en in room correction systems vertaald. Er bestaat een analoog systeem dat ik niet zo interessant vond, dus daar ben ik naam en link van kwijt, maar in het digitale domein kan er heel leuk gefröbelt worden.

TacT is het meest bekend, en ook prijzig, alhoewel de prijzen aardig zijn gezakt sinds ze alleen via het internet verkopen. (www.tactaudio.com)
Verder is er DEXQ uit Australie. Goedkoper dan TacT, maar voor zover ik weet geen vertegenwoordiging in Europa. (http://deqx.com/index.html)
Verder heeft Soundevolution (http://www.soundevolution.nl/) een standaard en ook gemodificeerde versie van de Behrigher Ultracurve SE leverbaar.

Die digitale systemen kunnen prima tussen loopwerk en DAC geschakeld worden, waarbij alle kwaliteiten van je systeem compleet overeind blijven. De room correction systemen hebben ook analoge in- en uitgangen, maar dan wordt er een extra A/D en D/A conversie in de signaalweg gezet, en ik kan me voorstellen dat dat niet zo optimaal klinkt als je eigen zorgvuldig geselecteerde D/A converter. De luisterruimte wordt met een meetmicrofoon teruggemeten, en vervolgens worden alle ruimteproblemen fasecorrect platgestreken. De sites geven veel achtergrondinformatie over de preciese werking.


Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

ruud2

@ fgroen       dank je voor de bijdrage , zal daar zeker nog op terugkomen
                     de laatste keer wilde de behringer niets meer doen ......

echter met een huishouden met kinderen is het vrijwel onmogelijk om alles zo te laten staan zoals je het graag zou zien, en dan ook de waf nog.
het huishouden "leeft "hier gelukkig nogal.   ;D
dus het staande golf probleem zal ook wel blijven leven.. :-\

wel heb ik intussen antidiffractie matten gemaakt van schuimplaten, geconfectioneerd in dikte zodat ze mooi in de frames passen.
later probeer ik ook nog vilt uit .
Ook sinds enkele dagen een ander filter , serie en eenvoudiger van opbouw dan het vorige.
Nu wordt het tijd om vergelijkingscriteria op te stellen, want verschillen zijn er !!
en een objectieve beoordeling is gewoon moeilijk..... als hiervan al iets ergens omschreven staat hoor ik dat graag.
foto : oude en nieuwe filter
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

ruud2

#621
om bij eventuele externe metingen niet met de meer als 100kg wegende subs te sjouwen zijn is er een dummy met gelijke afmetingen gemaakt ( geen afgeschuinde hoeken overigens).
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Erik van Voorst (in memoriam)

Strak werk.... ;D

Je zou een schakelplank...kunnen maken met A-B schakeling....

Ik ben overtuigd van een serieelfilter voor hoog-mid...

Ben reuze benieuwd naar je (luister) ervaring....

Ik heb zelf gehoord dat ik deze week een dagje kan komen luisteren naar mijn xXx.
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

ruud2

schakelplank met  A,B,C,D enz....... :P
wat dat seriefiltering , zijn erg veel meningen .....................maar ik heb nog geen parallelfilter gemaakt hiervoor dus geen oordeel hierover.
luisterervaring moet ik echt naar duidelijke criteria vertalen , anders wordt alles zo vaag.
verder ben ik benieuwd en vele anderen natuurlijk naar jouw 1e luisterervaring met je tripple X !!
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Erik van Voorst (in memoriam)

Tja..ik wil best komen meeluisteren...zie maar  ;)

Mijn luister-ervaring........ik zal best moeite hebben om een objectief verslagje te schrijven over de eerste xXx-indruk....

...ik ben al aardig opgefokt.....  ;D

In ieder geval van het week-end WEER 10 nieuwe cd's gekocht...maar dat is nu al genieten hoor...gewoon MUZIEK
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!