ontwerp en bouw van de violators,

Started by ruud2, July 28, 2004, 11:40:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

ruud2

L.S,

het is even stil geweest met de bouw , maar nu kan ik langzaam weer verder.
intussen heb ik veel luisterplezier gehad van een half afgebouwd systeem.
wel hebben zich er enkele kleine probleempjes voorgedaan.
waaronder het ontstaan van kleine scheurtjes in alleen de midkasten, waarschijnlijk onstaan door erg hoge
inwendige spanningen doordat er verschillende materialen zijn verlijmd en met grote kracht op elkaar zijn verlijmd.
door temperatuursverschillen ( zon en kachel) icm. verschillende uitzettingscoefficienten van de materialen uit zich dat dan in scheurtjes , midden in de zwakste schakel in dit geval meestal in de 10 mm. mdf
ook een scheurtje aan de achterzijde in het 18mm mdf. zie foto.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

ruud2

#451
oplossingen voor de scheurtjes en het wegwerken voor het fineren plaats ik later deze week.
wat was er luistertechnisch?
nu de speakers goed zijn ingespeeld (met een nog steeds knutselfilter) heb ik ze moeten verplaatsen van dwars in de huiskamer naar de lengterichting.
dit om het stereobeeld juist te krijgen.
eerst was de onderlinge afstand ca. 5 meter wat toch te groot was, het stereobeeld was verstoord en er was moeilijk een plaatsing te vinden voor instrumenten aan de ene kant en een sweetspot aan mijn kant.
deze sweetspot was maar ca. 30 cm.
na wat krachtinspanningen om de kolossen te verplaatsen ( bijna 180 kg /stuk) in de lengte richting van de huiskamer is het beeld wel goed te noemen, echter moet er flink wat vermogen in worden gepompt om alles goed tot z'n recht te laten komen.
dus alles komt goed....wordt vervolgd.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

ruud2

om nu de werking van de kasten niet tot uiting te laten komen in het fineer ga ik de kasten eerst voorzien van een laag dunne formica uit de meubelindustrie, geperste phenolhars met versterkingsvezel, ruikt als printplaat en heeft ook dezelfde bruine kleur.
het verlijmen met kontaktlijm voor de grote vlakken en de randen met houtlijm, dit omdat houtlijm in gedroogde toestand niet werkt tov. de flexibele kontaktlijm.
later kan dan het laagje ook niet gaan openstaan.
foto: pakketje voorgezaagde formica.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Merijn

Hee, das een best goed idee eigenlijk. Gelijk ook mooi vlak en zo. Is dit spul moeilijk te verwerken?

Misschien is dit ook voor mij een geslaagde optie...
I Prefer Coffee For Mental Stability...

michiel

Das nou jammer dat het begint te scheuren. Ik hoop dat het hier bij blijft...

ruud2

#455
scheurtjes, dus zo dramatisch is het niet, en het is beperkt.
wel kan het invloed hebben op de uiteindelijke fineerlaag, vandaar de tussenlaag.
en in het begin van dit topic heb ik gesteld dat ook alle zaken die niet goed zijn ook worden vermeld.

@ Merijn , het is niet bedoeld om de vlakken recht te krijgen , het materiaal is 0.6 mm dik en bij verlijming neemt het dus de eventuele oneffenheden over.
bij de violators zijn de vlakken vrijwel recht en vlak , en als de tussenplaten worden verlijmd dan druk ik het vlak aan met een dikke plaat en wat lijmklemmen. eventuele oneffenheden,we praten dan over 0.2mm max.,
worden zo wel geelimineerd.
als ik ga lijmen volgen er wel foto's.


overigens hen ik nog een heel lijstje met ander afwerk zaken , oa de bekabeling.....
dit is een crime om deze gemonteerd te krijgen.
bij de orginele sentinel zijn de onderlinge kasten te verschuiven en kan je aan de achterzijde dan de bekabeling
doorvoeren dmv. uitsparingen.
deze uitsparingen vond ik niet mooi en heb daarom voor een ander systeem gekozen.
nl. de top en middenkast worden tzt. aan elkaar vast verbonden , waardoor er een "leiding" gemaakt kan worden voor de kabels.
nadeel :is echter dat bij werkzaamheden aan de kast eerst de speakers moeten worden verwijdert en het geheel is nou ook niet bepaald licht.  alleen kan ik de midden/top niet tillen, zeker niet tot op de subs .
gewicht samen > 70 kg!
voordeel : is estethisch een mooie vlakke achterzijde
nou ,zal je zeggen daar wonen geen mensen.....echter  ze moeten minstens 1 m vanaf muren ed. staan
en je kunt er dus omheen lopen en is het wel goed zichtbaar.
en trouwens voor mezelf moet het "af " zijn, anders loop ik me achteraf te ergeren.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

dddac

Quote from: ruud2 on January  6, 2005, 19:55:22
.......nu de speakers goed zijn ingespeeld (met een nog steeds knutselfilter) ..............

wat is dat voor een filter ???

mvg
doede

Merijn

Hmmmz, heb scheurtjes in gebogen multiplex. Ik zoek dat spul wel eens op. De spanninen zijn denk ik net te groot.
I Prefer Coffee For Mental Stability...

Erik van Voorst (in memoriam)

Ruud ik ben ook wel nieuwsgierig naar het "probeer-filter" van je....is het bijvoorbeeld serie of parallel....
en hoe (met wat) stuur je het momenteel aan.

Ik denk dat veel mensen het erg leuk vinden om te weten.... ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

ruud2

@Merijn,

ja lastig die scheurtjes, echter als het beperkt blijft hoef je er weinig aan te doen.
eerst laat ik er lijm inlopen om ze weer vol te maken.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

ruud2

#460
hallo Erik en Doede,

ja ,dat dacht ik wel dat jullie nieuwschiering zijn naar dat knutselfilter.
het is gebaseerd op het filter uit topic : Ligne ceramique van  Jan deckers
zie zijn topic post # 35 geloof ik , echter ietsjes aangepast.
voor foto uit mijn topic zie post # 385.
filter bevalt erg goed, is opgebouwd met simpele lees" goedkope " elementen!
is een seriefilter en wordt aangestuurd door een mark levinson 27.5
echter voordat er over me heen gevallen wordt: ga ik werken aan het ruimtelijk beeld, hiervoor wordt een kast gemeten en daarna het filter geheel of gedeeltelijk herzien.
eerst moeten daarvoor de kasten worden bekleed met de juiste afwerking en plaatselijk vilt.
tzt. alles op dit topic.

toevoeging: het woord knutsel heeft geen betrekking op Jan of zijn filter maar op mijn geknutsel met electronica!

wat me wel verontrustte was toch de hoeveelheid stof die achter gebleven was in de subkasten nadat deze
toch goed waren schoongemaakt met perslucht en stofzuiger.
lage tonen hebben ervoor gezorgd dat het stof uit alle hoeken en gaten tevoorschijn is gekomen.
ben benieuwd of dit ook bij fabrieksspeakers het geval is.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

ruud2

@erik,
gisteren toen ik op discovery channel zat te kijken over de restauratie van een oude auto schoot mij te binnen
dat de bouw van onze ( en andere) projecten ook een leuke serie kan opleveren, ;D ;D hahaha........................ :P

hier nog even een foto van de sponning voor het wegwerken van de spikes, nu kon het nog daar de achterwand van de sub nog te verwijderen was.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

ruud2

alvorens de onderlaag aan te brengen ben ik eerst begonnen met de subkasten van binnen af te werken,
weer lood gehaald :P
door de speakergaten het subframe afgetekend op de nog losse achterwanden.
en weer vertrouwde beelden van het lijmproces, het is wat kouder dan deze zomer de lijm was daardoor ook erg traag.
let op dat de vrij te laten stroken van 18mm zijn afgeplakt met tape = ook 18mm.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

ruud2

vandaag begonnen met het strak maken van de kasten, schuren met de bandschuurmachine en korrel 180.
buitenzijde goed stofvrij gemaakt en de eerste onderlagen aangebracht.
gelijmd wordt er met kontaktlijm voor de grote vellen, randjes met witte houtlijm.
het grove afwerken gaat met de bovenfrees met een kopierfreesje( met lagertje).
de hoeken groter dan 90graden frees ik uit de hand en laat een klein randje staan die met een grove metaal vijl en een schuurklos worden afgewerkt.
het fijnere met een schuurblok en als laatste de kanten breken, dwz. het scherpe randje eraf halen met een stuk staal, hiervoor gebruik ik de zijkant van een brede beitel.
bij het lijmen gebruik ik een elektra pijpje om de vellen iets op afstand te houden bij het plaatsen, het gaat erom dat de vlakken elkaar niet direct vol raken! het is immers kontaktlijm,aanraking is vast!! ;D
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

ruud2

#464
het electrapijpje wordt ook gebruikt om de plaat vast te drukken.
werk altijd vanaf een zijde en druk zo de lucht weg in een richting,bij de randen gebruik ik een harde rol
om de randen echt vast te drukken.
de smalle randjes zijn eenvoudig op lengte te knippen met een draadtang.
daarna net als fineer vastzetten houtlijm en plakband.
nu is het weer genoeg hobby geweest voor vandaan, m'n biertje wacht...... ;)
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

ruud2

nou, vooruit met de geit daar gaat ie weer..
het onvermijdelijk moest een keer gebeuren, alleen met de subs stoeien op de workmate,
inderdaad een is er van af gegleden, schaam schaam schaam.... :'(
nadat de achterwanden erin zijn verlijmd zijn ze gewoon niet meer te handelen (>100kg!!)
gelukkig is de schade beperkt gebleven tot een afgeschraapte rand van de formica.  gelukkig heb ik op de vloer een dikke rubberen mat liggen die verdere schade heeft voorkomen....maar toch.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

ruud2

doordat het wat kouder is heeft de lijm wat meer tijd nodig om te drogen , dus niet te vlug willen frezen , schuren enz.
foto 1 . platen verlijmd op de midkast
foto 2 . ruw gefreesd met de bovenfrees, alleen de hoeken groter dan 90graden!
foto 3 . zijkanten geschuurd
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

ruud2

en hetzelfde voor de topkasten, in de klemmen.
gaat langzaam en er lijkt geen eind aan te komen, leuk tijdverdrijf!  :P ;D
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Erik van Voorst (in memoriam)

...Gatver wat jammer....maar inderdaad...onhandelbaar... >:(

Bij mij raakte er al een subkast beschadigd op de rand puur door het gewicht zelf !!!!!
Dus werk nu met inderdaad dikke zachte matten ....piepschuim scheurt gewoon meteen kapot door het gewicht !!!!!

Suc6
Erik
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

ruud2

#469
leuk tijdverdrijf ? ben nu precies een jaar bezig sinds de eerste streep op papier...................
en nog lang niet klaar!
even de gaten opgeboord voor de flexbuis, drie gaten onder twee boven.

@ ja Erik , en we vragen erzelf om! wie bouwt er nu zulke onhandelbare kasten ;D
    het leukste komt nog voor jouw, het bedraden!!!!!
    heb het al een keer mogen beleven!! straks nog leuker als de mid en top aan elkaar vast zitten................. >:D
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Erik van Voorst (in memoriam)

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

ruud2

Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

ruud2

#472
omdat de randen van het formica goed vast moeten en de platen meteen op z'n plaats moeten blijven maak ik gebruik van twee lijmsoorten.
het grote vlak en de formica wordt ingesmeerd met kontaktlijm en de randen op het werkstuk met houtlijm.
bij het plaatsen van de formica wordt deze nu meteen op z'n plaats gehouden door de kontaktlijm en de randen
drogen door de houtlijm harder op.
de kans op beschadigen doordat de kontaktlijm atlijd enigzins flexibel wordt door de harde houtlijm aan de randen vermeden m.n. tijdens het schuren.
wel een nachtje wachten alvorens de plaat exact op maat kan worden gefreesd en geschuurd.
kleinere vlakken wordt alleen houtlijm gebruikt.
een tijdrovende arbeid, waarschijnlijk zijn daarom de orginelen wat duurder.
en weer die lijmklemmen , er komt geen eind aan...... :P
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

ruud2

#473
nou, het zit er bijna op ,alleen nog wat randjes  :P
bij de topjes de darmpjes gemonteerd en vastgelijmd, binnenin vastgezet met een ty-rap.
omdat er wat krasjes zijn ontstaan tijdens het schuren en het handlen , heb ik de vlakken met een doekje met bruine verf licht ingewreven.
later als het fineer wordt geplakt schuur ik alle vlakken toch "dood" , maar voorlopig moeten we het maar even met een donkere kleur verder.
tevreden ? ja, alleen een vlak op de achterzijde van een mid had (nog ) strakker gekund, hier ben ik toch wat te enthousiast geweest bij het voorbereiden met de bandschuurmachine, er zit een hele kleine zonk in. ( 0.2 mm).
valt overigens niet eens op hoewel het vlak glanst !

nog een karweitje wat zeer arbeidsintensief is, het exact stellen van de vier tiptoes, je kunt er namelijk niet bij.
eerst stellen zonder tussenplaat ,dan deze weer monteren.
weer zwaar tillen......erop,eraf ...... :P
ik denk dat een gaatje dwars in de tiptoe zodat met een staafje eea. versteld kan worden wat verlichting geeft.
boren maar weer...
overigens ,de vlakken waar de tussenplaten komen zijn licht ingesmeerd met houtlijm ,alle lood is daarmee verzegeld
en hoef ik niet steeds meer m'n handen te wassen .
later worden de tussenplaten van top en mid verlijmd aan deze, ja leuk voor het stellen !! ( samen zo 70 kg ).
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Erik van Voorst (in memoriam)

#474
perfecte ondergrond om te fineren..... 8)

Waar kun je dat spul kopen....ik denk er ook over na

Ruud waarom doe je niet alles met houtlijm.........heeft dat puur te maken met het makkelijker werken ?
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!