ontwerp en bouw van de violators,

Started by ruud2, July 28, 2004, 11:40:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Merijn

Weleswaar erg slecht te zien:

Op de site van Kharma staat de Exquisite als fotoje middenin. Je ziet op de 7" twee ronde schijfjes zitten:

I Prefer Coffee For Mental Stability...

Erik van Voorst (in memoriam)

...weet je zeker dat het hier om opgeplakte schijfjes gaat..... ???

Ik weet wel dat Kharma 2 gaten boort in het keramiekschuim om de resonanties te lijf te gaan
(ondanks dat deze buiten het gehoor liggen.....
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Robbo

Het zijn ongeveer dezelfde 'oortjes' als standaard op de C79 zitten, die ze nu ook op de 7" hebben toegepast.   Is neem ik aan door Accuton gedaan.

Erik van Voorst (in memoriam)

#503
Neen Robbo dat zijn geen excursie oortjes  ;)........dat zijn 2 laser geboorde gaten om de resonantie te veranderen....

Toen OLS met deze Kharma Midi-Exquisite speaker....
" Cost No Object Speaker Of The Year 2004"  werd vond Charles van Oosterum het leuk om te reageren naar de Audiopers.

Hij stelde dat hij moeite had om het keramiekschuim een waardige aanvulling te laten zijn voor de diamanten tweeter...hij had moeite om het hoog met het midden naar wens te laten reageren...de stijfheid is gewoon anders....

In het begin had hij een "notch-filter" hiervoor uit de kast gehaald.....totdat hij op het idee kwam om de ronde vorm van de keramieken mid te veranderen door lasergetrimde gaten.....

Precies zoals bij de wielen van een auto....balanceren......zeg maar....om een "resonerend" geluid te onderdrukken bij een bepaalde snelheid  ;D

Vanaf nu zijn al zijn Exquisite modellen hiermee uitgerust.... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Rudo

Quote from: Erik van Voorst on February 18, 2005, 20:12:34
Hij stelde dat hij moeite had om het keramiekschuim een waardige aanvulling te laten zijn voor de diamanten tweeter...hij had moeite om het hoog met het midden naar wens te laten reageren...de stijfheid is gewoon anders....
Tsja, en dan heb ik er wat moeite mee om dat te geloven.... Hij plaatst de C79 in zijn overige modellen rustig eerst naast een Revelator-tweeter en nu naast een (gemodificeerde) Focal unit. En ze klinken allemaal GEWELDIG.
importeur van DEQX, Mytek, leverancier van PS Audio, ontwerper van AudioSense producten

Erik van Voorst (in memoriam)

 ;D

In ieder geval is zijn idee ook bij Thiel/Accuton aangeslagen want ze overwegen het in productie te nemen.
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Robbo

Quote from: Rudo on February 19, 2005, 10:12:49
Tsja, en dan heb ik er wat moeite mee om dat te geloven.... Hij plaatst de C79 in zijn overige modellen rustig eerst naast een Revelator-tweeter en nu naast een (gemodificeerde) Focal unit. En ze klinken allemaal GEWELDIG.

Volgens jou zijn deze combinaties gedoemd te mislukken?

Rudo

#507
Quote from: Robbo on February 20, 2005, 08:54:15
Volgens jou zijn deze combinaties gedoemd te mislukken?
In het geheel niet. Het conus materiaal waaarvan de Revelator gemaakt is en ook de Focal tweeter zijn qua stijfheid ook niet te vergelijken met diamant. En toch klinkt het werkelijk fantastisch.

Ik lees eerst: Hij (Charles) stelde dat hij moeite had om het keramiekschuim een waardige aanvulling te laten zijn voor de diamanten tweeter...hij had moeite om het hoog met het midden naar wens te laten reageren...de stijfheid is gewoon anders....

Het zou zo kunnen zijn dat er in de duurste modellen nog een stapje verder gegaan wordt.... De verklaring blijft nu een beetje gebakken lucht, in ieder geval niet volledig. Maar dat kan ook fabrieksgeheim zijn.
importeur van DEQX, Mytek, leverancier van PS Audio, ontwerper van AudioSense producten

Robbo

#508
Ik wou maar zeggen :) , want de 3.2F die ik bij hun vorige jaar heb mogen beluisteren klonk echt schitterend.  Nog nooit zo'n mooie setup horen spelen !    Ik ben nu dan ook voor eeuwig verpest, en blijf daarom voorlopig maar mooi met mijn N805s-jes spelen want de volgende stap (=Kharma dus) is financieel wel erg groot.  Om maar te zwijgen van een setje bijbehorende versterkers (Lamm, Tenor.....)


blue-eyes

Quote from: Robbo on February 20, 2005, 10:00:24
Ik wou maar zeggen :) , want de 3.2F die ik bij hun vorige jaar heb mogen beluisteren klonk echt schitterend.  Nog nooit zo'n mooie setup horen spelen !    Ik ben nu dan ook voor eeuwig verpest, en blijf daarom voorlopig maar mooi met mijn N805s-jes spelen want de volgende stap (=Kharma dus) is financieel wel erg groot.  Om maar te zwijgen van een setje bijbehorende versterkers (Lamm, Tenor.....)



Dus als het forum over 30 jaar nog bestaat sta jij op pagina 2.000.114 van nieuwste aanwinst ;D
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Gydotron

Nog even terugkomend op de Revolator tweeter, ik heb het niety over hun ringradiator tweeter! Ik heb zelf erg lang met de revolator geëxperimenteerd en deze tweeter heeft me nooit bekoord. als ik de speakers van Kharma beluister waar deze inzit herken ik het geluid direct. Hij durft dicht te slibben . De S klanken zijn wat aangedikt en ook hoor ik precies een soort vervorming , een soort onrust. Een goede vriend heeft Kharma speakers en daar zit een Focal Tweeter in en die presteerd een stuk beter. Loopzuiver en geen hardheid.


MVG  Guido

Wijx wondere wereld

Hoe heb je het eigenlijk met de bekabeling gedaan van de losse secties? Op elke kast een eigen terminal of alles doorgetrekken naar 1 punt?
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

ruud2

#512
zo, wat een punt van afwerking alniet teweeg kan brengen.

@ wijx, iedere unit heeft een aparte pvc buis naar onderen. in de sub een vaste buis
    in de mid en top kast een flexibele buis.
    op de foto zie je nog net links van de schoor de flexbuis, vastgezet met een ty-rap
    bij de deling van de kast ingekit.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

ruud2

zo, weer een stapje verder...vandaag een thomessen subway X aktieffilter besteld
in de kleur zwart.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

ruud2

en voila , nou alleen nog de hardware voor deze , de vier grote jongens van Eton.
en het systeem is werkend.
intussen ook weer gezocht naar diffractiemateriaal en gevonden bij de Action( zo'n zaak waar alle vrouwen hier uit de buurt een "actionverbod" voor hebben, je koopt het want het is maar een euro.....)
afmetingen 90 x 180  x 2 mm zelfklevend. ( 0.39 per plaatje!)
het goede nieuws van vandaag was ook dat het probleem met de thiel c79 verholpen is, waarschijnlijk zorgde een lijmdruppel voor een vastzittende spreekspoel,  nou ja.....kwaliteitscontrole

Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Erik van Voorst (in memoriam)

#515
Tjee wat waardeloos voor zulke dure spullen...maar ja...

Positief:..het is verholpen
zal nu wel eventjes wat voller klinken...hahahahahahaha

Leuk die plaatjes...een soort vilt neem ik aan...

Is er zicht op de Eton-Ondersteuning.... 8)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

ruud2

hoi Erik,

een jaar garantie.................................................. maar hoelang zitten die van jou al in de doos??  :o zijn de jouwe volgens spec? en gematched?
in ieder geval laat ik ze wel even meten !
en ja, het is gewoon vilt voor onder stoelpoten.
Etons........ :-\
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

ruud2

vandaag nieuwe middentoners gekregen !  ;D
Ruud was nog even zo goed om ze te meten op matching , deze matchen dus wel goed onderling.
Ze zijn gemonteerd en spelen zachtjes in...... ineens alles netjes in het midden en een evenwichtig beeld.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Erik van Voorst (in memoriam)

KIJK...het zit ook af en toe mee.... ;)

Heeft ook wel zijn charme....stapje voor stapje betere klank..... ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

ruud2

Tjonge, echt een groot verschil !
Alles komt veel meer "los", zoals ik me dat had voorgesteld :) :)
Ben benieuwd hoe euforisch Erik wordt na zijn eerste tonen met de xXx..

iets wat me stoorde waren de nieten waarmee ik het doek had vastgezet, na het bekijken ( en natuurlijk luisteren en meten ) van een setje eidelons zag ik dat het doek daar gelijmd was.
dus , nieten eruit .   hotgun en strijkijzer en wat geduld.
zie hierbij enige fotos. wel vallen de gaatjes van de nieten nog op, maar deze worden straks gecamoufleerd door de inlage voor het diffractievilt.
De stof had al enigszins de juiste vorm aangenomen doordat deze enige maanden
op het frame had gezeten.
met de hotgun lijm aanbrengen en met de strijkbout alles mooi glad strijken, naar binnen wel te verstaan . daarna de tweede binnenste rand en alles strak afsnijden.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

ruud2

op verzoek nog wat foto's.
de grote trucks is dat de lijm door de stof dringt en zich zo mooi glad laat strijken,
ook met gebruik van de strijkbout wordt de lijmrups plat gedrukt en mooi verdeeld
over het vlak onder en door de stof.
uiteraard alleen gebruiken op niet zichtzijde! ;)
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Erik van Voorst (in memoriam)

Kun je daarna je strijkijzer dumpen......ik kan het me niet permiteren om NU ruzie met mijn vrouw te krijgen
....anders koop ik er wel even eentje voor dit soort  " klusjes"  :P
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

ruud2

#522
ik wil niet stoken in  een goed huwelijk, maar de lijm als ie er al op de zool komt wrijf je er zo weer af (in warme toestand dan) met een doek of krant.
by the way, bij het fineren heb je toch en strijkijzer nodig.
dus ................koop een nieuwe voor je vrouw en confisceer de oude voor je hobby
>:D >:D soms zijn er grote offers nodig .
en als je gaat fineren heb je toch een extra losse teflon overzetzool nodig.
foto  hiervan plaats ik nog.. zelfgemaakte dunne teflon plaat met een veer terbevestiging.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Erik van Voorst (in memoriam)

okay ik koop een nieuw strijkijzer voor mijn vrouw (of voor mezelf)....is zo een teflonzool ook te koop....of een strijkijzer te koop met meteen zo een zool...sorry maar van strijken heb ik geen verstand....gelukkig heb ik meer verstand van speakers bouwen ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

ruud2

tja, waar hebben we eigenlijk verstand van.... ;D
nee, de overzet zool is zelfgemaakt . maar de meeste strijkijzers hebben zelf ook een met teflon beklede zool.
je kunt het beste leren eerst te strijken alvorens je met fineren gaat beginnen,hahahaha ;D :P
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.