ontwerp en bouw van de violators,

Started by ruud2, July 28, 2004, 11:40:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

simsatit

Ruud, gefeliciteerd met jou resultaat,
ziet er geweldig uit!!
Ik ben nu aan mijn 3de zelfbouwspeaker bezig (sub) en ga hierna de eton 8.2 units bouwen.. ben dus ook nog wel ff bezig.. maar schitterend resultaat en leuk dat je het hele project hier op het forum hebt gezet!
Ik ga het nog eens rustig doornemen, wellicht breng je me weer op nieuwe ideeen voor mijn etons..neopreen?? ff doorlezen dus waarom je dat gebruikt en waarvoor het dient, altijd wat te leren hier  ;D !

Groet, Simon.
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

ruud2

#576
helaas zijn  er vanaf de server onderhoud , september 2004 , van het htforum
alle foto's van dit topic verdwenen , en die vormen de basis van de gehele bouw!
de meeste heb ik nog wel voorhanden als er vragen zijn.

het was ook de opzet om zoveel mogelijk bouw info op het forum te zetten , alhoewel de laatst gebouwde boxen ruim 25 jaar waren! en ben maar meteen voor iets moeilijkers gegaan . wel een goede voorbereiding , eerst een kosten calculatie gemaakt , units kiezen ed. , is het halve werk.

neopreen : estethica en diffractie ( kan echter beter want het is een gesloten celligmateriaal)
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

simsatit

Jammer dat de foto's er niet meer op staan..
25 jaar :o..
Maar als ik het zo es bekijk duurt het ook wel weer 25 jaar voor je weer wat nieuws bouwt, je kunt weer ff voort...

Groet, Simon.
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

ruud2

Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

ruud2

wat na een weekje luisteren?
1) veel cd's die ik op m'n oude imf's mooi vond , klinken nu minder (stemming?).
     minder = minder helder
2) voor de afregeling van de subs mn. het geluidsniveau blijf je op en neer lopen
    om dit per cd op de juiste instelling te krijgen.
3) de subs staan laag qua volume en geven daarbij het meest natuurgetrouwe   
    resultaat.
    staan ze  te hard ,dan zijn er "diepe bijgeluiden", ondefinieerbaar.
4) filter : ga ik nog wel mee experimenteren maar is nu al erg goed (op gehoor).
     en terug gebracht op het eerste "knutselfilter", dat was dus toch nog niet zo     
     slecht ( hulde aan  Jan)  O0

storing: inwendige breuk van een madrigaal interlinkje , mijn foutje bij het verschuiven van de zware eindbak is er teveel trekspanning op komen te staan .
wat een gepriegel om dat weer te solderen, daar word ik nu zenuwachtig van.. :-[


Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Erik van Voorst (in memoriam)

#580
Even er van uitgaande dat het filter wat Jan gebruikt al een behoorlijk maatkostuum is voor jouw speakers......

Dat minder helder ben je in een klap kwijt als je je condensatoren vervangt voor Mundorf of soortgelijk topmerk ..WEL papier of een (zilver/koper) folie in olie condensator......als je gek wilt doen neem je de Audionote..... :P :o

Je Thiel C12 MOET het echt wel makkelijk kunnen "winnen"  van je vorige speaker.....

Ben benieuwd wat je bedoelt met laag...bijgeluid....kan het zijn dat je Eton speaker mechanisch meedoet...je hebt ook een 6 dB boost gegeven ????

Het blijft natuurlijk wel een niet-audiofiel electronisch filter (in bv. een vergelijk met Bryston...ook qua prijs) ...maar bij Doede heb ik hem uitstekend gevonden/gehoord voor zijn sublaag doel-einde.... 8)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

ruud2

die c12 wint het ook , wat er aan de hand is dat nu mindere opnamen door de mand vallen.

het lage bijgeluid is niet mechanisch ,maar achtergrond geluid.
het leuke is dat ik de hoofdversterker kan uitschakelen en alleen naar de subs kan luisteren, daarbij hoor je alle laag ,ook het niet definieerbare..
overigens was dit een van de uitgangspunten bij  het ontwerp:
- overdag de radio op de mid en top
- bij echt luisteren de subs erbij.

het  sub filter werkt uitstekend overigens, ik heb alleen mijn ervaringen van de afgelopen week neergezet.
wat die filtercomponenten betreft , tzt zullen die wel worden vervangen.. :D
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Erik van Voorst (in memoriam)

#582
....had ik wel verwacht hoor ....dat het uiteindelijk goed werkt.... ;)

Alleen dat on-definieerbaar laag ...snap ik dus ook niet...jij ervaart dat dus niet als tonen welke bij de muziek horen  ???

Ik kom snel weer luisteren........ ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

michiel

Dat laag is een probleempje met de afstelling van de subs denk ik. Als ik je goed begrijp heb jij hetzelfde als ik heb gehad met mijn subs.
Waar het bij mij fout ging; ik ging de subs op gehoor afstellen en maaktje gebruik van een opname voor heel erg weinig laag inzit. Toch stel je alles zo af dat het laag er naar jou smaak lekker uit komt rollen. Ik hou dus wel van een goed stevig laag en dus had ik de sub gewoon te hard gezet. Bij die ene cd klonk het geweldig, maar met een andere was het sublaag te overdreven aanwezig. In verhouding worden de lage tonen harder weergegeven en dat is dnek ik wat jij de "diepe bijgeluiden" noemt.

De oplossing hiervoor zou zijn om af te regelen met een test signaal en dB meter. Maar of dat optimaal is... Je moet er uiteindelijk naar luisteren.
Als je er maar genoeg tijd in steekt en veel verschillende opnames beluisterd in een korte periode kun je de subs ook op het gehoor goed instellen. Maar je blijft altijd het verschil horen in de opname wat opzich wel jammer is.

ruud2

hoi Michiel,

het is dus idd veel luisteren , en de ene cd verschilt veel van de andere.
ik kan hier de hoofdversterker uitschakelen en alleen naar de subs luisteren,
dan hoor je alleen het laag en diepe laag, mn. in het diepe laag zitten deze ondefinieerbare lage tone, net of er soms iemand met de voet meetokt op een houten vloer ( is misschien ook wel zo?) of een reflectie binnen de studio?
maar het is wel muggenziften want het klinkt gewoon goed, maar ja een mens is snel verwent.

groet, ruud
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Erik van Voorst (in memoriam)

#585
toch vraag ik mij af of hij alles wel netjes boven de...80 Hz?...wegfiltert...

Wat ik zelf gebruikt heb bij mijn sub boven is muziek met een mooie akoestische bas...bv de Jazz cd Shirley Horn...The Main Ingredient.....dat kun je zeer realistisch afregelen....

Met een dB meter checken gaf toen binnen 3dB (swingt) "accuraat" aan.

Dit bleek voor mij de mooiste instelling..

Bijna iedereen maakt de (zelfde) fout dat hij de sub wil horen...omdat hij duur genoeg is aangekocht... :P ;D.
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Rob_Dingen

Hoi Ruud

Wat jij bedoelt staat zeker op de cd maar zal in jou ruimte sterk versterkt worden.
Dus met andere woorden een staande golf in je kamer.

Rob

Erik van Voorst (in memoriam)

Quote from: Rob_Dingen on April  5, 2005, 18:30:01
Hoi Ruud

Wat jij bedoelt staat zeker op de cd maar zal in jou ruimte sterk versterkt worden.
Dus met andere woorden een staande golf in je kamer.

Rob

Ook stelt Ruud dat er een geluid uitkomt alsof er iemand meetokt op een houten vloer....dit kan weer GEEN staande golf zijn ....omdat hier een "pulserende"  toon wordt bedoeld... ???

Ben toch benieuwd...temeer omdat ik ook bij Doede iets van dien aard hoorde....dit bleek een contact met de poolplaat te zijn (als ik het goed heb onthouden)....
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

ruud2

het is geen staande golf, denk ik..ook bij een laag volume is het hoorbaar, het staat mi. gewoon op de cd.
overigens staat de sub laag ingesteld , als het nodig is  is ie er.

wat is een poolplaat?
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Erik van Voorst (in memoriam)

.....als het maar op EEN CD voorkomt....dan zou ik het vergeten.....

Poolplaat ...tja..moet je eigenlijk een tekening hebben...maar de membraanuitslag als deze uit zijn lineaire slag gaat
dmv bijvoorbeeld een bass boost op een bepaalde lage frequentie dan komt hij mechanisch tegen de poolplaat aan....

Misschien kan een echte techneut (bv. Rob Dingen) mij daar waar nodig corrigeren....want exact weet ik het niet..... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Arno P

In het ergste geval kan de spoel zelfs uit het magneetveld vliegen en scheef op de magneetpool blijven hangen.... :-[
Een keer gezien bij een speaker waar men bas op had gespeeld...

Bij een HT sub kom je er veelal nog redelijk met een "klak" geluid van af... ^-^

ruud2

dat is het dus zeker niet, de conus beweegt amper
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Rob_Dingen

Hoi

Nee dat geluid zal het zekr niet zijn dat de woofer mechanisch iets raakt.
De meeste grotere ruimtes hebben een boost rond de 20Hz wat je dan gewoon versterkt hoort.
Op unpluged van Eric clapton staat op het eerste of tweede NR ook zoiets dan zit hij inderdaad met zijn voet ergens op en dat is zeer laag.
Ruud heeft zijn speakers in de lengte staan en heeft best een lange kamer dus verwacht gewoon een staande golf.

Rob

Erik van Voorst (in memoriam)

Eric Clapton zit bij die hele akoestische sessie op een soort houten podium....het is bekend dat hij met veel nummers hard/zacht met zijn schoen meetikt.....

Op zeer goede installaties hoor je dat hij een lederen zool heeft.... :P >:D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

patrick_vdb

#594
Hi,

Quote from: Erik van Voorst on April  6, 2005, 11:08:04
Op zeer goede installaties hoor je dat hij een lederen zool heeft.... :P >:D

Op een echt goede installatie hoor je dat er 4 schroeven links van het podium niet goed zijn vast gedraait...de 2de plank van links-achter dacht ik? Ik vind het nogal storend en elke keer als Eric met zijn voeten 'tapt'krijg ik de neiging om een schroevendraaier te pakken ;D ;)

mvrg

Patrick

ruud2

ik zei toch al dat het muggeziften was, maar ja het is wel hoorbaar..
ff unpluged gedraaid, en ja daar ook dat vervelende dreuntje 1e nummer al na de intro al de gitaar van EC begint.
overigens was het podium niet geschroefd maar gespijkerd en de schoenen van EC
waren van het merk ECCO... ROFLOL   ;D ;D en die tweede plank klopt!  :P
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Movievault

Jullie zijn echt dringend toe aan vakantie  ;D
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

Jan Deckers

Hi Ruud,

het wordt maar weer mooier en mooier, maar dat geldt tevens voor Eric, prachtig allemaal.
Die BOEM in de bas vonden Dick en ik eigenlijk ook wel een beetje bij Doede toendertijd, en heb ik zelf ook gehad. Toen ik de Proteus speaker nog had en daaronder een subwoofer (Eton's in geslotenkasten) kreeg ik de bas nooit mooi. Om een of andere manier sloot het nooit aan op de bovenste luidspreker. De 6dB boost gaf een echt bonkend geluid bij sommige platen, en bij andere weer te weinig. Het klonk op het laatst het beste zonder enige boost dan ook, en al heel vroeg aflopend. Maar de Thomessen-module is me eigenlijk nooit goed bevallen. Ergens klopte er iets niet.
De credits voor het filter moeten niet naar mij gaan (ik heb er wel degelijk meegestoeid en gesimuleerd) maar natuurlijk naar Geenius.

Wel ik wacht af tot er een Brabantse dag komt ..... (of waren de nachten nu lang) als alles helemaal speelt.....

GRTN,

Jan

Erik van Voorst (in memoriam)

#598
Ik ben het op een hoop punten eens met Jan...wel is het zo dat met de xover van Thomessen gekoppeld aan een eindbak wel een ander laag wordt neergezet (mooier/strakker) dan met een Thomessen-module....

Dit hebben wij bij Doede getest...

Het wel of niet boosten zou ik inderdaad zeker mee experimenteren... ;)

Eigenlijk geloof ik niet dat de Etons in een gesloten kast verantwoordelijk zijn voor dit phenomeen (zie tenslotte het origineel  ;D)....tenzij Neil Patel daar weer "truukjes" mee uitgehaald heeft....daar komen we helaas niet achter.....wel weet ik dat hij voor wat betreft de overige units ...de magneten heeft verbeterd !!!! 

Als je het continue storend/vervelend vindt zou ik zeker eens een grote spoel ertussen zetten en kijken wat er dan gebeurd....
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Jan Deckers

Hi Erik,

ik bedoelde natuurlijk niet dat de gesloten kasten de oorzaak waren en ook de Eton's niet.  Ik denk dat het in mijn situatie behoorlijk aan de Thomessen-module lag, en de extra boost. Overigens kreeg een goede vriend van me zo ook niet netjes afgeregeld in zijn systeem, terwijl ze maar tot 70hz hoefde mee te spelen. Een standaard 12dB filter en een stevige eindbak klonken stukken beter.
Ook de fase kan invloed hebben op het totaal. er zitten zoveel knopjes op, daar wordt je toch horendol  ;D van.

Succes in ieder geval Ruud,

GRTN

Jan