ontwerp en bouw van de violators,

Started by ruud2, July 28, 2004, 11:40:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ruud2

een tijdje geleden heeft Jan mij nog een tip gegeven om de spoel van 0.27 mH te vervangen voor een van 0.47mH over het mid/laag.
Echter zat de mail op m'n oude vervuilde pc, maar na het pijnigen van m'n hersens...oei dat valt niet mee( ik zal jullie maar beter voor zijn ).
dus/1 voor het filter, en inderdaad wat meer laag, meer body, voornamelijk de mannenstem geeft meer echtheid.
echter wel weer een vraag : ik heb een spoel gebruikt met een draaddikte van 1.2 mm de oude was 0.76 mm.  wat is de invloed van de draaddikte en waarom?
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Sherwin

Quote from: ruud2 on March 12, 2005, 15:42:40
een tijdje geleden heeft Jan mij nog een tip gegeven om de spoel van 0.27 mH te vervangen voor een van 0.47mH over het mid/laag.
Echter zat de mail op m'n oude vervuilde pc, maar na het pijnigen van m'n hersens...oei dat valt niet mee( ik zal jullie maar beter voor zijn ).
dus/1 voor het filter, en inderdaad wat meer laag, meer body, voornamelijk de mannenstem geeft meer echtheid.
echter wel weer een vraag : ik heb een spoel gebruikt met een draaddikte van 1.2 mm de oude was 0.76 mm.  wat is de invloed van de draaddikte en waarom?

Beste Ruud,

Verlaagde weerstand, misschien een tiende (of een paar tiende) dB meer rendement en een beter demping  ;)

Mvgr

ruud2

@ bedankt Sherwin! maar..... hoe zit dat dan met die foliespoelen?
de doorsnede(oppervlakte)  is nog  kleiner dan de eerder gebruikte 0.71 en die schijnen nu juist bij kenners erg in trek te zijn?

Na wat langer luisteren draai ik de wijziging weer terug, welliswaar meer laag maar in het midden /hoog mist er wat lucht.
Jan heeft inmiddels een nieuw filterontwerp opgestuurd , ga ik daar vast wat mee spelen.
En binnenkort maak ik een afspraak om eea. te meten.

voor het fineerwerk het testkastje voor de middentoners facetten gegeven, fineer op maat gesneden (met papierbacking!) om zo eens uit te vogelen wat er nu met de papierlaag qua zichtbaarheid overblijft.
@ Erik op de fineer ligt de zelfmaak teflon zool die om de strijbout te klemmen is.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Erik van Voorst (in memoriam)

#528
Leuk die proefjes...

Je leest er bijna nooit over....bijna niemand doet dat kleine beetje extra moeite
...... maar die proefjes zijn wat mij betreft bijna altijd de sleutel naar een "idiot-proof-succes".... ;)

Dat teflon  " sheetje"  waar kun je dat kopen.....
...of stuur je mij een stukje tegen weer een lekker flesje wijn.....  ;D

Je zult het al wel weten maar vergeet niet ongeveer dezelfde hoeken te simuleren....want haaks levert het zichtlijntje voor velen nauwelijks een probleem ...maar hoe flauwer de hoek komt er ineens  " heel veel"  donker papier te voorschijn geschuurd...... :o
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

ralph w

Geen idee of het al eens eerder is genoemd maar

smeer de kopse kanten van het mdf eerst 2-3 keer in met houtlijm verdunt met water om de porieen af te sluiten anders zal je na verloop van tijd dit door het fineer heen zien. Het mdf zal wat gaan zwellen dus moet je dit weer vlak schuren.

Ralph

Smitsmans

Ik zie ook wel wat in proefjes. Daarom ben ik nu een tweeweg minimonitor aan het bouwen met de Thiel C2-12 en C2-89/T6 units. Dit als voorbereiding op de bouw van een Opus Ceramique kloon (Soup).

De minimonitor is niet anders dan de hoog/midden eenheid van de Soup of Eidolon kloon, maar dan in een basreflex uitvoering. Het filter wordt in eerste instantie het filter van Tony Gee. Later wordt dit zonodig aangepast.

De minimonitors wil ik gaan gebruiken als rears in een surround opstelling. Het proefje is dus eigenlijk toch gepland als serieus speakertje.  ;D

De constructie is als die van Dennis G. De looks absoluut Avalon-like.

De basis kastconstructie is klaar en alle onderdelen zijn binnen. Nog even en dan ben ik toe aan het zagen van de facetten. Binnen een paar weken spelen ze. Het fineren zal nog even moeten wachten. Ik wil straks hetzelfde boekje fineer als voor de fronts gebruiken. Mijn grootste uitdaging zie ik in dat fineren. Een pers heb ik al gemaakt en met jullie verrichtingen als handleiding zal het vast gaan lukken.  

Voor eventuele aanpassingen in het filter zal ik op zoek gaan naar assistentie. Ik zie dat mezelf niet doen omdat ik daarmee absoluut geen ervaring heb. Dit worden mijn eerste zelfbouw luidsprekers.

Ik vind het geweldig dat jullie zoveel bruikbare informatie in het forum brengen. Ik lift dankbaar mee en blijf het met grote bewondering volgen.

Ik zal binnenkort wat foto´s plaatsen. Bij voldoende interesse start ik misschien wel een topic.

Veel plezier met de verdere bouw. Ik ben zeer benieuwd naar het eindresultaat. En als een van jullie straks eens wil proberen hoe het geluidsbeeld met mogelijk aardig matchende rears is, dan wil ik daar graag aan meewerken.

Met vriendelijke groet,

Guido




ruud2

#531
@ beste Guido, leuk dat dit forum aanzet tot meer zelfbouw! vooral een topic aanmaken interesse is er altijd! wat betreft dat fineren, zoveel mensen zoveel methoden.....
er staat een leuke handleiding op de site van de arnhemse fijnhouthandel
www.af.nl
voor mij is het meer dan 25 jaar geleden sinds m'n vorige zelfbouwboxen, ben meteen maar voor iets moeilijkers gegaan ;D

@ Ralph , alle vlakken zijn met hpl plaat bekleed dus hebben we nergens last van
eventuele randen en later opkomende vlakken.

@Erik, als je goed naar de foto kijkt zie je verschillende lengtehoeken, maar allemaal onder 45 graden, maar alles iets kleiner dan de bla bla
voor dat teflonplaatje zal ik kijken of er nog iets is , kom ik op terug.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Robbo

#532
Quote from: Smitsmans on March 14, 2005, 23:16:23
Ik zie ook wel wat in proefjes. Daarom ben ik nu een tweeweg minimonitor aan het bouwen met de Thiel C2-12 en C2-89/T6 units. Dit als voorbereiding op de bouw van een Opus Ceramique kloon (Soup).

@Guido
Dus feitelijk ga je een kopie maken van de Avalon Mixing Monitor :




Lijkt mij ook wel wat, 7 van deze speakers  :)

Weet iemand trouwens of er werkelijk 2x 7" woofers in deze speaker zitten.  Of begrijp ik de specs verkeerd ?

Driver Compliment:   
Tweeter: (1) Concave Ceramic Dome
Woofer: (2) 7" Concave Ceramic
Sensitivity: 87 dB (2.83 V, 1 meter)
Impedance: 6 Ohms (5.5 minimum) Frequency Response: 40 Hz to 24 kHz (+/- 1.5 dB, Anechoic)
Recommended Amplifier Power: 15 to 150 Watts
Wiring Method: Two-Position Binding Post
Dimensions: 18" h x 8.5" w x 10.5" d
Weight: 31 Pounds ea.
Finish: Black, Nubuck Texture

R

Ik denk dat er 1 unit in zit en de cijfertjes corresponderen met de unit 1 en unit 2 in een speaker.

Robbo

Dat leek mij ook.

Dat gat onderin is zeker voor een montagestandaard ?

Smitsmans

Het gat onderin is een verwisselbare basreflexpijp. Daarmee kan de afstemming op de plaatsing worden aangepast.

Mijn speaker zal hier op gaan lijken. De units zitten dichter bij elkaar, op dezelfde afstand als bij de Opus en de kast is kleiner. De basreflex opening zit aan de voorkant omdat de luidsprekers dicht bij de muur komen te staan in de surround toepassing.

Om Ruuds topic niet te veel te gebruiken voor mijn projectje, zal ik op korte termijn een eigen topic met wat foto´s openen.

Guido

FFF

#536
Quote from: Smitsmans on March 16, 2005, 18:40:30
Het gat onderin is een verwisselbare basreflexpijp. Daarmee kan de afstemming op de plaatsing worden aangepast.

Mijn speaker zal hier op gaan lijken. De units zitten dichter bij elkaar, op dezelfde afstand als bij de Opus en de kast is kleiner. De basreflex opening zit aan de voorkant omdat de luidsprekers dicht bij de muur komen te staan in de surround toepassing.

Om Ruuds topic niet te veel te gebruiken voor mijn projectje, zal ik op korte termijn een eigen topic met wat foto´s openen.

Guido

Ik ben zeer benieuwd.
Misschien leuk om er een vrij gedetailler verslagje van te maken.

Ik wil namelijk ook ziets, alleen het filteren schijnt met deze units nogal moeilijk te zijn.


ruud2

ik weet niet wat voor hoog unit erin zit , maar hij ziet er niet uit als een C12.
een C12 gaat ook veel verder door dan 24KHz.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Gydotron

Ja maar Avalon zou zijn tweeters ook filteren zodat de opbreekverschijnselen geen negatieve invloed zouden hebben, dus het zou weldegelijk kunnen.


Grtn  Guido

ruud2

nog eens kijken, nee , helaas ziet er anders uit.
het witte vlak van het keramiek is toch groter op de foto dan bij mijn units.(C12)
dat filteren geeft dan wel een stuk luchtigheid weg (?) ben juist bezig met luistertests waarin ik dat aan het proberen ben... er mist iets ruimtelijks.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Robbo

Het kan de C23/6 natuurlijk zijn.  Die pakt iets lager op, wellicht daarom.

Smitsmans

Ruud,

Ik zie ook veel voordelen in het toepassen van HPL als onderfineer. Zeker omdat bij mij de definitieve fineerlaag nog enkele maanden moet wachten. Dan is een eerste beschermlaag erg nuttig.

Ik kan in je topic niet vinden waar het te koop is.

Kan je hier wat hulp bieden?

Groeten, Guido

Gydotron

Ik zou die onderlaag niet gebruiken. Op die manier kunnen er 2 lagen los komen en als je de kast in verstek maakt heb je dat niet nodig, MDF is strak genoeg om op te fineren.


Guido

ruud2

Beste Guido( Smitsmans) en Guido ( Gydotron),

Die hpl plaat is alleen maar gebruikt omdat de mid en top kast uit meerdere lagen zijn opgebouwd , zichtbaar aan de buitenkant .
het betrof hier verschillende materialen in verschillende dikten die onderling graag wilden werken ondanks een goede verlijming.
verschil in uitzettingscoeffient is hiervan de oorzaak, met als gevolg kleine scheurtjes in de zwakste plaat, in dit geval de 10 mm mdf.
echter bij jouw kasten kijk je  tegen 1 plaat  en heb je dus geen last van het beschreven verschijnsel. het is eigenlijk overbodig bij jouw kasten.
wel is het zo dat een harde hpl laag het beschadigen door stoten ed. voorkomt
het materiaal is niet te koop in de particuliere handel, mocht je toch besluiten het te willen gebruiken dan stuur me maar een mailtje.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Smitsmans

Ruud,

Dank je wel voor je aanbod  :).

Ik ben er nog niet helemaal uit  :-\. Mijn kasten krijgen nog een laag 4 mm MDF. Dat zou dan voldoende moeten zijn, ondanks dat ik niet in verstek zaag.

Het gaat hier echter ook om een proefproject voor mijn grote kasten. Ook die zullen een 4 mm MDF buitenlaag krijgen die niet in verstek gezaagd is. Het HPL is ook daar waarschijnlijk niet nodig, hoewel de zijwanden uit een laag MDF en een laag spaanplaat opgebouwd gaan worden.

Wel moeten de kasten bestand zijn tegen de aanwezigheid van twee kinderen die nu in de  leeftijdscategorie 1 tot 3 jaar vallen. De stootvastheid van HPL is dan misschien toch een voordeel  ;).

Verlijmen ga ik met houtlijm, koud geperst. Voor de facetten zal ik de strijkboutmethode toepassen. Het risico van loslaten is dan misschien minder groot.

Ruud en Guido,

Hoe is jullie advies op basis van deze achtergrondinformatie?

Groeten, Guido

Gydotron

Hoi Guido,


Een "naad" van 4 mm MDF zal je niet meer zien als het achteraf gefineerd is. Dikker wel!  Je kan die HPL platen gebruiken, maar de fineer zelf is toch het meest gevoelig voor beschadigingen of stoten.  Ik heb altijd grote speakers gehad en heb zelf 4 kinderen en dat is nooit een probleem geweest. Als er al een beschadiging aan kwam was het nog mijn eigen schuld.
Dan betreft de lijmmethode, ik ben zo enthousiast over de strijkboutmethode, ook voor grotere oppervlaktes dat ik die erg kan aanbevelen. Het voordeel van deze methode is dat je alles goed onder controle hebt, je ziet wat je doet.
Betreft het loslaten, vroeger gebruikte ik contactlijm om te fineren. Ik heb daar zelf nooit echt problemen mee gehad maar toen er zulke kast vernist werd kwam de fineer los. Zelf wreef ik de kasten in met bijenwas en had daar nooit problemen mee. De laatste 2 paar kasten die ik gefineerd heb is met de strijkboutmethode. Ze staan ondertussen al een tijdje te spelen en ze zijn beide afgewerkt met vernis. De fineer zit op beide kasten erg strak, dus loslaten doet hij niet meer.


Grtn   Guido

ruud2

hallo Guido,

kan ik me helemaal bij aansluiten.
het fineren staat bij mij nog in de kinderschoenen, maar wat proefjes hebben uitgewezen dat dat ook wel goed komt.
wat dat spaanplaat betreft, kijk ff op de site   www.hsi-luidsprekers.nl
hier staat eea over materialen en combinaties.


groet,ruud
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Smitsmans

Dank,

Ik houd het voorlopig even op enkel fineer. :)

Guido

ruud2

met 11000 hits  en vrolijk pasen , vallen er zojuist 4 dozen op de stoep ;D ;D
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

advr

hopelijk zijn ze niet te hard gevallen ;D ;D

succes ermee!!

vrolijk Pasen :D :D
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster