ontwerp en bouw van de violators,

Started by ruud2, July 28, 2004, 11:40:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

michiel

Quote from: ruud2 on March 23, 2005, 16:21:57
met 11000 hits  en vrolijk pasen , vallen er zojuist 4 dozen op de stoep ;D ;D


Wat zal daar nou inzitten!?! :o Dat vrolijk pasen gaat bij ruud wel lukken denk ik. ;D

ruud2

#551
jazeker gaat dat lukken! dit was de inhoud :P
en ja, ze passen perfect ;)  heb ergens in het begin een discussie gehad over het feit dat ik vanaf tekening werk en er wel eens problemen kunnen komen met de passingen.
ook de diepte , de afschoring aan de achterzijde bij de magneet ligt exact aan ! :D
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

FFF

Quote from: ruud2 on March 23, 2005, 18:28:28
jazeker gaat dat lukken! dit was de inhoud :P
en ja, ze passen perfect ;)  heb ergens in het begin een discussie gehad over het feit dat ik vanaf tekening werk en er wel eens problemen kunnen komen met de passingen.
ook de diepte , de afschoring aan de achterzijde bij de magneet ligt exact aan ! :D

Wat een vreselijk mooie bezetting voor het laag   :o >:D O0

Ben benieuwd.

Erik van Voorst (in memoriam)

...ook al ben ik grieperig...DIT BLIJF IK VOLGEN.... 8)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

superleo7

Das het enige voordeel van griep je heb gelijk de tijd. Zelf 3x getroffen 3 weken terug eerste 1 dag tweede 2 dagen en 2dagen daarna 3e maal. Met daaroverheen fikse long ontsteking. Zit al 4 weken thuis maar heb wel de tijd om alles te lezen.
Tja je moet ook wel eens de voordelen zien na al die pech.
Had nooit griep gehad maar nu weet ik ook wat het is. :-[

En ruud ziet er prachtig uit. Veel succes. ;)
Als ik die mega bouw werken ziet kriebelt het wel.

ruud2

tja, die griep . een hardnekkige deze keer hij blijft (te) lang hangen.
beterschap aan alle "lijders".
en ja, Erik het blijft te lang stil op je topic...aan de andere kant zitten we net op hetzelfde punt van afwerkingen ed. ook wel grappig

Voor bij wie deze bouw nog meer begint te kriebelen heb ik goed nieuws, als alles zo uitwerkt zoals gedacht, en daar ben ik bang voor komen er tekeningen en overzichten om dit ook te gaan bouwen.

nu weet ik ook waar bij eton dat HEX voor staat; de conus is opgebouwd uit sandwich materiaal. van de voorzijde kan je alleen een kunststofstruktuur ontdekken ,maar van de achterzijde zie je de dikte ervan, en dat is een hexagonale
( 5 kantige of puntige) opbouw van de honingraat. waarschijnlijk een mengeling van koolstofvezel , aramide en een epoxyhars.
licht , dun en zeer stijve constructie.

voor de frontafwerking heb ik ook eindelijk gevonden wat ik wilde, zwarte neopreen
plaat. maar alvorens dit wordt verwerkt ga ik de pasen in met veel werk en een paar modificaties om eea. op de i te zetten.

Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Rudo

Jeetje, allemaal griep-gevallen. :(
Ben ik blij dat mijn pc een goede virusscanner heeft! ;)
Beterschap.
importeur van DEQX, Mytek, leverancier van PS Audio, ontwerper van AudioSense producten

ruud2

modificatiedag, de inkijk tussen de mid en sub stoorde me zodat deze nu is gewijzigd.
een randje van 10mm breed toevoegen en een stapje frezen in de tussenplaat
moet dit oplossen.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

ruud2

modificatie #2   de Etons hebben ook een koelgat midden achter in de magneet.
dus het versterkingsframe aanpassen.
zie ook de dikke conus , opgebouwd uit sandwich materiaal.
met een 7gatenzaag eerst een gat gezaagd van ca. 3mm en die verder uitgefreesd
hiervoor moesten echter wel de handvatten van de frees worden gehaald anders
kon hij niet door het gat.
inserts voor de bevestiging van de units gezet , ik gebruik geen houtschroeven omdat de units er wellicht vaak uit moeten en naar enige malen zijn de houtgaten dan dol , inserts voorkomen dit.
verder de bekabeling op maat gemaakt ( monstercable) en de dempingsmatten op maat gesneden en gezet.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

ruud2

weer een lekker rommeltje van gemaakt deze pasen,
als je alles demonteerd...... en helaas moet dat in de huiskamer.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

ruud2

op de topjes en de midkasten heb ik een neopreenplaat geplakt als diffractie materiaal.
eerst een papieren mal gemaakt en vervolgens uitgesneden.
na het plakken de randen exact nasnijden , het neopreen met een dikte van 2mm
heeft de nare eigenschap om iets uit te rekken tijdens het plakken.
de van te voren aangebrachte potloodstrepen zijn een hulpmiddel.
verder een kast afgemonteerd... ;D  foto's volgen zsm.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

ruud2

voorproefje..
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

DennisG

Het neopreen ziet er fraai uit Ruud. Ik zoek ook nog zoiets voor mijn 'Eidolons'. Waar heb jij het gevonden als ik vragen mag?

Groet,
Dennis

ruud2

bij pipoos , een dhz zaak voor knutselbenodigdheden
A3 formaat  1.65 euro. meerdere kleuren.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

ruud2

vanmiddag het uur U.  en alles werkt!!!!! :) :)
wel de optie bij het thommesssenfilter het laag 10 db terug te zetten.
alle stof die maar ook ergens op lag ligt nu op de grond....zoveel laag
en over de buren ... ik ben benieuwd hoelang het duurt... :-\
maar hoofdzaak , het werkt......naar een jaar zwoegen.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Arno P


fgroen

Ik kan me voorstellen dat je van je stoel geblazen wordt als je tot nu toe zonder baskasten hebt gedraaid.  >:D

Al deze berichten doen mijn toekomstplannen alleen maar meer leven...


Grtz, Fokke.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

DennisG

Quote from: ruud2 on March 29, 2005, 14:39:11
bij pipoos , een dhz zaak voor knutselbenodigdheden
A3 formaat 1.65 euro. meerdere kleuren.

Thankx Ruud. Pipoos ken ik wel; zit hier vlakbij. Ik ga binnenkort eens op bezoek.

Quote from: ruud2 on March 29, 2005, 14:45:01
vanmiddag het uur U. en alles werkt!!!!! :) :)
wel de optie bij het thommesssenfilter het laag 10 db terug te zetten.
alle stof die maar ook ergens op lag ligt nu op de grond....zoveel laag
en over de buren ... ik ben benieuwd hoelang het duurt... :-\
maar hoofdzaak , het werkt......naar een jaar zwoegen.


Toen ik mijn 'Eidolons' voor de eerste keer liet spelen schrok ik mij ook wezenloos. Het laag zwabberde echt alle kanten op. Mijn ervaring is dat de Etons het al na een paar uurtjes een stuk beter gaan doen. Rustig laten inspelen dus en vooral nog niet oordelen.

Het ziet er overigens wel fantastisch uit.

Groet,
Dennis

Erik van Voorst (in memoriam)

Hoi Ruud

Eindelijk de laatste puntjes op de I... ;)

Leg eens uit ...Het laag 10 dB terugzetten... ???

Je regelt hem even in "op het gehoor" en dat betekent -10 dB per set Etons geeft het meest homogeen geluid...?

Ga je het neopreen ook nog om de Etons lijmen...

Van het week-end gaan mijn C220-units in de eerste set....ziet het er een beetje "AF" uit.... ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

ruud2

op de thommessen zit de meest linkse knop voor "level sub" , deze moet ongeveer
op twaalf uur staan.
zo niet , dan is er teveel of te weinig laag.
in mijn geval te veel , want op 9 uur ( afhangkelijk van de muziek) wordt ik al knap doof!!! In de thommmessen zit een schakelaar waarmee je een versterking of verzwakking van 10 db kunt schakelen.
de klankkleur is zeker naar verwachting, maar alles moet nog worden "ingeregeld"
op de thommessen .naar verwachting een langdurig experiment heb ik al gemerkt
afhangkelijk van de muziek.  One van Metallica bv. heeft toch wat meer bas nodig
Pink floyd daarintegen moet ik terug regelen.
en dan kan er ook nog verder worden gespeeld met de inwendige demping van de subs. deze geven overigens geen krimp!! zeer stijve konstruktie.
en wat die laatste puntjes op die bekende i , dat heeft nog wel wat tijd nodig dus...
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

ruud2

kosten overzicht:
post # 427 waren we blijven steken op 2226.54

inserts M4 x 16            1.71
inserts M5 x 21            5.02
el.buis                          1.40
Hpl plaat                  140.00
lijmrolletjes                  4.00
lood                            23.98
spuitbus matzwar t      3.75
4 eton                     1150.00
thomessen filter        285.00
2 pritexmat                  20.00
bekabeling/ stekkers   70.50
neopreen                       6.60
difractie materiaal        10.00

sub totaal                  1721.96

totaal                          3949.50 

wat nog te gaan ?  1)  fineer en afwerking
                               2)  hoogwaardiger filtermateriaal en inwendige bekabeling


maar voor nog geen 4000 euro een werkend systeem , wie biedt er meer?
ben verder ff niet te vinden, ga luisteren............... ;D :P
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

michiel

Wow, dat ziet er ongeloofelijk goed uit.

Wat bvetreft het inrgelen van de laag kasten, dit is een vrij lastig en tijd rovend klusje. Vooral als je het op het gehoor inregelt. Gewoon veel verschillende muziek luisteren enveel kleine aanpassingen doorvoeren. Met een beetje geluk kom je tot een instelling die goed bij jouw smaak past.

Het feit dat de ene cd meer/minder laag geeft blijft bestaan. Ligt puur aan de opname. Zo rammeld bij mij het hele huis mee op maroon 5 en santana, terwijl de dire straits lekker rustig blijven in het laag ook als het totaal volume redelijk fors is.
Kleinere systemen die een minder "volmaakte" sublaag/laag sectie hebben zijn de verschillen minder goed te merken is mijn ervaring.

ruud2

het inwendige van het aktieve filter, de pijl geeft de schakelaar aan.
een persoonlijke voorkeur qua instellingen kiezen is dus een langdurige zaak, je kunt zoveel regelen met dit ding.
een verzwakking van 10 db op het laag heeft al z'n resultaat, evenals de fase 180 graden verdraaid, iets meer ruimte, lucht...... :)
verder is het al heel erg goed ( vind ik)
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Rudo

Ruud,

Ik vind het werkelijk allemachtig prachtig.
En in mijn beleving is het ook allemaal erg snel gegaan...
De prijs komt wat ongeloofwaardig op mij over, maar je berekening lijkt wel compleet te zijn.
Ik zou eerder schatten € 4000 per stuk, maar ja, wie heeft het nou over speakerprijzen per stuk?
Succes met de afwerking tot juwelen van speakers.

Rudo
importeur van DEQX, Mytek, leverancier van PS Audio, ontwerper van AudioSense producten

ruud2

beste Rudo,

het is werkelijk per paar.
een paar zaken zijn niet meegerekend, bijvoorbeeld zaagkosten en lijm.
ook de spikes zijn zelfgemaakt. schroefjes, ringen , veerringen  ,afdichtfoam , afwerkrand en draad voor de units had ik al.
maar ook als je deze dingen laat meetellen is het alleszins rendabel om zelf te bouwen.
wel kleine telfout voor de thommessen 275 ipv. 285 zag ik later, en filtermateriaal wat  niet gebruikt is  voor ca. 25 euri.
het heeft wel een voordeel dat ikzelf veel gereedschap heb en in mijn dichte omgeving veel mogelijk is qua houtbewerking.
maar desondanks als je de tools hebt is het mogelijk om onder de( schatting)  4200 euro een set te maken, welliswaar ongefineerd en normaal filtermateriaal.
ga daar maar eens voor naar de winkel, ik vond een paar b&w 802 nautilus te duur
9000 !!!(lees:  had er het geld niet voor)   en wat er nu staat klinkt nu al gewoon beter
( vind ik ) en daarbij probeer ik objectief te zijn , en er moet nog veel afgeregeld worden!
en wat voornamelijk telt is het feit dat deze juwelen zelfgebouwd zijn , er nieuwe kennis is opgedaan , nieuwe kontakten en veel forum is viesgemaakt.

groet , ruud
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.